FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

https://electrek.co/2021/03/08/teslas-communications-with-dmv-over-full-self-driving-are-released-and-they-bring-some-confusion/

"While the current pilot version of City Streets is still in a validation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchanged in a future, full release to the customer fleet. We are analyzing the data obtained in the pilot and using it to refine the feature's operation and customer experience. We will continue to make refinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety will we release the feature to the customer fleet. That said, we do not expect significant enhancements in OEDR or other changes to the feature that would shift the responsibility for the entire DDT to the system. As such, a final release of City Streets will continue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistance feature."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. mars 2021, klokken 20:36

https://electrek.co/2021/03/08/teslas-communications-with-dmv-over-full-self-driving-are-released-and-they-bring-some-confusion/

"While the current pilot version of City Streets is still in a validation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchanged in a future, full release to the customer fleet. We are analyzing the data obtained in the pilot and using it to refine the feature's operation and customer experience. We will continue to make refinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety will we release the feature to the customer fleet. That said, we do not expect significant enhancements in OEDR or other changes to the feature that would shift the responsibility for the entire DDT to the system. As such, a final release of City Streets will continue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistance feature."
Har fulgt denne diskusjonen etter innlegget fra greentheonly. Omtrent ingen deler hans tolkning av notatet. Ikke jeg heller. Veldig kort fortalt tror jeg at Tesla sier at FSD-beta (altså ikke FSD) vil være L2 frem til systemet godkjennes som L3+, og da døpes om til FSD. Dette er også i tråd med twittermeldinger om temaet fra Musk i det siste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Poenget er vel at "City streets" med uendret funksjonalitet overhodet ikke vil være level 3.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rocklobster

Tror det betyr at det som omtales som feature complete vil være lvl 2 på alle veier. Dette er final release av det som nå beta testes. Og bli version 9 av software.
Så kan man diskutere hvor lang tid det tar å komme til lvl5. Jeg tror vi snakker en god del år.
Jeg holder ikke pusten før i det minste skiltlesing er på høyde med det andre produsenter har klart i mange år nå. Mitt største  irritasjonsmoment i dagens version av fsd.

Handyman

Det er Level 3 som er den store revolusjonen. Da er det bilen, og ikke den bak rattet som er ansvarlig når systemet er aktivt. Dette krever regulatoriske endringer, og bilprodusenten påtar seg et viktig ansvar.
Tesla kan utvikle FSD-beta til å håndtere L3 og oppover men fortsatt kreve at sjåføren holder i rattet hele tiden. Det er fortsatt L2, uansett hvor godt og sikkert det kjører selv.
Når Tesla er sikre på at systemet er stabilt nok (og myndighetene tillater det), kan de døpe det om til FSD (ikke beta) og fjerne kravet om at sjåføren må følge med på trafikken.
Notatet motsier ikke denne teorien.

Motorwatt

SitatNotatet motsier ikke denne teorien.

Det er det vel ikke noe særlig uenighet om. Men hvor lenge skal Tesla/EM kunne få holde på med lureriet deres som ble innledet i 2016? Jo, så lenge det til slutt er myndighetene som har det avgjørende ordet, og det tror jeg Tesla vet at kan drøye i veldig lang tid. Og selv med denne vissheten selger de nå et L2-system for 10.000.- USD. Go figure...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:23
SitatNotatet motsier ikke denne teorien.
Det er det vel ikke noe særlig uenighet om.
Jo, det er absolutt de som tolker notatet/epostene til at Tesla med dette har gitt opp at FSD skal bli L3+

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:23
Men hvor lenge skal Tesla/EM kunne få holde på med lureriet deres som ble innledet i 2016? Jo, så lenge det til slutt er myndighetene som har det avgjørende ordet, og det tror jeg Tesla vet at kan drøye i veldig lang tid. Og selv med denne vissheten selger de nå et L2-system for 10.000.- USD. Go figure...
Lureri blir ditt ord. De har i alle fall vært alt for optimistiske, eller gjerne naive. Uansett har det vel alltid tydelig fremgått i markedsføringen at systemet er helt avhengig av myndighetenes godkjenning? Hva den enkelte kjøper har forventet tidsmessig når det gjelder regulatoriske endringer må de selv svare for, men Tesla kan vel ikke klandres dersom denne prosessen tar lengre tid enn kjøperen forventet?

Motorwatt

SitatUansett har det vel alltid tydelig fremgått i markedsføringen at systemet er helt avhengig av myndighetenes godkjenning?

Men hvem mener du bør vite mest om myndighetenes irrganger? Kunden eller Tesla? Hvorfor i det hele tatt selge ett system som det ikke er definerbare tidsrammer på når det gjelder godkjenning og bruk? Jo, de har solgt for hundrevis av millioner USD for noe de visste, og fremdeles vet, har en meget uklar tidshorisont, og som de selv ikke har kontroll på.

Brukte "lureri" fordi min barneoppdragelse tilsier at jeg ikke bruker en helt annen formulering.
Tesla S75D - 09/2018

Contango

Lureriet går ikke på myndighetsgodkjennelse. Det går på at de har solgt en funksjonalitet de fremdeles ikke har klart å utvikle på tross av uendelige lovnader i årevis både på tid og innhold. Det er mangelen på leveransen innenfor en rimelig kvalitet og spesielt tid som er problemet. «Myndigheter» kan ikke godkjenne noe som ikke er i nærheten av å være ferdig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:54
SitatUansett har det vel alltid tydelig fremgått i markedsføringen at systemet er helt avhengig av myndighetenes godkjenning?

Men hvem mener du bør vite mest om myndighetenes irrganger? Kunden eller Tesla? Hvorfor i det hele tatt selge ett system som det ikke er definerbare tidsrammer på når det gjelder godkjenning og bruk? Jo, de har solgt for hundrevis av millioner USD for noe de visste, og fremdeles vet, har en meget uklar tidshorisont, og som de selv ikke har kontroll på.

Brukte "lureri" fordi min barneoppdragelse tilsier at jeg ikke bruker en helt annen formulering.
Naivitet gjelder nok ikke bare Tesla i dette tilfellet ;-)

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:58
Lureriet går ikke på myndighetsgodkjennelse. Det går på at de har solgt en funksjonalitet de fremdeles ikke har klart å utvikle på tross av uendelige lovnader i årevis både på tid og innhold. Det er mangelen på leveransen innenfor en rimelig kvalitet og spesielt tid som er problemet. «Myndigheter» kan ikke godkjenne noe som ikke er i nærheten av å være ferdig.
Tesla-selgere i Kristiansand frarådet å kjøpe FSD, hvis man ikke ville være med på å sponse Tesla. Det synes jeg var ærlig.

Motorwatt

Godt å høre at det finnes ærlige folk hos Tesla. Min selger lovte meg at FSD ville fungere 2 måneder etter at jeg fikk bilen (november 2018). Garantert! Men forstår nå at jeg da var veldig naiv, og at jeg selvsagt selv må påta meg skylden for dette. Det har jeg nå gjort.... Lureri? Tja.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Personen som anbefalte meg å ikke kjøpe FSD tilbake i -18 jobber ikke lengre i Tesla, kanskje han var for ærlig ;-)
Vet at det er som du beskriver, mange som har blitt forespeilet "gull og grønne skoger" når det gjelder FSD. Det er ikke bra.

daktari

Tenker det er flere måter å tolke brevet på:
1a) FSD-beta vil bli til FSD, og slik teksten er på nettsiden om dagen betyr det level 2 overalt. Ingen robotaxi, ingen level 3. Masse kunder med forventninger om level 3+ blir lurt. Musk er "upresis" bl.a. i siste kvartalsrapportering om fakta.

1b) som over, men de har et annet produkt kalt Robotaxi som vil selges på passende tid, men til en helt annen pris enn FSD (som forblir level 2). Musk ikke upresis.

2) Tesla vil unngå regulering i utviklingsfase, kaller FSD-beta og FSD for level 2, og lyver dermed til myndighetene i brevet fordi de vil flytte dagens FSD-beta til level 3 når det passer dem.

3) Tesla er massivt forsinket og skjønner de må skrive ny kode for level 3 FSD/robotaxi, kanskje med ny sensorpakke, kanskje har de en parallell prosess gående - de er ærlige i brevet. (ligner litt på 1b)

4) de er forsinket/får ikke til o.l. og forsøker å skylde på "de regulatoriske kravene" som gjør at de ikke vil ta ansvaret for en FSD level 3. (Men det passer dårlig med regulatoriske krav i Norge f.eks. som vel vil gjøre det enkelt å få godkjenning.)

Til høsten feirer vi 5 år siden den første FSD-videoen!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA