Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: emurof på søndag 26. mai 2024, klokken 11:45
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. mai 2024, klokken 23:26Når en skal sammenligne FSD med menneskelig sjåfør, bør en ikke da sammenligne like grupper og ikke ta alle andre sjåfører?

De fleste ulykker lages av folk som kjører ruset eller bryter trafikkregler i voldsom grad, eventuelt under veldig vanskelige kjøreforhold som underkjølt regn osv.

Siden FSD har veldig klare begrensninger, burde disse utkanttilfellene (nevnt over) med vanlig sjåfør tas vekk i sammenligningen. For å få sammenlignbare tall.

For egen del har jeg kjørt utallige hundretusenvis av kilometer i snart 40 år uten en eneste ulykke forårsaket av meg selv, kun påkjørt av en bil som brøt vikeplikt hvor jeg kjørte mc, heldigvis uten personskade.
Siden FSD er ment å erstatte sjåfører generelt så må man sammenligne med sjåfører generelt. Med autonomi så slipper man alle disse som kjører ruset eller bryter trafikkregler, osv.

Du argumenterer for å fjerne datagrunnlaget FSD måles opp mot, når det faktisk er dette datagrunnlaget FSD er ment å erstatte. FSD skal ikke bare erstatte de dyktigste sjåførene, men alle sjåfører. Da må FSD måles opp mot menneskelige sjåfører generelt.

Vi kan ikke late som vi lever i en fantasiverden der alle de menneskelige sjåførene kjører perfekt.
Poenget er at nå så sammenligner en «perfekte, eller så nærme man kommer» sjåfører som bruker FSD supervised med alle de andre. Det blir ikke lik sammenligning.
Når FSD er uten supervision, DA kan og bør en sammenligne med alle.

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. mai 2024, klokken 14:27
Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 23:04Poenget er at en fyr sitter på vakt på Waymos lokale sentral 24/7 mot betaling.

Når man skal delta med egen eiet bil, i en Uber-aktig Tesla network som lovet, så er man selv ansvarlig for bilen. Ingen vil løse floker, vaske den etc. Eier er hele kostnadsbærer for robotaxi, og må betale Tesla for å delta i deres Tesla-Uber. Det blir ikke depoter i hele Norge  som kan fikse problemer. Hvor attraktivt er dette for eieren?

Vi vet jo ikke hvordan robotaxi blir, om det i det hele tatt blir noe av. Men det er jo ikke noe i veien for at bilen ringer opp eieren hvis den står fast. Man får jo regne med at disse bilene ikke står fast så veldig ofte hvis de en gang kommer på markedet.
Tiden vil vise. Poenget mitt var at det er ikke så gøy som robotaxi-eier å bli ringt opp på natten for å løse slikt. Eller når noe har spydd i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 26. mai 2024, klokken 16:07
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. mai 2024, klokken 14:27
Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 23:04Poenget er at en fyr sitter på vakt på Waymos lokale sentral 24/7 mot betaling.

Når man skal delta med egen eiet bil, i en Uber-aktig Tesla network som lovet, så er man selv ansvarlig for bilen. Ingen vil løse floker, vaske den etc. Eier er hele kostnadsbærer for robotaxi, og må betale Tesla for å delta i deres Tesla-Uber. Det blir ikke depoter i hele Norge  som kan fikse problemer. Hvor attraktivt er dette for eieren?

Vi vet jo ikke hvordan robotaxi blir, om det i det hele tatt blir noe av. Men det er jo ikke noe i veien for at bilen ringer opp eieren hvis den står fast. Man får jo regne med at disse bilene ikke står fast så veldig ofte hvis de en gang kommer på markedet.
Tiden vil vise. Poenget mitt var at det er ikke så gøy som robotaxi-eier å bli ringt opp på natten for å løse slikt. Eller når noe har spydd i bilen.
Jeg har uansett om det blir teknisk mulig og lovmessig tillatt, veldig liten tro på att privatpersoner i stor grad vil bruke sin bil som robotaxi. Det blir nok omtrent samme gruppe som leier ut privatbilen sin i dag via bildelingstjenester.
Robotaxi kommer til å være egne flåter av biler kun til dette formålet vil jeg tro.

RJK

Bilene vil jo fremdeles ha begrenset levetid når de blir kjørt tilnærmet 24/7 - 365,25...

Fordelen for Tesla vil være at det allerede er masse biler med det vi nå vil tro er påkrevd maskinvare, som gjør at Tesla veldig fort kan etablere Robotaxi-tjeneste, så snart FSD blir offisielt godkjent.

Jeg tror dog at det rimelig fort blir slutt på å selge biler til privatpersoner, men kun selge til selskap som skal drive med Robotaxi, med mindre Tesla tror de er i stand til å drive dette alene, men ansette folk til å drive med Service, vedlikehold, rengjøring og bilberging.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 17:10Bilene vil jo fremdeles ha begrenset levetid når de blir kjørt tilnærmet 24/7 - 365,25...

Fordelen for Tesla vil være at det allerede er masse biler med det vi nå vil tro er påkrevd maskinvare, som gjør at Tesla veldig fort kan etablere Robotaxi-tjeneste, så snart FSD blir offisielt godkjent.

Jeg tror dog at det rimelig fort blir slutt på å selge biler til privatpersoner, men kun selge til selskap som skal drive med Robotaxi, med mindre Tesla tror de er i stand til å drive dette alene, men ansette folk til å drive med Service, vedlikehold, rengjøring og bilberging.
Tviler på om det blir «rimelig fort» slutt på bilsalg til private. Det er nok en temmelig stor andel som vil ha egne grunner for å ha en bil i eget eie.

Selv i byer som har gratis kollektivtransport eller veldig rimelige taxier har folk egne biler.

Da tenker jeg ikke på samlerbiler eller biler til racing. De kommer i tillegg.

Kan sammenlignes litt med hest, når bilen kom overtok den etterhvert men det er fremdeles veldig mange hester, også en viss andel som brukes til transport.

Dette vil vi kanskje få svaret på i vår levetid, men jeg setter en god slant på at det ikke blir den 8/8 -24 😏 og jeg tipper det vil ta årtier etter at en faktisk «robotaxi» som kan brukes overalt lanseres.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. mai 2024, klokken 18:21
Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 17:10Bilene vil jo fremdeles ha begrenset levetid når de blir kjørt tilnærmet 24/7 - 365,25...

Fordelen for Tesla vil være at det allerede er masse biler med det vi nå vil tro er påkrevd maskinvare, som gjør at Tesla veldig fort kan etablere Robotaxi-tjeneste, så snart FSD blir offisielt godkjent.

Jeg tror dog at det rimelig fort blir slutt på å selge biler til privatpersoner, men kun selge til selskap som skal drive med Robotaxi, med mindre Tesla tror de er i stand til å drive dette alene, men ansette folk til å drive med Service, vedlikehold, rengjøring og bilberging.
Tviler på om det blir «rimelig fort» slutt på bilsalg til private. Det er nok en temmelig stor andel som vil ha egne grunner for å ha en bil i eget eie.

Selv i byer som har gratis kollektivtransport eller veldig rimelige taxier har folk egne biler.

Da tenker jeg ikke på samlerbiler eller biler til racing. De kommer i tillegg.

Kan sammenlignes litt med hest, når bilen kom overtok den etterhvert men det er fremdeles veldig mange hester, også en viss andel som brukes til transport.

Dette vil vi kanskje få svaret på i vår levetid, men jeg setter en god slant på at det ikke blir den 8/8 -24 😏 og jeg tipper det vil ta årtier etter at en faktisk «robotaxi» som kan brukes overalt lanseres.
Nå tenkte jeg spesifikt på salg fra Tesla, at interessen for å selge til private vil dale fort når de har fått opp tallet for egen-eide biler biler tilstrekkelig til å dekke robotaxi-markedet.

8/8-24 kan vi bare glemme å diskutere i dette tilfellet, siden dette først må godkjennes av diverse myndigheter rundt om kring i verden. Altså snakker vi ihvertfall 2-3 år fra de sender systemet til godkjenning, før første land eventuelt godkjenner dette. Og første godkjenning vil nok kun gjelde tillatelse til å teste ut, med diverse begrensninger.

Hva Tesla faktisk presenterer den datoen, blir jo interessant. Men jeg tipper det ikke blir "FSD er nå "godt nok", men heller en prototype som vil være ment for FSD når den suiten er godkjent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: emurof på søndag 26. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: OlaM på tirsdag 21. mai 2024, klokken 14:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:11Jeg har kun vanlig AP, så min prøver aldri på avkjøringer eller lignende.

Sikker? Jeg har vanlig AP. Den prøver ikke å ta av på avkjøringer, men legger seg i midten av flettefelt.  På slutten av påkjøringer f.eks. etter den stiplede linjen har forsvunnet så prøver den å legge seg mot høyre, i midten av det den tror er en bred vei. Så friker den ut når veien overraskende nok snevrer seg inn fra høyre og drar hardt ut til venstre. Da er det ekstra artig på et stykke nært meg der den da vil peke ut mot venstrefeltet mens motorveien svinger til høyre inn mot en tunnelåpning - hvis du ikke passer på level 2 systemet som du skal, naturligvis.
Man er alltid ansvarlig for hvordan bilen kjører all den tid det ikke er full autonomi.

Jojo, men sier du at din AP ikke prøver å kjøre i midten av et akselerasjonsfelt, slik alle andres gjør?
'21 3LR

Handyman

#3367
Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mye mindre enn tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Min S75D, 2018 HW3 FSD, har siste måned blitt en "vinglebil" der veibanen er ca 1,5 i bredde. Da søker den fra side til side, som den var kvitt i 6-12-18mnd. Ap forandrer seg jo med disse SW-oppdateringene. Noe blir 20% bedre, enn sist, når det bare var 18% bedre :P
Før var det 2 skritt frem og ett tilbake. Nå mister jeg både telling og retning ;)

Tror nok at Tesla, vil sine FSD-kunder det beste. Derfor kommer nok Tesla til å oppgradere alle gamle FSD-Teslaer. Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Tror du at det jeg skriver ikke er sant?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Tror du at det jeg skriver ikke er sant?
Nei jeg tenker at det er din sannhet. På samme måte som jeg lagrer alle fantombremser og vinglinger, så lagrer du det du ser som forbedringer. Kalles også bias, vi forsterker det vi i utgangspunktet tror på 🤞🏼

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Tror du at det jeg skriver ikke er sant?
Nei jeg tenker at det er din sannhet. På samme måte som jeg lagrer alle fantombremser og vinglinger, så lagrer du det du ser som forbedringer. Kalles også bias, vi forsterker det vi i utgangspunktet tror på 🤞🏼
Når du skriver "din sanhet" så sier du med andre ord at det jeg sier ikke er sant. Du er ikke snau. Det virker ikke som du oppfattet hva jeg skrev.
Jeg gjentar: Enkelte steder drar den ikke til høyre. Jeg kan legge til at det er steder den trakk markant til høyre tidligere. Det er altså en forbedring på de "enkelte stedene" som jeg har kjørt daglig i flere år.
Jeg "lagrer" definitivt ting den gjør dårlig. Det er på den måten jeg kan sammenlikne og konkludere med at det over tid går fremover. Selv om det ikke går fort nok etter mine ønsker. Men om man ikke innser at det skjer forbedringer..... Kan det kalles fornektelse?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Tror du at det jeg skriver ikke er sant?
Nei jeg tenker at det er din sannhet. På samme måte som jeg lagrer alle fantombremser og vinglinger, så lagrer du det du ser som forbedringer. Kalles også bias, vi forsterker det vi i utgangspunktet tror på 🤞🏼
Når du skriver "din sanhet" så sier du med andre ord at det jeg sier ikke er sant. Du er ikke snau. Det virker ikke som du oppfattet hva jeg skrev.
Jeg gjentar: Enkelte steder drar den ikke til høyre. Jeg kan legge til at det er steder den trakk markant til høyre tidligere. Det er altså en forbedring på de "enkelte stedene" som jeg har kjørt daglig i flere år.
Jeg "lagrer" definitivt ting den gjør dårlig. Det er på den måten jeg kan sammenlikne og konkludere med at det over tid går fremover. Selv om det ikke går fort nok etter mine ønsker. Men om man ikke innser at det skjer forbedringer..... Kan det kalles fornektelse?
Du skjønner tydeligvis ikke ordet jeg startet med! Det var «Nei», det at du da sier det motsatte viser biaset ditt 🤷🏻
Lite jeg kan gjøre med det.

Vi kan godt stoppe dette her.

Otkristo

Sitat fra: JorEl på mandag 27. mai 2024, klokken 15:52
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Min S75D, 2018 HW3 FSD, har siste måned blitt en "vinglebil" der veibanen er ca 1,5 i bredde. Da søker den fra side til side, som den var kvitt i 6-12-18mnd. Ap forandrer seg jo med disse SW-oppdateringene. Noe blir 20% bedre, enn sist, når det bare var 18% bedre :P
Før var det 2 skritt frem og ett tilbake. Nå mister jeg både telling og retning ;)

Tror nok at Tesla, vil sine FSD-kunder det beste. Derfor kommer nok Tesla til å oppgradere alle gamle FSD-Teslaer. Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
😂😂😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA