FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Etter en del leting har jeg funnet en noe info om demo-/test-kjøringen:

Statens vegvesen i Norge
Tesla fikk i april og august 2025 godkjent to biler for begrenset testing av FSDS med egne opplærte sjåfører.
https://elbil.no/tesla-far-lov-til-a-teste-selvkjoring-i-norge/
https://itavisen.no/2025/08/14/tesla-har-fatt-godkjent-selvkjorende-model-y-i-norge/
Det er en nasjonal dispensasjon fra R79, og Norge har vært er først ut, og Norge omtales som foregangsland. 

Tyskland, Italia og Frankrike
Tesla har lansert demo-turer med egne sjåfører der publikum kan være passasjerer. Det skjer under midlertidige begrensede nasjonale tillatelser – med krav til ansatt opplært sjåfør, altså ikke formelle unntak eller dispensasjoner fra kravet om å holde i rattet. Det er det visstnok bare Norge som har gitt. 
https://www.sicurauto.it/news/attualita-e-curiosita/full-self-driving-di-tesla-in-europa-nel-2026-cose-cosa-cambia/

RDW i Nederland
RDW har bekreftet at de vurderer en godkjenning av Tesla FSD (som i Norge) i februar 2026,
https://www.rdw.nl/en/news/2025/rdw-response-following-teslas-call-to-action

Alle demo-turer skjer under nasjonale tillatelser, og Tesla må søke land for land.
  • Tesla må logge alle demo-turer og må kunne dokumentere at ordningen er sikker.
  • Tesla må ha særskilte forsikringer for turene, siden de ikke følger kravet om "hendene på rattet".

Ordningen har blitt utvidet et par ganger og gjelder nå ut april i Tyskland. 
https://driveteslacanada.ca/news/tesla-extends-fsd-demo-drives-in-europe-through-march-2026-amid-high-demand/
https://www.tesla.com/no_no/events/fsd-supervised-ride-along-de
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: daktari på fre 14. mai 2021, kl. 19:27
Sitat fra: turfsurf på fre 14. mai 2021, kl. 17:41
Sitat fra: daktari på fre 14. mai 2021, kl. 12:18Ikke glem at andre firma har autonome biler uten sjåfør i kommersiell trafikk. Tesla er langt bak.
Hvem har det, som ikke går på ett begrenset område?
Det har ingen, heller ikke Tesla, ikke en eneste Tesla kan kjøre uten sjåfør som passer på. Tesla sin FSD er bare en gimmick atm. Vi får virkelig håpe versjon 9 kommer før sommeren og at den er bedre, men jeg tviler sterkt.

Waymo kjører i Phoenix ca 120 km^2, det er vel større enn Oslo innenfor Ring 3. Baidu kjører i Beijing, jeg vet ikke hvor stort område men ganske sikkert mye mindre enn Waymo. Begge uten sjåfør, kommersiell drift.
I tillegg kommer nye søknader fra Waymo og Cruise for å starte drift i California.

Nå som Musk har vært ute og jugd igjen om FSD (fancy ny modell om 3 uker) er det gøy å minne om dagens status, 3,5 år senere:

Sitat* **Waymo:**
* **Fleet:** \~2,500+ cars
* **Volume:** 450,000 paid trips/week.
* **Territory:** SF, LA, Phoenix, Austin, Atlanta, Dallas, Houston, Philadelphia, Pittsburgh, Baltimore, St. Louis, London.
* **Status:** Unsupervised (Driverless).

* **Tesla:**
* **Fleet:** 0 robotaxis.
* **Volume:** 0 paid driverless trips.
* **Territory:** A tiny, human-supervised pilot in Austin that crashes 16x more than Waymo.
* **Status:** Supervised (L2).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: daktari på ons 10. des 2025, kl. 18:13
Sitat fra: daktari på fre 14. mai 2021, kl. 19:27
Sitat fra: turfsurf på fre 14. mai 2021, kl. 17:41
Sitat fra: daktari på fre 14. mai 2021, kl. 12:18Ikke glem at andre firma har autonome biler uten sjåfør i kommersiell trafikk. Tesla er langt bak.
Hvem har det, som ikke går på ett begrenset område?
Det har ingen, heller ikke Tesla, ikke en eneste Tesla kan kjøre uten sjåfør som passer på. Tesla sin FSD er bare en gimmick atm. Vi får virkelig håpe versjon 9 kommer før sommeren og at den er bedre, men jeg tviler sterkt.

Waymo kjører i Phoenix ca 120 km^2, det er vel større enn Oslo innenfor Ring 3. Baidu kjører i Beijing, jeg vet ikke hvor stort område men ganske sikkert mye mindre enn Waymo. Begge uten sjåfør, kommersiell drift.
I tillegg kommer nye søknader fra Waymo og Cruise for å starte drift i California.

Nå som Musk har vært ute og jugd igjen om FSD (fancy ny modell om 3 uker) er det gøy å minne om dagens status, 3,5 år senere:

Sitat* **Waymo:**
* **Fleet:** \~2,500+ cars
* **Volume:** 450,000 paid trips/week.
* **Territory:** SF, LA, Phoenix, Austin, Atlanta, Dallas, Houston, Philadelphia, Pittsburgh, Baltimore, St. Louis, London.
* **Status:** Unsupervised (Driverless).

* **Tesla:**
* **Fleet:** 0 robotaxis.
* **Volume:** 0 paid driverless trips.
* **Territory:** A tiny, human-supervised pilot in Austin that crashes 16x more than Waymo.
* **Status:** Supervised (L2).

Du vil stå igjen som komiske Ali dersom du flagger at FSD (som L2) er på stedet hvil over de siste par årene. Men du tenker kanskje på sagnomsuste L4?
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Selv de mest ihuga Tesla fans forstår at når Musk snakker om "ingen sjåfør" så er det ikke SAE level 2. Eller kanskje ikke alle faktisk, ganske komisk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Overrasket? Tja. Helt siden våre Teslaer prøvde å justere hastigheter når de kom til en ny fartsgrense med aktivert AP (omtrent 10 år siden), har dette vært en av de største av mange AP-feil. Den leser jo ikke skilt, men satser kun på en database med masser av feil.

Det er derfor jeg ikke er overrasket når siste versjon av FSD i USA fremdeles ikke har løst problemet. Dette skriver Teslarati etter dagens prøvekjøring:

Fartsgrensegjenkjenning
Så dette er et komplekst problem. Med v14.2.1 var det mange ganger den så et fartsgrenseskilt som ikke var ment for bilen (et som var beregnet på traktorhengere, for eksempel) eller til og med et ruteskilt, og den justerte hastigheten feil. Den gjorde dette på motorveien flere ganger, og forvekslet et Route 30-skilt med et 30 MPH-skilt, og begynte deretter å bremse ned fra 55 MPH til 30 MPH på motorveien.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på søn 14. des 2025, kl. 19:25Den leser jo ikke skilt,
Alle som har kjørt en Tesla eller sett Tesla-videoer, vet inderlig godt at Tesla leser skilt. Den leser og visualiserer dem.
Men hvorfor Tesla kun reguler farten etter midlertidige skilt (gule) er det vel ingen som har et sikkert svar på.
Mange antar at det er på grunn av patenten til Mobileye.

What-a-watt

Ser ikke slik ut ref. artikkelen fra Teslarati.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på søn 14. des 2025, kl. 23:31Ser ikke slik ut ref. artikkelen fra Teslarati.
Nå troller du bare, dette er ikke enten/eller. Tesla leser skilt, men prioriterer database over skiltlesing de fleste steder. Når bilen skjønner at det er midlertidig skilt brukes det. Hvordan det brukes er og forskjellig fra land til land.

At det ikke fungerer veldig bra her til lands er en annen sak. To ganger i går viste den 60 selv om den hadde lest 80 skiltet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 15. des 2025, kl. 05:15
Sitat fra: What-a-watt på søn 14. des 2025, kl. 23:31Ser ikke slik ut ref. artikkelen fra Teslarati.
Nå troller du bare, dette er ikke enten/eller. Tesla leser skilt, men prioriterer database over skiltlesing de fleste steder. Når bilen skjønner at det er midlertidig skilt brukes det. Hvordan det brukes er og forskjellig fra land til land.

At det ikke fungerer veldig bra her til lands er en annen sak. To ganger i går viste den 60 selv om den hadde lest 80 skiltet.
Bilen justerer kun farten for det den tolker som midlertidige skilt. Dersom den justerer farten der det er faste skilt, så er det fordi det da er sansvar med databasen. Dessverre inneholder databasen enormt med feil.

filtvet

Kjørte en ny Suzuki med samme problemer i sommer. Klarer ikke se forskjell på skilt på veien ved siden av og vår vei. Plutselig er det 60 selv om det er 80 på  vår vei. Så "langt" har verden kommet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på man 15. des 2025, kl. 09:03Kjørte en ny Suzuki med samme problemer i sommer. Klarer ikke se forskjell på skilt på veien ved siden av og vår vei. Plutselig er det 60 selv om det er 80 på  vår vei. Så "langt" har verden kommet.

Ekstra irriterende er det i en Tesla når det er en vei med 40 sone oppå tunnelen som har 80..... Har ikke testet i det siste om det er like ille, men har hatt noen sånne ekle opplevelser...må være noe gps-greier...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Hadde en ID3 som leiebil nettopp, og ble overrasket over at den bremset på de samme stedene som Model Y. Den varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere. De aktuele bremsingene er derfor mest sannsynligvis koblet til utdatert kartunderlag. Både i Tesla og VW.

What-a-watt

id.7 som jeg har kjørt i én uke hadde ingen fantombremsinger. I tillegg reduserer de farten FØR man kommer inn i en ny fartsbegrensning slik at farten er riktig når man kommer dit. Tesla begynner oppbremsingen i det øyeblikk man kommer inn i sonen, hvilket i nedoverbakke med kaldt batteri, og lite regen, fort kan bli 100+ meter før farten er riktig.

ps.
SitatDen varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere.
Sjelden at svinger bare forsvinner  :D

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 14:41ps.
SitatDen varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere.
Sjelden at svinger bare forsvinner  :D
Absolutt ikke sjelden. Når veier bygges om, fjernes veldig ofte mange svinger.

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på man 15. des 2025, kl. 14:24Hadde en ID3 som leiebil nettopp, og ble overrasket over at den bremset på de samme stedene som Model Y. Den varslet derimot om kommende sving, som ikke er der, men som var tidligere. De aktuele bremsingene er derfor mest sannsynligvis koblet til utdatert kartunderlag. Både i Tesla og VW.

På VW kan du skru av fartsgrensetilpasningen. Det kan du ikke på Tesla. Så når Tesla'n mener at fartsgrensen er 60 km/t i 80-sona, så får du ikke satt autopiloten på 80+ km/t. Da må du holde deg til 60 km/t pluss opptil 10km/t ekstra. Så maks 70 i 80-sona.

Fartsgrensetilpasning var det første jeg slo av på alle mine tyskere. Og null problemer da med fantombremsinger, feil fartsgrenser etc. På Y'en er jeg påtvunget deres kvasiløsning og dårlige kartdata.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA