FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: Radial på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:27Har ikke følelsen av at tolkingen/bruken av innsamlet data går sånn ekstremt bra?
Forvent ikke å se noe forskjell i Europa på en god stund ennå.

Ellemelle

Sitat fra: Radial på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:27Fint med masse data, men det er hva man bruker det til som teller.

Har ikke følelsen av at tolkingen/bruken av innsamlet data går sånn ekstremt bra?
De viste eksempler på dette på Robotaxi-eventen. Med så mange milliarder kilometer kjørt (i ghost mode) fanger de opp alle tenkelige og utenkelige situasjoner og kan samtidig se hvordan sjåføren håndterer dette.
Eksempler var brannbiler som krysset midtrabatt på motorvei, søppel i veien, ulykke rett foran bilen, motgående bil plutselig i feil felt og lignende.

Jeg tror dette blir avgjørende i fremtiden. At bilen gjør det riktige valget hvis et snøras er på vei ned fjellsiden foran deg. Jeg tenker at Tesla vil ha en større fordel enn nisjeaktører som Waymo der, siden Waymo ikke samler nok kilometer til å erfare slike sære situasjoner.

What-a-watt

Klarer aldri å fange opp alle situasjoner. Naturfenomener som bare inntreffer med mange års intervaller krever at en Tesla er der akkurat når det inntreffer. Slikt er selvsagt utopi.

Waymo satser på by-taxier hvor snøras sjelden inntreffer....

CorsoDante

Sitat fra: Radial på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:27Fint med masse data, men det er hva man bruker det til som teller.

Har ikke følelsen av at tolkingen/bruken av innsamlet data går sånn ekstremt bra?

Tenker du her eller "over there"?

FSD 12.5.6 ser grei ut, og pr. Teslas roadmap (som har vært hakket mer presis enn Elon-time), skal versjon 13 lanseres inneværende måned.

Og her (EU/EØS) er det stadig forbudt i sin nåværende form. Mht. Europa sikter Tesla seg inn på Q1 neste år for lansering, gitt at maskinvaren er i takt med UNECE (og dermed EU, hvis jeg har skjønt dette riktig) sine gjeldende krav for hva L2-systemer skal være mht. samspill mellom bil og sjåfør fom. neste år. Det nye reglementet ble nylig vedtatt, og blir gjeldende rundt årsskiftet.

https://www.reddit.com/r/TeslaUK/comments/1f9zo8a/tesla_have_released_a_roadmap_for_fsd_includes/

Som L4/L5-system jf. tidligere lovnader, men ikke eksisterende, er det selvsagt crap.
TMYP HW4 / TM3P Atom

RJK

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Radial på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:27Har ikke følelsen av at tolkingen/bruken av innsamlet data går sånn ekstremt bra?
Hvorfor ikke?

Er velkjent at Tesla har fokusert på USA og kanskje mer presist California mens de har utviklet!

Nå virker det som de endelig har begynt å fokusere mer på Europa, så mest sannsynlig vil man få mye endringer som helt spesifikt går på Europeiske regler og forhold!

Og det bør nok merkes for norske Tesla-sjåfører på kort sikt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:54FSD 12.5.6 ser grei ut, og pr. Teslas roadmap (som har vært hakket mer presis enn Elon-time), skal versjon 13 lanseres inneværende måned.

Når er det en versjon som er UNsupervised? Er det 13?

Elon sa jo på robotaxieventet at Texas og California får unsupervised FSD på Model 3 og Y i 2025. Det var uten forbehold, men vet jo ikke om det er «puffery» 🤷🏻

What-a-watt

Sitat fra: RJK på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:12
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:46
Hvorfor ikke?

Er velkjent at Tesla har fokusert på USA og kanskje mer presist California mens de har utviklet!

Nå virker det som de endelig har begynt å fokusere mer på Europa, så mest sannsynlig vil man få mye endringer som helt spesifikt går på Europeiske regler og forhold!

Og det bør nok merkes for norske Tesla-sjåfører på kort sikt!

California og Texas kommer nok først (i løpet av 2025 i flg Tesla/EM) , og her må det allokeres mye ressurser. Det er heller ikke avgjort om Europa kan sees under ett, eller om det blir landsspesifikke tilpasninger.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:13
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:54FSD 12.5.6 ser grei ut, og pr. Teslas roadmap (som har vært hakket mer presis enn Elon-time), skal versjon 13 lanseres inneværende måned.

Elon sa jo på robotaxieventet at Texas og California får unsupervised FSD på Model 3 og Y i 2025. Det var uten forbehold, men vet jo ikke om det er «puffery» 🤷🏻

Elon snakker nok mer til aksjemarkedene, og har lært seg å være selvironisk rundt tidsestimatene (skulle bare mangle...). Og trekker ambisiøse mål for Tesla-ingeniørene.

13 er ikke unsup., sjekk linken.

Anbefaler deg å forholde deg til Tesla sin egen road map, relativt pålitelig hittil (inneværende måned en lakmustest i så måte).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 16. oktober 2024, klokken 12:11
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:13

Elon snakker nok mer til aksjemarkedene, og har lært seg å være selvironisk rundt tidsestimatene (skulle bare mangle...). Og trekker ambisiøse mål for Tesla-ingeniørene.

Anbefaler deg å forholde deg til Tesla sin egen road map, relativt pålitelig hittil (inneværende måned en lakmustest i så måte).
Tenkte jeg skulle spørre deg siden du sier den er troverdig og da sikkert har en tolkning.
Min oppfattelse er at alt Tesla sier må tolkes på diverse måter, noe skjønner jeg og er enig i andre ting er vanskeligere.

Musk/Tesla lovet i 2016 at FSD var her og endret på mye siden den tid. Noe av det siste er at de har fjernet alle gamle løfter og gjort de nye mer vage. Selvironi tror jeg ikke Elon har, men at han sikrer seg mot rettsavgjørelser det er temmelig åpenbart.

daktari

Det er jo urkomisk å peke på "pump'n'puffery" Musk som troverdig kilde, en fyr som har sagt siden 2016 at full selvkjøring kommer neste år. Skulle tro fyren har tvangstanker, for han klarte si det igjen på Robot-dagen, den 3. eller 4. i rekken av slike dager, selv om han nå 8 år etter første gangen, må vite bedre. Antagelig er det ikke sjukdom, det er ren løgn, for å holde aksjekursen oppe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:13Når er det en versjon som er UNsupervised? Er det 13?

Tenkte jeg skulle spørre deg siden du sier den er troverdig og da sikkert har en tolkning.
Min oppfattelse er at alt Tesla sier må tolkes på diverse måter, noe skjønner jeg og er enig i andre ting er vanskeligere.

Musk/Tesla lovet i 2016 at FSD var her og endret på mye siden den tid. Noe av det siste er at de har fjernet alle gamle løfter og gjort de nye mer vage. Selvironi tror jeg ikke Elon har, men at han sikrer seg mot rettsavgjørelser det er temmelig åpenbart.

På tide å komme seg forbi 2016, er det ikke? Musk er en løs kanon, og Tesla har for lengst moderert seg rundt hva FSD er og kan bli. Dersom vi ikke kan bli enige om at vi bør legge Teslas nåværende ståsted til grunn, fremfor noe i overkant visjonært for snart 10 år siden, så er det liten vits å diskutere. Med mindre vi bare er her for å krangle  ;D

Med Teslas roadmap sikter jeg til deres nye praksis som er å flagge forbedringer på kort og mellomlang sikt, jf. linken. A posteriori ser vi at utviklingen for FSD har vært i takt med roadmapen på X, og dersom V13 og FSD med rygging kommer inneværende måned (eller tidlig i november), så skal man (foreløpig) flagge denne roadmapen som pålitelig ja (en selvfølge). En slik (nyvunnet) pålitelighet vil være ekstra interessant for oss her på apeberget, fordi det vil sannsynliggjøre at vi får en FSD-versjon Q1 neste år her i Europa. Som L2-system.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

FSD som L2 er ikke engang en fattig trøst. Litt mere avansert enn dagens EAP. På det nivået er det forholdsvis enkelt for konkurrentene å følge med, og i mange tilfeller gå forbi Tesla. Man får styrehjelp, og det er egentlig det hele. Alt det andre klarer man med enkelhet selv. FSD får IMO først verdi når man når L4.

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 17. oktober 2024, klokken 07:31
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:13Når er det en versjon som er UNsupervised? Er det 13?

På tide å komme seg forbi 2016, er det ikke? Musk er en løs kanon, og Tesla har for lengst moderert seg rundt hva FSD er og kan bli. Dersom vi ikke kan bli enige om at vi bør legge Teslas nåværende ståsted til grunn, fremfor noe i overkant visjonært for snart 10 år siden, så er det liten vits å diskutere. Med mindre vi bare er her for å krangle  ;D

Med Teslas roadmap sikter jeg til deres nye praksis som er å flagge forbedringer på kort og mellomlang sikt, jf. linken. A posteriori ser vi at utviklingen for FSD har vært i takt med roadmapen på X, og dersom V13 og FSD med rygging kommer inneværende måned (eller tidlig i november), så skal man (foreløpig) flagge denne roadmapen som pålitelig ja (en selvfølge). En slik (nyvunnet) pålitelighet vil være ekstra interessant for oss her på apeberget, fordi det vil sannsynliggjøre at vi får en FSD-versjon Q1 neste år her i Europa. Som L2-system.
En kan ikke komme seg forbi 2016 det var da det «startet» (selv om min mest imponerende opplevelse var en S90P i 2015 som hadde AP1 fra Mobileye).
Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den, sier et ordtak med mye fornuft i seg.
En annen ting er at på eventet forrige uke så gjentok Tesla/Musk at FSD unsupervised kommer i Texas og California i 2025. Dvs han fornyet en i overkant visjonær uttalelse som han har gjort utallige ganger siden 2018, og det er fremdeles ett L2 system. Så frem til Tesla faktisk har ett L4 system som kan brukes og ikke har avbrytelser så er ikke noen hverken uttalelser eller roadmap verd noe serlig.

FSD må for å kunne kalles virkelig selvkjørende være bedre enn en menneskelig sjåfør som meg selv som kan kjøre hele året under alle forhold uten noen ulykker eller at andre må bryte inn og overkjøre mine avgjørelser. Jeg kan fint akseptere en FSD som reduserer fart under dårlige kjøreforhold evt ikke vil kjøre om det er snøstorm eller underkjølt regn. Kunne også akseptert en versjon som hadde L4 på motorveien ol men ellers måtte kjøres manuelt. Men der er vi ikke enda. Jeg tror dette kommer men ikke med det første.

Fint du stoler på Tesla sitt roadmap, men for meg ser fremgangen alt for sakte ut i forhold til lovnader. Det er ingen fremgang her i Europa enda, så det er kun håp og drømmer. All fremgang er USA basert, som er fint for dem og viser noe, men altså ikke nok.

What-a-watt

Presis, og godt sagt, Counterpointer. Vi får håpe at bløffen ikke bare var et blaff...

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 17. oktober 2024, klokken 07:42FSD som L2 er ikke engang en fattig trøst. Litt mere avansert enn dagens EAP. På det nivået er det forholdsvis enkelt for konkurrentene å følge med, og i mange tilfeller gå forbi Tesla. Man får styrehjelp, og det er egentlig det hele. Alt det andre klarer man med enkelhet selv. FSD får IMO først verdi når man når L4.
FSD ville neppe bli gradvis introdusert i Europa. Det blir trolig et brått skifte som oppgraderer oss rett til den versjonen de har i USA, hvor vi plutselig kan kjøre på kryss og tvers i sentrum av Trondheim i en time før vi kanskje må gripe tak i rattet eller tråkke på bremsen.
Teknisk sett L2 men i praksis mye bedre.
Og dette vil forbedres fortløpende, men vi er med på reisen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA