Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, man 02. nov 2020, kl. 22:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 13:40
Sitat fra: Handyman på søn 27. feb 2022, kl. 21:40
AP og selvstyring er jo også under testing, og jeg husker godt nøyaktig samme skepsis til at 18-åringer skulle kunne  "teste" dette. Meg bekjent foregår dette uten nevneverdige problemer. Det tror jeg også vil være tilfellet med FSD-Beta.
AP og selvstyring kan vel ikke sammenliknes med FSD-Beta. I kompleksitet for bil/software (og sjåføren?) vil jeg tippe at den første utgjør maks 20% av den siste. Selvstyring eller Lane Assist finnes nå tilgjengelig i en eller annen form på nesten alle nye biler. Det samme gjelder Adaptiv Cruisekontroll, og som er de to komponentene som utgjør AP.
Du henviser ikke til konkrete bestemmelser om hvorfor du mener at FSD-Beta ikke kan brukes som et L2-system i Norge (Europa). Det er vel noe av kjernen her?
Jeg har ikke funnet info om at det kun er enkelte assistansefunksjoner som er tillatt i et L2-system. Dagens AP stopper eksempelvis for rødt lys og kjører rett frem på grønt (med kvittering fra fører), stopper helt opp ved stoppskilt, alt sammen også i bygater med gangfelt og fotgjengere.
For et L2-system er det flere krav til sjåførens overvåking og deltakelse og også begrensinger for krefter i svinger ol. Jeg finner dog ingen info om at L2 ikke kan brukes i bytrafikk, lyskryss, ved gangfelt el. Når det gjelder L3 derimot er det mange slike begrensinger og krav til hvor det kan brukes.

Så... hvis du har konkret info (med kilder) om hvorfor du mener at FSD-Beta ikke kan brukes som et L2-system så er du velkommen til å dele det. Hvis ikke så bærer det bare preg av synsing.
Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 13:40
SitatMeg bekjent foregår dette uten nevneverdige problemer.
Ubegrunnet påstand?
Det var ikke en påstand, men min oppfattelse av at 18-åringer og AP ikke har medført problemene mange spådde. Jeg tror på at dersom det hadde vært et problem så hadde det fremkommet i noen poster her, og i media. Så enkelt, min oppfattelse av virkeligheten og ikke en påstand. Jeg kan absolutt ha gått glipp av ting. Sitter du på info om at det er et problem?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

SitatSå... hvis du har konkret info (med kilder) om hvorfor du mener at FSD-Beta ikke kan brukes som et L2-system så er du velkommen til å dele det. Hvis ikke så bærer det bare preg av synsing.

Helt riktig. Det er synsing, og som jeg (ofte) sier, så er det "jeg tror", eller "jeg er overbevist". Det er fremdeles synsing, og som gjelder brorparten av alle innlegg. Ikke bare mine. Er det noe galt i å synse mener du? Du bruker faktisk også "tror" i nettopp dette innlegget også.
SitatDet var ikke en påstand, men min oppfattelse av at 18-åringer og AP ikke har medført problemene mange spådde. Jeg tror på at dersom det hadde vært et problem så hadde det fremkommet i noen poster her, og i media. Så enkelt, min oppfattelse av virkeligheten og ikke en påstand. Jeg kan absolutt ha gått glipp av ting. Sitter du på info om at det er et problem?

Jeg var innom et karosseriverksted som har spesialisert seg på Tesla utenfor Drammen (skulle kjøpe en vaskekum ved siden av  :D), og der stod det 48 (!) Teslaer med større eller mindre skader. Tror du virkelig at hvis én eller flere av disse hadde blitt skadet ved bruk av AP, så hadde du lest det i avisen eller her på forumet? Det er bare en liten brøkdel av Tesla-eiere som er registrert som aktive på elbilforum.no

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 15:43
SitatSå... hvis du har konkret info (med kilder) om hvorfor du mener at FSD-Beta ikke kan brukes som et L2-system så er du velkommen til å dele det. Hvis ikke så bærer det bare preg av synsing.

Helt riktig. Det er synsing, og som jeg (ofte) sier, så er det "jeg tror", eller "jeg er overbevist". Det er fremdeles synsing, og som gjelder brorparten av alle innlegg. Ikke bare mine. Er det noe galt i å synse mener du? Du bruker faktisk også "tror" i nettopp dette innlegget også.
Du har uttalt deg rimelig bestemt om at FSD-Beta ikke vil kunne brukes som L2-system, men du vil altså ikke utdype dette videre med kilder eller lignende. Greit nok.
Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 15:43
Jeg var innom et karosseriverksted som har spesialisert seg på Tesla utenfor Drammen (skulle kjøpe en vaskekum ved siden av  :D), og der stod det 48 (!) Teslaer med større eller mindre skader. Tror du virkelig at hvis én eller flere av disse hadde blitt skadet ved bruk av AP, så hadde du lest det i avisen eller her på forumet? Det er bare en liten brøkdel av Tesla-eiere som er registrert som aktive på elbilforum.no
Nei, ærlig talt. Min påstand var at dersom "18-åringer og AP" hadde vært i nærheten av det problemet flere spådde så tror jeg at det hadde blitt godt kjent både her og der. Det var ikke måte på hvor galt enkelte skeptikere mente det ville gå.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søn 27. feb 2022, kl. 12:16
Sitat fra: Motorwatt på søn 27. feb 2022, kl. 11:55
Godt mulig at de må ha en form for dispensasjon. På Beta-videoer ser det ut som om FSD Beta tåler, blant annet, større gravitasjon enn det EU/ECC tillater.
Jeg tror heller de tilpasser FSD-beta til eksisterende krav, enn å søke disp. Disp tror jeg vil være en omstendelig og langvarig prosess. AP og Selvstyring forholder seg jo til disse kravene allerede, og jeg antar at det vil være det enkleste.
Når svaret ditt bare er at "du tror" de vil tilpass FSD-beta til EU-forhold, så gir det ingen mening i å komme med flere ting jeg setter spørsmålstegn ved. Men kanskje vi nå må kalle det "EU/Norsk FSD-Beta med restriksjoner på gravitasjon og filbytte"?

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 16:20
... Men kanskje vi nå må kalle det "EU/Norsk FSD-Beta med restriksjoner på gravitasjon og filbytte"?
Kall den gjerne det, men AP heter nå det samme i USA og Europa selv om det er forskjellige versjoner og begrensinger i Europa. Selv Smart summon heter det samme, selv om det ikke fungerer en gang.
Når jeg tror at FSD-Beta vil kunne brukes som et L2-system så er det underforstått at man fortsatt må kvittere for filskifte, igangsetting på grønt lys osv. og med begrensinger i g-krefter akkurat som i dag.
Hvis du mente at "USA versjonen" ikke vil bli godkjent, så er vi helt enige.

Motorwatt

Selvsagt snakker jeg om USA versjonen. Finnes vel ingen annen utenom den du konstruerer? (Selv om den siste setningen var et spørsmål, så tror jeg vi gir oss nå).

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 28. feb 2022, kl. 18:17
Selvsagt snakker jeg om USA versjonen. Finnes vel ingen annen utenom den du konstruerer? (Selv om den siste setningen var et spørsmål, så tror jeg vi gir oss nå).
Ut fra dine tidligere innlegg (sitater under) så var det ikke helt opplagt at du nå kun snakket om USA-versjonen. Men jeg innser jo at jeg tok feil ;-)
Sitat fra: Motorwatt på fre 12. nov 2021, kl. 12:14
Mye testing for Kanada.... Spørsmålet er hvordan de gjør det i Europa. Blir det versjoner for hvert enkelt land, eller EU under ett? Eller en EU grunnversjon med nasjonale tillegg? Under alle omstendigheter: Hold ikke pusten...
Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 17:31
E M sier jo at det må gjøres tilpasninger for Kanada på grunn av trafikk regler. Å kjøre til høyre på rødt lys som de gjør i USA er et av flere eksempler. Er rimelig sikker på at de ikke lager noen norsk versjon da mange EU-land har samme regler som Norge. Så vi må nok vente på en EU-versjon i 2025..... Nå er NTSH i USA ute etter Tesla, og det ble nettopp  krevet en "recall" for FSD Beta-biler som ikke stoppet helt ved Stopp-skilt.
Sitat fra: Motorwatt på tor 03. feb 2022, kl. 09:36
Jeg kjenner lite eller ingenting til amerikanske trafikkregler, men her er noen vesentlige som jeg har sett på YT: Forbikjøring på høyre side på flerfeltsvei er tillat. Svinge til høyre på rødt lys er helt OK, og i noen stater kan man også kjøre igjennom et kryss på rødt. I USA er det mange steder hvor småveier munner ut i en flerfeltsvei med høy hastighet. Det er det ikke mange av, hvis noen, her. Mengden av Full stopp skilt i USA er formidabel. Som en kuriositet kan det nevnes at i de 3 største Vestfold-byene er det ett (!). Forkjørsrett er mere basert på hvem som kommer først til krysset. Trafikklys er ofte plassert etter et kryss, og ikke før som her. Også på trafikkskilt er det forskjell. Mens varselskilt  i Europa er trekantet med røde kanter, er de amerikanske gule, og diamantformet.

Noen flere for dere som har erfaring? Noen av disse forskjellene er nok enkle å tilpasse, mens andre vil by på utfordringer.

turfsurf

Er vel åpenbart at FSD må forholde seg til veimerking, skilting, trafikkregler og reguleringer i de forskjellige land. Så det vil jo bli tilpasninger for alle land i mer eller mindre grad.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Jeg er ikke så inne på dette med L2 L3 . Men sånn som FSD-beta kjører så er det opplagt/innlysende at her må føreren være klar til å ta over styringen. Når fører må ta over styringen, hvilket nivå er man på da?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: JorEl på man 28. feb 2022, kl. 20:58
Jeg er ikke så inne på dette med L2 L3 . Men sånn som FSD-beta kjører så er det opplagt/innlysende at her må føreren være klar til å ta over styringen. Når fører må ta over styringen, hvilket nivå er man på da?
Google SAE J3016, velg bilder så får du opp meget gode forklaringer:
Eks: https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic
Enkelt forklart: L2 krever at man tar over når systemet feiler. L3 vil varsle om at du snart må ta over.
Det handler om hvem som er ansvarlig for kjøringen. Bil eller sjåfør. L2=sjåfør, L3=bil.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 28. feb 2022, kl. 20:32
Er vel åpenbart at FSD må forholde seg til veimerking, skilting, trafikkregler og reguleringer i de forskjellige land. Så det vil jo bli tilpasninger for alle land i mer eller mindre grad.
Helt enig. Det må være et utgangspunkt for diskusjonen.
Så blir det spennende å se hvor mye sjåføren aktivt må bekrefte/kvittere ved bruk av FSD-beta. I dag er det jo filskifte, igangsetting på grønt, igangsetting ved stoppskilt, "dreie på rattet" hvert 15 sek.

daktari

Sitat fra: Handyman på man 28. feb 2022, kl. 21:20
Eks: https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic
Enkelt forklart: L2 krever at man tar over når systemet feiler. L3 vil varsle om at du snart må ta over.
Det handler om hvem som er ansvarlig for kjøringen. Bil eller sjåfør. L2=sjåfør, L3=bil.
Og for å legge til:

L2 er ikke bedre enn at "det kan gjøre det verste på dårligste tidspunkt". Sjåfør må overvåke hele tiden, systemet kan ikke stoles på.

L3 og høyere derimot må kunne gjenkjenne en situasjon den ikke fikser, håndtere det,  be føreren ta over om litt eller stoppe selv. Dette er vesentlig mer teknisk avansert enn L2, det er ikke bare juridisk ansvar som skiller.

L3 er begrenset i type fart og område osv. og må ha med sjåfør.

L4 trenger ikke ha med sjåfør en gang. L4 kan også ha begrensninger på fart, kjøreforhold og vær. Dette er "robotaxi".

L5 skal klare alt vær og føre på alle veier sånn omtrentlig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på man 28. feb 2022, kl. 21:41
Sitat fra: Handyman på man 28. feb 2022, kl. 21:20
Og for å legge til:

L2 er ikke bedre enn at "det kan gjøre det verste på dårligste tidspunkt". Sjåfør må overvåke hele tiden, systemet kan ikke stoles på.

L3 og høyere derimot må kunne gjenkjenne en situasjon den ikke fikser, håndtere det,  be føreren ta over om litt eller stoppe selv. Dette er vesentlig mer teknisk avansert enn L2, det er ikke bare juridisk ansvar som skiller.

L3 er begrenset i type fart og område osv. og må ha med sjåfør.

L4 trenger ikke ha med sjåfør en gang. L4 kan også ha begrensninger på fart, kjøreforhold og vær. Dette er "robotaxi".

L5 skal klare alt vær og føre på alle veier sånn omtrentlig.
:+1: Helt enig!

kodax

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-europe-canada-release-data-elon-musk/

SitatWe're getting to a point where the FSD Beta is very good in the US and later this week expanding to Canada. And then I think we'll be ready to show it to regulators in the EU," Musk told the small crowd at Giga Berlin.

Musk estimates that Tesla will be ready to show FSD beta to EU regulators in two or three months. However, he also admitted that Tesla has "quite a lot of work for special case situations in Europe. He noted that it would be challenging to release Full Self Driving in Europe because it is much more complex than in the US or Canada.

"You know, there's a lot of little tricky things. The rules are not the same. But I think probably we can start doing Beta [in the EU] maybe later this year, depending on regulatory approval," he said. "Things are a little different in the US. Like in the US, things are legal by default, in Europe they're illegal by default, so we have to get approval beforehand; whereas in the US you can kinda of do it on your own cognizance — more or less.
Han sier altså at Beta-en krever godkjennelse i EU, så spørsmålet er om det samme gjelder for Norge eller om vi kan få Beta-en her tidligere uten en slik godkjennelse.
Og så sier han jo "think", "probably", "maybe" og "depending" i samme setning, så han lover jo ikke akkurat noe som helst  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Litt interessant. Kanskje det tyske byråkratiet har blitt en tankevekker for Elon?
Når det gjelder Norge er myndighetene uttalt positive til utvikling av selvkjørende biler. Det er et ønske om at Norge skal være et foregangsland på området. Uten at jeg har satt meg inn i hva slags handlerom Norge har opp mot diverse "EU-regler", så kan det tenkes at vi vil tillate testing før resten av Europa.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA