Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde det ikke komme en standard range model X?

Startet av AKM, mandag 02. november 2020, klokken 23:52

« forrige - neste »

AKM

Nå har jeg testet, flere ganger faktisk, Jaguar iPace, EQC og etron (både vanlig og sportback). Flotte biler alle tre med en rekke gode egenskaper, men også en rekke minus. Vi har tre barn (8, 10 og 16) og alle er veldig klar på at de foretrekker vår Tesla X (75). Det er i all hovedsak pga plassen bak og hvor høyt de sitter, men også pga infortainment systemet og dørene.

Jeg vet at det spekuleres i at det kommer en refresh på X'en, men det har det vært snakket om lenge. Poenget mitt er at dagens X bare kommer i LR+ og da er den ganske kostbar. Burde det ikke komme en X i SR med f.eks. 80 batteri? Det ville tatt kostnaden betydelig ned og blitt vesentlig mer konkurransedyktig mot   etron og EQC. En selger hos Møller påsto overfor meg at over 90% av det som selges av Etron idag er med den minste batteripakken. Og da jeg kjøpte min Tesla X i 2017 så solgte 75-pakken rimelig bra! Så med oppgradert software, den oppgraderte motoren foran, et 75-80 batteri og kjappere lading så tror Tesla kunne  fått mer fart på salget av X igjen. Rekkevidde ville vel fort ha vært 400 km? Da hadde i hvert fall jeg valgt X igjen, spesielt med en re-fresh.

turfsurf

Helt enig i alt du skriver. Men jeg har for lengst konkludert med at Tesla ikke er interessert i å selge mange TMX. SR har dog vært i salg som inventory bil med jevne mellomrom. En stund siden jeg fulgte med dog, så vet ikke hvordan det er nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

turfsurf :+1: enig. Men TMX er en flott bil :+1: Synes bruktprisene er som forventet.

Stig-Arne

Akkurat pga mangelen på en innstegs modell til Model X gjør at X75 holder seg OK i pris. Er min tipping.

Har selv X75 og klarer meg utmerket. Skulle alltids hatt 5 eller 10 kWh mer å rutte med, og ikke minst 400-450 Volt system, men slik jeg ser det så har jeg spart 160 000 i forhold til en X100 som var i 2018 når vi kjøpte bil.

Idag er det ingen gode utfordrere til Model X 75 synes jeg. 2250 i hengervekt, 7 seter, masse kraft. OK rekkevidde, grei ladehastighet. Tikker inn mange av de rette kriteriene synes jeg i forhold til mange av nykommerene på markedet.

AKM

#4
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:39
Akkurat pga mangelen på en innstegs modell til Model X gjør at X75 holder seg OK i pris. Er min tipping.

Har selv X75 og klarer meg utmerket. Skulle alltids hatt 5 eller 10 kWh mer å rutte med, og ikke minst 400-450 Volt system, men slik jeg ser det så har jeg spart 160 000 i forhold til en X100 som var i 2018 når vi kjøpte bil.

Idag er det ingen gode utfordrere til Model X 75 synes jeg. 2250 i hengervekt, 7 seter, masse kraft. OK rekkevidde, grei ladehastighet. Tikker inn mange av de rette kriteriene synes jeg i forhold til mange av nykommerene på markedet.

Enig at dette trolig er grunnen til at X75 holder seg såpass bra i pris.  Men poenget er at den ikke lengre er mulig å skaffe dersom man ønsker ny bil. Jeg tror det ville vært en pakke som hadde vært svært konkurransedyktig opp mot Etron og EQC dersom du hadde en X til rundt 700 000, ca 400 km rekkevidde og kjappere lading. Med en re-fresh og noe nye farger så tror jeg salget ville økt betydelig. Nå har jo EQC og Etron tatt nesten hele markedet i dette segmentet. Og det burde være et tankekors for Tesla.

kodax

Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 13:02...det burde være et tankekors for Tesla.
Jeg tror Tesla har regnet dette og bla. kommet fram til at de generelt tjener mer på at de oppfattes som markedsledende på rekkevidde. Det er derfor usannsynlig at de gjeninnfører en modell med kortere rekkevidde en dagens tilgjengelige versjon.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Nei, det kommer nok ingen Standard Range utgave. En slik med rekkevidde tilsvarende X75 vil vel ikke ha noe marked i det øyeblikket vi har Model Y tilgjengelig? Det vil vel ikke være noe større marked for en X med kortere rekkevidde enn Model Y og som i tillegg er noe dyrere? Hva skulle fordelene være med en slik bil? 

Nei, om det virkelig skal komme en større oppgradering av Model X (og S) så vil vel det handle om en enda større utvidelse av rekkevidden på dagens utgave som altså har fått den underlige betengelsen "Longe Range Plus". (Betegnelsen er underlig fordi de ikke selger noen model uten plus-tilføyelsen - annet enn som gjenglemte inventory biler.) Jeg tror Tesla må gjøre mer for å skape et skille mellom X og Y for deres kunder. Det er også slik deres aldrende flaggskip holder stand i konkurransen med de tyske bilmerkene. I tillegg kommer jo det faktum at 30kwt koster 51 kroner på Teslas ladere mens det koster 252 kroner for samme energimengde hos Ionity. (Se elbil.no sin nye ladekalkulator.)


kodax

Sitat fra: GeirHM på onsdag 04. november 2020, klokken 15:03...Det vil vel ikke være noe større marked for en X med kortere rekkevidde enn Model Y og som i tillegg er noe dyrere? Hva skulle fordelene være med en slik bil?  ...
Det er mange fordeler med TMX vs TMY uavhengig av rekkevidde, men mange ville nok valgt TMY pga prisen hvis den hadde vært tilgjengelig da de kjøpte TMX.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

#8
Sitat fra: kodax på onsdag 04. november 2020, klokken 14:17
Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 13:02...det burde være et tankekors for Tesla.
Jeg tror Tesla har regnet dette og bla. kommet fram til at de generelt tjener mer på at de oppfattes som markedsledende på rekkevidde. Det er derfor usannsynlig at de gjeninnfører en modell med kortere rekkevidde en dagens tilgjengelige versjon.
SogX masse-produseres jo ikke i samme skala, derfor prøver kanskje Tesla og "løfte" de opp i et høyere premium-segment? Edit; glemte spm tegn ;)

Skulle ikke Tesla sende TM3er(SR) fra Kina, med nye batterier som ikke var like "spreke"? Men likevel slik at man kunne lade opp batteriene til 100% uten at de tok skade av det. De hadde ikke like mye energi, og derfor kunne Tesla fylle opp hele batteripakken. De skulle være robuste og billige. Dette kunne jo blitt overført til både SogX. Kanskje de ikke er like premium, men ville jo løst "prisproblemet".
SogX med 80kwt-batteri coming up? Lad så mye du vil..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på onsdag 04. november 2020, klokken 15:03
Nei, det kommer nok ingen Standard Range utgave. En slik med rekkevidde tilsvarende X75 vil vel ikke ha noe marked i det øyeblikket vi har Model Y tilgjengelig? Det vil vel ikke være noe større marked for en X med kortere rekkevidde enn Model Y og som i tillegg er noe dyrere? Hva skulle fordelene være med en slik bil? 

Det handler jo bare om størrelse på bil. Vil man ha med 5 personer og godt med bagasje er det TMX som gjelder. I tillegg er TMX en vesentlig bedre utstyrt bil.

Ikke alle trenger 50+ mils rekkevidde. Etron 50 selger jo som hakka møkk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AKM

#10
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!

kodax

Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 20:40
...Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
Jeg vil tro at verditapet på en eTron 50/55 vil være temmelig mye større enn på en nyere TMX hvis man beholder bilen en stund, så er man villig til å betale mer initielt, så kan man kanskje allikevel forsvare å kjøpe en TMX.
Årsaken til at jeg tror det er fordi eTron er en 1.generasjons elbil på en hybrid platform, og vil fort bli "gammeldags" når eTron Q4 (og andre Audi-er) kommer.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

#12
Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 20:40
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
Litt uenig i argumentasjonen ::)
Du har bestilt Y, men vil ikke ha  den fordi X er bedre....derfor blir det E-tron :o

Etron-50 er en ok bil mtp på pris, enig i det. Men den er "litt som E-golf" der man har bygget en ICE, men pytter inn et batteri og el-motor. Bra nok for en del, men ikke en GOD løsning. Ikke en fremtidsrettet beslutning mtp alt man får av funksjoner, etter et Tesla kjøp. Men man støtter europeisk bilindustri  :+1:




Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

AKM

#13
Sitat fra: JorEl på torsdag 05. november 2020, klokken 10:41
Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 20:40
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
Litt uenig i argumentasjonen ::)
Du har bestilt Y, men vil ikke ha  den fordi X er bedre....derfor blir det E-tron :o

Etron-50 er en ok bil mtp på pris, enig i det. Men den er "litt som E-golf" der man har bygget en ICE, men pytter inn et batteri og el-motor. Bra nok for en del, men ikke en GOD løsning. Ikke en fremtidsrettet beslutning mtp alt man får av funksjoner, etter et Tesla kjøp. Men man støtter europeisk bilindustri  :+1:

Hadde vi hatt 2 barn så hadde Y vært super, med 3 barn så blir det for trangt. Her er etron bredere = mer fred i baksetet. Poenget mitt er at det burde vært en standard range X, det hadde vært en kjempedeal på pris, plass, premiumfunksjoner, lading, ladenettverk etc. En SR X ville spist markedsandeler fra etron 50 (og 55) og EQC etter min mening. Husk at den store majoriteten av Etron er Etron 50. Og dette har med pris/nytte som et god. Skal du kjøpe en X (LR+)i dag så blir det 900 000 med vinterdekk. Da lever de fleste med lavere rekkevidde når de kan spare 200 000 for godt utstyrt etron eller EQC. Når det er sagt så tror jeg Y kommer til å selge veldig  bra. Så lenge en den er stor nok (en ikke har tre barn) for folk så blir det bra pakke. Og vi er helt enig i at etron ikke er en optimal elbil og ikke fremtidsrettet, men prisen/pakken gjør at den selger i bøtter og spann.

JorEl

Hadde jeg kjøpt noe annet en Tesla akkurat NÅ, så hadde jeg også sett på Etron50. Dessuten vet jo du best hva dere trenger og vil bruke penger på.
Lykke til med valget :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA