FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

FSD-løgnen har vært sentral i å få Tesla-aksjen opp, så veldig mange er opptatt av å holde den der. Man kan si Tesla er "beskyttet", noe Theranos ikke var.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

"Solving Full Self-Driving" [FSD] is the difference between Tesla being worth a lot of money and being worth basically zero." - Elon Musk

JorEl

Sitat fra: daktari på onsdag 09. juli 2025, klokken 09:32FSD-løgnen har vært sentral i å få Tesla-aksjen opp, så veldig mange er opptatt av å holde den der. Man kan si Tesla er "beskyttet", noe Theranos ikke var.
Jeg har hatt Tesla "på maten" i 10år. Min oppfatning er at Tesla og Musk kommuniserer til shareholders, potensielle shareholders, og fremtidige kunder. Aksjeprisen har alltid vært det viktigste.
Sannhetsgehalten lider kraftig. Vennligsinnet media og youtubere brukes som informasjonspredere.("Ekte-fake-news")
Summon, Smart Summon, Actually Smart Summon, er et eksempel på hvordan Tesla angriper problemene. Man lover noe flott. Når det ikke kommer, så lover man mer og mer. Alltid kommer det noe som skal fikse problemer, i fremtiden.

Hoppet fra AutoPilot 1.0, til AutoPilot 2.0 er også svindelaktig. AP-1.0 var jo ikke Tesla sin teknologi, men man ville ikke betale Mobile Eye, så man fant opp AP-2.0. Forventningen om at AP2.0 var bedre enn AP 1.0, lurte selvfølgelig "alle". I ettertid ser man jo alle gangene Tesla "kjører slalom".
Curvature Assist, er jo også et "Teslaverk/påfunn". Man begynner og dele opp AP/FSD i forskjellige software pakker og later som man har laget noe bedre.
Bilen kjører helt av seg selv....bare man holder i rattet, og drar i spaker på rett tid, er klar til og bremse når bilen driter seg ut, og følger med som om man kjører. Ansvaret er alltid sjåføren og ikke Tesla.

Alle som har kjørt Tesla en stund og brukt AutoPilot har vært i farlige situasjoner, som aldri hadde vært aktuelt på en "vanlig, gammeldags bil". Kundene har kjøpt noe Tesla ikke har og ikke har utviklet enda. Elon Musk lover og lyver, Tesla lar sin CEO holde på siden det tross alt er god buisness.

Tesla har satt fart i Elbilrevolusjonen, men har gått over lik, kan man vel si.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Sitat fra: JorEl på onsdag 09. juli 2025, klokken 10:16Ansvaret er alltid sjåføren og ikke Tesla.
Det er fordi det ikke er godkjent som noe annet enn L2 selvkjøring, som altså er en avansert cruisecontrol med lane assist.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Nettopp. Fra nivå 3 er det fabrikantens ansvar hvis en ulykke skjer mens selvkjøting er i bruk. Lykke til for den som må krangle med Tesla om skyldsspørsmålet.

What-a-watt

Apropos:

Kinas ledende elbilselskap, BYD , har nettopp gjort et nytt stort gjennombrudd: deres smarte parkeringsfunksjon tilbyr nå L4-autonomi. For å gjøre avtalen enda bedre, sier BYD at de vil dekke eventuelle tap knyttet til den nye funksjonen fullt ut.

https://electrek.co/2025/07/09/byd-unlocks-l4-smart-parking-and-offers-surprise-guarantee/

daktari

Sitat fra: Klykken på onsdag 09. juli 2025, klokken 10:31
Sitat fra: JorEl på onsdag 09. juli 2025, klokken 10:16Ansvaret er alltid sjåføren og ikke Tesla.
Det er fordi det ikke er godkjent som noe annet enn L2 selvkjøring, som altså er en avansert cruisecontrol med lane assist.
Men Musk og Tesla har solgt det som level 4 fra høsten 2016.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Hva mener du med solgt det som? Typegodkjenningen har hele tiden vært L2 i Europa. Hvis du mener fremstilt det som L4 markedsmessig så kan jeg være enig. Da kan man vel til og med si L5 de første årene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Har vært ville lovnader ja, og det er diskutert opp og i mente. Helt utrolig at det ikke har blitt kjørt sak mot Tesla på det der...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Tesla tvunget til å refundere FSD-betaling på 10 000 dollar

https://electrek.co/2025/07/08/tesla-forced-to-refund-10000-fsd-payment-and-0-interest-on-cybertruck/

I USA har Tesla i kontrakten at tvistesaker skal avgjøre med Voldgift som er en dyr og komplisert oppgave.

I Norge rekker det med å skrive et brev til Tesla, og kreve refusjon. Og man får beholde FSD!

filtvet

Leide en ny Suzuki 4wd i ferien. Autopilot fungerte mye bedre enn på min tesla 3. Ikke skrek den til meg heller. Eneste irriterende er at den piper når du kjører 3 kmt for fort. Og den skjønner heller ikke fartsgrenser på sideveier.

What-a-watt

Tesla kan miste retten til å selge biler i 30 dager i California på grunn av løgner om FSD.

Teslas svar inkluderte en påstand om at de har fått lov til å lyve om FSD så lenge at de burde få fortsette, noe som ikke var overbevisende nok for domstolene, ettersom saken fikk gå videre til rettssak i fjor .

https://electrek.co/2025/07/21/tesla-tsla-might-lose-right-sell-cars-california-false-advertising-lawsuit/

CorsoDante

Sitat fra: filtvet på lørdag 12. juli 2025, klokken 18:20Leide en ny Suzuki 4wd i ferien. Autopilot fungerte mye bedre enn på min tesla 3. Ikke skrek den til meg heller. Eneste irriterende er at den piper når du kjører 3 kmt for fort. Og den skjønner heller ikke fartsgrenser på sideveier.

Bra for deg.

Vi hadde en BZ4X (Toyota) en uke, og assistanse-systemet var elendig. Ga seg (titt og ofte), og da på en mer stilletiende måte enn Polestars. Ubrukelig på kurvete veier. Åpenbart et av disse systemene som ikke er designet for å manøvrere bilen alene i særlig grad, men fungere som et (stakkato) assistanse-system, en gedigen showstopper i min bok (men som mange nok vil foretrekke fremfor AP). TACC er også veldig, veldig mye bedre i min bok, siden det reduserer hastigheten foran rundkjøringer etc. MEN tipper Toyotas løsning er hakket mer behagelig for passasjerer enn AP, må sies, og passet således greit for en leiebil med familien.

En annen showstopper var denne ulingen dersom bilen innbilte seg at vi kjørte over tillatt hastighet, som selvsagt også har funnet veien inn i nyere Teslaer (EU-regel). Forskjellen er at Tesla har gjort det svært enkelt å dempe varslingene. Dette *kan* selvsagt også kan være tilfellet for BZ4X, la ingen videre utredning inn i vår streben etter å målbinde Toyotaen, der vi kjørte i henhold til fartsgrensene (som tidvis var feil tolket av bilen, selvsagt..). Ellers en helt OK bil, gir den terningkast 4. God byggekvalitet, enkel i bruk. Føltes som en mer konvensjonell bil, skjønner at den selger godt, særlig hos den eldre garde.
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på mandag 21. juli 2025, klokken 18:54Teslas svar inkluderte en påstand om at de har fått lov til å lyve om FSD så lenge at de burde få fortsette, noe som ikke var overbevisende nok for domstolene, ettersom saken fikk gå videre til rettssak i fjor .
Beste forsvaret noensinne :D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Nå kan de som har kjøpt FSD omsider få overført den til ny Tesla i Europa.

Several days ago, Musk responded to a post on X, saying it would be fair to offer it in Europe as well. Tesla has now quickly followed up on Musk's post and has now started offering FSD Transfer in Europe and the Middle East. Tesla made the announcement on X :o  ???.

Bakdelen er da at man må kjøpe en ny Tesla for å få noe man betalte for for mange år siden, men som aldri har virket....

https://www.notateslaapp.com/news/2954/tesla-starts-offering-fsd-transfer-in-europe-and-middle-east

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA