Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:22hvis ikke nyheten gikk på at en før kunne slippe unna med å ha på solbriller....og at du da kunne sove.
Det som jeg tror er nytt er at den nå skal følge med på hvor øynene ser. Nå er det bare hvor ansiktet peker som betyr noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på tirsdag 21. mai 2024, klokken 14:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:11Jeg har kun vanlig AP, så min prøver aldri på avkjøringer eller lignende.


Sikker? Jeg har vanlig AP. Den prøver ikke å ta av på avkjøringer, men legger seg i midten av flettefelt.  På slutten av påkjøringer f.eks. etter den stiplede linjen har forsvunnet så prøver den å legge seg mot høyre, i midten av det den tror er en bred vei. Så friker den ut når veien overraskende nok snevrer seg inn fra høyre og drar hardt ut til venstre. Da er det ekstra artig på et stykke nært meg der den da vil peke ut mot venstrefeltet mens motorveien svinger til høyre inn mot en tunnelåpning - hvis du ikke passer på level 2 systemet som du skal, naturligvis.
Det er ikke bare litt skummelt om det bare er en prosentdel av bilene som oppfører seg strøkent på AP!!

Heldigvis tror jeg ikke det er slik det er nok en kraftig bias inne og medvirker her.

filtvet

Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.

Handyman

#3333
Har sett en haug av videoer hvor sjåfører gjør det samme. Det er jammen mange som ikke skulle hatt lappen.
Målet er ikke at førerløse biler ikke skal gjøre feil. De skal bare bli signifikant sikrere enn biler med sjåfør.
Det er kortere til det punktet, enn til punktet der førerløse biler aldri feiler. Dit kommer vi neppe.
Har et inntrykk av at mange forutsetter at førerløse biler skal kjøre like raskt, effektivt og komfortabelt som en sjåfør uten at de noen gang feiler. Det tror jeg er å legge lista for høyt i begynnelsen.

PS: jeg forsvarer på ingen måte at AP eller FSDS kjører over stengt planovergang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:58Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.

Ikke bra.

Men hvor blir det av alle (døds)ulykkene? FSD er jo LIVSFARLIG, og i USA er man kjent for å ha et liberalt forhold til å drikke før man kjører, på toppen av en allerede høy promillegrense. Fartsgrensa er høy. For ikke å snakke om de sinnsyke kryssene / innkjørslene fra butikker langs veien... Så hvor blir det av alle dødsulykkene?
TM3P "FSD"

daktari

Svaret er ganske enkelt.
-Det er relativt liten andel Tesla på veiene.
-Tesla-eiere er voksne og høy-inntekt og har generelt lav ulykkesfrekvens
-FSD gjør at folk følger med veldig nøye, fordi systemer gjør mye alvorlig feil på feil tid
-vi vet ikke hvor mye fsd brukes, en stor andel liker det ikke I nåværende kvalitet

I videoen med toget så våkner sjåføren litt for sent og redder livet ved å kjøre bilen ut på jordet. hadde han fulgt bedre med ville ikke bilen blitt vraket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

SitatSå hvor blir det av alle dødsulykkene?

Forsvinner i statistikken?

Death Rates 2020:

Jejl

I kommentarfeltet på YouTube, så skrev en at han hadde kjøpt en Tesla til sin gamle mor. Hun hadde så dårlig syn, og spesielt på natten at hun knapt hadde kjørt bil de siste årene. Nå gikk alt så meget bedre med FSD, og hun kunne kjøre bil som normalt igjen.
 ;D  ;D Måtte le litt, vi får se hvor lenge det varer.

daktari

Sitat fra: Jejl på onsdag 22. mai 2024, klokken 17:40I kommentarfeltet på YouTube, så skrev en at han hadde kjøpt en Tesla til sin gamle mor. Hun hadde så dårlig syn, og spesielt på natten at hun knapt hadde kjørt bil de siste årene. Nå gikk alt så meget bedre med FSD, og hun kunne kjøre bil som normalt igjen.
 ;D  ;D Måtte le litt, vi får se hvor lenge det varer.
Nettopp, systemet åpner for misbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Nå er det jo snakk om robotaxi og Full SD. Har jeg også ansvaret om min taxisjåfør krasjer?

Otkristo

Når du tror det er 1.april
Waymo sin level 4 nærmer seg en bløff.

-LIDAR
-RADAR
-USS
-HD MAP
-Begrenset geografisk område
Alt dette holdt ikke så nå må kundeservice sitte og passe på om Waymo havner i en litt vanskelig situasjon for å overstyre kjøringen. 😂


Bra Tesla fortsatt holder seg til level 2 intil videre.

daktari

Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?

Mer bekymret for de eksemplene der den kjørte  mot kjøreretningen, men den med vinglingen etter "det saktekjørende vandrende buskaset" var en skikkelig corner case. Foreløpig: ingen døde, ingen alvorlige skader, når Waymo kjører seg fast så løser sentralen det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Når en skal sammenligne FSD med menneskelig sjåfør, bør en ikke da sammenligne like grupper og ikke ta alle andre sjåfører?

De fleste ulykker lages av folk som kjører ruset eller bryter trafikkregler i voldsom grad, eventuelt under veldig vanskelige kjøreforhold som underkjølt regn osv.

Siden FSD har veldig klare begrensninger, burde disse utkanttilfellene (nevnt over) med vanlig sjåfør tas vekk i sammenligningen. For å få sammenlignbare tall.

For egen del har jeg kjørt utallige hundretusenvis av kilometer i snart 40 år uten en eneste ulykke forårsaket av meg selv, kun påkjørt av en bil som brøt vikeplikt hvor jeg kjørte mc, heldigvis uten personskade.

ToWalkOrDrive

#3343
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:43
Sitat fra: filtvet på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:58Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.

Ikke bra.

Men hvor blir det av alle (døds)ulykkene? FSD er jo LIVSFARLIG, og i USA er man kjent for å ha et liberalt forhold til å drikke før man kjører, på toppen av en allerede høy promillegrense. Fartsgrensa er høy. For ikke å snakke om de sinnsyke kryssene / innkjørslene fra butikker langs veien... Så hvor blir det av alle dødsulykkene?

Ser at Tesla lager statistikker på "Autopilot". Første kvartal i år er det kvartalet med flest kjørte miles per ulykke. 7,63 millioner miles per krasj, eller ca 1,23 millioner mil per ulykke. Så det går over en million mil mellom hver krasj. Det har visst aldri vært så få kræsjer per mil.

Det nevnes og at når en ikke bruker autopilot så kræsjes det 8 ganger så ofte per mil, men det kan forklares med at en en oftere har autopilot avskrudd midt i byer og andre kompliserte situasjoner.

Det nevnes og at en gjennomsnittlig bil kræsjer 11 ganger så ofte per mil enn en Tesla på Autopilot i USA.

Så konklusjonen er vel at Musk kan ha rett i at mennesker gjør oftere feil som fører til kræsj enn Tesla Autopilot.

....uten at jeg stoler 5 flate øre på Autopilot og FSD basert på erfaringer med min 2021 Model Y LR uten FSD....

Husker forresten da jeg kjørte i Houston for over 20 år siden, og skulle krysse svære kryss, hvor lysene hang i wire dinglende langt vekke fra der en sto (var ingen på bakken). Var veldig vanskelig å se hvilken farge som lyste, der solen skinte i 35 varmegrader. Lurer på hvordan Tesla leser de trafikklysene...om det ikke er utbedret nå.

https://insideevs.com/news/720730/tesla-autopilot-crash-data-2024q1/
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. mai 2024, klokken 10:24
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:43
Sitat fra: filtvet på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:58Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.

Ikke bra.

Men hvor blir det av alle (døds)ulykkene? FSD er jo LIVSFARLIG, og i USA er man kjent for å ha et liberalt forhold til å drikke før man kjører, på toppen av en allerede høy promillegrense. Fartsgrensa er høy. For ikke å snakke om de sinnsyke kryssene / innkjørslene fra butikker langs veien... Så hvor blir det av alle dødsulykkene?

Ser at Tesla lager statistikker på "Autopilot". Første kvartal i år er det kvartalet med flest kjørte miles per ulykke. 7,63 millioner miles per krasj, eller ca 1,23 millioner mil per ulykke. Så det går over en million mil mellom hver krasj. Det har visst aldri vært så få kræsjer per mil.

Det nevnes og at når en ikke bruker autopilot så kræsjes det 8 ganger så ofte per mil, men det kan forklares med at en en oftere har autopilot avskrudd midt i byer og andre kompliserte situasjoner.

Det nevnes og at en gjennomsnittlig bil kræsjer 11 ganger så ofte per mil enn en Tesla på Autopilot i USA.

Så konklusjonen er vel at Musk kan ha rett i at mennesker gjør oftere feil som fører til kræsj enn Tesla Autopilot.

....uten at jeg stoler 5 flate øre på Autopilot og FSD basert på erfaringer med min 2021 Model Y LR uten FSD....

Husker forresten da jeg kjørte i Houston for over 20 år siden, og skulle krysse svære kryss, hvor lysene hang i wire dinglende langt vekke fra der en sto (var ingen på bakken). Var veldig vanskelig å se hvilken farge som lyste, der solen skinte i 35 varmegrader. Lurer på hvordan Tesla leser de trafikklysene...om det ikke er utbedret nå.

https://insideevs.com/news/720730/tesla-autopilot-crash-data-2024q1/
Nei, for de sammenligner forskjellige utvalg biler og sjåfører og scenarier.
-eiere: Tesla eies stort sett av høyt utdannede med god inntekt.
-bilene er nyere og har alt sikkerhetsutstyr (snittalder bil i USA 13,6 år, dvs millioner av biler uten antisladd, adaptov cruise, antikrasj, nødbrems-ass osv.)
-Autopilot brukes mest på motorvei, lite eller ikke i byen. Flest krasj skjer i byen og de sammenligner med alle krasjer.
-Autopilot funker dårligere på vinter og brukes kanskje ikke da, men de sammenlikner med alle krasjer, også vinter.
-de har ikke fjernet rusede sjåfører
-de korrigerer ikke for kjønn

Alt dette er alvorlige bias.

Så sammenligningen er dessverre bullshit og kan ikke brukes til å treffe noen som helst konklusjoner. Veldig synd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA