Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 11:52
Det er vel ikke overraskende at Beta-en tar lengere tid å få til Canada og Norge, når det går så treigt i USA.
Men svaret til Elon kan tolkes som at det gjøres beta-testing i Canada (og Norge?) allerede...any comments, @eivindsr? 8)
Roland uttaler seg naturligvis ikke offisielt om noe ikke har tillatelse til, så han "svarte" her i stedet:
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-europe-confirmed/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

IbizaMan

Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 20:11
Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.

Enig, jeg tror den store utfordringen kommer når systemet går fra å bare være en assistent til fører av bilen til faktisk å ta over førerrollen. Jeg mener dette oppstår så fort man går fra L2 til L3 men nivåene er ikke så viktig. Det som er vesentlig er hvordan ansvaret defineres og reguleres i det enkelte land. Så langt har vi ikke kommet enda og før vi kommer dit er og forblir FSD bare et assistent system, helt uavhengig av teknologi og hva Tesla måtte mene om dette.

Jeg tror en godkjenning av hands-off type biler i Norge ligger minst 5-10 år unna p.g.a. alle testene og sikkerhetsvurderingene som skal gjøres. Dersom noen ønsker å sannsynliggjøre at dette faller på plass i løpet av de neste 5 årene ser jeg fram til å høre argumentasjonen for dette.



kodax

Sitat fra: IbizaMan på mandag 06. september 2021, klokken 14:52
Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 20:11
Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.

Enig, jeg tror den store utfordringen kommer når systemet går fra å bare være en assistent til fører av bilen til faktisk å ta over førerrollen. Jeg mener dette oppstår så fort man går fra L2 til L3 men nivåene er ikke så viktig. Det som er vesentlig er hvordan ansvaret defineres og reguleres i det enkelte land. Så langt har vi ikke kommet enda og før vi kommer dit er og forblir FSD bare et assistent system, helt uavhengig av teknologi og hva Tesla måtte mene om dette.

Jeg tror en godkjenning av hands-off type biler i Norge ligger minst 5-10 år unna p.g.a. alle testene og sikkerhetsvurderingene som skal gjøres. Dersom noen ønsker å sannsynliggjøre at dette faller på plass i løpet av de neste 5 årene ser jeg fram til å høre argumentasjonen for dette.
Norge må vel ikke følge Europa i dette, eller? Om Norge tør slippe dette løs på L3-nivå før Europa er jo derimot en annen sak, men vi vil jo gjerne ligge i forkant på endel teknologi, så det avhenger jo av hva myndighetene tør. Det kan jo godt hende at de fleste selvkjørings-selskapene heller ikke ønsker at Norge er tidlig ute pga spesielle utfordringer ift vær m.m. Samtidig er det jo sånn at hvis man klarer dette i Norge, så vil jo det gi mye bra reklame.
Hvis vi tar dette ned til den opprinnelige meningen med tråden, dvs at Elon nok svarte at FSD Beta skal komme til Norge etter USA, så krever jo den at man holder i rattet. Selv om USA er anderledes enn Norge, så er nok allikevel de traffikale utfordringene mer like enn ulike, så det å tilpasse til norsk regelverk er nok ikke veldig vanskelig, i hvert fall ikke sammenlignet med alle de sære corner-casene som kan oppstå i alle land.
Så; jeg er optimist og velger å håpetro at vi får FSD Beta i Q1 neste år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Norge har klare ambisjoner om å tilrettelegge for utprøving av selvkjørende biler. I 2017 ble lovverket vedtatt, med ikrafttredelse 1 januar 2018. Det betyr at det er mulig å søke om tillatelse til å teste biler uten ansvarlig sjåfør i Norge. Ansvaret for at det ikke skjer ulykker hviler på søker, og det er nok noe av grunnen til at ingen har søkt om dette for utprøving i ordinær trafikk. Når en produsent føler seg trygg nok på sitt produkt, vil de nok få tillatelse om de søker. Dette er typisk "frihet under ansvar".
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-12-15-112
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 22:08
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 21:24
..... Her er reklamen: "The person in the driver seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself." Dette skulle være FSD.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
Blir usikker på hva du mener om videoen. Jeg spør ikke for å forsvare Tesla, for de har åpenbart ikke levert i henhold til forventningene de har bygget opp.
Mener du at videoen er falsk, eller bare at den bygget opp urealistiske forventninger?
Villedende markedsføring. Grenser eller over grensen for svindel.

Vi vet jo nå i ettertid at de ikke hadde noe software klar som kunne klare den videoen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 06. september 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 22:08
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 21:24
..... Her er reklamen: "The person in the driver seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself." Dette skulle være FSD.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
Blir usikker på hva du mener om videoen. Jeg spør ikke for å forsvare Tesla, for de har åpenbart ikke levert i henhold til forventningene de har bygget opp.
Mener du at videoen er falsk, eller bare at den bygget opp urealistiske forventninger?
Villedende markedsføring. Grenser eller over grensen for svindel.

Vi vet jo nå i ettertid at de ikke hadde noe software klar som kunne klare den videoen.
Så du mener at videoen ikke er ekte?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 06. september 2021, klokken 20:33
Sitat fra: daktari på mandag 06. september 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 22:08
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 21:24
..... Her er reklamen: "The person in the driver seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself." Dette skulle være FSD.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
Blir usikker på hva du mener om videoen. Jeg spør ikke for å forsvare Tesla, for de har åpenbart ikke levert i henhold til forventningene de har bygget opp.
Mener du at videoen er falsk, eller bare at den bygget opp urealistiske forventninger?
Villedende markedsføring. Grenser eller over grensen for svindel.

Vi vet jo nå i ettertid at de ikke hadde noe software klar som kunne klare den videoen.
Så du mener at videoen ikke er ekte?
Stemmer delvis; den gjenspeiler ikke det produktet de selger. Det er en teknisk demo som representerer en fremtidsvisjon.

Men videoen er ikke forfalsket, den Teslaen, dog forhåndsprogrammert og fintunet for å kjøre akkurat den ruten, fikk det til. Men de slapp ikke den softwaren og hw til i vanlige biler.

FSD beta er sammenlignet mye mer imponerende, selv om den feiler altfor hyppig til å ha verdi utover å være en kul feature.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: IbizaMan på mandag 06. september 2021, klokken 14:52
Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 20:11
Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.

Enig, jeg tror den store utfordringen kommer når systemet går fra å bare være en assistent til fører av bilen til faktisk å ta over førerrollen. Jeg mener dette oppstår så fort man går fra L2 til L3 men nivåene er ikke så viktig. Det som er vesentlig er hvordan ansvaret defineres og reguleres i det enkelte land. Så langt har vi ikke kommet enda og før vi kommer dit er og forblir FSD bare et assistent system, helt uavhengig av teknologi og hva Tesla måtte mene om dette.

Jeg tror en godkjenning av hands-off type biler i Norge ligger minst 5-10 år unna p.g.a. alle testene og sikkerhetsvurderingene som skal gjøres. Dersom noen ønsker å sannsynliggjøre at dette faller på plass i løpet av de neste 5 årene ser jeg fram til å høre argumentasjonen for dette.
Jeg mener du har et poeng, men greit å huske at det har vært veldig mange tester av autonome busser i Norge allerede. Disse er level 4 - ingen sjåfør, men begrenset domene å operere i både fart og lokasjon. https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/miljovennlig-transport/smart-mobilitet/forerlose-minibusser/

Vi er jo inne på sporet av det store spørsmålet: hva slags autonome kjøretøy vil faktisk være levedyktige? Jeg har litt tro på level 3/4 køkjøring, lastebiler lvl 4 på motorvei A og kanskje B (reduserer behovet for hviletid). Etterhvert level 4 motorvei for oss vanlige.

Jeg er mer usikker på taxiflåter ala Waymo/Cruise men enda mer usikker på privateide robotaxi basert på en liten sports-sedan. Dette fordi bykjøring er så sinnsykt komplisert med høyt tempo, uforutsigbart, sparkesykkel, gående, løpende, unger osv.

Det er ikke sensorer som er et problem, men å forstå hva de andre gjør, og planlegge egen reise inni der. Kanskje ikke robot og menneske funker sammen, du må ha enten eller bare roboter eller som i dag bare mennesker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: emurof på søndag 05. september 2021, klokken 10:57
Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 13:13Spørsmålet er jo nettopp om FSD beta, så jeg syns svaret bekrefter at det IKKE er rullet ut beta-testing i Canada.

Jeg har sluttet å tro at Elon "bare" er en überoptimist, han kan umulig tro på mye av det han selv sier og skriver, og jeg er ganske overbevist om at det nå handler om å bare hale ut tiden for aksjonærer og alle oss som har betalt for FSD, holde søksmålene unna. Han der som faktasjekket alle tweetene og utsagnene til Trump er sikkert arbeidsledig nå, kanskje få satt ham på Elon heller?

Hva med å slutte med trolling?
Beklager, men det er innlegget ditt som er trolling, og omtrent alt annet du skriver som er så pro-TSLA at det gjør vondt å lese, selv som mangeårig Tesla-eier. Det er nettopp dette som gjør at folk som ikke har Tesla ser på oss hele gjengen som fanboys uten evne til å se noe negativt. Innlegget mitt var overhodet ikke ment for å provosere noen, det er en oppriktig mening fra en som faktisk har betalt for FSD når det skulle kunne alt, etterfulgt av et forsøk på å være morsom. Jeg henter ny Tesla veldig snart, og bilprodusenten, som var på konkursens rand, er vel nå omtrent mest verdt av alle, så de har ikke lenger behov for mine sparepenger for å få til dette, og derfor står jeg over både EAP og FSD denne gangen. Får de det til innen nær fremtid, så er det flott, men får jeg lyst på det da, så skal jeg heller trykke kjøp i appen og stå i momsen.

Handyman

#69
Sitat fra: daktari på mandag 06. september 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Handyman på mandag 06. september 2021, klokken 20:33
Så du mener at videoen ikke er ekte?
Stemmer delvis; den gjenspeiler ikke det produktet de selger. Det er en teknisk demo som representerer en fremtidsvisjon.
Men videoen er ikke forfalsket, den Teslaen, dog forhåndsprogrammert og fintunet for å kjøre akkurat den ruten, fikk det til.
Høres litt ut som en konspirasjonsteori, eller er det noe du faktisk vet?
Sitat fra: daktari på mandag 06. september 2021, klokken 21:27
Men de slapp ikke den softwaren og hw til i vanlige biler.
Det er jo åpenbart, men kan det tenkes at det er en utviklingsversjon som faktisk gjør det så bra i dette tilfellet, uten at den er forhåndsprogrammert til den spesifikke strekningen?

Jeg forsvarer ikke FSD-forsinkelsen til Tesla her, men synes det du påstår virker rart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Det er bra du stiller spørsmål:
Denne oppsummerer godt indisiene:
https://dailykanban.com/2017/02/03/ca-dmv-report-sheds-new-light-misleading-tesla-autonomous-drive-video/

Legg til at vi vet at i 2016 var det en kar Sterling Anderson som ledet arbeidet med å utvikle AP2 fra bunn.
Han ble erstattet av en annen, Chris Lattner ca årsskiftet 16/17, som også fikk sparken senere, etter en total omskriving av systemet som ikke fikset "3-6 months".  Ingen av de 2 fikk levert "AP1 parity" innen de sinnsykt korte lovnade Tesla kom med. Dette vet vi som hadde AP2-biler  vinteren 2017...

Så kom Karpathy inn sommeren 2017 og begynte sakte å få orden på AP2, den 3. revisjonen av sw. Først jula/mars 2018 ble AP2 anstendig, og det var et stort hopp fremover.

Nå vet vi jo, bl.a. fra autonomy day samt AI day at de igjen har revidert arkitekturen flere ganger til, det har jo Karpathy selv sagt. Det er altså ikke sjans i havet for at det de brukte høsten 2016 var i nærheten av det FSD beta bruker nå.


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Det var tydeligvis ikke offisielt, men kanskje FSD Beta kommer til Canada om en måned
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA