FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Model S 2018, med alt av utsyr for Full Selv Driving. Til og med betalt/åpnet opp all software. :+1:

Er imponert av Robotaxi de siste dagene.
(Ikke like god som "THE ORIGINALE FULL SELV DRIVING" :police: )

Når bilen kjører rundt, uten sjåfør, er dette "Tesla-Fett" ;D
( "Veimo" klarer sikkert minst like bra, men er jo "hardwaremessig" i en annen klasse.)

Stor fremgang. Keep it up.

(..synd Tesla ikke har radar i bilene sine..)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

SitatVeimo" klarer sikkert minst like bra, men er jo "hardwaremessig" i en annen klasse.
Kanskje nettopp derfor Tesla i sin nåværende "form" aldri vil nå opp til Weimos klasse?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Fra Reddit:
https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/s/RqeLKqPD6C

"I did some statistics on the observed failures of FSD robotaxis in Austin

Some initial statistics on observed failures of robotaxi FSD in Austin

TLDR:
We are 95% sure at this point that each Tesla robotaxi can be expected to have an incident of the kinds that have been reported, somewhere between every 2 days to every 8 days.

As follows:

We are now about 3 - 1/2 days into the safety-driver supervised robotaxi test. Reports are that Tesla has deployed a fleet of 10 cars. There have been 11 significant recorded and reported failures of FSD so far:

[https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/comments/1ljxd63/list\_of\_clips\_showing\_teslas\_robotaxi\_incidents/](https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/comments/1ljxd63/list_of_clips_showing_teslas_robotaxi_incidents/)

That's enough to do some initial statistics. The confidence centers will be broad because data collection is minimal so far, but we can still derive a failure rate interval and be 95% confident that the actual failure rate is within those bounds.

First, the observed failure rate is simple. 11 failures/10 cars / 3.5 days.  That's a failure rate  of 0.314 failures per day, per car.  That's on average a failure every time a tobotaxi drives a little over 3 days.

But as we said, we have only 3-1/2 days day to so far, so that estimate has a lot of uncertainty associated with it.

This is a time limited observation of discreet events, so there can be modeled as a poisson distribution. We can calculate the confidence interval as follows:

The standard deviation of the number of failures is sqrt(11) = 3.317.
The standard error is SD divided but observation time,  3.317 / 35 car/days = 0.0948
The 95% confidence interval for the rate is: 0.314 +/- 1.96 z * 0.0948
This gives a range of 0.128 to 0.5. Multiplying by 10 cars, we get 1.28 to 5 failures per day.

This is already converging quite rapidly after only 3 1/2 days of data collection. I calculated this after 2 days of data collection, and got a much broader range, but so far three and a half days in these cars are showing a pretty consistent number of failures per day. That cleans the statistical estimates up pretty rapidly.

So based on data to date, Tesla FSD as implemented in the robotaxis, with a fleet of 10 vehicles, can be expected to have somewhere between 1-1/4 to 5 incidents per day, of the kind we have observed so far.

Divide that by 10 to get probabilities per car. We are 95% sure at this point that each Tesla robotaxi can be expected to have an incident of the kind reported, somewhere between every 2 days to every 8 days."
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Så kan vi jo lure på hvor hyppig de 5 Ruter-bilene i Groruddalen feiler, de kjører daglig der oppe med kunder og sikkerhetssjåfør.

Hvis Tesla, med feileaten over hadde slått på FSD for 1 million biler, så ville det vært fra 125.000-500.000 hendelser hver dag...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Malcolm Gladwell er ikke overbevist. Førerløse biler er også ganske forsvarsløse mot "sabotasje". Lite som stopper andre i å ta i bruk veibanen når faren for å bli overkjørt er lav>null. https://x.com/WSJ/status/1938989446252073184
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

What-a-watt

Noen som har sjekket om de har doble pedalsett??  ;D

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 04. juli 2025, klokken 20:51Noen som har sjekket om de har doble pedalsett??  ;D
Ikke sjekket, men ifølge Electrec så har sikkerhetspersonen i pasasjersetet kun tilgang til skjermen og kan ta tak i rattet.
Spekuleres i at bilen som kjørte bak hadde stoppknapp og at det er teleoperatør til hver bil.

I tillegg er software innstilt på forsiktig kjøring og området er jo «mappet» slik som Waymo.
Litt morsomt at Elon jo sa med ettertrykk at «mapping» betyr at det ikke er selvkjøring. Det har tydeligvis endret seg.

JorEl

#4207
Musk kjørte jo med en egen utgave av FSD, som kun var i hans bil, for ca 5-6-7-8 år siden.
Skulle ønske Tesla kunne la sin CEO grave frem den. Den var vel ca 99% ferdig, men måtte finpusses for at den skulle være god nok.

Kanskje dette gjalt HW2 og HW3 biler? Og at de nyeste bilene har så sterk regnekraft, at småfeil blir enda større?

Min bil har jo alt som trengs av hardware for å bruke FSD. Videre blitt enda sikrere, pga av at Musk/Tesla har koblet av radaren, som jo bare har vært i veien for at kjøringen skal bli perfekt. :+1:

Ser at de nyeste bilene har fått kamera i fronten. Men hvorfor bruke penger på dette, på et allerede ferdig produkt? Tesla er jo så flinke til å ta bort det som er unødvendig, for å effektivisere produksjonen?

Tesla bruker egen sikkerhetssjåfør i robotaxi. Kanskje vi kunder til slutt ender opp med dette, slik at sikkerheten ivaretas, som i robotaxi. Da ville jo bilen jammen meg kunne kjørt meg til butikken, parkert av seg selv. Kanskje til og med handlet for meg også. Summon og Smart-Summon og Actually Smart-Summon ville virket nesten hver eneste gang jeg brukte funksjonen. Eller forresten så må det vel bli en av de avanserte robotene som Tesla utviklet for noen år siden, som jo bare blir mer og mer og mer avanserte. Sikkert dette Elon mente, når bilen skulle stige ca hundretusen-US-dollar.

Lurt leenge på hvor mange SW-oppdateringer som må til, for at "Beta-Soft-varen" blir "Alfa-Soft-vare". Noen som vet, mtp andre bransjer eller produkter? Får liksom ikke helt tak på dette jeg.

Har Trump, levert Teslaen sin tilbake til Musk? Trump har vel allerede en sjåfør som kjører bilen, eller er det som ryktene på internett sier, at han også har en egen FSD-versjon i sin bil? Flott at Trump tok sjangsen på å kjøpe FSD, i så fall.

Synes disse ryktene om Elon sin ketaminbruk blir lagt for stor vekt på, siden han jo har en FSD-versjon som virker. Blir jo ikke ulykker i trafikken for det.

Hvilken håndbevegelse gjør man i USA for at robotaxi skal stoppe å plukke deg opp? Eller er det kun APPen man kan bruke?

Beklager alle spørsmålene, men er blitt litt usikker med tiden jeg. Men det er jo derfor vi har Elbilforum :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

RJK

#4208
Sitat fra: JorEl på fredag 04. juli 2025, klokken 23:15Lurt leenge på hvor mange SW-oppdateringer som må til, for at "Beta-Soft-varen" blir "Alfa-Soft-vare". Noen som vet, mtp andre bransjer eller produkter? Får liksom ikke helt tak på dette jeg.
Du vil vel helst ikke at programvaren skal bli nedgradert til Alfa. I programmeringsspråk, er Alfa svært tidlig i utviklingsstadiet, og inneholder normalt sett masse feil, men masse av disse er uinteressant på det stadiet.

Det viktigste er å finne ut om man er på rett vei med den viktigste du vil at programvaren skal gjøre fremover. Litt mer som "proof of consept" i tidlig stadie, og man kan fokusere på de viktigste feilene.

Når programvaren er nærmere sluttstadiet, snakker man gjerne om Beta-software. Da skal man luke ut de mindre, men likevel viktige og kritiske feilene. Programvaren skal nå være langt bedre og lettere å bruke, og på vei til å bli en "Release Candidate", som jeg tipper var det du mente/ønsket. 8)

Sjekk gjerne ut denne illustrasjonen, eller wiki-artikkelen jeg hentet den fra;

https://no.wikipedia.org/wiki/Livssyklus_for_programvareutgivelse

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Min S75D har fremdeles bl. a. Autoviskere som er merket som Beta etter snart 7 år. Verdensrekord?

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fredag 04. juli 2025, klokken 23:41
Sitat fra: JorEl på fredag 04. juli 2025, klokken 23:15Lurt leenge på hvor mange SW-oppdateringer som må til, for at "Beta-Soft-varen" blir "Alfa-Soft-vare". Noen som vet, mtp andre bransjer eller produkter? Får liksom ikke helt tak på dette jeg.
Du vil vel helst ikke at programvaren skal bli nedgradert til Alfa. I programmeringsspråk, er Alfa svært tidlig i utviklingsstadiet, og inneholder normalt sett masse feil, men masse av disse er uinteressant på det stadiet.

Det viktigste er å finne ut om man er på rett vei med den viktigste du vil at programvaren skal gjøre fremover. Litt mer som "proof of consept" i tidlig stadie, og man kan fokusere på de vviktigste feilene.

Når programvaren er nærmere sluttstadiet, snakker man gjerne oom Beta-software. Da skal man luke ut de mindre, men likevel viktige og kritiske feilene. Programvaren skal nå være langt bedre og lettere å bruke, og på vei til å bli en "Release Candidate", som jeg tipper var det du mente/ønsket. 8)

Sjekk gjerne ut denne illustrasjonen, eller wiki-artikkelen jeg hentet den fra;

https://no.wikipedia.org/wiki/Livssyklus_for_programvareutgivelse


Det Jor-El ønsker seg er «Gold» eller «live release»
Det er dette Musk har lovet i snart ett  tiår.......

RJK

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. juli 2025, klokken 03:09
Sitat fra: RJK på fredag 04. juli 2025, klokken 23:41
Sitat fra: JorEl på fredag 04. juli 2025, klokken 23:15Lurt leenge på hvor mange SW-oppdateringer som må til, for at "Beta-Soft-varen" blir "Alfa-Soft-vare". Noen som vet, mtp andre bransjer eller produkter? Får liksom ikke helt tak på dette jeg.
Du vil vel helst ikke at programvaren skal bli nedgradert til Alfa. I programmeringsspråk, er Alfa svært tidlig i utviklingsstadiet, og inneholder normalt sett masse feil, men masse av disse er uinteressant på det stadiet.

Det viktigste er å finne ut om man er på rett vei med den viktigste du vil at programvaren skal gjøre fremover. Litt mer som "proof of consept" i tidlig stadie, og man kan fokusere på de viktigste feilene.

Når programvaren er nærmere sluttstadiet, snakker man gjerne om Beta-software. Da skal man luke ut de mindre, men likevel viktige og kritiske feilene. Programvaren skal nå være langt bedre og lettere å bruke, og på vei til å bli en "Release Candidate", som jeg tipper var det du mente/ønsket. 8)

Sjekk gjerne ut denne illustrasjonen, eller wiki-artikkelen jeg hentet den fra;

https://no.wikipedia.org/wiki/Livssyklus_for_programvareutgivelse


Det Jor-El ønsker seg er «Gold» eller «live release»
Det er dette Musk har lovet i snart ett  tiår.......
klar over at det er det endelige målet, men tenkte bare å påpeke hva som er det neste steget i utviklingen, og at det steget ikke heter alfa! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Mange software firmaer kjører ikke en så tung release cycle. Med automatisert testing og en domenebasert arkitektur så går det gjerne live med en gang testene er ok. Så bruker man roll-forward prinsippet hvis det er feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Takk for pressiseringen RJK :+1:  :+1: 
https://no.wikipedia.org/wiki/Livssyklus_for_programvareutgivelse

Tenk om jeg var en Gull-graver ::)  og kom lykkelig hjem, og skrøt til familie og venner, og bekjente, og fremmede om at jeg hadde funnet gull. Så var det gråstein ;D

På Elbilforum jobber vi oss frem til sannheten ;)  Beta-Truth?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Counterpointer

Sitat fra: RJK på lørdag 05. juli 2025, klokken 03:13
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. juli 2025, klokken 03:09
Sitat fra: RJK på fredag 04. juli 2025, klokken 23:41
Sitat fra: JorEl på fredag 04. juli 2025, klokken 23:15Lurt leenge på hvor mange SW-oppdateringer som må til, for at "Beta-Soft-varen" blir "Alfa-Soft-vare". Noen som vet, mtp andre bransjer eller produkter? Får liksom ikke helt tak på dette jeg.
Du vil vel helst ikke at programvaren skal bli nedgradert til Alfa. I programmeringsspråk, er Alfa svært tidlig i utviklingsstadiet, og inneholder normalt sett masse feil, men masse av disse er uinteressant på det stadiet.

Det viktigste er å finne ut om man er på rett vei med den viktigste du vil at programvaren skal gjøre fremover. Litt mer som "proof of consept" i tidlig stadie, og man kan fokusere på de viktigste feilene.

Når programvaren er nærmere sluttstadiet, snakker man gjerne om Beta-software. Da skal man luke ut de mindre, men likevel viktige og kritiske feilene. Programvaren skal nå være langt bedre og lettere å bruke, og på vei til å bli en "Release Candidate", som jeg tipper var det du mente/ønsket. 8)

Sjekk gjerne ut denne illustrasjonen, eller wiki-artikkelen jeg hentet den fra;

https://no.wikipedia.org/wiki/Livssyklus_for_programvareutgivelse


Det Jor-El ønsker seg er «Gold» eller «live release»
Det er dette Musk har lovet i snart ett  tiår.......
klar over at det er det endelige målet, men tenkte bare å påpeke hva som er det neste steget i utviklingen, og at det steget ikke heter alfa! ;)
Forklaringen var fin og understrekte at det ikke var Alfa som var fremgang 👍🏼

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA