FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Radar på bilen var dritfett når jeg kjøpte den :+1:  :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 12:34
Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 11:35Det håper jeg virkelig ikke! Fungerer mye bedre uten, spesielt om vinteren.
Det er kanskje radar som dekkes av snø du sikter til? Hadde Tesla spandert noen dollar på et varmeelement så hadde dette kanskje kunnet være løsningen. De fleste fly har et varmeelement i pitot-røret som holder det åpent og varmt i opptil 45-50 grader minus. Enkel teknologi Regner faktisk med at Tesla har løst dette på nye radarer. Vision + moderne radarer kan være en vinner. Sleng på LiDAR og IR-sensor så nærmer det seg målet  :)
I tett nedbør har RADAR svakheter (for ikke å snakke om LiDAR da). Selv med varme kan det bygge seg et lokk med snø/slaps/is foran. Oppblåsbar blære (som på fly) kan være en løsning. Egenlig not.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2025, klokken 13:23Radar på bilen var dritfett når jeg kjøpte den :+1:  :+1:
Hva synes du var dritfett med RADAR, annet enn at du viste at den var der? Skapte jo mer problemer enn den løste. Minnet det deg om Il Tempo Gigante kanskje?

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 13:30
Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 12:34
Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 11:35Det håper jeg virkelig ikke! Fungerer mye bedre uten, spesielt om vinteren.
Det er kanskje radar som dekkes av snø du sikter til? Hadde Tesla spandert noen dollar på et varmeelement så hadde dette kanskje kunnet være løsningen. De fleste fly har et varmeelement i pitot-røret som holder det åpent og varmt i opptil 45-50 grader minus. Enkel teknologi Regner faktisk med at Tesla har løst dette på nye radarer. Vision + moderne radarer kan være en vinner. Sleng på LiDAR og IR-sensor så nærmer det seg målet  :)
I tett nedbør har RADAR svakheter (for ikke å snakke om LiDAR da). Selv med varme kan det bygge seg et lokk med snø/slaps/is foran. Oppblåsbar blære (som på fly) kan være en løsning. Egenlig not.

Snakker ikke om at noe skal erstattes, men komme i tillegg. Har aldri trodd på EMs utsagn om at de hadde problemer med Fusion da de fjernet radar.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 13:34Snakker ikke om at noe skal erstattes,
Ikke jeg heller. Økt kompleksitet gir flere kilder til feil. Systemet må ta ta stilling til hva det skal gjøre når sensorene ikke viser det samme. Hvem har rett? Hvis en sensor ikke skal lyttes til, hvorfor skal man da ha den? (veldig forenklet fremstilling)

What-a-watt

Hva så hvis den ene sensoren ikke har nok data til å ta avgjørelsen? Det er her AI kommer inn, men da med så mange sensorer som mulig for å få et bedre grunnlag for resultatet.

JorEl

Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 13:32
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2025, klokken 13:23Radar på bilen var dritfett når jeg kjøpte den :+1:  :+1:
Hva synes du var dritfett med RADAR, annet enn at du viste at den var der? Skapte jo mer problemer enn den løste. Minnet det deg om Il Tempo Gigante kanskje?
Radaren skulle vel se 80m, 360grader. Bilen hadde ALT som skulle til for at bilen skulle kjøre mye sikrere enn et menneske. Snart 20X bedre. Viste seg jo ikke å stemme. Tesla bare bommet med minst 10år..
Enig at den gamle elendige radaren lagde problemer for SW som ikke var klar for noe annet en kamera. Nå vet vi jo at en kjøretur aldri skjer uten en advarsel/advarsler om at et eller annet gjør at selvkjøring ikke fungerer.. :)

Il Tempo Gigante, hadde ikke selvkjøring, men en fungerende radar :+1: Jeg håpet Tesla var like god. Minst.

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 15:28Hva så hvis den ene sensoren ikke har nok data til å ta avgjørelsen? Det er her AI kommer inn, men da med så mange sensorer som mulig for å få et bedre grunnlag for resultatet.
Mange gode sensorer hadde vært fint. Fungerende radar og en god vindusvisker. AP/FSD ut av BETA-land! Samt en grundig evaluering sammen med AI, om hvorfor Tesla ikke har klart dette med Selvkjøring. :D

What-a-watt

Tror at vi fremover vil se flere nye sensorer, og oppgradering av de eksisterende. Rengjøring av kameraer, og gjeninnføring av radarer, er bare første steget.

JorEl

Det hadde vært topp, What-a-watt. Håper du får rett i -oppgradering av eksisterende :+1:

Bruker mye AP, tross mine redde passasjerer :P Hatt mange følelsesladde opplevelser i Teslaen :D Er kjempefornøyd med bilen når alt virker. Det skjer nokså ofte :-)

What-a-watt

Krystallkulen min innbefatter dessverre ikke våre modeller, JorEl. Det løpet er nok kjørt når det gjelder L4-L5. Men også jeg krysser fingrene for L3, eller en avart av denne.

Handyman

Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2025, klokken 19:45Radaren skulle vel se 80m, 360grader.
Ehh NEI. Umulig å vite hva du har sett for deg, men RADARen sitter i støtfangeren FORAN på bilen og dekker ca 90 opp til 55m og ca. 18 grader opp til ca. 160m.

JorEl

Sitat fra: Handyman på søndag 19. januar 2025, klokken 21:50
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2025, klokken 19:45Radaren skulle vel se 80m, 360grader.
Ehh NEI. Umulig å vite hva du har sett for deg, men RADARen sitter i støtfangeren FORAN på bilen og dekker ca 90 opp til 55m og ca. 18 grader opp til ca. 160m.
Jeg blandet radaren med sensorene. Beklager :)

Radaren som strak veldig mange meter fremover, var det ja. Opptil 160m fremover, 18grader. Det hadde vært tingen :+1: Tenk så bra det kunne blitt, om det hadde fungert.

Handyman

Da RADARen var i drift rakk den som beskrevet 160m. Den fungerte som kjent ikke særlig bra. Da de fjernet den fjernet de også flere problemer. Jeg håper ikke en evt. ny RADAR gjeninnfører noen av disse.

What-a-watt

Hvilke problemer utenom snø på radaren hadde du? Værforhold kan allikevel sette andre funksjoner ut av spill slik som varsler om  "tildekket kamera" på grunn av sol eller frost på linsene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA