FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

geear

Fra 2017-2018 var teksten for FSD riiimelig romslig...

SitatFullverdige selvkjørende egenskaper
Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Tesla-en din vil deretter finne den optimale ruten for deg.

Så ja, de vil måtte oppgradere om nødvendig. De klarer aldri det de har lovet med dagens hw.

Spørs hvor mange som kjøpte bilen ny som fortsatt vil eie den når det faktisk kommer noe videre. Jeg gir opp nå... og har verken bestilt EAP eller FSD på ny bil.

Motorwatt

HW og SW må til en viss grad følge hverandre. Apple er flinke, og Android også til en viss grad, men de er i en annen liga (sikkert noen som vil protestere vilt på dette utsagnet også :D). HW 2.5 til HW 3 gav oss ikke noe essensielt. Men tror egentlig ikke at det er computeren som i første omgang blir begrensende, men mangel på annen HW. Og kommer ny HW så tvinger det nok fram ny computer også. HW3 ble designet i 2016, og jeg har problemer med å tro at Tesla allerede da visste at de måtte ha nye kameraer, og tok høyde for det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 17:45
Fra 2017-2018 var teksten for FSD riiimelig romslig...

SitatFullverdige selvkjørende egenskaper
Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Tesla-en din vil deretter finne den optimale ruten for deg.

Så ja, de vil måtte oppgradere om nødvendig. De klarer aldri det de har lovet med dagens hw.

Spørs hvor mange som kjøpte bilen ny som fortsatt vil eie den når det faktisk kommer noe videre. Jeg gir opp nå... og har verken bestilt EAP eller FSD på ny bil.
De har vel ikke sagt noe om hvor fort bilen skal kjøre? Hvis det er snakk om gangfart kan de kanskje klare det med dagens HW? Juridisk er det alltid litt gøy å leke med slike utfall. Beklager men kunne bare ikke dy meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. august 2021, klokken 18:16
HW og SW må til en viss grad følge hverandre. Apple er flinke, og Android også til en viss grad, men de er i en annen liga (sikkert noen som vil protestere vilt på dette utsagnet også :D). HW 2.5 til HW 3 gav oss ikke noe essensielt. Men tror egentlig ikke at det er computeren som i første omgang blir begrensende, men mangel på annen HW. Og kommer ny HW så tvinger det nok fram ny computer også. HW3 ble designet i 2016, og jeg har problemer med å tro at Tesla allerede da visste at de måtte ha nye kameraer, og tok høyde for det.

Hvorfor så sikker på at nye kamera må på plass for å få til dette?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

emurof

Sitat fra: Oddaa på lørdag 03. juli 2021, klokken 15:23Har en kollega som forsker på robotikk og autonomi. Ut fra det han sier så trenger jeg ikke å bruke penger på FSD i min levetid, og i alle fall ikke så lenge jeg forventningsvis er i stand til å kjøre bil. Jeg frykter at han har rett.

Ja, "kollegaen" din har sikkert bedre peiling enn alle AI-ekspertene som jobber hos Tesla.

Tuxedo

Sitat fra: emurof på mandag 23. august 2021, klokken 20:32
Sitat fra: Oddaa på lørdag 03. juli 2021, klokken 15:23Har en kollega som forsker på robotikk og autonomi. Ut fra det han sier så trenger jeg ikke å bruke penger på FSD i min levetid, og i alle fall ikke så lenge jeg forventningsvis er i stand til å kjøre bil. Jeg frykter at han har rett.

Ja, "kollegaen" din har sikkert bedre peiling enn alle AI-ekspertene som jobber hos Tesla.
Mulig de har endel AI-eksperter hos Tesla, men foreløpig har vi ikke sett mye resultat av jobben deres. Skal være fornøyd når de får automatiske vindusviskere til å funke.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 09:26På AI-dagen i natt kom det frem at både ny HW4 og nye kameraer kommer. Det var vel neppe noen som var overrasket over det...

Kan du vise nøyaktig hva de sa om nye kameraer?

Påstår du at alle kameraer må byttes ut, og at de som har HW3 også må oppgradere til HW4 for å få FSD? Eller dikter du igjen og lyver? Kan du vise konkret hva du mener de har sagt, og hvor?

emurof

Sitat fra: hovik på fredag 20. august 2021, klokken 14:11100% enig. Det virker som om hver presentasjon er om hvordan de har gjort alt feil før, men nå vet hvordan de skal løse problemet. Desverre er de langt unna en løsning nå også. Noen av de som presenterte brukte konsekvent "we're going to ..." om hvor de skal komme frem til en tekninsk løsning. Dette ble i hovedsak brukt om de vanskeligste tekniske utfordringene.

Tesla leverer desverre vaporware. Det hadde vært fryktelig morsomt om de leverte på lovnadene, men holder en finger på Bosch/Daimler som leverandøren som knekker level 4+ først.

Ja du og andre vet vel bedre enn Lex Fridman:

https://www.youtube.com/watch?v=ABbDB6xri8o

Og hvordan kan noe som er tilgjengelig for kunder være "vaporware"?

Og Bosch/Daimler? Du mener de som nettopp la ned hele greia?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. juni 2021, klokken 10:21Nå har ikke Tesla egentlig noe valg. De forpliktet seg tidlig til å montere kameraer på alle biler, og hevdet at maskinvaren var i stand til FSD. Og de har solgt hundretusenvis av biler med denne hardwaren. De har ikke råd til å oppgradere biler til nyere radarer, eller å sette nyere radarer i fremtidige biler. Jeg tror Tesla i utgangspunktet er tvunget til på en eller annen måte å prøve å få "bare visjon" til å fungere så godt de kan. Dagens radarer er atskillig bedre enn det de var i 2014, og det finnes nå 4D-radarer med mye større oppløsning. Så selv om Tesla har hatt to leverandører av radarer (Continental og Bosch), så har spesifikasjonene ikke endret seg.

For de som fulgte med på AI Day så bekreftet de at overgangen til kun kamera var en styrke og mye mer sikkert og pålitelig.

Konspirasjonsteoretikerne tapte igjen.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 21. august 2021, klokken 19:15FSD er vel Tesla sin Snake Oil.

Bortsett fra at FSD-betaen faktisk er brukt av kunder. Men troll videre, du.

emurof

Sitat fra: Tuxedo på mandag 23. august 2021, klokken 20:35

Mulig de har endel AI-eksperter hos Tesla, men foreløpig har vi ikke sett mye resultat av jobben deres. Skal være fornøyd når de får automatiske vindusviskere til å funke.

Tvert mot, vi har sett veldig mye. Du har ikke fått med deg FSD-betaen?

Og ikke minst AI Day:

Tuxedo

Sitat fra: emurof på mandag 23. august 2021, klokken 20:40

Joda, men jeg kommer jo ikke til å bruke den. Til det er jeg altfor glad i livet.

sjokomelk

Sitat fra: Tuxedo på mandag 23. august 2021, klokken 20:51

Joda, men jeg kommer jo ikke til å bruke den. Til det er jeg altfor glad i livet.
Hva er problemet da? Du vil ikke ha det, vil ikke bruke det og vil ikke betale for det. Da skal du bare la være å betale, ikke melde deg på som betatester, og sitte helt rolig og være glad for at du ikke behøver å ofre en eneste kalori over å tenke mer på saken noen sinne igjen. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tuxedo

Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. august 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Tuxedo på mandag 23. august 2021, klokken 20:51

Hva er problemet da? Du vil ikke ha det, vil ikke bruke det og vil ikke betale for det. Da skal du bare la være å betale, ikke melde deg på som betatester, og sitte helt rolig og være glad for at du ikke behøver å ofre en eneste kalori over å tenke mer på saken noen sinne igjen. :laugh:
Har du sett videoene som betatesterne har lagt ut? Det der er ikke FSD.

THE

Sitat fra: Tuxedo på mandag 23. august 2021, klokken 20:35

Jeg jobber med automasjon, men kan lite og ingenting om det som AI-folkene hos Tesla jobber med. Det jeg VET er at AI-folkene ikke klarer å fikse autoviskerne hos Tesla uansett hvor dyktige de er. På TMX sitter i alle fall kameraet helt feil plassert for å kunne fungere. Rimelig sikker på at en gammeldags regnsensor heller ikke ville fungert godt. For å få sensor på TMX til å fungere må de flytte kamera/sensor mye lavere (nederst på ruta) for at de skal få riktige input til automatikken. Øverst på ruta, der kamera sitter i dag, begynner det å bli mye flatere og regnet og sprut fra foranliggende trafikk treffer ikke ruta likt som i synsfeltet. Dette er nok noe som vil variere mellom S, X, 3 og Y, så det er i alle fall ikke mulig å bruke samme parametere og regulering av vindusviskere på alle modellene.

Regner med at det også er individuelle forskjeller på kameraplassering osv. for AP på de forskjellige modellene til Tesla, og at det dermed er mye arbeid å tune inn AP-funksjonalitet optimalt for samtlige modeller. Dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg tipper basert på min begrensede erfaring med bildegjenkjenningsalgoritmer.

Jeg tror at AI-folkene hos Tesla har hektiske og interessante dager, og at de har kommet mye lenger i lab enn det som vises i beta-versjoner av FSD ute på veien. Likevel har jeg lite tro på lansering av nivå 5 selvkjøring de neste 10 årene, og jeg vil nok ikke betale for FSD før jeg ser at det er en teknologi som fungerer. Jeg tror ikke jeg ville vært villig til å betale 100k+ for FSD selv om det skulle fungere når jeg skal kjøpe ny bil heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA