Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

#405
Ang skjæringen mellom selvkjøring L2 og L3, så kan vel myndigheter og Tesla "fikse" FSD-utbredelsen, ved å holde igjen litt. Da kan vi kjøre rundt med L2 til vi "alle" ser at skadefrekvensen er lavere enn biler uten selvkjøring. Når det kommer udiskutable statistikker/analyser, som viser at "maskiner" kjører bedre enn mennesker, så blir det kanskje ikke lett og holde igjen denne teknologiske utviklingen. Da kommer vi kanskje over på L3.
Skulle selvfølgelig ha lest denne tråden i slutten av 2018, slik at jeg kunne mer om selvkjøring :P

Edit; daktar sin versjon; som jeg synes høres fornuftig/plausibel..sitat;  ..... Føreren har ikke ansvar når bilen kjører, men når bilen sier "ta over om 5 sek" Så får føreren ansvaret. Det er derfor de kaller det "conditional autonomy", det avhenger av forholdene.

Hvis produsenten sier level 3, men "du må følge med hele tiden og ta over umiddelbart uten varsel, samt vi har ikke ansvar", ja da er det level 2 ifølge SAE.

Hvis produsenten sier "vi tar ansvar, men vær forberedt på å ta over når bilen plinger", da er det level 3 SAE.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:51
Vil vel ikke si at dagens AP er helt forutsigbar dessverre.
Hverken ACC eller AP, så der er vi helt enige.

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:14
Ang skjæringen mellom selvkjøring L2 og L3, så kan vel myndigheter og Tesla "fikse" FSD-utbredelsen, ved å holde igjen litt. Da kan vi kjøre rundt med L2 til vi "alle" ser at skadefrekvensen er lavere enn biler uten selvkjøring. Når det kommer udiskutable statistikker/analyser, som viser at "maskiner" kjører bedre enn mennesker, så blir det kanskje ikke lett og holde igjen denne teknologiske utviklingen. Da kommer vi kanskje over på L3.
Enig, men spørsmålet er jo om det skjer og evt når det skjer.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatEdit; daktar sin versjon; som jeg synes høres fornuftig/plausibel..sitat;  ..... Føreren har ikke ansvar når bilen kjører, men når bilen sier "ta over om 5 sek" Så får føreren ansvaret. Det er derfor de kaller det "conditional autonomy", det avhenger av forholdene.
En stor del av diskusjonen er også om det skal være 5 eller 10 sekunder. Noen vil også ha lengere tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#410
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:12
Sitat fra: JorEl på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:14
Ang skjæringen mellom selvkjøring L2 og L3, så kan vel myndigheter og Tesla "fikse" FSD-utbredelsen, ved å holde igjen litt. Da kan vi kjøre rundt med L2 til vi "alle" ser at skadefrekvensen er lavere enn biler uten selvkjøring. Når det kommer udiskutable statistikker/analyser, som viser at "maskiner" kjører bedre enn mennesker, så blir det kanskje ikke lett og holde igjen denne teknologiske utviklingen. Da kommer vi kanskje over på L3.
Enig, men spørsmålet er jo om det skjer og evt når det skjer.
Kan det være at Tesla rir to hester?  1)Der den ene er skryting om hvor fantastisk alt blir, eks Musk som sier vi snart har en "L5/FSD-pakke". 2)Og den andre, der Tesla bevisst holder igjen, for at de ikke skal få eventuelle store erstatningskrav mot seg, siden overgangen fra L2 til L3 gjør at sjåføren ikke har ansvaret?
Ikke lett dette  :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Nesten på dagen 2 år siden: https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-musk-says-tesla-robotaxis-will-hit-the-market-next-year.html

Til JorEl, som nevnt tidligere er det ekstreme summer i spill mtp. aksjeprisen nå. Samt prestisjetapet. Det taler for at 1) er viktig.

Når det gjelder 2) så vil jeg si det motsatte. Jeg tror de har kommet så langt som de viser frem. Det er ingen andre som slipper slike systemer ut blant vanlig folk som Tesla gjør med FSD-beta. Det er det en grunn til også når du ser hvordan det funker i praksis samt egne erfaringer. AP funker prinsipielt helt likt som FSD city streets. Kan vi egentlig forvente progressiv forbedring da, eller er det kun små steg av gangen som faktisk er mulig?

Jeg anbefaler Brandonee på YT som dessverre nå ikke har lagt ut videoer på en stund. Han viste både gode og dårlige sider ved FSD city streets. Merk at han på en liten runde ofte må koble ut en 5-10 ganger. Samt at det ser direkte ukomfortabelt å sitte på til tider. https://www.youtube.com/user/bmw511

DMV i California kartlegger status på systemene allerede. Sjekk hvor gode de beste er. Tesla vil ikke rapportere til systemet, de sier jo at FSD beta (som altså nå skulle vært level 5) er en assistent, og ikke behøver rapporteres om. https://www.statista.com/chart/17144/test-miles-and-reportable-miles-per-disengagement/

Merk også at de som testet mest kjørte hele 120.000 mil i fjor. 1000 betatestere hos Tesla må da kjøre med FSD beta i 1200 km hver seg for å matche. Det er oppnåelig. Men de 20-50 som har testet offentlig hittil har neppe klart mer enn 1000-2000 mil hver seg på et halvår vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatJeg anbefaler Brandon på YT som dessverre nå ikke har lagt ut videoer på en stund. Han viste både gode og dårlige sider ved FSD city streets. Merk at han på en liten runde ofte må koble ut en 5-10 ganger. Samt at det ser direkte ukomfortabelt å sitte på til tider. https://www.youtube.com/user/bmw511

Konspirasjonsteori: Kanskje han ikke er tester lenger? Lurer på hvordan NDAen til testerne ser ut.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


emurof

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 23:51Tja, jeg tror ikke man kan skille mellom dagens AP og FSD. Begge trenger sensorer for å overvåke omgivelsene, og deretter datakraft til å kontrollere bilen. AP er betydelig enklere enn FSD, så et selskap som ikke klarer å få noe relativt enkelt til å fungere klarer neppe å lage noe betydelig mer avansert. Husk at reell FSD må fungere prediktivt ift feks barn og dyr, fungere i uoversiktlige blandede trafikkmiljøer der en bilist må tolke og forstå andres hensikter. Videre skal det fungere i alle vær, lys og føreforhold, fungere med og uten synlig veimerking etc. På toppen av alt må systemet være SIL3 eller høyere, med fullredundans på sensorer og styringssystemer. Det er lov å være teknologioptimist men jeg tror det er svært lenge til en Tesla får lov til å markedsføre en bil dom selvkjørende i Europa.

Man må skille mellom dagens AP og FSD fordi det er to fundamentalt ulike systemer. FSD er resultatet av en omskriving av store deler av grunnsystemet for å oppfatte verden rundt på en annen måte. Dessuten har FSD fordelen av enda mer data.

FSD gjenkjenner allerede f.eks. fotgjengere i tett trafikk. Faktisk er det videoer på YouTube der bilen oppfatter fotgjengere før det er tydelig for oss i videoen.

Dagens Autopilot fungerer noenlunde greit uten veimerking, så jeg skjønner ikke hva du mener der.

emurof

Sitat fra: Lygren på mandag 12. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Lygren på søndag 11. april 2021, klokken 01:51Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Kameraene fungerer jo bedre i direkte sollys enn øynene våre. Det er også flere kameraer som peker forover.

Hvilke trafikklys klarer den ikke å lese?

Joa, men vi har jo evnen til å flytte blikket, dra på noen fancy solbriller og ellers intuitivt klare å følge veien. Teslaen på sin side går i full alert og har ingen 'plan b', og før de løser noe så enkelt som dette vil jo aldri bilen kunne kjøre for egen regning.

Tesla bruker flere kameraer, og fungerer også i motlys.

Hvorfor skulle ikke FSD klare å inuitivt følge veien hvis et menneske klarer det?

Hvordan vet du i hvilke situasjoner Tesla går i full alert?

SitatNår det gjelder trafikklys er det jo enkelt å teste selv, prøv å kjøre litt nærme, så ser du at ikonet forsvinner. Mens vi kan bøye hodet og se litt opp for å fremdeles få med oss det som skjer, klarer jo ikke kameraet å lese utenfor det optikken begrenser og igjen står teslaen på stedet hvil.

Ok, så du baserer deg altså på dagens Autopilot og ikke på FSD-betaen? Du er klar over at det er flere forovervendte kameraer, blant annet et vidvinkelkamera, ikke sant?

emurof

Sitat fra: kodax på mandag 12. april 2021, klokken 08:18Kanskje Tesla etterhvert vil tilby en "Bedre autopilot"-oppgradering, som i praksis blir det samme som MCU-oppgraderingen, men kanskje også med et par kameraer til. Prisen vil nok minst ligge på det samme som vi som kjøpte FSD for en stund siden, så da var vi kanskje ikke så dumme allikevel.

Nei, jeg regner med at standard Autopilot, også med samme software som nye FSD, vil fortsett å være gratis. Det vil bare fungere mye bedre.

emurof

#417
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:42
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:12
SitatDen påstanden om at kun computeren behøves byttes kan du finne frem en kilde på. De nye kameraene har en bedre oppfattelse av farger samt høyere dynamisk range.

Bytter Tesla ut kameraene når de bytter fra aldre maskinvare til HW3? Nei. Ferdig snakka.

Prøv å vær litt seriøs og bygg litt troverdighet, nå har du sjansen: kan du finne dokumentasjon på 1 eneste HW2-bil som kjører FSD beta med hardware den ble levert med, eventuelt en som har fått oppgradert computer til HW3? Vi snakker S og X fra senhøst 2016 t.o.m.august 2017.

Kan du finne en HW 2.5-bil som kjører FSD beta? (disse har oppgraderte kameraer fra HW2, men usikker om det er samme som leveres i HW3-biler).

FSD-betaen krever HW3, så selvsagt vil ingen med HW2.5 kunne bruke den. Men de som har oppgrader til HW3 kan bruke betaen.

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:36Ifølge Musk skulle det skjedd fjor. Vi er april 2021 nå?
https://www.caranddriver.com/news/a33085479/tesla-rebuilding-autopilot-software/

Hva svarer du på nå egentlig? Omskrivingen skjedde før de slapp FSD-betaen. Grunnen til at FSD-betaen er ute er at den omtalte omskrivingen var nesten ferdig. Den kom vel også ut i oktober 2020, gjorde den ikke det?

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:23Nesten på dagen 2 år siden: https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-musk-says-tesla-robotaxis-will-hit-the-market-next-year.html

Dette er bare trolling fra din side. Alle vet at det er forsinket, men du fortsetter å messe om dette i det uendelige. Hva med å diskutere det som er her i dag i stedet for å trolle om det samme igjen og igjen, og ikke minste lire av deg angrep og anklager fremfor å diskutere selve saken?

emurof

Sitat fra: IbizaMan på mandag 12. april 2021, klokken 19:381. [0-5år] De neste årene vil gå med til å forbedre Assist funksjoner i biler fra mange ulike produsenter. Oppmerksomheten rundt Tesla FSD slik vi kjenner den i dag vil avta kraftig i løpet av 2021 og så godt som forsvinne i løpet av 2022.

Hvorfor skulle oppmerksomheten rundt FSD forsvinne når de nettopp har sluppet den nye versjonen, og snart vil gjøre den tilgjengelig for alle kunder? Spesielt når man ser hvor enorme fremskritt som er gjort siden den gamle versjonen.

Det du skriver her gir null mening. Interessen skulle liksom avta når de beviselig er nærmere autonomi enn noen gang tidligere? Eh...

emurof

Sitat fra: JorEl på tirsdag 13. april 2021, klokken 15:11Kan det være at Tesla rir to hester?  1)Der den ene er skryting om hvor fantastisk alt blir, eks Musk som sier vi snart har en "L5/FSD-pakke". 2)Og den andre, der Tesla bevisst holder igjen, for at de ikke skal få eventuelle store erstatningskrav mot seg, siden overgangen fra L2 til L3 gjør at sjåføren ikke har ansvaret?

Nei, Tesla rir ikke to hester. De har hele tiden sagt at FSD ikke vil være ferdig før det er mye tryggere og sikrere enn menneskelige sjåfører. Det vil si at føreren fortsatt vil være ansvarlig frem til systemet er så sikkert at det er mye sikrere enn et menneske. At ulykker nærmest er eliminert. I det minste ulykker forårsaket av systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA