FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 13:03
Nå ser det ut som om TM3 får oppvarmet radar på 2021. Noe har de da lært på 9 år...
Flott,kult :+1:
Hadde nesten trodd Tesla hadde oppgradert dette med en SW, ved at de satte på radaren hele tiden. Da ville varmen som ble skapt, vært nok, eller? Poenge mitt er at alle oppgraderinger Tesla kommer med, ikke alltid er så store og avanserte som de gir seg ut for å være.
Jeg klager ikke, for Tesla ligger foran alle andre i så måte!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. desember 2020, klokken 13:57
Tesla hadde varme i radar fra start når de kom med radar.

https://www.youtube.com/watch?v=eElb__32OEE
Men i kommentar til videoen er det en som skriver:

Based on my own experience with my own 2015 Model S, I would have said there is no heater on the radar.  Certainly gets disabled quickly by snow.  So I am surprised by the suggestion here that there might be a heater on the radar sensor.

Radaren vil vel gi fra seg litt varme under bruk, men ikke nok til å fjerne snø og is. Må nok et eget varmeelement til (som på ny TM3). Det er også min erfaring på min bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Basert på min erfaring blokkeres radaren i snøvær på tross av varme. Om radaren skal holde seg ren og fri for snø i kulde og tett snødrev tipper jeg vi snakker et solid varmeelement....
Design avgjør også mye. Hvor raskt og effektivt snøen pakker seg avhenger av design/luftstrømmer.
Spent på nåværende bil som har denne fremst i en stor logo. På X`en bak støtfanger la sludd seg ganske kjapt over hele støtfangeren i tett snødrev.

Derimot fint med varme for å smelte unna mellom turene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Her er diagrammet for Y. Trolig det samme som nå kommer på 3:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Contango på onsdag 09. desember 2020, klokken 23:04Jeg kjørte E6 nordover fra Oslo i dag. Grisevær. Kameraene tettet seg etter kort tid. Hvordan tenker dere som tror at FSD kommer til virke at dette løser seg?

Hvilke kameraer? Alle sammen? Hvordan vet du at de tettet seg?

Hva var det som gjorde at de tettet seg?

Contango

Forward left og forward right. I snøvær i dag, venstre sidestolpe.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

Håndboken og Autopilot:

.... eller når værforholdene (f.eks. kraftig regn, snø, tåke osv.) kan dekke til kameraene eller sensorene.
Tesla S75D - 09/2018

cra

Nå ser det ut som om TM3 får oppvarmet radar på 2021. Noe har de da lært på 9 år...

Radaren kan jeg klare meg uten, men oppvarmede lykter hadde det virkelig vært mon i. Formodentlig også til hjelp for (front)kameraene i FSD?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

SitatRadaren kan jeg klare meg uten, men oppvarmede lykter hadde det virkelig vært mon i. Formodentlig også til hjelp for (front)kameraene i FSD?
FSD vil neppe virke hvis radaren er tildekket  Så her er det nok alt eller ingen ting.  :D
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: JorEl på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:00
Flott,kult :+1:
Hadde nesten trodd Tesla hadde oppgradert dette med en SW, ved at de satte på radaren hele tiden. Da ville varmen som ble skapt, vært nok, eller? Poenge mitt er at alle oppgraderinger Tesla kommer med, ikke alltid er så store og avanserte som de gir seg ut for å være.
Jeg klager ikke, for Tesla ligger foran alle andre i så måte!
RADARen er på hele tiden, men den utvikler absolutt ikke varme som kan smelte noe som helst. Du driver med ønsketenking og dagdrømming.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Oppvarmet RADAR vil hjelpe svært lite dersom plasseringen er den samme. Den er jo plassert slik at det lett samler slaps og tung snø. Med varme vil det raskt kunne bygge seg et lokk rundt og foran, og man er like langt.
For at varme skal kunne fungere må det utformet slik at smeltevannet ikke bygger seg opp og gradvis dekker til.
Bare tenk dere hvordan vindusviskerne kan fryse til selv med god og varm frontrute. Så lenge bilen er i fart, vil lufta nær det oppvarmede objektet er like kald som lufta ellers. I kaldt vær og høy fart skal det kraftig varme til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla Model Y Brings HUGE Winter Autopilot Improvement with a Heated Radar!

https://www.youtube.com/watch?v=4wVM20saaAY
Tesla S75D - 09/2018

Øyvind.h

Artig at fans kaller det HUGE før de engang har testet den :D
Men under enkelte forhold vil det sikkert hjelpe med kraftig varmeelement.
Slik så fronten ut i blant etter langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Og dette var en TMY med oppvarmet radar?

Ser mistenkelig ut som en TMS, eller kanskje en TMX. Det er vel ingen av de som har oppvarmet radar etter hva jeg har fått med meg. Ser ihvertfall ut som den bilen hadde hatt en slik forbedring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 10. desember 2020, klokken 23:34
Og dette var en TMY med oppvarmet radar?

Ser mistenkelig ut som en TMS, eller kanskje en TMX. Det er vel ingen av de som har oppvarmet radar etter hva jeg har fått med meg. Ser ihvertfall ut som den bilen hadde hatt en slik forbedring.
Det der er en TMX. Vår 2015 TMS hadde oppvarmet radar, og som andre skriver her, det hjelper lite fordi at du får ett område på ca en cm foran radaren som er  smeltet, og så legger det seg ett lokk foran der igjen.

Har hatt mange biler med radar, og alle har hatt samme problemet. Hadde radaren stukket frem litt så snø ikke kan legge seg som ett lag foran hadde det kanskje hjulpet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA