Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 16:46
...når man ser hvor underveldene AP og ACC er er det rimelig å tenke at de har laaaangt igjen til de kan begynne en søknadsprosess for å få selvkjøring godkjent...
Er det ikke rimelig å tenke at de ikke gjør noe særlig med AP/ACC, men fokuserer på FSD Beta?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 11. april 2021, klokken 19:23
Level 3 krever fremdeles en sjåfør som følger med og er klar til å ta over



https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html


Feil, SAE level 3 krever ikke at fører følger med. Men det bør være en fører som må kunne ta over etter advarsel. Derfor regnes level 3 som ekte autonom kjøring, mens level 2 er assistanse. Et stort gap mellom dem. På level 2 må føreren følge nøye med og må kunne ta over umiddelbart uten advarsel.
https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles-safety
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

amrois

Joda, men grunnleggende har altså føreren fullt ansvar på L3. Og så er disse L-nivåene ikke regulert i norsk eller europeisk lov, det er en bare begreper brukt i et teknologisk veikart. En bilfabrikant kan altså påstå at bilen deres er i stand til å kjøre L3 til de blir blå i ansiktet, men etter loven må fører likefullt følge med på veien og omgivelsene kontinuerlig, og føreren kan ikke skylde på bilen hvis en ulykke skjer.
ID4 Pro Perf Tech

daktari

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 21:43
Joda, men grunnleggende har altså føreren fullt ansvar på L3. Og så er disse L-nivåene ikke regulert i norsk eller europeisk lov, det er en bare begreper brukt i et teknologisk veikart. En bilfabrikant kan altså påstå at bilen deres er i stand til å kjøre L3 til de blir blå i ansiktet, men etter loven må fører likefullt følge med på veien og omgivelsene kontinuerlig, og føreren kan ikke skylde på bilen hvis en ulykke skjer.
Nei, hvis du kaller bilen SAE level 3 så trenger ikke føreren følge med på trafikken. Det er det som skiller level 3 fra level 2. Men du må kunne ta over hvis bilen spør, men du skal ikke trenge å ta å ta over plutselig. Føreren har ikke ansvar når bilen kjører, men når bilen sier "ta over om 5 sek" Så får føreren ansvaret. Det er derfor de kaller det "conditional autonomy", det avhenger av forholdene.

Hvis produsenten sier level 3, men "du må følge med hele tiden og ta over umiddelbart uten varsel, samt vi har ikke ansvar", ja da er det level 2 ifølge SAE.

Hvis produsenten sier "vi tar ansvar, men vær forberedt på å ta over når bilen plinger", da er det level 3 SAE.

Det er ikke noe overlapp i den definisjonen fra SAE.

Hva norske myndigheter vil bruke som definisjoner vet jeg ikke, de kan jo finne på sine egne. men nå diskuterer vi SAE sine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. april 2021, klokken 11:33
Det er nesten litt tragikomisk å se noen forsvare Tesla og FSD - fakta er at de flere år har lurt kundene til å kjøpe en mulighet til en kommende funksjon uten at Tesla har levert. De har betalt hard valuta uten å få varene - så enkelt er det. En må nesten leve i bakvendtland (...) for å ikke innse det.
Jeg tror ikke det er naiv optimisme eller vrangforestillinger. Vi snakker aksjonærverdier på nesten 700 milliarder dollar, 2,5x så mye som nestemann på listen blant biler. Nesten dobbelte av Norges BNP. Det handler om kynisk og kalkulert forsvar av aksjonærverdier, slik Koch-brødrene og Trumps venner forsvarer sine investeringer i kull, olje etc.
PS jeg heier på Tesla og alle som lager elbiler. Men målet helliger ikke middelet for min del.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Lygren på søndag 11. april 2021, klokken 01:51Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Kameraene fungerer jo bedre i direkte sollys enn øynene våre. Det er også flere kameraer som peker forover.

Hvilke trafikklys klarer den ikke å lese?

emurof

#381
Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 11:07
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 18:41Etter det har de byttet kamera, byttet servostyring, byttet radar, nytt ledningsnett, byttet fsd-computeren x2 og skrevet om software fra bunn 3 ganger for både AP og FSD. Om HW2-biler med FSD noen gang blir level 3 autonome gjenstår å se.

Det er bare HW3 som det er nødvendig å bytte til for å få FSD.

SitatSå når de nå 4 år senere sier "3 months probably, 6 months definetly" på nytt er det spørsmål om tillit. Jeg
synes at de som har stor økonomiske egeninteresse (ja deg @emurof)  i at folk forhåndsbetaler dyrt for software (promiseware atm) bør være meget forsiktig med å kalle kunder, både nåværende og forhenværende,  for løgnaktige.

Det medfører ikke riktighet å påstå at Tesla har sagt til myndighetene at FSD aldri vil bli Level 5.

Og når det gjelder å forhåndbetale for FSD så har det alltid vært tydelig at det er noe som har vært ventet i fremtiden, og ikke tilgjengelig her og nå.
Du fortsetter med, tross dine store økonomiske interesser i TSLA, å diskreditere reell kritikk mot Teslas manglende leveranse av FSD.

Du fortsetter med, tross dine store økonomiske interesser i at det går dårlig for TSLA, å komme med falske påstander om FSD.

SitatDen påstanden om at kun computeren behøves byttes kan du finne frem en kilde på. De nye kameraene har en bedre oppfattelse av farger samt høyere dynamisk range.

Bytter Tesla ut kameraene når de bytter fra aldre maskinvare til HW3? Nei. Ferdig snakka.

SitatHvor mye av inntektene til Tesla kommer fra salg av uferdig software? Hvordan har dette påvirket TSLA?

De kan ikke regnskapsføre alle inntektene før programvaren faktisk er ferdig, så her er du ute på bærtur igjen.

SitatNår det gjelder brevet om FSD til transportmyndighetene er det reelle tolkningsmuligheter slik brevet er formulert. Det er ikke løgnaktig å fremstille forskjellige tolkninger.

Nei, det er ikke reelle tolkningsmuligheter for de falske tolkningene som er lagt frem her, med mindre man enten ikke vet hva man snakker om, eller går bevisst inn for å lure andre fordi man har økonomiske interesser i at det går dårlig for Tesla.

Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 22:18Jeg tror ikke det er naiv optimisme eller vrangforestillinger. Vi snakker aksjonærverdier på nesten 700 milliarder dollar, 2,5x så mye som nestemann på listen blant biler. Nesten dobbelte av Norges BNP. Det handler om kynisk og kalkulert forsvar av aksjonærverdier, slik Koch-brødrene og Trumps venner forsvarer sine investeringer i kull, olje etc.

Og på den andre siden har man enorme summe som er satt inn i veddemål på at Tesla-aksjen skal stupe. Det handler om kynisk og kalkulert angrep på et selskap for å få senket kursen for å tjene på det, slik Koch-brødrene og Trumps venner forsvarer sine investeringer i kull, olje etc. Det er enorme økonomiske interesser i å stoppe Tesla, og de har garantert betalte muldvarper rundt omkring for å spre løgnaktig propaganda om Tesla.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. april 2021, klokken 11:33Dette sammen med Elon Musk sin slappe holdning til fakta, narkotiske stoff, miljøbløffen gjennom Bitcoin investeringen og alle annnen kurs manipulerende oppførsel gjennom Twitter meldinger viser at vi har å gjøre med et selskap som ikke er helt i vater for å si det slik. Men folk elsker sirkus og kaster gladelig pengene etter selskapet på samme måte som mange gladelig lar seg fresle av tv predikanter.

Her beviser du at din agenda ikke er saklig kritikk, men direkte angrep og nedrakking. Du har mange ganger blitt tatt i grove faktafeil om selskapet, og direkte hets, men det ser ikke ut til å bry deg nevneverdig.

SitatJeg tror Tesla sitt teknologiske forsprang vil forvitre sakte men sikkert - og TSLA kursen vil før eller siden få en kraftig korreksjon.  Så om @emurof (skrevet rett vei nå for å illustrere virkeligheten)  og andre som prater opp Tesla faktisk sitter på aksjer i selskapet og prøver å dytte verdien videre oppover er mitt råd å hoppe av nå. Ingenting vokser inn i himmelen og folk blir til slutt lei av å vente på ting som kanskje kommer. FSD rotet er bare et symptom på noe som kommer tror jeg......

Selvsagt ønsker en som har veddet penger på at Tesla skal stupe at andre skal få panikk. Ikke rart det flyr rundt med falske påstander og regelrette nedrige angrep.

Du får fortsette med ønsketenkning og falske påstander. Kanskje det hjelper.

emurof

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 16:46Som alle andre her inne vet jeg ingenting om hva som skjer med Teslas FSD utvikling, men når man ser hvor underveldene AP og ACC er er det rimelig å tenke at de har laaaangt igjen til de kan begynne en søknadsprosess for å få selvkjøring godkjent.

Problemet her er igjen at du bedømmer status på FSD ut ifra dagens AP. Dette er en feil mange gjør. FSD-betaen er noe helt annet enn det som er på norske veier i dag.

amrois

Tja, jeg tror ikke man kan skille mellom dagens AP og FSD. Begge trenger sensorer for å overvåke omgivelsene, og deretter datakraft til å kontrollere bilen. AP er betydelig enklere enn FSD, så et selskap som ikke klarer å få noe relativt enkelt til å fungere klarer neppe å lage noe betydelig mer avansert. Husk at reell FSD må fungere prediktivt ift feks barn og dyr, fungere i uoversiktlige blandede trafikkmiljøer der en bilist må tolke og forstå andres hensikter. Videre skal det fungere i alle vær, lys og føreforhold, fungere med og uten synlig veimerking etc. På toppen av alt må systemet være SIL3 eller høyere, med fullredundans på sensorer og styringssystemer. Det er lov å være teknologioptimist men jeg tror det er svært lenge til en Tesla får lov til å markedsføre en bil dom selvkjørende i Europa.
ID4 Pro Perf Tech

Lygren

Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Lygren på søndag 11. april 2021, klokken 01:51Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Kameraene fungerer jo bedre i direkte sollys enn øynene våre. Det er også flere kameraer som peker forover.

Hvilke trafikklys klarer den ikke å lese?

Joa, men vi har jo evnen til å flytte blikket, dra på noen fancy solbriller og ellers intuitivt klare å følge veien. Teslaen på sin side går i full alert og har ingen 'plan b', og før de løser noe så enkelt som dette vil jo aldri bilen kunne kjøre for egen regning.

Når det gjelder trafikklys er det jo enkelt å teste selv, prøv å kjøre litt nærme, så ser du at ikonet forsvinner. Mens vi kan bøye hodet og se litt opp for å fremdeles få med oss det som skjer, klarer jo ikke kameraet å lese utenfor det optikken begrenser og igjen står teslaen på stedet hvil.

Kameraet er sikkert mulig å oppgradere, ev legge til flere med ulike filtre, men dagens pakke er ikke tilstrekkelig etter min erfaring.

Når det gjelder diskusjonen om level 3+ er den også etter mitt syn relativt teoretisk inntil videre. Tesla er pragmatiske, og får de først systemet til å virke blir det garantert lansert under level 2 i lang tid selv om det skulle ha evnen til noe bedre.

Jeg har to FSD biler, og kjøpte jo ikke dette med forutsetning om at ønskedrømmen til Musk skulle bli virkelighet, kun for å slippe å måtte bytte hele bilen hver gang en ny upgrade ville bli tilgjengelig. Elon er en visjonær og kul fyr, men å ta ham på ordet i teoretisering for fremtiden blir som å tro nostradamus flagrende visjoner var virkelige kun fordi et par av hans tusenvis av klarsynte øyeblikk viste seg å stemme...


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 23:51
Tja, jeg tror ikke man kan skille mellom dagens AP og FSD. Begge trenger sensorer for å overvåke omgivelsene, og deretter datakraft til å kontrollere bilen. AP er betydelig enklere enn FSD, så et selskap som ikke klarer å få noe relativt enkelt til å fungere klarer neppe å lage noe betydelig mer avansert.
Vet ikke om du mangler historikk her. Dagens AP/FSP er skrevet for å fungere på HW2+ Nvidia computeren med dens begrensninger.

FSD betaen utnytter HW3, og kan kjøre flere og tyngre NN oppgaver.

Å si at ett firma ikke klarer å lage bedre software ut fra dagens versjon er lite gjennomtenkt.

Dagens AP har vært i vedlikeholdsmodus i lange tider, fokus har vært på utvikling av den nye FSD betaen. Dagens versjon av AP er en dead end.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 11:07
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 18:41Etter det har de byttet kamera, byttet servostyring, byttet radar, nytt ledningsnett, byttet fsd-computeren x2 og skrevet om software fra bunn 3 ganger for både AP og FSD. Om HW2-biler med FSD noen gang blir level 3 autonome gjenstår å se.

Det er bare HW3 som det er nødvendig å bytte til for å få FSD.

SitatSå når de nå 4 år senere sier "3 months probably, 6 months definetly" på nytt er det spørsmål om tillit. Jeg
synes at de som har stor økonomiske egeninteresse (ja deg @emurof)  i at folk forhåndsbetaler dyrt for software (promiseware atm) bør være meget forsiktig med å kalle kunder, både nåværende og forhenværende,  for løgnaktige.

Det medfører ikke riktighet å påstå at Tesla har sagt til myndighetene at FSD aldri vil bli Level 5.

Og når det gjelder å forhåndbetale for FSD så har det alltid vært tydelig at det er noe som har vært ventet i fremtiden, og ikke tilgjengelig her og nå.
Du fortsetter med, tross dine store økonomiske interesser i TSLA, å diskreditere reell kritikk mot Teslas manglende leveranse av FSD.

Du fortsetter med, tross dine store økonomiske interesser i at det går dårlig for TSLA, å komme med falske påstander om FSD.

SitatDen påstanden om at kun computeren behøves byttes kan du finne frem en kilde på. De nye kameraene har en bedre oppfattelse av farger samt høyere dynamisk range.

Bytter Tesla ut kameraene når de bytter fra aldre maskinvare til HW3? Nei. Ferdig snakka.

SitatHvor mye av inntektene til Tesla kommer fra salg av uferdig software? Hvordan har dette påvirket TSLA?

De kan ikke regnskapsføre alle inntektene før programvaren faktisk er ferdig, så her er du ute på bærtur igjen.

SitatNår det gjelder brevet om FSD til transportmyndighetene er det reelle tolkningsmuligheter slik brevet er formulert. Det er ikke løgnaktig å fremstille forskjellige tolkninger.

Nei, det er ikke reelle tolkningsmuligheter for de falske tolkningene som er lagt frem her, med mindre man enten ikke vet hva man snakker om, eller går bevisst inn for å lure andre fordi man har økonomiske interesser i at det går dårlig for Tesla.

Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 22:18Jeg tror ikke det er naiv optimisme eller vrangforestillinger. Vi snakker aksjonærverdier på nesten 700 milliarder dollar, 2,5x så mye som nestemann på listen blant biler. Nesten dobbelte av Norges BNP. Det handler om kynisk og kalkulert forsvar av aksjonærverdier, slik Koch-brødrene og Trumps venner forsvarer sine investeringer i kull, olje etc.

Og på den andre siden har man enorme summe som er satt inn i veddemål på at Tesla-aksjen skal stupe. Det handler om kynisk og kalkulert angrep på et selskap for å få senket kursen for å tjene på det, slik Koch-brødrene og Trumps venner forsvarer sine investeringer i kull, olje etc. Det er enorme økonomiske interesser i å stoppe Tesla, og de har garantert betalte muldvarper rundt omkring for å spre løgnaktig propaganda om Tesla.
Jeg har ingen posisjon i Tesla nå, men har eid aksjer for 2 år siden.
Hva er din posisjon?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 06:29...
Dagens AP har vært i vedlikeholdsmodus i lange tider, fokus har vært på utvikling av den nye FSD betaen. Dagens versjon av AP er en dead end.
Ja, og det er nok ikke usannsynlig at biler med HW2/2.5 aldri vil få merkbart bedre autopilot hvis forbedringene krever HW3.
Kanskje Tesla etterhvert vil tilby en "Bedre autopilot"-oppgradering, som i praksis blir det samme som MCU-oppgraderingen, men kanskje også med et par kameraer til. Prisen vil nok minst ligge på det samme som vi som kjøpte FSD for en stund siden, så da var vi kanskje ikke så dumme allikevel.
(Jepp, vi med FSD har lov til å være optimistiske på egne vegne;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

amrois

Joda, jeg vet om HW3. Vet du noe om arkitekturen i den? For at et sikkerhetskritisk system skal kunne slippes løs på verden blir IEC protokoll for Safety Instrmented Systems brukt. Da må systemet bygges slik at ingen enkeltfeil kan hindre at sikkerhetsfunksjoner fungerer og at feil med potensiale for å skade liv, helse, betydelige verdier eller ytre miljø så godt som aldri kan inntreffe. Det betyr at strømforsynig, MCU, kabling, instrumenter må operere uavhengig refundantog. Så må SW bygges med prosesser som sikrer gjennomførte standarder, og til slutt må et uavhengig selskap reviderer det hele. Er all denne hardwaren på plass? Er det noe som tyder på at Tesla faktisk designer på denne måten? Jeg tror ikke det personlig. I den grad selvkjøring kommer de neste 10 årene er min spådom at det bare kan brukes i dedikerte områder der blandet trafikkmiljø ikke forekommer. Et godt eksempel på det er automatisert brøyting på flyplasser, men muligens også de beste motorveiene dersom asfalten er bar, og da med strenge  maxkrav til hastighet og avstand til forankjørende.
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA