Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, man 02. nov 2020, kl. 22:12

« forrige - neste »

Motorwatt

E M sier jo at det må gjøres tilpasninger for Kanada på grunn av trafikk regler. Å kjøre til høyre på rødt lys som de gjør i USA er et av flere eksempler. Er rimelig sikker på at de ikke lager noen norsk versjon da mange EU-land har samme regler som Norge. Så vi må nok vente på en EU-versjon i 2025..... Nå er NTSH i USA ute etter Tesla, og det ble nettopp  krevet en "recall" for FSD Beta-biler som ikke stoppet helt ved Stopp-skilt.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 17:31
E M sier jo at det må gjøres tilpasninger for Kanada på grunn av trafikk regler. Å kjøre til høyre på rødt lys som de gjør i USA er et av flere eksempler. Er rimelig sikker på at de ikke lager noen norsk versjon da mange EU-land har samme regler som Norge. Så vi må nok vente på en EU-versjon i 2025..... Nå er NTSH i USA ute etter Tesla, og det ble nettopp  krevet en "recall" for FSD Beta-biler som ikke stoppet helt ved Stopp-skilt.
Ja morsomt å kalle det en recall når det er snakk om en OTA. Forøvrig synes jeg ikke det er rart at de krever dette, siden "rolling stop" er brudd på trafikkreglene, uansett hva de praktiserer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

En recall er et krav om rettelse av en trafikkfarlig feil. Om det gjøres på verksted, OTA, eller av en Road Service har ingen betydning. Finnes ganske mange biler som har OTA etterhvert. Recall har vært brukt i mange år, og har ikke noe krav hvor og hvordan feilrettingen skal finne sted.

Motorwatt

SitatForøvrig synes jeg ikke det er rart at de krever dette, siden "rolling stop" er brudd på trafikkreglene, uansett hva de praktiserer.

Hvis det kun skal være en L2 (førerassistent), hva er da hensikten med recall? Fører skal ha full kontroll 100% av tiden. Feil hastighet under AP-kjøring er også et brudd på trafikkreglene. men det er det foreløpig ikke reagert på. Jeg tror FSD allerede er kategorisert annerledes enn vanlig L2 hos NTHS, og vil nok bli det i EU også.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 17:53
En recall er et krav om rettelse av en trafikkfarlig feil. Om det gjøres på verksted, OTA, eller av en Road Service har ingen betydning. Finnes ganske mange biler som har OTA etterhvert. Recall har vært brukt i mange år, og har ikke noe krav hvor og hvordan feilrettingen skal finne sted.
Ja, jeg kjenner bakgrunnen og hensikten, jeg bare synes recall vitner om at de ikke følger med i utviklingen. Flere fra USA som harselerer nettopp med det på Twitter.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 18:05
SitatForøvrig synes jeg ikke det er rart at de krever dette, siden "rolling stop" er brudd på trafikkreglene, uansett hva de praktiserer.

Hvis det kun skal være en L2 (førerassistent), hva er da hensikten med recall? Fører skal ha full kontroll 100% av tiden. Feil hastighet under AP-kjøring er også et brudd på trafikkreglene. men det er det foreløpig ikke reagert på. Jeg tror FSD allerede er kategorisert annerledes enn vanlig L2 hos NTHS, og vil nok bli det i EU også.
Man trenger ikke avbryte FSD-beta for å holde lovlig fart, men for å gjøre "full stop" så må man avbryte FSD-beta, og det er noe mange vil unngå nettopp for å se om den klarer ting alene. Det er derfor større risiko for at førerne lar bilen bryte trafikkreglene i følge en artikkel jeg leste.

Motorwatt

SitatDet er derfor større risiko for at førerne lar bilen bryte trafikkreglene i følge en artikkel jeg leste.

"I rest my case, and say no more" 🤣🤣🤣

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 18:27
SitatDet er derfor større risiko for at førerne lar bilen bryte trafikkreglene i følge en artikkel jeg leste.

"I rest my case, and say no more" 🤣🤣🤣
He he, det var fritt oversatt, og var nok mer i retningen av at førerne blir fristet til å bryte reglene. Finner ikke tilbake til artikkelen, men jeg kan forstå resonnementet, og prinsipielt mener jeg at FSD-beta bør følge reglene og ikke en ulovlig praksis.

Motorwatt

Det er her svakheten ligger med å sende ut FSD Beta til titusener av sjåfører med et stort spekter av erfaring og ansvar. Blir nesten uvel når jeg hører tullinger som "skal sjekke om FSD virker", og som dermed setter andres liv og helse i fare. Håper virkelig at myndighetene er seg selv bevisst, og setter ekstreme krav for godkjenning av Level 3,4 og 5. Og at FSD Beta til allmenheten aldri blir godkjent her. 

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 02. feb 2022, kl. 18:54
Det er her svakheten ligger med å sende ut FSD Beta til titusener av sjåfører med et stort spekter av erfaring og ansvar. Blir nesten uvel når jeg hører tullinger som "skal sjekke om FSD virker", og som dermed setter andres liv og helse i fare. Håper virkelig at myndighetene er seg selv bevisst, og setter ekstreme krav for godkjenning av Level 3,4 og 5. Og at FSD Beta til allmenheten aldri blir godkjent her.
Virker ikke som du har fått med deg kravene for å kunne teste FSD-beta, og hvor lett det er å miste tilgangen. Det er nærmere 60 000 biler som tester FSD-beta, og dersom det var så risikofylt som mange tror, så hadde vi nok sett flere ulykker.
Hvis det settes krav til L3 og oppover er jo ikke sjåføren lengre ansvarlig, og da er jo FSD ferdig utviklet. Testing må da foregå med egne testsjåfører, og det har jo Waymo grundig bevist at ikke er riskiofritt.

Motorwatt

Joda, dette vet jeg godt. Også at Tesla har laget en kvalifiseringsprogram som er grundig utskjelt selv av de som har fått, og av de som prøver å få, tilgang. Entusiastene har funnet greie metoder på å unngå å få lav kvalifisering, og mange har også avinstallert fordi det ligger for store begrensninger i forhold til deres vanlige kjørevaner. Nå vet også de aller fleste brukerene om svakhetene i systemet, og er derfor mere aktsomme enn de trenger å være til vanlig. Derfor færre ulykker.

Forsikring og ansvar har vært diskutert i årevis i EU, og de har fremdeles ikke konkludert. Vil forsikringsselskapene kreve gigantpremier?

Alle dokumentene om dette ligger forøvrig på nettet, og jeg har linket i en tidligere tråd.

daktari

Interessant det med ulykker. Det er jo godt dokumentert endel ulykker med Autopilot der folk åpenbart ikke har fulgt nøye nok med og bilen bulker. Nå senest er det video fra en Plaid der sjåføren ikke en gang forsøkte unnamanøver når en motgående bil kom for nærme midtstripa.

FSD virker å være så heftig i kjøringen at sjåførene forstår umiddelbart at de må følge sjukt nøye med eller så dauer de eller noen andre. Det er ingen, ikke engang Whole Mars som har filmet seg selv fra baksetet enda. Og han er jo ekstremt bullish på FSD på evangelie-nivå.

Med AP har vi jo sett endel av baksetekjøring og det er masse "defeat devicer" i bruk i USA.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Autopilot har til tross for sine åpenbare svakheter langt bedre ulykkesfrekvens enn kjøring uten, i følge Tesla sine egne tall.

Dette blir jo eple mot pære sammenligning da ap har meget begrenset bruksområde hvor typisk ulykkesfrekvens er lav. Men det er likevel et argument.

Virker som FSD beta har like lav frekvens og det er høyst sannsynlig fordi aktsomheten er meget høy hos deltagere.

Siden Canada nå er i gang, så skal vel egentlig US være ute av første fase av beta? I mitt hode betyr det bare at US har gått over til versjon 11 i stedet for 10, som i praksis betyr lite.

Jeg tror det tar lang tid før Norge får noen FSD beta. De må gjøre tilpasninger og det tror jeg ikke de prioriterer før de er lengre i US. Slik jeg tolker det er det stadig fremgang men like langt til målet

kodax

Sitat fra: daktari på tor 03. feb 2022, kl. 00:10Det er ingen, ikke engang Whole Mars som har filmet seg selv fra baksetet enda. Og han er jo ekstremt bullish på FSD på evangelie-nivå.
FSD beta er jo fortsatt en beta. Setter man seg i baksete så mister man vel FSD beta-en kjapt, samt risikerer å bli straffeforfulgt, så det syns jeg ikke er rart at vi ikke har sett. I tillegg er nok disse sjåførene i stor grad mer ansvarlige sjåfører, så det har nok sin funksjon å begrense tilgangen slik de har gjort med safety score for å unngå idioti som vi har sett med AP.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Jeg kjenner lite eller ingenting til amerikanske trafikkregler, men her er noen vesentlige som jeg har sett på YT: Forbikjøring på høyre side på flerfeltsvei er tillat. Svinge til høyre på rødt lys er helt OK, og i noen stater kan man også kjøre igjennom et kryss på rødt. I USA er det mange steder hvor småveier munner ut i en flerfeltsvei med høy hastighet. Det er det ikke mange av, hvis noen, her. Mengden av Full stopp skilt i USA er formidabel. Som en kuriositet kan det nevnes at i de 3 største Vestfold-byene er det ett (!). Forkjørsrett er mere basert på hvem som kommer først til krysset. Trafikklys er ofte plassert etter et kryss, og ikke før som her. Også på trafikkskilt er det forskjell. Mens varselskilt  i Europa er trekantet med røde kanter, er de amerikanske gule, og diamantformet.

Noen flere for dere som har erfaring? Noen av disse forskjellene er nok enkle å tilpasse, mens andre vil by på utfordringer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA