FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

RJK

OK, takk for svar.

Hadde ikke fått med meg at den hadde oppvarmet radar. Men ser forklaringen din, og den virker solid.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på tor 10. des 2020, kl. 23:34
Og dette var en TMY med oppvarmet radar?
Nei det er min Model X fra en typisk langtur på vinteren i snø. Jeg er åpen for at et relativt stort og kraftig varmeelement kunne holdt støtfangeren fri for snø. Men det må være veldimensjonert, for den kjølende effekten av luft, og snø i 70-100km/t er ganske stor. Og det må være litt størrelse på elementet fysisk for å unngå at det bygger seg opp og danner et lokk utenpå området som varmes opp.

Som jeg lenket til i videoen lenger opp ble radaren i gamle Model S varm (se termografering). Men plassering/utforming er vel så viktig som varme.

Det er varmetråder i radaren på min nåværende bil, og radaren er plassert inni logoen foran. I løpet av vinteren kan jeg sikkert si noe om dette er tilstrekkelig eller ei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Handyman på tor 10. des 2020, kl. 18:27
Bare tenk dere hvordan vindusviskerne kan fryse til selv med god og varm frontrute.

Det er jo spesielt med god og varm frontrute man får problemer med ising på viskerne. Snø som treffer frontruta smelter, og fryser til når det smøres på viskerne. Da er det (forutsatt at det er kald tørr snø som kommer ned naturligvis) erfaringsmessig bedre å sette kald luft på frontruta slik at snøen kan børstes av. Ikke like trivelig i bilen, men man slipper i alle fall å stoppe for hver 500m for å bryte is av viskerne. Utallige turer mellom Ålesund og Bergen ble betydelig kortet ned (tidsmessig) ved å gjøre det slik.

Kanskje en mekanisk fjerning av snø/is hadde vært bedre? Men selvsagt ikke ufeilbarlig det heller. En kombinasjon?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på fre 11. des 2020, kl. 09:32
Sitat fra: Handyman på tor 10. des 2020, kl. 18:27
Bare tenk dere hvordan vindusviskerne kan fryse til selv med god og varm frontrute.

Det er jo spesielt med god og varm frontrute man får problemer med ising på viskerne. Snø som treffer frontruta smelter, og fryser til når det smøres på viskerne. Da er det (forutsatt at det er kald tørr snø som kommer ned naturligvis) erfaringsmessig bedre å sette kald luft på frontruta slik at snøen kan børstes av. Ikke like trivelig i bilen, men man slipper i alle fall å stoppe for hver 500m for å bryte is av viskerne. Utallige turer mellom Ålesund og Bergen ble betydelig kortet ned (tidsmessig) ved å gjøre det slik.

Kanskje en mekanisk fjerning av snø/is hadde vært bedre? Men selvsagt ikke ufeilbarlig det heller. En kombinasjon?
Har også en del erfaring med kjøring over fjellet og varme på ruta bør man unngå ved enkelte værforhold.
Det er derfor jeg ikke tror at varme i RADARen vil løse alle problemer.
Godt oppvarmet RADAR som stikker langt ut kan kanskje løse mange problemer, men ødelegge utseende og strømforbruket vil spise av rekkevidden. Alt kan løses med kompromier ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Dette lanserte han jo i Kina
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

FSDbeta video (SW7) Musk har sagt "2skritt frem-1tilbake", men det har jo vi sagt i årevis her på forumet  ;)

https://youtu.be/wRT7YyasJkQ
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emurof

Sitat fra: Handyman på tor 10. des 2020, kl. 18:27Oppvarmet RADAR vil hjelpe svært lite dersom plasseringen er den samme. Den er jo plassert slik at det lett samler slaps og tung snø. Med varme vil det raskt kunne bygge seg et lokk rundt og foran, og man er like langt.
For at varme skal kunne fungere må det utformet slik at smeltevannet ikke bygger seg opp og gradvis dekker til.
Bare tenk dere hvordan vindusviskerne kan fryse til selv med god og varm frontrute. Så lenge bilen er i fart, vil lufta nær det oppvarmede objektet er like kald som lufta ellers. I kaldt vær og høy fart skal det kraftig varme til.

Hvordan vil det samle seg vann og snø foran radaren? Ligger ikke den bak fronten som faktisk er skrå så ting vil renne av?

sjokomelk

Snø, is og slaps fryser på støtfangeren.
Se eksempel fra min egen bil. Dette er etter 38km kjøring i Haugesundsområdet i februar 2018.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Oddaa

Med SPA-plattformen flyttet Volvo radaren til frontruten, i samme enhet som kamera. Etter min erfaring fungerer dette veldig bra og jeg har knapt opplevd at den har blitt utilgjengelig.

Spørsmålet mitt blir hva som er ulempen med dette? Altså hvorfor har ikke de andre produsentene gjort det samme?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Lynet

Da blir det vel ikke mulig for radaren å se bil nr. to foran? Jeg har flere ganger opplevd at min Tesla bråbremser før bilen foran, fordi bil nr to bråbremset. Genialt :-)
Var egentlig bedre på på AP1 model S der radaren sitter veldig lavt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Oddaa

Sitat fra: Lynet på man 04. jan 2021, kl. 08:59
Da blir det vel ikke mulig for radaren å se bil nr. to foran? Jeg har flere ganger opplevd at min Tesla bråbremser før bilen foran, fordi bil nr to bråbremset. Genialt :-)
Var egentlig bedre på på AP1 model S der radaren sitter veldig lavt.
Skulle vel tro at høyere plassert radar gir bedre sikt forover? Mulig at jeg misforstår deg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: Oddaa på man 04. jan 2021, kl. 15:39
Skulle vel tro at høyere plassert radar gir bedre sikt forover? Mulig at jeg misforstår deg.
Tanken er nok at bølgene går under bilen foran, treffer bil nr 2 foran og går tilbake under bilen foran. Jeg så på dashbordet at min bil ofte fikk med seg flere biler foran uten at jeg nødvendigvis kunne se dem (annet enn å tolke baklys ved å se gjennom kupeen til bilen foran).
Jo nærere bakken radaren sitter, jo lettere blir det å sende bølgene under forankjørende og klare å fange opp refleksjoner tilbake.

Men - derimot merket jeg forskjell på kameraplassering på S og X. Den høyere plasseringen i X gjorde det bedre over bakketopper mtp å følge veimarkeringene. Og men nr 2; plassering av regnsensor så høyt på ruta som på Model X gjorde at det kunne komme en del regn i synsfeltet før det var nok regn på sensoren til at viskerne gikk. Det var lett å se at lite regn og sprut fra biler havnet så høyt og skrått som sensoren satt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Man kan si mye om FSD, men vår tids største bløff er det ikke.
Det er det Donald T. som holder på med.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på man 04. jan 2021, kl. 18:52
Man kan si mye om FSD, men vår tids største bløff er det ikke.
Det er det Donald T. som holder på med.

Donald lever i sin egen verden...FSD er ennå uavklart mener nå jeg.
Men at Tesla har lovt mer enn de har levert så langt - det er vel rett å si?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA