FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tor 10. okt 2024, kl. 08:01
Sitat fra: Counterpointer på ons 09. okt 2024, kl. 17:42det er jo derfor det er trist at han sier så mye som er alt fra horribelt til tvilsomt.
Her støtter jeg deg 100%

Sitat fra: Counterpointer på ons 09. okt 2024, kl. 17:42Det er INGEN i denne tråden som har hverken sagt eller antydet at Musk ikke har startet en serie med suksessfulle selskaper,
Kanskje ikke, men kommentaren under kan fort leses som mer enn antydning i den retningen:
SitatEller enda bedre - at Musk, genierklært av så mange - han har faktisk ikke peiling på noe.
Så bra vi er enige👍🏼

Dog tror jeg siste sitatet er tatt ut av sammenheng og dermed ikke skal tas bokstavelig 😏

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Interessant artikkel som oppsummerer FSD-historien så langt.
Blir spennende om det blir mer varm luft og bambus i kveld eller faktisk no konkret.
https://www.theverge.com/2024/10/9/24265781/tesla-robotaxi-elon-musk-claims-safety-driverless-level-5
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Tror jeg uten risiko kan sette ganske mye penger på at du ikke kommer til å synes at det er godt nok.
Men undrenes tid er kanskje ikke forbi.

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på tor 10. okt 2024, kl. 22:18Tror jeg uten risiko kan sette ganske mye penger på at du ikke kommer til å synes at det er godt nok.

Da er event'et over. Tesla har presentert. Og vi kan endelig gjøre oss opp en mening annet enn forhåndsspekuleringen.
Hva synes du?

Veldig kort oppsummering:
- En to-seters cybertaxi
- Produksjonsstart Musk-estimert til i løpet av 2026
- "Pending regulatory approval"
- En art deco-inspirert minibuss uten bakkeklaring og uten annen info enn at Musk sier "we'll be making it"

Jeg hadde ikke all verdens forventninger på forhånd, og kan vel ikke akkurat si at jeg opplevde de overleverte på noen som helst måte. Ut fra all hype som har vært rundt robotaxi-event'et de siste månedene, og særlig siste ukene, vil jeg vel heller si at dette var skuffende. Whole Mars blog og de andre Musk-lakeiene er nok sikkert helt i himmelen

What-a-watt

Skal bli artig å se hva aksjemarkedet sier. Tror ikke det blir det helt store. Dan Ives i Wedbush spår at Teslas markedsverdi innen få år er på 1 trillion USD! Teslas Bulls & Fans bør snarest få bakkekontakt. Iallfall hvis de har sett nattens presentasjon. Dette var ikke rare greiene.

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på fre 11. okt 2024, kl. 09:28
Sitat fra: Handyman på tor 10. okt 2024, kl. 22:18Tror jeg uten risiko kan sette ganske mye penger på at du ikke kommer til å synes at det er godt nok.

Da er event'et over. Tesla har presentert. Og vi kan endelig gjøre oss opp en mening annet enn forhåndsspekuleringen.
Hva synes du?

Veldig kort oppsummering:
- En to-seters cybertaxi
- Produksjonsstart Musk-estimert til i løpet av 2026
- "Pending regulatory approval"
- En art deco-inspirert minibuss uten bakkeklaring og uten annen info enn at Musk sier "we'll be making it"

Jeg hadde ikke all verdens forventninger på forhånd, og kan vel ikke akkurat si at jeg opplevde de overleverte på noen som helst måte. Ut fra all hype som har vært rundt robotaxi-event'et de siste månedene, og særlig siste ukene, vil jeg vel heller si at dette var skuffende. Whole Mars blog og de andre Musk-lakeiene er nok sikkert helt i himmelen

Haters gonna hate, og lovers gonna love. Synes presentasjonen var temmelig tynn suppe, uten noe konkret (at de viser et fysisk produkt er veldig lite verdt, jf. Tesla Roadster II). Det mest oppsiktsvekkende er nok bussen, som skal ha en selvkost ned mot 5 cent. Robotaxi ned mot 20 cent (noe som er i tråd med uavhengige aktørers estimater). Merkelig at man ikke har 4 seter, menmen.

Et annet moment som er verdt å trekke frem er påstanden om FSD non-supervised i Texas neste år, på eksisterende kjøretøy. Altså L4 eller L5. Men neste år i Musk-tid kan være veldig, veldig lenge frem i tid.

Minibussen (We...) er åpenbart (og uten særlig overraskelse) inspirert av I, Robot: https://images.app.goo.gl/LJMEZBj7biMtchVK8
TMYP HW4 / TM3P Atom

Ellemelle

At bussen hadde lav bakkeklaring er forklart med at den har selvjusterende fjæringer basert på kjøreforholdene.

Robotaxi-designet nærmest skriker om at billig-teslaen kommer til å bli veldig lik denne.
Trolig med bakseter, men uten bakdører, slik at man må bikke frem forsetene for å komme til.

Counterpointer

Tesla har levert en mye dyrere Cybertruck enn lansert med kortere rekkevidde. Interessant konsept, men ikke den megasuksessen som var antyder i millioner av reservasjoner.
Semi er fremdeles produsert i så små antall at det er en slags prøveproduksjon.
Roadster II er fremdeles vaporvare.
FSD er blitt skrudd ned til supervised, men har hatt en markert fremgang i brukbarhet virker det som fra rapportene i USA. Ser fremdeles ut som det er langt frem til level 4, så lovnad om det i Texas neste år kan jo bli det vi i Norge bruker utrykket «skikkelig Texas» 🤷🏻

Det er Y og 3 som Tesla leverer på og der har de truffet markedet godt. Jeg vil si de to bilene er megasuksesser👍🏼

Generelt blir det mer og mer vage lovnader uten relle tidsrammer/leveringstidspunkter og det som kommer er ikke i tråd med hype/puffery.

Har sagt det før, Teslas videre vekst avhenger først og fremst av en rimelig modell som produseres i store antall.

FSD vil kunne endre alt om den kommer uten alle forbehold for hele verden, men jeg synes det ser ut som tar mer og mer tid ettersom en nærmer seg selvkjørimgsmålet.

Forøvrig er Teslas robotaxi skremmende lik Bugattidesigner Mate Rimac sin autonome bil. Den har omtrent samme tidslinje antydet som robotaxi. Så at det blir konkurranse er utvilsomt.

Ellemelle

De holder på å bygge en Semi-fabrikk i Nevada nå og det er vel også sagt at Berlin vil få en Semi-fabrikk.

Roadster er lavvolumbil og har derfor lavest prioritet.
I tillegg skal den ha spektakulær funksjonalitet (for eksempel cold air thrusters) og Musk vil nekte å lansere bilen før den type ting er på plass.

Det Tesla stadig leverer på er at de har den soleklart mest lønnsomme produksjonslinjen. Her ligger de mange år foran de øvrige. Med Robotaxi-formfaktoren har de trolig hevet dette ytterligere mange hakk.
Ville ikke blitt overrasket om hele karosseriet presses ut i et stykke (om det har en verdi).

daktari

Det var pinlig.
Musk sa akkurat det samme som alltid. 10 ganger så trygt som et menneske.
Skal bruke AI-5 computer i bilen som blir kjempekraftig. Går for kun kameraer.
Unsupervised FSD i Y og 3 i 2025.
Cybercab i 2026, hvertfall før 2027.

Så samme løfter, bare nye tidsfrister et år og to frem i tid.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på fre 11. okt 2024, kl. 09:28Da er event'et over. Tesla har presentert. Og vi kan endelig gjøre oss opp en mening annet enn forhåndsspekuleringen.
Hva synes du?
Dårligere enn jeg håpet, men omtrent som forventet. Fin innpakning.

Sulle

Medgrunnlegger av Waymo mener at Tesla er milevis foran Waymo med 10.000 til 1 million ganger bedre datagrunnlag.
Fra X https://x.com/sawyermerritt/status/1846246506934030557?s=46&t=9gpgSJUh4WVuL9d67KHlBg

NEWS: Anthony Levandowski, who co-founded Google's Waymo, says @Tesla has a huge advantage in data in the self-driving race.

"I'd rather be in Tesla's shoes than in Waymo's shoes; Tesla already has cars on the road, some of which use semi-autonomous features for tasks such as parking and lane-switching — and learning all the while. Musk has the greatest fleet to do this," he said.

"There's millions of Teslas out there that are constantly alerting, feeding back their data to Tesla to make the product better, and that's ultimately what's really going to be the differentiator here - that you have the richest, most consistent data to continuously improve over time," Levandowski said.

"I would say the Tesla has examples of maybe 10,000 or maybe a million times more data than Waymo does in terms of all other scenarios of driving," he added.

Source: businessinsider.com/waymo-cofounde...
Model Y AWD 2025 - FSD overført fra MS
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1 - Solgt
Think Li 2010 - Ute av drift
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

What-a-watt

Sitat"I would say the Tesla has examples of maybe 10,000 or maybe a million times more data than Waymo does in terms of all other scenarios of driving," he added.

Litt mere presist kanskje?  ;D

Radial

Fint med masse data, men det er hva man bruker det til som teller.

Har ikke følelsen av at tolkingen/bruken av innsamlet data går sånn ekstremt bra?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA