Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

En av mine helter, Arne Næss, sa ; Det er ikke hva man er, men hvordan man føler seg :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

#241
Hvis det eneste Musk hadde oppnådd var å lande rakettboostere, så ville det alene kvalifisert han som vellykket.

Men det er så mye annet. Tesla har fremskyndet elbilrevolusjonen med mange år. Spacex bygger opp en verdensomspennende bredbåndsinfrastruktur, i LEO. De har hatt en voldsom fremdrift på utviklingen av et helt nytt romfartøy, komplett med nye, egenutviklede rakettmotorer. De driver utstrakt gjenbruk av Falcon 9 boostere, B1051 har vært i lufta hele åtte ganger, og på denne måten har de underbydd alle andre og har overtatt omtrent hele det kommersielle launch-markedet.

Ja, han har konsekvent undervurdert kompleksiteten i å utvikle selvkjørende biler, men å mene at han ikker er vellykket viser bare at man overhodet ikke har peiling på hva denne mannen har utrettet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jlan

Litt morsomt når Musk uttaler her at "It is very few cases where you can sell things that you don't own". Det var egentlig en kommentar om shorting av aksjer, men han kommer inn på self driving etterpå, og sier bl.a. at "A car without self driving will be as popular as a horse". Hvorpå Munro kommenterer at en hest også kan ta deg hjem hvis du sovner. https://youtu.be/YAtLTLiqNwg?t=2542
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Muskens innopererte hår er vel bevis nok på at man ikke nødvendigvis har selvfølelsen på topp selv om man er "vellykket", men la oss håpe han er lykkelig og fornøyd med det han har oppnådd. Jeg var oppriktig bekymrrt for ham i en periode rundt Model 3-styret, der han rett og slett ikke så bra ut i intervjuer osv., fryktet det kunne ende med en "rockestjerneslutt". Heldigvis gikk det bra.

emurof

Sitat fra: Contango på mandag 18. januar 2021, klokken 16:21Det er jo litt klønete for verdien av FSD at Tesla selv foreløpig selv ikke verdsetter det spesielt høyt. Det var litt diskusjon her før jul om noen hadde fått godskrevet verdien av FSD ved innbytte, men det ble ren gjetting iom at Tesla selv bare ga en totalpris. Mulig jeg er håpløst gammeldags og utdatert, men jeg synes dette er et typisk eksempel på hvor etisk tvilsom FSD prisingsstrategien er. Det hjelper ikke at Emurof prater om hvor flott betaen er. Det er levert vare som teller, og den er foreløpig bortimot verdiløs. Allikevel koster det kjetting og man får omtrent ikke noe igjen ved salg.

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-trade-in-value-elon-musk/

Innbytteverdi har da ingen verdens ting med selve funksjonaliteten av FSD å gjøre.

FSD-betaen er alt annet enn verdiløs.

emurof

Sitat fra: JorEl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:23
Kom over denne i dag. Fra teknologimagasinet Aftenposten. FSD.
https://www.aftenposten.no/digital/i/6zBgJO/selvkjoerende-biler-elon-musk-har-klart-aa-oedelegge-sin-egen-troverdi

Artig å se boomere sitte og diskutere teknologi. Burde de ikke sette seg bare bittelittegranne inn i det før de dummer seg ut på denne måten?

Tenk å sitte og diskutere dette emnet og ikke engang ha fått med seg FSD-betaen? LOL.

emurof

#246
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 14:24det ser vi f.eks på aksjekursen som i realiteten ikke har rot i fundamentale verdier i selskapet

Hvordan vet du at det ikke har rot i fundamentale verdier? Har du lest rapporten på over 100 sider fra Piper Sandler som forklarer hvorfor Tesla faktisk er underpriset i dag?

SitatHvor dette ender vet ingen - men Tesla er definitivt ikke alene om FSD løsninger for transportsektoren - og for hver dag som går uten at de leverer så er konkurrentene også en dag nærmere løsninger.

Hehe nei, det vi ser er at det er mer og mer åpenbart at konkurrentene har malt seg inn i et teknologisk hjørne.

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:20Det kommer ann på hvordan du definerer velykket - bruker du den amerikanske metoden som måler alt i dollar - så har du jo rett - men det er mange andre måter å se dette på

Elon Musk har startet flere suksessrike selskaper og har snudd både romfarts- og bilmarkedet på hodet.

Musk gjør sannsynligvis mer på et år enn du og jeg gjør i løpet av flere liv.

Så fortell nå, hvordan vil du påstå at Musk ikke er vellykket?

emurof

Sitat fra: geear på torsdag 04. februar 2021, klokken 18:02
Muskens innopererte hår er vel bevis nok på at man ikke nødvendigvis har selvfølelsen på topp selv om man er "vellykket", men la oss håpe han er lykkelig og fornøyd med det han har oppnådd. Jeg var oppriktig bekymrrt for ham i en periode rundt Model 3-styret, der han rett og slett ikke så bra ut i intervjuer osv., fryktet det kunne ende med en "rockestjerneslutt". Heldigvis gikk det bra.

Hva i all verden har dette med selvkjøring å gjøre?

Er det blitt konkurranse i å komme med ufyseligheter og spydigheter mot personer her nå eller?

JorEl

#248
Verden er i ferd med å bli bedre pga Musk. Å vri det til noe annet er "fjusk". ;)

FSD er en opsjon på enda mer gøy. FSD er grunnen til at jeg ikke selger bilen min, faktisk. Det kan hende bilen får et mindre verdifall enn en bil uten. Blir FSD-beta en suksess, kan min bruktbil kanskje stige i verdi. Bilen min har "aksjer" i FSD ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 05. februar 2021, klokken 11:48Har du lest rapporten på over 100 sider fra Piper Sandler
Du har referert til denne flere ganger. Har du lest den selv?
Den baserer seg blandt annet på at robotaxi rulles ut. 

Når antar du dette skjer?

o.b.lix

Sitat fra: emurof på fredag 05. februar 2021, klokken 11:47
Tenk å sitte og diskutere dette emnet og ikke engang ha fått med seg FSD-betaen? LOL.
Det er jo 20 personer som får teste denne (utenom ansatte på fabrikken), pålitelige greier det ja
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Contango

Sitat fra: emurof på fredag 05. februar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på mandag 18. januar 2021, klokken 16:21Det er jo litt klønete for verdien av FSD at Tesla selv foreløpig selv ikke verdsetter det spesielt høyt. Det var litt diskusjon her før jul om noen hadde fått godskrevet verdien av FSD ved innbytte, men det ble ren gjetting iom at Tesla selv bare ga en totalpris. Mulig jeg er håpløst gammeldags og utdatert, men jeg synes dette er et typisk eksempel på hvor etisk tvilsom FSD prisingsstrategien er. Det hjelper ikke at Emurof prater om hvor flott betaen er. Det er levert vare som teller, og den er foreløpig bortimot verdiløs. Allikevel koster det kjetting og man får omtrent ikke noe igjen ved salg.

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-trade-in-value-elon-musk/

Innbytteverdi har da ingen verdens ting med selve funksjonaliteten av FSD å gjøre.

FSD-betaen er alt annet enn verdiløs.
Kan du lese?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. februar 2021, klokken 14:54
Sitat fra: emurof på fredag 05. februar 2021, klokken 11:47
Tenk å sitte og diskutere dette emnet og ikke engang ha fått med seg FSD-betaen? LOL.
Det er jo 20 personer som får teste denne (utenom ansatte på fabrikken), pålitelige greier det ja

Hva mener du er upålitelig?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på fredag 05. februar 2021, klokken 19:49
Hva mener du er upålitelig?

Dette er altså ikke en beta men en pre-alfa, når 20 av ca 1.000.000 biler kan teste den. Vi får kun se videoer av når den virker.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Kanskje modelS-refresh kommer med FSD-beta når den kommer til amerikanerne, i mars. Det hadde sikkert vært flott for Tesla også :) Lurer på om vi med MCU2 og HW3 og FSD kommer til å fa den like kjapt, som de nye. Musk lover mye, og litt må vel komme dette året?
Forresten litt spesielt at vi kjører rundt med en Betaversion(nåværende/"vår") så lenge. Er det andre sektorer enn bil man kan tillate seg det, uten at kundene lager mer bråk?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA