FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

geirci2

Ja, det er lov å drømme :-)

Uansett, politikerne i Trondheim vil fjerne all biltrafikk ifra sentrum/Midtbyen.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

Blir spennende å se hva som skjer først ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat....hvor vi plutselig kan kjøre på kryss og tvers i sentrum av Trondheim i en time før vi kanskje må gripe tak i rattet eller tråkke på bremsen.

Hvis man synes slikt er utfordrende, slitsomt, eller tungvint, bør man vurdere hvorvidt man skal kjøre bil i det hele tatt. Jeg vil anta at veldig mange av oss fremdeles synes det er gøy å kjøre bil!

Men bevares, som partytricks mens vi venter på noe nyttig (L4/L5), har det kanskje en viss verdi ;D

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 17. oktober 2024, klokken 07:42FSD som L2 er ikke engang en fattig trøst. Litt mere avansert enn dagens EAP. På det nivået er det forholdsvis enkelt for konkurrentene å følge med, og i mange tilfeller gå forbi Tesla. Man får styrehjelp, og det er egentlig det hele. Alt det andre klarer man med enkelhet selv. FSD får IMO først verdi når man når L4.
Tja, blir man kvitt fantombremsing, forholder seg til fartsgrenser og takler rundkjøringer så kunne jeg ikke bry meg om det var L2 eller 17...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Enig. Et L2 system som kjører selv uten at sjåfør må gripe inn, vil være en revolusjon.

Torpedo Ted

Sitat fra: Sulle på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 22:28Medgrunnlegger av Waymo mener at Tesla er milevis foran Waymo med 10.000 til 1 million ganger bedre datagrunnlag.
Fra X https://x.com/sawyermerritt/status/1846246506934030557?s=46&t=9gpgSJUh4WVuL9d67KHlBg

Waymo har helt klart vært foran Tesla lenge (om en ser bort fra begrensningene i "kompatible veier").

Men etter Tesla byttet til "End to End" har vi sett en dramatisk forbedring, på kort tid, og det er vel nå de virkelig kan utnytte all dataene de har tilgjengelig.

Jeg tror nok det er realistisk at Tesla passerer Waymo innen 2 år, selv i direkte sammenligning i Waymo sine spesialiserte ruter. Men i motsetning til Waymo vil Tesla kunne kjøre på "alle steder".

What-a-watt

Waymo konsentrerer seg først og fremst om ride-hailing.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. oktober 2024, klokken 12:42Enig. Et L2 system som kjører selv uten at sjåfør må gripe inn, vil være en revolusjon.

Dere superfans hadde måttet finne opp nye superlativer hvis vi hadde fått det Musk&Co har lovet når du kaller L2 en revolusjon. ;)

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:45
Sitat fra: Handyman på torsdag 17. oktober 2024, klokken 12:42Enig. Et L2 system som kjører selv uten at sjåfør må gripe inn, vil være en revolusjon.
Dere superfans hadde måttet finne opp nye superlativer hvis vi hadde fått det Musk&Co har lovet når du kaller L2 en revolusjon. ;)
Misforstår du med vilje?? Det er ikke L2 jeg kaller revolusjon, men et hvert system (ikke begrenset til Tesla) som kan kjøre uten intervensjon fra fører. Da har man jo et system som er kapabel til L4+.
Da handler det vel bare om å dokumentere at systemet er sikrere enn sjåfører før man kan definere det som L4. Altså en revolusjon i mine øyne. L2-systemer som trenger bistand fra fører finnes det jo allerede mange av.

PS: Markerte med fet skrift for at du lettere skal se hva jeg skrev. Skjønner?

daktari

Fin illustrasjon fra Brad Templeton om utviklingen i førerløse biler, og hvor langt de fleste firmaene har kommet.
https://pbs.twimg.com/media/GaGBn_Db0AITcfb?format=jpg&name=large

Lenke til hele artikkelen er her:
https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2024/10/17/waymo-timeline-also-ranks-all-robotaxi-players-with-tesla-in-last/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. oktober 2024, klokken 09:11En kan ikke komme seg forbi 2016 det var da det «startet» (selv om min mest imponerende opplevelse var en S90P i 2015 som hadde AP1 fra Mobileye).
Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den, sier et ordtak med mye fornuft i seg.
En annen ting er at på eventet forrige uke så gjentok Tesla/Musk at FSD unsupervised kommer i Texas og California i 2025. Dvs han fornyet en i overkant visjonær uttalelse som han har gjort utallige ganger siden 2018, og det er fremdeles ett L2 system. Så frem til Tesla faktisk har ett L4 system som kan brukes og ikke har avbrytelser så er ikke noen hverken uttalelser eller roadmap verd noe serlig.

FSD må for å kunne kalles virkelig selvkjørende være bedre enn en menneskelig sjåfør som meg selv som kan kjøre hele året under alle forhold uten noen ulykker eller at andre må bryte inn og overkjøre mine avgjørelser. Jeg kan fint akseptere en FSD som reduserer fart under dårlige kjøreforhold evt ikke vil kjøre om det er snøstorm eller underkjølt regn. Kunne også akseptert en versjon som hadde L4 på motorveien ol men ellers måtte kjøres manuelt. Men der er vi ikke enda. Jeg tror dette kommer men ikke med det første.

Fint du stoler på Tesla sitt roadmap, men for meg ser fremgangen alt for sakte ut i forhold til lovnader. Det er ingen fremgang her i Europa enda, så det er kun håp og drømmer. All fremgang er USA basert, som er fint for dem og viser noe, men altså ikke nok.

Skjønner godt at enkelte henger igjen i 2016, mht. trådens opphav og tema. Og at de som kjøpte FSD som robotaxi/L5 back in the days ble butt hurt. Håper de har fått en krem i form av NDA.

Samtidig må det være lov å diskutere den nåværende kursen til Tesla (ikke Musk), som divergerer, men kanskje er denne tråden feil sted.

Mht. roadmap, så tror jeg kanskje du ikke forstår hva jeg sikter til. Jeg sikter til denne; https://x.com/Tesla_AI/status/1831565197108023493 Mht. validitet har den hittil vært relativt spot on, men som med omtrent alt annet kan treffsikkerheten bli mindre med mer langsiktige projeksjoner. Noen mener at alt skal knyttes til 2016-Musk/Tesla, mens andre nok velger å se på disse prediksjonene litt mer isolert.

Dersom v13 og FSDS med rygging (enda en milepæl) lanseres inneværende måned / primo neste måned - er det håp for FSD(S) i Europa også primo 2025. Som L2.

Musk sine påstander vedr. L4 (Texas/Cali) velger jeg å tillegge svært liten vekt, som kunde. Blir for langt frem i tid, justert for Elon-tid. Som aksjeeier / shorter hadde jeg dog fulgt litt mer på hva Musk sier, enn Teslas roadmap.

At du velger å fokusere på gamle lovnader (som for lengst er kastet ut døra) er, skal vi si, interessant. Håper du har tegnet deg opp for en NDA, antar det er ditt kjøp av FSD til dyredommer, på falske premisser, som gjør deg såpass ihuga.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Hvorfor skal de som kjøpte FSD før 2019 gå igjennom en prosess som blir trenert av Tesla for å få erstatning? Det er ingen oppskrift på hvordan man skal gå fram, og Tesla svarer normalt ikke første gang man henvender seg. Har hørt at prosessen kan ta opp til 14 måneder (!). Hvis man da finner hvor man skal henvende seg. Tesla vet hvem det gjelder, og kunne enkelt kontakte dem for å tilby en løsning. Det vil koste dem noen milliarder, men det er deres egen skyld. Virker som det er viktigere at han som står bak får 500 milliarder enn å gjøre opp med kunder som er lurt.

Snakket med en "Tesla-selger" for 10 dager siden, og spurte om gratis FSD ved kjøp av ny bil, men det var ikke aktuelt. Min bil med FSD ville heller ikke bli belønnet med én krone for denne funksjonen ved innbytte, og har altså null verdi.

(Arnulf Øverland: Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv)

What-a-watt

Eller slik som AI ville sagt det  :D

Title: Lost in the Process
Verse 1
Why must we wait here,
In a maze without a clue?
No path to compensation,
While hope fades, that's true.

Chorus
Oh Tesla, can't you see?
We're just asking for clarity,
You know who we are, it's easy to see,
But our voices fade into the breeze.

Verse 2
Fourteen months, what a long way,
Without a map, just a heavy load.
Compensation feels like a dream,
While your profits only grow, it's cold.

Chorus
Oh Tesla, can't you see?

Bridge
We trusted in you, believed in the fight,
But now it feels like we're lost in the night.
The value we had, now it's gone with the wind,
Just an echo of what could have been.

Chorus
Oh Tesla, can't you see?

Outro
So here we stand, in silence we wait,
For a call that might change our fate.
Oh Tesla, don't let us down,
Let's turn this ship around.

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:28Snakket med en "Tesla-selger" for 10 dager siden, og spurte om gratis FSD ved kjøp av ny bil, men det var ikke aktuelt. Min bil med FSD ville heller ikke bli belønnet med én krone for denne funksjonen ved innbytte, og har altså null verdi.
Hvis du har FSD i dag så får du overført det gratis hvis du kjøper ny bil.
https://www.tesla.com/no_no/support/fsd-transfer

What-a-watt

SitatKunder må ta levering av den nye Teslaen innen 31. desember 2024.

... og etter det?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA