Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sett av 11. november BMW viser frem i3, iX3, i4 og en ny modell

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 03. november 2020, klokken 11:30

« forrige - neste »

Orbit

De må oppgi forbruk for variant med høyeste forbruk (<21 kWh/100km, inklusive ladetap). Og så er nok 600 km WLTP på en variant med litt mer energioptimalisert oppsett. Så da ender en kanskje rundt 100 kWh netto batteri.

Ref iX3, så ligger denne på 17.5 kWh/100km med 458 km rekkewidde, dvs du trekker 80,2 kWh fra veggen for å lade fra 0-100%, på et batteri som er 74 kWh netto (dvs et ladetap på 8%). På den modellen er det også veldig lite spenn i forbruk mellom varianter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


Electric cars in Norway

#47
Dimensjoner i tabell kom nå på fransk wikipedia som Google oversatte. Likt med målene på BMW X5 som de sa på presentasjonen.

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/BMW_iX

bmw2002

Beklager, men designet utelukker denne for min del. Skjønner virkelig ikke hva BMW driver med for tiden.

Håper de sparker hele designteamet sitt snart.

Oddaa

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 11. november 2020, klokken 21:49
Beklager, men designet utelukker denne for min del. Skjønner virkelig ikke hva BMW driver med for tiden.

Håper de sparker hele designteamet sitt snart.
Helt enig, denne vil jeg ikke klare å venne meg til. Ubegripelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Chimp

Tøff på en rar måte, litt som med i3. Tok tid, men nå synes jeg i3 er kul. Til rett pris blir det fort denne, selvom grillen er litt rar:)

Electric cars in Norway


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

i3 fikk mye dritt pga designet da den ble presentert den også, men nå så elskes den av eierne.
iX blir jok noe av det samme. Og det tyder på at BMW har nailet det teknisk når det eneste folk kritiserer er designet. Som jeg skrev før presentasjonen var jeg forberedt på det verste sånn designmessig, men ble positivt overrasket i forhold til konseptbilen. Og den ser nok enda bedre ut i virkeligheten. Teknisk er den totalt sett overlegen alt annet i markedet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

Er vel ingen som elsker i3 pga eksteriøret? Ikke misforstå, jeg elsker i3 og synes fremdeles den er den mest avanserte og samtidig enkleste elbilen på markedet. Men jeg er inneforstått med at folk ler av hvordan den ser når jeg kommer kjørende.

IX er dessverre en forstørret utgave av i3, bare uten de sære detaljene som gjør den interessant (f.eks. nedsenkingen av vinduet til bakdørene eller selvmordsdørene). Virker som BMW fikk hjernesvulst og tenkte at folk kjøper i3 fordi eksteriøret er så fint, men at de ville tone det ned noe for å appellere til flere. Og hvem har noen gang tenkt at bakluken til Ford Mondeo er kul? For det er den de har kopiert i iX.

JorgenM

Sitat fra: daktari på onsdag 11. november 2020, klokken 16:31
cw-Wert von lediglich 0,25 er ikke så galt. 21 kWh/100 km forbruk etter NEDC, men opptil 600 km WLTP range. Det betyr jo 120 kWh netto kapasitet?! Dette er ikke endelige verdier de oppgir.
BMW sier vel bare OVER 100kWh. Og de sier UNDER 21 kWh/100km.

Fra BMW.com:

- The new BMW iX, for example, has a range of more than 600 kilometers (WLTP) or more than 300 miles (EPA) per full charge. This is thanks to overall very effective energy consumption levels of less than 21 kWh per 100 kilometers

300 miles = 482km.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 12. november 2020, klokken 09:49
Er vel ingen som elsker i3 pga eksteriøret? Ikke misforstå, jeg elsker i3

IX er dessverre en forstørret utgave av i3, bare uten de sære detaljene som gjør den interessant
Det første svarte du på selv. Nei, jeg mente selvsagt ikke eksteriøret :)

iX er jo full av de sære detaljene.
- vindusspylervæske fylles i BMW-logoen
- baklys INNENFOR bakluka
- touchknapper innebygd i interiøret
- knapper for åpning av dørene innvendig
- Smart Windows (McLaren og MB S-klasse har dette)
- ratt som ikke er rundt (kanskje det aller særeste med iX)

Og enda har vi ikke fått vite alle detaljene om bilen.

I tillegg er det mye karbonfiber og alskens miljømaterialer. Gulvmatter lagd av plastflasker osv.

Hvis ikke denne er sær nok vet jeg ikke hva som er :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Noen kule løsninger, men noen mer gimmick.
Det er vel positivt at de sparer vekt ved å fjerne komponenter, men øker kompleksitet med doble baklys pga. baklukedesignet.
Midtpanelet, med både svart piano-plast og (fake?) treverk ser både bra men litt halvveis ut. Det kunne vært enda penere, og jeg mener rullehjul for girspak er en usability-issue.
De har satt volum til radio i midtkonsollen men den blir neppe mye brukt så lenge man har volum på rattet. potensial for innsparing.
I-drive har vel sine kontroller i midtkonsollen fra tidligere, så det kan vel gi mening å behold dem? Men virker kanskje unødvendig når man har touch-skjerm.
Jeg synes det lukter gimmick med det panelet enn så lenge de ikke er så innovative at de tør fjerne startknappen som flere har gjort.
Jeg ville foretrukket en noe mer 16:9 skjerm 2 istedet for den 14,9" avlange for bedre lesbarhet av kart. Et kart er naturlig å orientere "mot nord" dvs. som et A4-ark. 14,9" høres mye ut, men det er et diagonalt mål, så den blir veldig lang og smal.
Frunk/Froot: veldig skuffende hvis de ikke legger opp en romslig rom foran til spylervæske, ladekabler og gjerne en bag med sko osv.
Er det bare meg som synes setene ser ganske mye enklere ut enn i andre BMWer? ikke justerbar sittepute eller sidevanger osv. Den utsparringen i nakken er ikke så pen, men det er vel bare en plastring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA