FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatNyere forskning viser at HUD er mer trafikkfarlig enn man tror, og det er grunnen til at Tesla ikke har montert dette i sine biler.

Hvis dette er riktig, og at det med "nyere forskning" er riktig, så har Tesla vært forut for sin tid. 9 år uten HUD. Visste de det så tidlig? Og Mercedes, VW, og BMW, +++ visste/vet ingen ting? Fint om du kunne linke denne informasjonen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58Ikke justerbare setebelter S/X
Min X har i alle fall det

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58Ikke skipose
Herregud! Kjøpo en skipose på XXL da vel!

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58Mangler adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke lyktespylere
Her har du rett! Det er faktisk ikke lov å ha sterke lys uten lyktespylere i Europa, så dette henger sammen.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58Dårlig blindsonevarsler
Ikke 4-soners klimaanlegg med individuell temp for baksete
Ikke styring av varmeseter bak
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo på DAB-radio
Du kan stille temp i hvert baksete og har egen sone for temperatur bak. Det er bedre kameravisning enn 360-visning på leaf i alle fall, med kamera bak og på sidene og parkeringsvarsler med cm-anvisning.
DAB-info er blitt litt bedre i MCU2, men nå som ingen andre land støtter DAB fullt, skjønner jeg at det ikke blir satt høyest på listen.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58
Apple CarPlay og Android Auto
Grensesnittet i bilen er vel overlegen android auto. (Har bare testet en bil med det)

Men rart du ikke nevner dårlig handsfree i X. Da har jeg en gledelig nyhet - oppgraderer man til MCU2, blir handsfree helt upåklagelig!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:48
SitatNyere forskning viser at HUD er mer trafikkfarlig enn man tror, og det er grunnen til at Tesla ikke har montert dette i sine biler.

Hvis dette er riktig, og at det med "nyere forskning" er riktig, så har Tesla vært forut for sin tid. 9 år uten HUD. Visste de det så tidlig? Og Mercedes, VW, og BMW, +++ visste/vet ingen ting? Fint om du kunne linke denne informasjonen.

Ja om HUD gir trafikksikkerhet eller ikke, har vårt diskutert lengre enn 9 år, her er en gammel artikkel om emnet: https://dinside.dagbladet.no/motor/head-up---eller-ikke/61268721
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Du linker til en artikkel om HUD i motorsykkel-hjelmer!!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

SitatDu kan stille temp i hvert baksete og har egen sone for temperatur bak.
Hva skjer hos deg når baksetepassasjeren fryser på rompa? Jo, han må fortelle føreren eller en passasjer foran om å justere varmen. Utrolig!

SitatGrensesnittet i bilen er vel overlegen android auto. (Har bare testet en bil med det)
Ja, hvis du synes det er greit uten, så er det vel det. Men nå hører jeg om veldig mange som ikke mener som deg. De kunne legge det inn valgfritt.

Sitat
SitatMen rart du ikke nevner dårlig handsfree i X. Da har jeg en gledelig nyhet - oppgraderer man til MCU2, blir handsfree helt upåklagelig!

Jeg har MCU2, og derfor ikke klaget.

SitatHerregud! Kjøpo en skipose på XXL da vel!

Blir litt usikker på om du vet hva som menes med skipose.
Primært for TM3 kanskje:

Tesla S75D - 09/2018

JorEl

Når jeg gikk fra Egolfen-15 til TMS-18, var det kun solskinn :)
Men nå savner jeg ryggekameraet som gjemte seg bak VW-emblemet. Det holdt seg rent og pent. Men kameraet på Teslaen er bedre, når det er rent.
Lysene er det som skuffer på en så god og fet bil, som TMS. Her burde Tesla aliert seg med noen som laget verdens-beste lysplanker. Ikke bare solgt dem, men montert dem, med et stort smil og god velvillighet :police:

Har jo fått en del goder, etter at vi kjøpte bilen. Mye bra, vi har fått gratis.
Men det viktigste er kanskje å levere det kunden har kjøpt.. Hvordan kan verdens sikreste bil, ha så middelmådige lys?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:55

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58Mangler adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke lyktespylere
Her har du rett! Det er faktisk ikke lov å ha sterke lys uten lyktespylere i Europa, så dette henger sammen.

De nye lysene på TM3 er langt fra dårlige. Andre biler med bra lys uten lyktespylere er f.eks i3 og EQC
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Gode lys på TM3 = Kult
Edit: Blir det samme lys på Refresh modelS?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: HKS på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:09
Isteden bruker Tesla unødvendig tid og energi ting som spill, karaoke, prompelyder og annet unødvendig tull.
Tror du seriøst at arbeidet med spill, karaoke, prompelyder og annet unødvendig tull skjer på bekostning av "viktige" oppgaver? Jeg tror ikke dette henger sammen i det hele tatt, og at det er andre årsaker til at ting ikke går fort nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tror heller ikke det, men det er en, berettiget eller uberettiget, frykt for at det belaster svake MCUer unødvendig. Tesla burde gå videre med ideen med å starte en appstore slik at folk selv kunne velge hva de vil ha. Jeg vet hva jeg ville kvitte med med. Nemlig alt. ;)
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:42
Tror heller ikke det, men det er en, berettiget eller uberettiget, frykt for at det belaster svake MCUer unødvendig.
Spill og annet som ikke brukes belaster da ikke MCUen. Det eneste er noen flere skrivesykluser på  solid state minne hvis de oppdateres. Og med delta updates er ikke det store bekymringen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:31
Isteden bruker Tesla unødvendig tid og energi ting som spill, karaoke, prompelyder og annet unødvendig tull.
Tror du seriøst at arbeidet med spill, karaoke, prompelyder og annet unødvendig tull skjer på bekostning av "viktige" oppgaver? Jeg tror ikke dette henger sammen i det hele tatt, og at det er andre årsaker til at ting ikke går fort nok.
Selvfølgelig går det på bekostning av noe, enten direkte eller indirekte. Noen får betalt for å integrere prompelyder og bjelleklang i bilen. De pengene kunne gått til å betale noen for å gjøre noe annet. For eksempel gitt oss muligheten til å sette opp skjermen slik man ønsker. 99% av tiden vet jeg hvor jeg er, og hvor jeg skal.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:42
Tror heller ikke det, men det er en, berettiget eller uberettiget, frykt for at det belaster svake MCUer unødvendig.
Spill og annet som ikke brukes belaster da ikke MCUen. Det eneste er noen flere skrivesykluser på  solid state minne hvis de oppdateres. Og med delta updates er ikke det store bekymringen.
Som jeg sier er det flere meninger, og jeg vet ikke. Det som er uomtvistelig er at det å starte opp YouTube bare tok noen sekunder den gangen den kom, mens det nå tar minst ett minutt.  Ja, jeg har MCU2.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: DeepFu på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:00
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:31
Selvfølgelig går det på bekostning av noe, enten direkte eller indirekte. Noen får betalt for å integrere prompelyder og bjelleklang i bilen. De pengene kunne gått til å betale noen for å gjøre noe annet. For eksempel gitt oss muligheten til å sette opp skjermen slik man ønsker. 99% av tiden vet jeg hvor jeg er, og hvor jeg skal.
Jeg tror ikke det står på mangel på penger. Jeg tror det er iterasjonen og prosessen som er mer komplisert enn fortsett. De har flere ganger måttet ta store "skritt tilbake", og "starte på nytt". Da er det ikke mangel på ressurser som er utfordringen, men rett og slett av veien blir til mens de går.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. mars 2021, klokken 00:28
Jeg tror ikke det står på mangel på penger. Jeg tror det er iterasjonen og prosessen som er mer komplisert enn fortsett. De har flere ganger måttet ta store "skritt tilbake", og "starte på nytt". Da er det ikke mangel på ressurser som er utfordringen, men rett og slett av veien blir til mens de går.
Ikke mangel på penger som gjør dette nei. Tesla har vel nok kontantbeholdning etter siste emisjon til å lage alle bilene de har laget hittil - om igjen.
Sannsynlig årsak er mangel på folk som kan gjøre denne programmeringsjobben. Den er spesiell.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA