Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen lader ikke: 3 blink fra lampa, og alt slår seg av idet viften starter

Startet av Sjalabais, søndag 01. november 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

Sjalabais

For tiden er det visst bare jeg som skriver innlegg her, men nå har jeg brått et ordentlig problem. I natt ville ikke Leafen lade. Det kommer tre blink fra dashbordet, og idet viften kommer på som man hører under lading, slår hele systemet seg av. Starter jeg bilen, får jeg et gult varsel, bil med utropstegn, som ifølge manualen er en feil jeg helst ikke vil ha - et eller annet på elbilens komponenter. Har lest litt i forumet her og tørket alt godt ila. natta, renset kontaktene i kabelen og renset kontaktene på 12V batteriet - til ingen nytte. Min OBD enhet har aldri klart å koble seg til Leafen, så feilkodelesing er heller ingen alternativ. Lurer på om jeg skal låne kabel av naboen og/eller ta en tur til hurtigladeren, men jeg har kun 24 km igjen på gjettometeret, som betyr én vei til hurtigladeren, ikke lengre. Litt rådvill nå, noen her med ideer?
2012 Leaf Tekna

Sverre_E

Det minner om en feil jeg hadde i sommer, men jeg hadde ingen varsel i bilen når jeg kjørte🤔.
Hurtiglader virket heller ikke.
Jeg fikk kjørt bilen til forhandler, hvor de resatte feilmeldinger.
Alt har vært fint etterpå. Et rele hadde visst hengt seg opp.

Tipsene jeg leste etterpå var å plukke av begge polene på 12V, og koble på etter en halvtime(?).

Jeg har Leafspy, men var så stressa at jeg ikke fant ut hvordan man resatte feilmeldinger :-[
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Sjalabais

Tusen takk for rask respons! Dét er det svaret jeg helst vil ha, ja! :D Jeg fant ikke vedlikeholdsladeren min til 12V batteriet, så lånte tilsvarende hos naboen. Da er den koblet fra en god stund, og jeg kan teste dette igjen senere. Hva tar verkstedet for diagnose og sletting?
2012 Leaf Tekna

Sverre_E

Husker ikke hvor mye de skulle ha. 2-3 tusen?
De (BNH) tok i alle fall alt for mye, med tanke på at jeg kunne gjort det selv.
Men da visste man ikke hvor man skulle lete.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

leafnor

Slik du beskriver det kan det virke som ombordlader er gått fyken. Lik opptreden på min da den gikk. Bilen lot seg hurtiglade. Men først trikset med å koble 12V som du har gjort, for å nullstille.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Dét er ikke beskjeden jeg ville høre...  :o Pokker, altså, samme symptom fortsatt, med rensa kontakter og ladet batteri. Sendte en melding til verkstedet om de har råd. Det er to streker igjen, aner ikke om jeg kommer meg til hurtigladeren etter jobb i morgen.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på søndag 01. november 2020, klokken 22:01
Dét er ikke beskjeden jeg ville høre...  :o Pokker, altså, samme symptom fortsatt, med rensa kontakter og ladet batteri. Sendte en melding til verkstedet om de har råd. Det er to streker igjen, aner ikke om jeg kommer meg til hurtigladeren etter jobb i morgen.
Hvor langt har du å kjøre? Kanskje kjøre innom hurtiglader før jobben i morgen tidlig?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg må ta en annen bil til jobb. Kun de to siste strekene igjen her. :S Jeg er ordentlig redd for at ladeenheten er gåen, ser også at Nissan bygde åtte forskjellige versjoner bare i 2012. Så det er ikke lett å holde styr på brukte deler heller.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på søndag 01. november 2020, klokken 22:50
Jeg må ta en annen bil til jobb. Kun de to siste strekene igjen her. :S Jeg er ordentlig redd for at ladeenheten er gåen, ser også at Nissan bygde åtte forskjellige versjoner bare i 2012. Så det er ikke lett å holde styr på brukte deler heller.
Ja, sett samme.
Jeg lærte av disse to trådene da det skjedde meg for noen uker siden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41575.msg719525#msg719525

Tror jeg skrev en tråd selv også, finner ikke den i farten.
Har kjøpt meg tre slike kondensatorer som er brent. Åpnet den gamle, men er vanskelig å bytte ser det ut til.
Men skulle den jeg har i nå (Var fra en 2011) ta kvelden, noe den sikkert gjør før eller siden, så får jeg prøve å bytte.


Kjøpte brukt lader fra høgger, byttet selv. Dessverre holder jeg en krone på at du har opplevdt samme nå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Nå står jeg og hurtiglader. Da er det siste symptomet på plass. Pokker altså, dere skulle ha visst hvor mye biltrøbbel vi har hatt siden august...og elbilen var liksom den stødige her. Har sendt en forespørsel om pris på diagnose og reparasjon til en lokal forhandler, så kan det hende at jeg napper i deg en gang til på jakt etter brukt lader, @leafnor. Kan en titomlet apekatt gjøre denne jobben, altså noen på mitt ferdighetsnivå?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Et raskt søk på nett gir ikke direkte treff på lader akkurat nå. Men det er en del biler til hugging, som nok lader ikke er tatt ut av ennå.
Ville tatt kontakt med en eller flere av de huggerne og spurt om pris på lader fra en av de bilene.
link her:
https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k/?firmanavn=nbf&orderby=CarYearModelAsc&partgroup=Biler+for+demontering&brand=Nissan&models=Leaf+2011-17&start=1

Det er mulig å bytte selv med 10 tommeltotter, men vil ta sin tid. Beste var om man hadde bare 8 tomler.  :D Det er bare en del skruing som skal til. Største "problemet" som var var å få av kjølevannsledningene inn på lader, men egentlig enkelt for en med 10 normale fingre.

På ebay ligger noen helt nye, sikket ligget på lager en god stund, ladere. De koster $1500 dollar, så med mva og frakt blir det fort 20.000,-. En brukt fra hugger er langt billigere. 

Kan være disse laderne er 1.gen leaf sin bane til sist. Kan bli mangelvare, for biler som hugges blir nettopp hugget pga defekte ladere. Time will show. 

Men, sjekk listen jeg linket til, så finner du lader vil jeg tro.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Tusen takk for gode råd, jeg setter stor pris på det! Hvis problemet er såpass fremtredende, skulle jeg tro at dette kan lages billigere av andre? Eller er det virkelig så vanskelig å gjenkonstruere noe slikt?

Med en del fra huggeren er det vel langt fra noe garanti på at den virker heller? Best å se etter en tydelig kræsjet bil da, antagelig. Er det laderen som sitter bak i bilen som er gåen, altså man må komme til nedenfra? Brukte du en YouTube video til anvisning?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på mandag 02. november 2020, klokken 19:22
Tusen takk for gode råd, jeg setter stor pris på det! Hvis problemet er såpass fremtredende, skulle jeg tro at dette kan lages billigere av andre? Eller er det virkelig så vanskelig å gjenkonstruere noe slikt?

Med en del fra huggeren er det vel langt fra noe garanti på at den virker heller? Best å se etter en tydelig kræsjet bil da, antagelig. Er det laderen som sitter bak i bilen som er gåen, altså man må komme til nedenfra? Brukte du en YouTube video til anvisning?
Ja, youtube er tingen. Ca 5 minutter ut i denne video tar han ut laderen.

https://www.youtube.com/watch?v=5R4dGg8nIUs

Jeg var ikke under bilen for å ta av slangene. Løftet heller opp lader litt og fikk til å ta av slanger til kjølingen. Hadde laget meg to plugger på forhånd som jeg satte i slangene (Målte dia på den nye lader på tilkoblingene og laget to treplugger). Mistet knapt 1 dl væske på den måten, og slapp det der sølet med frostvæsken.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Hvis du ser for deg å beholde Leafen en stund kan kanskje en oppgradering være noe å vurdere? Muxsan tilbyr 11kW og 22kW ladere, se https://muxsan.com/English/index.html
Jeg vil anta en ny lader er mer holdbar enn en brukt. Prisene inkluderer montering, så jeg vil anta selve laderen med eventuell oppgradering av kabling og bytte til type 2 vil være en del rimeligere.

Dette og eventuell oppgradering av batteripakke kan vel også være løsningen i stedet for at laderne blir 1. gen Leafene sin bane.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Sjalabais

Takk for gode råd, igjen, begge to! Så utrolig flott med dette forumet!

Muxsan laderen koster 30- el. 50000 kr. Det er helt uaktuelt, tenker jeg. Vi har nok Leafen for rimelig og lettvint transport i nærmiljøet, ikke fordi vi er utprega Leaf-entusiaster. Jeg har fortalt kona om bl.a. leafnor sitt batteribytte, som jeg synes er helt fantastisk. Får vi en "ny bil" for 30-40000kr er jo saken en litt annen, men så mangler vi kunnskap og ferdigheter her også.

I dag skal jeg egentlig plukke opp bil nr. 3, selgeren har meldt tilbake at "det skal holde hardt" med nye dekk og alt som skal være med. Men så har vi stasbilen også som for tiden suger til seg et pengebehov som er noe uventet. Så alt passer egentlig litt dårlig nå og får jeg en gammel lader et eller annet sted, får dét være en løsning vi kan leve med inntil videre.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA