Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

Counterpointer

Det som er usannsynlig er at om dette ikke er Tesla ansatte, så ville dette lekket ut.

Hvis de skulle teste FSD beta i Norge måtte de også ha tillatelse slik jeg forstår det. Dette ville også blitt kjent på grunn av norsk offentlighetslov.

Tesla selv har jo sagt først USA så Canada deretter Norge. De vil nok publisere det på samme måte som de har gjort for Canada.

Når de skal slippe FSD beta så må de vel da åpne for safety score her også, siden det er deres egen forutsettning.

Summa sumarum er det lite sannsynlig med FSD beta i Norge enda.

NÅR de starter med det burde de jo absolutt bruke sin fremste ambassadør og influenser Teslabjørn. Det er vel ingen som kan måle seg med han i erfaring med å kjøre elbiler med alle varianter av selvkjøring eller assistentsystemer, hvertfall regnet i antall kilometer kjørt.

Motorwatt

SitatNÅR de starter med det burde de jo absolutt bruke sin fremste ambassadør og influenser Teslabjørn. Det er vel ingen som kan måle seg med han i erfaring med å kjøre elbiler med alle varianter av selvkjøring eller assistentsystemer, hvertfall regnet i antall kilometer kjørt.

Tror også TS hadde kommet høyt opp på proioriteringslisten over testere 😀. Tesla trenger superentusiaster som fremdeles har troen på at FSD er rett rundt hjørnet, og som er villig til å kjøre som en bestemor i hundrevis av kilometer for å få lov til å prøve noe man har kjøpt for flere år siden.  Dette programmet har jeg meldt meg ut fra på forhånd. 

Det er forøvrig ikke Tesla som har sagt at de skal teste i Norge, men derimot en person med et frynsete rykte når det gjelder omgang med virkeligheten. I mitt hode bør ikke disse to blandes.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. februar 2022, klokken 10:06
Det er forøvrig ikke Tesla som har sagt at de skal teste i Norge, men derimot en person med et frynsete rykte når det gjelder omgang med virkeligheten. I mitt hode bør ikke disse to blandes.

kodax

Jeg regner med at det er Tesla-ansatte som har testet i Canada, og regner det altså ikke som umulig at det fins noe fra Tesla som også tester bla. i Norge.
Om FSD beta blir tilgjengelig i Norge regner jeg som mer usikkert ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


daktari

Mangler ikke selvtillit når de slipper FSD til Canada på vinteren!
Mer sannsynlig skal de vel bare få leke med "safety score" frem til sommeren?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på søndag 27. februar 2022, klokken 10:16
Mangler ikke selvtillit når de slipper FSD til Canada på vinteren!
Mer sannsynlig skal de vel bare få leke med "safety score" frem til sommeren?
Det blir nok arrangert charterturer til Arktis og Antarktis for å se snø og is før FSD er ferdig utviklet.... (med dagens sensorer)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. februar 2022, klokken 09:39
....Hvis de skulle teste FSD beta i Norge måtte de også ha tillatelse slik jeg forstår det. Dette ville også blitt kjent på grunn av norsk offentlighetslov....
FSD-beta er kun et L2 system, og trenger derfor ingen spesifikk godkjenning. Det er meg bekjent ingen begrensinger i funksjoner som et L2 system kan ha. Det viktige er at systemene er i tråd med kravene om tilstedeværelse og overvåking av en sjåfør. Tesla stiller strengere krav til overvåking for å få teste FSD-beta enn for AP og selvstyring. De er fult klar over at ulykker med FSD-beta er uheldig for utviklingen av FSD.
Det også er godt kjent at jo bedre et system er jo større er faren for at sjåføren ikke følger godt nok med. Det vil bli økt fokus på dette etter hvert som flere produsenter kommer med stadig bedre systemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Godt mulig at de må ha en form for dispensasjon. På Beta-videoer ser det ut som om FSD Beta tåler, blant annet, større gravitasjon enn det EU/ECC tillater.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. februar 2022, klokken 11:55
Godt mulig at de må ha en form for dispensasjon. På Beta-videoer ser det ut som om FSD Beta tåler, blant annet, større gravitasjon enn det EU/ECC tillater.
Jeg tror heller de tilpasser FSD-beta til eksisterende krav, enn å søke disp. Disp tror jeg vil være en omstendelig og langvarig prosess. AP og Selvstyring forholder seg jo til disse kravene allerede, og jeg antar at det vil være det enkleste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Det er utrolig mye inkompetente og ikke minst rusa sjåfører ute i trafikken så noen FSD testpiloter tåles sikkert.

Det er formaliteter jeg tenkte på. Tesla hadde jo samtaler med departementet før de åpnet SuC, så at det vil finnes et offentlig dokument før de starter med FSD beta hadde ikke vært usannsynlig.

Storg

Det er jo ikke utenkelig at noen Tesla ansatte i en periode har kjørt med FSD Beta for å få et inntrykk av hvor mye arbeid som gjenstår.

Men virker rart på meg å bruke tid på Norge når man så tydelig fokuserer på å få det til i USA. Det vil jo bare redusere kapasiteten og effekten der det betyr noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 12:18
...Det er formaliteter jeg tenkte på. Tesla hadde jo samtaler med departementet før de åpnet SuC, så at det vil finnes et offentlig dokument før de starter med FSD beta hadde ikke vært usannsynlig.
Hvilke formaliteter tenker du på, og hva skulle de prate med departementet om? Er det overhodet noen formaliteter som ikke er klarlagt for L2?
Tesla har jo ved flere anledninger lagt til funksjoner i AP, hva skulle være fundamentalt forskjellig med FSD-beta, kontra AP og selvstyring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tror du virkelig ikke at myndighetene følger med? Når de leser at "Full Self Driving Beta" nå er tilgjengelig for alle med Tesla i Norge, er jeg helt sikker på at nakkehårene reiser seg. Da blir det full stopp inntil alt er avklart. Og det skjer ikke på én dag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 12:52
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 12:18
...Det er formaliteter jeg tenkte på. Tesla hadde jo samtaler med departementet før de åpnet SuC, så at det vil finnes et offentlig dokument før de starter med FSD beta hadde ikke vært usannsynlig.
Hvilke formaliteter tenker du på, og hva skulle de prate med departementet om? Er det overhodet noen formaliteter som ikke er klarlagt for L2?
Tesla har jo ved flere anledninger lagt til funksjoner i AP, hva skulle være fundamentalt forskjellig med FSD-beta, kontra AP og selvstyring.
Det er merkelig.

Når det var snakk om samtalene om SuC, så var det naturlig at de hadde diskusjoner med myndighetene ble det hevdet.
Mens et selvkjøringsforsøk er det bare å sette i gang.

Selvmotsigende!

Det var overhodet ikke noen grunn til å ha samtaler om åpning av SuC, slik jeg ser det. Det var en positiv sak for både myndigheter og alle andre.

Å slippe løs selvkjøring i vanlig trafikk har ansvarsfaktorer for både sjåfør og for produsent. Vi har alle sett videoer av FSD som bryter vikeplikt og kjører over kjegler samt gjør umotiverte bevegelser. Og dette er 100 score førere med henda på rattet og fullt fokus.

At et firma som ikke klarer å lage TACC som ikke bråbremser som er ekstremt ubehagelig/farlig når det skjer, skal ha mer avansert software ut i trafikken uten å konferere med myndighetene, er litt rart, for å si det mildt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA