FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Jeg tenker nå at FSD er tidenes største kickstarter-fail i både penger og tid. Mellom 25000,- og 65000,- for over en mill biler, men der ey sted mellom 10-30% har betalt.

Så nøye på Karapthys presentasjon, og den sier bare at det tok en god stund med arbeid å erstatte radar med vision for å følge biler. Mye som gjenstår. Men de kunne lagt å forfølge sensor fusjon istedet. Ingen tidslovnader, men vi vet jo de må jobbe med flere av NN sine for å få de bedre. Det betyr mange runder opptrening av NN på supercomputer og verifisering i shadow mode før deploy.

VeryGreen/Green The Only mener også å ha bevis på at hw3 ikke har nok regnekraft til å kjøre hele stacken på 1 prosessor, slik at de må splitte oppgaver på 2 og dermed mister mulighet for full redundans. Dette kan bli et problem i det minste forsinkende.

Musk tweetet nettopp, sikkert ironi, om at de sender folk til mars om two weeks. Så mye for å stole på Twitter!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Jeg har lenge lurt på hvorfor de som tror på FSD ikke mister motet når de ser videoer som den med Karpathy. Der ser man jo hvor enorme mengder med ekstremt høyt kvalifisert arbeid og hvor intrikate og komplekse løsninger som må til for å løse helt "enkle" problemer, dvs avvik fra trafikknormalen som du sannsynligvis treffer på ganske ofte. Og så skal liksom alle de kompliserte, sjeldne problemene løse seg selv når AIen er smart nok?

Det hadde vært kult å se hvor bra bilen kunne vært hvis de hadde brukt disse pengene på andre måter, men da hadde vel hypen vært mindre og investorpengene vanskeligere å få tak i.
'21 3LR

Motorwatt

SitatVeryGreen/Green The Only mener også å ha bevis på at hw3 ikke har nok regnekraft til å kjøre hele stacken på 1 prosessor, slik at de må splitte oppgaver på 2 og dermed mister mulighet for full redundans. Dette kan bli et problem i det minste forsinkende.

Hvis de får stack overflow allerede nå, er det problematisk. Som han sier, så er det muligheter til å benytte reservekapasitet i prosessor 2, men det er nettopp i oppgaver som krever mye prosessorkraft det er viktig med full redundancy. Og da er man vel like langt. Vet ikke om de regulerende myndigheter har stilt noe krav her, men utviklingen av HW4 er allerede i gang.  Og da spørs det om de nå må konsentrere seg om denne. Hva det enn må få av konsekvenser for de med dagens FSD-computer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Ja, og dette er på bare 720p-kameraer i 60 Hz. Lurer på om de også nedskalerer til 30 Hz faktisk.

Tenker jo at 1440p eller 4k i 120 Hz ville vært smart for bedre avstandsgjenkjenning men da må alt trenes om og behøver mye mer regnekraft i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: OlaM på mandag 05. juli 2021, klokken 13:56
Jeg har lenge lurt på hvorfor de som tror på FSD ikke mister motet når de ser videoer som den med Karpathy. Der ser man jo hvor enorme mengder med ekstremt høyt kvalifisert arbeid og hvor intrikate og komplekse løsninger som må til for å løse helt "enkle" problemer, dvs avvik fra trafikknormalen som du sannsynligvis treffer på ganske ofte. Og så skal liksom alle de kompliserte, sjeldne problemene løse seg selv når AIen er smart nok?

Designet av HW3 startet ii februar 2016, og med den teknologien man da forutså skulle være tilstrekkelig for FSD. Nå er dette totalt forandret med innføringen av "Camera Only", og dermed også sannsynligvis med helt andre krav enn det HW3 ble konstruert for. Så da begynner nå jobben med å tilpasse komplisert software til en computer som ikke er konstruert for slike oppgaver. Vet ikke om jeg engang vil bruke ordet "spennende"....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. juli 2021, klokken 15:01

Designet av HW3 startet ii februar 2016.....

Så da begynner nå jobben med å tilpasse komplisert software til en computer som ikke er konstruert for slike oppgaver.

Har også tenkt denne tanken. Det virker krevende.... men men...det lar seg kansje gjøre? Jeg vet ikke....

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. juli 2021, klokken 15:01

Designet av HW3 startet ii februar 2016, og med den teknologien man da forutså skulle være tilstrekkelig for FSD. Nå er dette totalt forandret med innføringen av "Camera Only", og dermed også sannsynligvis med helt andre krav enn det HW3 ble konstruert for. Så da begynner nå jobben med å tilpasse komplisert software til en computer som ikke er konstruert for slike oppgaver. Vet ikke om jeg engang vil bruke ordet "spennende"....

Er dette et argument som liksom skal overbevise meg? "Aha, nå skjønner jeg, ja det virker fornuftig".  :D Jeg har jo fulgt med hele veien. Alle krumspringene, utsettelsene, endringene, "denne gangen blir det annerledes" osv er jo med på å overbevise meg mer og mer at det ikke kommer til å lykkes.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Det er litt rart hva man venner seg til :+1:

Første gang jeg hadde en såkalt "phantom braking" ble jeg redd.... men så går det over..... litt som reven som ble flådd levende...  han sa jo det sikkert bare var en overgangsfase, han også  ;D ;D

Motorwatt

@OlaM: Nei. Brukt fordi du også ga et bra innblikk i kompleksiteten.  ;)
Tesla S75D - 09/2018

geear

Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:28
Jeg tenker nå at FSD er tidenes største kickstarter-fail i både penger og tid. Mellom 25000,- og 65000,- for over en mill biler, men der ey sted mellom 10-30% har betalt.

Så nøye på Karapthys presentasjon, og den sier bare at det tok en god stund med arbeid å erstatte radar med vision for å følge biler. Mye som gjenstår. Men de kunne lagt å forfølge sensor fusjon istedet. Ingen tidslovnader, men vi vet jo de må jobbe med flere av NN sine for å få de bedre. Det betyr mange runder opptrening av NN på supercomputer og verifisering i shadow mode før deploy.

VeryGreen/Green The Only mener også å ha bevis på at hw3 ikke har nok regnekraft til å kjøre hele stacken på 1 prosessor, slik at de må splitte oppgaver på 2 og dermed mister mulighet for full redundans. Dette kan bli et problem i det minste forsinkende.

Musk tweetet nettopp, sikkert ironi, om at de sender folk til mars om two weeks. Så mye for å stole på Twitter!
Bagatell i det store og hele, men jeg betale 17600,- eller noe slikt for FSD.

(Men hadde altså allerede betalt 41800,- eller noe for EAP.)

Counterpointer

Jeg har lenge lurt på hvorfor de som tror på FSD ikke mister motet når de ser videoer som den med Karpathy.
Nå er ikke jeg en av de som tror sterkt på FSD (raskt). Men en ting Karpathy bruker som eksempel er jo bildegjenkjenning. Det kan gi litt mot.

Det er ikke mange år siden de fleste ekspertene på AI mente det var nesten umulig å få en AI til å se forskjell på hund og katt på et bilde. Så kom selvlærende AI og nå kan en helt vanlig laptopp løse en slik oppgave. Dvs ved å endre metodikk kan en løse vanskelige problemer med mindre kraft.
Det gir litt håp for fremtiden

Om jeg er skeptisk til at jeg selv, i min levetid,  kan legge meg å sove i en bil mens den frakter meg uten menneskelig assistanse til en innlastet adresse. Så er jeg ganske sikker på at barna mine kan gjøre det når de er på min alder.

JorEl

Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:28
Liker ikke at Trum eh Musk, skal tulle med sine egne lovnader/tidsestimater. Det blir liksom en helgardering om noen skulle ta ham på alvor :-\

Liker prinsippet med Camera-Only. Greit at bilen ikke skal vurdere info fra flere kilder på en gang, i et 1000dels-sekund. Blir det bedre, så er det jo ingenting å klage for. Håper Tesla gir meg innbytte-pris på radaren :P
FSD har gitt meg en HW3computer, og jeg håper på enda mer :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. juli 2021, klokken 15:51
@OlaM: Nei. Brukt fordi du også ga et bra innblikk i kompleksiteten.  ;)

Skjønner! Hadde ingen AI til å hjelp meg lese, da blir det ofte tull.  :)
'21 3LR

PKEllefsen

Morsomt med folk som skriver om hva som aldri kommer til å skje innen deres levetid. Mulig det er alvorlig gamle mennesker som lurker i forumet her? 🤔 Ingen kunne spå for 15-20 år siden hvor vi ville ende i dag, og ingen kan spå hva de neste 15-20 årene vil gi oss. Vil også tørre å påstå at utviklingen i teknologien er i en voksende kurve hvor teknologisk fremgang vil skje raskere nå enn tidligere pga. hva AI vil bringe til bordet. Regner ikke med at vi ser helt selvkjørende biler med det aller første, men med HW4 og Dojo rett rundt hjørnet (innen de neste årene) blir det spennende å se hva som vil skje utover etter dette. AI day vil forhåpentligvis gi oss mye spennende info (krysser fingrene for at det skjer i år).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

turfsurf

Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 21. juli 2021, klokken 01:09
Ingen kunne spå for 15-20 år siden hvor vi ville ende i dag, og ingen kan spå hva de neste 15-20 årene vil gi oss. Vil også tørre å påstå at utviklingen i teknologien er i en voksende kurve hvor teknologisk fremgang vil skje raskere nå enn tidligere pga. hva AI vil bringe til bordet. Regner ikke med at vi ser helt selvkjørende biler med det aller første, men med HW4 og Dojo rett rundt hjørnet (innen de neste årene) blir det spennende å se hva som vil skje utover etter dette.
Det har kanskje noe med at flere her har hatt Tesla med FSD siden de lanserte det, og har sett hvor sakte det går.

Det har tatt Tesla nesten 5 år bare å komme på det nivået de var når de byttet fra MobilEye til egenutviklet autopilot.

Og for oss som har drevet med software utvikling i noen år, vet vi at det det går fort å få opp noe som håndterer the basics, men å håndtere alle avvikene er det som tar tid. Software følger 80/20 regelen, eller heller 90/10. Dvs man bruker 10% av tiden på å få på plass 90% av funksjonaliteten, og så bruker man 90% av tiden på å få på plass de resterende. Akkurat hvor vi er på den kurven nå kan man jo diskutere, men jeg vil tro rundt 91-92%. Da kan du jo regne selv hvor lenge som er igjen.

Hardware kan hjelpe, men hardware utvikling har og stagnert.

Selv håper jeg att full level 5 autonomi er noe jeg kan nyte når jeg blir pensjonist, men at jeg innen noen år kan få level 3, som gjør at jeg trygt kan la bilen kjøre selv på motorveien og at den kan vekke meg eller gi meg beskjed hvis jeg må ta over.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA