Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

moonbuggy

Jeg gjentar, imponerende :)
Heldig for BMW at du kjørte nettopp den bilen. Tipper andre biler med deg bak rattet, også ville forbedret resultatet...

Trond.m

@Øyvind.h  Var det en FC med 20 tom hjul du kjørte ?

Øyvind.h

20" Fully charged ja. Knipset noen bilder selv oppe på fjellet når fotografen jobbet med pressebilder :)

Kunne jeg brukt alle triksene i boka skulle jeg klart noen mil til. Men det var ikke lov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#483
Kjøring med eco pro forklarer jo litt da, selv om det var lov. Brukte sjelden det på i3en siden klima ble redusert og bilen opplevdes dau.

Teit å tillate kjøring i sparemodus, det er vel ikke representativt for normal bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Stemmer det at iX3en gikk nesten 100 km etter 0? mener jeg leste det på InsideEVs-saken?

En annen sak er dette som Munro peker på ved girkassen til ID4 (som også er økonomisk). Den har bare 3 aksler i girboksen, mens Model 3 og Y har 4 aksler. E-tron classic derimot har planetgir, så der er det 5 aksler + ytterligere 2 eller 3 ut til hjula, og de har planetgir både foran og bak samt kjøling inne i akselen til motorene! Kanskje noen har tilgang til detaljert teknisk info om hva BMW har satset på?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:50
Kjøring med eco pro forklarer jo litt da, selv om det var lov. Brukte sjelden det på i3en siden klima ble redusert og bilen opplevdes dau.

Teit å tillate kjøring i sparemodus, det er vel ikke representativt for normal bruk.

Teit å trykke på eco ved girspaken når du skal på pen langkjøring på sommeren? Klima holdt bilen komfortabel og den hadde krefter i bøtter og spann til den typen kjøring. Reglene var for øvrig lik for alle bilene, så alle valgte økonomisk program dersom innenfor hva som er lett og enkelt å velge. Jeg synes bilen var god å kjøre i eco og kan på sparket ikke komme på gode grunner til å la være om jeg skal kjøre langtur på sommeren i IX3.

Sitat fra: daktari på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:57
Stemmer det at iX3en gikk nesten 100 km etter 0? mener jeg leste det på InsideEVs-saken?
Nei fasiten var mer i retning av 6km fra bilen viste 0km til effekten ble kuttet slik at jeg måtte ta av hovedveien.
Jevnt fall i tilgjengelig effekt inntil kun 20% gjenstod, så det var oversiktlig og enkelt. Ikke ulikt det jeg hadde i Model S og X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. juni 2021, klokken 17:16
Teit å trykke på eco ved girspaken når du skal på pen langkjøring på sommeren? Klima holdt bilen komfortabel og den hadde krefter i bøtter og spann til den typen kjøring.
Teit at det tillates ja, når testen liksom skal representere normal bruk. Vil tro vanlige folk som kjøper en premium SUV ikke er interessert i å kjøre med redusert effekt og klima. Mulig den ikke er like ille som i3 dog.

Kjørte Teslaene i chill modus med AC av tro? 

Enten burde det vært standard modus for alle, eller anything goes IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Test av svenske Auto Motor und Sport, desverre bak betalingsmur, men dette ble rangeringen:

1. BMW iX3
2. MB EQC 400 4matic
3. Jaguar I-Pace EV400S
4. Volvo XC40 P8 AWD Recharge
5. Mustang Mach-E AWD Long range
6. Tesla Model Y Performance

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20210608/test-elektrisk-sexkamp/

Har lest hele testen på FB-gruppa, men ser ut til at den er slettet igjen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

z4rd

#489
Skulle gjerne lest hele testen. Er jo et tysk magasin som normalt rangerer tyske biler øverst - dette er i alle fall min erfaring av de testene jeg har lest fra den kanten tidligere. Ikke overraskende rangering nå kun basert på bias :p

Regner med at de har testet bilene i god driv på autobahn også? Typ 130km/t+
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorgenM

Sitat fra: z4rd på søndag 27. juni 2021, klokken 14:02
Regner med at de har testet bilene i god driv på autobahn også? Typ 130km/t+
Ja det er nok ikke alt ved testen som er relevant for Norge  :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

vi har 120 grense i norge nå, så ganske relevant? jeg er tidvis så gærn at jeg også kjører 130 i 110'en.

hELgenen

Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 08:50
vi har 120 grense i norge nå, så ganske relevant? jeg er tidvis så gærn at jeg også kjører 130 i 110'en.

Jeg føler meg også sprø - liker ikke å kjøre fortere enn 90 - så nå er det 90 i 120 sonen

Øyvind.h

#493
Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 08:50
vi har 120 grense i norge nå, så ganske relevant? jeg er tidvis så gærn at jeg også kjører 130 i 110'en.
På E6 flyter mye av trafikken allerede i 120-125. Ny grense på 120 nå tror jeg ikke vil påvirke min snitthastighet i nevneverdig grad da 120-130 er passende fart der motorveien er fin og oversiktlig når trafikk og vær/føre tilsier det. Med ny 120-grense mister en ikke lappen før en passerer 160.

130 er definitivt relevant for oss som bor på østlandsområdet i hvert fall. Heldigvis :)

For øvrig fikk jeg testet IX3`en tur/retur hytta forrige uke. Svært lite trafikk opp da vi kjørte veldig sent. Snitt til Hafjell (fremme på 800m) ble vel ca 100km/t (cruise på 125-130 i 110-sonen). På vei hjem lå cruise stort sett i intervallet 120-125, men snittet ble en del lavere da det var stillestående rushtrafikk på ring 3. Forbruket ble rundt 23 opp og rundt 18 hjem. Glad bilen er effektiv også i motorvei-hastighet, noe jeg ikke helt hadde forventet. En del kjørte fortere enn meg, men det var passe tempo for komfort og effektiv transport. På ingen måte hardkjør noen av veiene, men flyt med trafikk med en del bruk av venstre felt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. juni 2021, klokken 08:53
Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 08:50
vi har 120 grense i norge nå, så ganske relevant? jeg er tidvis så gærn at jeg også kjører 130 i 110'en.

Jeg føler meg også sprø - liker ikke å kjøre fortere enn 90 - så nå er det 90 i 120 sonen

Så lenge du holder deg i høyrefila og ikke daffer så sakte i venstrefila, eller er flink med å legge deg på siden ved 2-fils vei, slik at andre får slippe forbi, så er vel det greit. Men trodde ID.4'en din ikke sløste så mye med energien over 90 km/t.

Men klart du skal jo klare å rekke frem med 100% batteribruk vinter som sommer, så da kan du vel ikke tillate deg å sløse med energi, for da må du jo stoppe for å hurtiglade.

Bare ikke skjønner hvorfor du velger å flytte lengre fra jobb bare for å klare å bruke opp 100% når du triller bortimot batteritom inn på gårdsplassen. Må ha vært et salig regnestykke for å finne ut om du akkurat klarer å tømme batteriet til du er hjemme.

:o
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA