Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på torsdag 05. november 2020, klokken 07:08

https://youtu.be/0kB_RLjFAp0

- I checked BMW iX3 on a trip with city driving (also with traffic jam), highway (autobahn) and country roads. Finally I achieved such energy consumption: 14.5 kWh/100 km (23.3 kWh/100 mi | 4.29 mpkWh) and used ~25% of the battery (18 kWh in total). In other words: it is possible to achieve ~500 km (310 mi) range with this car! Really efficient!
Dette er jo ikke 120km/t

Tipper forbruket i 120km/t er minimum 19,5 kwh/100km

hELgenen

Det høres lite ut,men har selv kjørt langtur 305 km med snittforbruk på 1.2 på veldig kupert terreng,samt 1.1 på 80 km lett kupert terreng med stormtrooper i3.
Det er langt under WLTP. Nå er ikke dette kjørt på motorveier,men asfalterte småveier med snitthastighet rrtt under 70 km/t. BMW skal visstnok hatt lavt forbruk som uttalt mål for Ix3. Vi er vant til å se at Tesla er i en helt annen klasse mhp effektivitet,men når tyske ingeniører setter seg et mål om lavt forbruk så vil jeg vel tro de klarer å leverere bra. Cd på X3 er visstnok 0.29,og med litt endringer i fronten på iX3 så er vel den ennå lavere. Så forbruk ned mot 1.6 høres ikke ut som eventyr,selv om jeg kanskje hadde tippet 1.8. Uansett ganske bra tall.

daktari

AutoBild kjørte på 2,0 kWh på sin vanlige runde. Tror vi må vente på skikkelige tester istedetfor "first drive" pressesamling.
Samtidig er det vel å forvente at den plasserer seg i det mer økonomiske sjiktet som ID4 og Y vil konkurrere i, men forbruk over e-Niro og 3ern.

BMW har vanligvis vært veldig gode på å lage biler med lavt forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 05. november 2020, klokken 00:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. november 2020, klokken 22:06
16kWt/100km i 120 km/t med en firkantet SUV som har høyt mursteinsformet panser. Det er sterk prestasjon!
Det er antagelig for godt til å være sant. Enten testet man i nedoverbakke, i sterk medvind eller bak en trailer.
Blir helt umulig for oss å vite hvor sterk vind det var der, men Autogefuhl poengterte at bilen var dønn stødig selv i 170 km/t på samme veistrekning (blåser det mye vil du kjenne det i de hastighetene). Da han snakket om forbruket, så lå han på en rett vei i slak sving med god avstand til bilene foran. Er nok ikke et gjennomsnitt på 16 i 120 km/t, men det at bilen i det hele tatt kan holde det forbruket på en rett vei er etter min mening en sterk prestasjon.

Det understreker på mange måter det BMW sier om bilen: det har vært viktigere for dem å ha effektiv drivlinje med lavt forbruk enn å ha størst mulig batteri. Jeg er helt enig i den måten å tenke på (selv om jeg gjerne skulle sett at bilen gikk 100 km lenger på en lading).

Hva gjennomsnittet til Autogefuhl var vet jeg ikke, men det er heller ikke så relevant for oss. Han kjører mye på motorvei i høyere hastigheter enn vi gjør (opp til 170 km/t da) og tester en del forbikjøringer og akselerasjonstester. Altså et vesentlig høyere forbruk enn en normal "tur til hytta med familien".

1317142119

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 07:01
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 05. november 2020, klokken 00:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. november 2020, klokken 22:06
16kWt/100km i 120 km/t med en firkantet SUV som har høyt mursteinsformet panser. Det er sterk prestasjon!
Det er antagelig for godt til å være sant. Enten testet man i nedoverbakke, i sterk medvind eller bak en trailer.
Enig. Det der er ikke mulig. Håper TB gjør sine 90 og 120 tester med den.
120 km/t-testen har en viss verdi, men de 90 km/t testene hans er da ikke relevante i det hele tatt. Hvem kjører i 90 på en motorvei? Du får ikke lov til å kjøpe en iX3 og ligge 20 (eller 10) under fartsgrensen altså. Da skal jeg personlig komme og hente bilen din og bytte den inn i en Leaf 😛

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på torsdag 05. november 2020, klokken 08:07
AutoBild kjørte på 2,0 kWh på sin vanlige runde.
Har de testbase som viser hvor de landet med andre lignende biler? Så langt har jeg inntrykk av at alle elbiler legger seg omtrent der en kan forvente forbruksmessig basert på karosseriform/størrelse og drivlinje. Ingen har evnet å oppheve fysikkens lover.
Basert på design er det naturlig at ix3 legger seg forbruksmessig litt over ID4 og Y. Litt under E-tron, EQC og Ipace.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 05. november 2020, klokken 08:28
120 km/t-testen har en viss verdi, men de 90 km/t testene hans er da ikke relevante i det hele tatt. Hvem kjører i 90 på en motorvei?
Nei, men 90km/t testen gir jo en viss indikasjon for landevei. Vi kjører mere på landevei enn motorvei, og da er ikke 120 så veldig relevant. Langs motorveiene er det og godt med lynladere stort sett, så ikke så veldig farlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 08:32
Så langt har jeg inntrykk av at alle elbiler legger seg omtrent der en kan forvente forbruksmessig basert på karosseriform/størrelse og drivlinje. Ingen har evnet å oppheve fysikkens lover.
Basert på design er det naturlig at ix3 legger seg forbruksmessig litt over ID4 og Y. Litt under E-tron, EQC og Ipace.

Spørs hva du mener - i forhold til WLTP så er et en del biler som har fantasitall der - det har nok ikke iX3.
Mao de tallene man ser mhp. rekkevidde - de er fullt mulig å klare om sommeren.

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er med lading på denne - kan den som i3 lades til 100% jevnt og trutt - eller er man her restriktivt på lading slik at 80% anbefales? Noen som vet?

Øyvind.h

#23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 05. november 2020, klokken 09:22
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 08:32
Så langt har jeg inntrykk av at alle elbiler legger seg omtrent der en kan forvente forbruksmessig basert på karosseriform/størrelse og drivlinje. Ingen har evnet å oppheve fysikkens lover.
Basert på design er det naturlig at ix3 legger seg forbruksmessig litt over ID4 og Y. Litt under E-tron, EQC og Ipace.

Spørs hva du mener - i forhold til WLTP så er et en del biler som har fantasitall der - det har nok ikke iX3.
WLTP bryr jeg meg ikke om. Det jeg forholder meg til er batteriets brutto/netto kapasitet samt bilens størrelse/form og drivlinje. Basert på disse faktorene pleier bilene å plassere seg rimelig forutsigbart. Det er noen mindre variasjoner mtp effektivitet, varmepumpe osv. Og biler som er svært effektive får gjerne et litt større fall i rekkevidde når negative faktorer spiller inn.
Jeg vurderer bilene utfra mitt behov for rekkevidde, og der har jeg relativt god kontroll på hvor stort batteri netto som er nødvendig utfra bilens karosseri slik at turer jeg kjører ofte dekkes problemfritt hele året i hastigheten jeg ønsker å holde.
Når ix3 kommer med 4wd vil den være aktuell mtp både plass og rekkevidde for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 09:35
Når ix3 kommer med 4wd vil den være aktuell mtp både plass og rekkevidde for meg.

Akkurat det tror jeg ekstremt mange tenker........
Jeg hadde regelrett kastet penger etter BMW dersom de hadde levert en iX3 med 4WD og hengerfeste
på min 1500 kg......

Kires

#25
Sitat fra: hELgenen på torsdag 05. november 2020, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 09:35
Når ix3 kommer med 4wd vil den være aktuell mtp både plass og rekkevidde for meg.

Akkurat det tror jeg ekstremt mange tenker........
Jeg hadde regelrett kastet penger etter BMW dersom de hadde levert en iX3 med 4WD og hengerfeste
på min 1500 kg......

Jeg også, men de har sagt den ikke kommer med xDrive. Det markedet skal iNext som vises neste uke ta seg av. Men det blir nok en vesentlig dyrere bil så synd.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Ja BMW har en solid fanbase. Jeg er ikke merke-avhengig så jeg velger den bilen som leverer best samlet sett på mine preferanser. Dessverre er det ingen bilprodusenter som leverer bra på alle områder per i dag. Det er alltid ett eller flere områder de er dårlige på/underleverer på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

#27
Det jeg selv ser på som minst bra med bilen og kanskje litt rart etter å ha sett testene, er:

Bilen har ikke flatt gulv. For lekmannen meg er det litt rart at det er en ting som ikke kan tilpasses drivlinjen.

Den har motoren bak og så langt panser at en X3M kan ha en 3 liter rekkesekser på langs. Hva er det under panseret på iX3 som tar så mye plass at det ikke er plass til en froot? Selv om iX3 har plass under bagasjerommet, så hadde det vært fint med noe ala i3 under panseret (til ledningene f.eks.).

Interiøret (og dashbordet) er noe gammeldags med de 2 radene med trykknapper. Dagens modell er vel designet ut fra et 2018-behov og er i så måte allerede modent for utskifting. På en annen side, så har vel aldri BMW vært kjent for modig og fremtidsrettet interiør. Det er forventet at det skal være konservativt og litt gammeldags sammenlignet med Audi og Mercedes.

Edit: vil for øvrig bli interessant å følge med på om iX3 får LCI-oppdateringer neste sommer (som er ryktet at vanlig X3 får). De bygges tross alt på samme fabrikk og bruker det som argument at bilene bygges likt uavhengig av drivlinje.

Stikkkontakt

Sitat fra: Kires på torsdag 05. november 2020, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 05. november 2020, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 09:35
Når ix3 kommer med 4wd vil den være aktuell mtp både plass og rekkevidde for meg.

Akkurat det tror jeg ekstremt mange tenker........
Jeg hadde regelrett kastet penger etter BMW dersom de hadde levert en iX3 med 4WD og hengerfeste
på min 1500 kg......

Jeg også, men de har sagt den ikke kommer med xDrive. Det markedet skal iNext som vises neste uke ta seg av. Men det blir nok en vesentlig dyrere bil så synd.

Tysk media skriver at iNext skal starte på 100.000 euro med RWD og 80kwh.
Det er omtrent det samme som en X LR P.
For meg er det en gåte hvem som skal kjøpe denne bilen om disse estimatene stemmer. Da snakker i fort om 1,3-1,4 mill for en godt utstyrt xDrive med 110kwh.

1317142119

Top Gear gir iX3, eller "the [X3] version fuelled by unicorn wee" som de sier, 7 av 10.

Som andre, så er de positivt overrasket over det lave forbruket, mener ytelsene er tilstrekkelige siden folk går lei av å leke menneskelig kanonkule og de synes bilen er et godt alternativ blant drivlinjene som tilbys til BMWs mest solgte bil.

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA