FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: daktari på fredag 10. mai 2024, klokken 22:37
Sitat fra: Vaduz på fredag 10. mai 2024, klokken 20:56Sjokkerende dårlig av Mercedes. Mange har forsøkt å snakke opp MB selvkjøring, men ser jo nå at det er bare tull. Har hørt en del positivt om cruise også til Chevrolet? Hadde vært interessant å se flere slike sammenligninger.
Men hallo, det der er Merce sin AP som er designet for motorvei. Å vurdere det for en svingete rask landevei er feil, det er ikke laget for den type kjøring.

Du må se etter et helt annet produkt for Level 3. Kalles Drive Pilot. Dessverre lite videoer av det. Viktigste dokumentasjon er fra Cali DMV.
Her vurderer vi/sammenligner vi Level 2 systemer. Tesla FSD Supervised level 2 vs MERCE Level 2 og VW Level 2.
Hvilket system er mest kapabel ?

daktari

FSD er markedsført og solgt som level 4 siden 2016.

Det hjelper ikke Tesla, tvert imot virker det bare devaluerende å flytte målet til Tesla ned til level 2.

Sammenligning av level 2-systemer kan du gjøre i en annen tråd.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Otkristo

Artig å se nok en  :police:-sjef bli muggen av at TESLA Supervised level 2 er milevis forann konkurrentene.
Merce har level 3, hvorfor har ikke de åpnet for level 3 i bygater ? Er det for utfordrende ?

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 10. mai 2024, klokken 22:37Du må se etter et helt annet produkt for Level 3. Kalles Drive Pilot. Dessverre lite videoer av det. Viktigste dokumentasjon er fra Cali DMV.
Er jo ikke noe vits i sammenligne med ett system som har disse begrensningene:

SitatOperating conditions for Mercedes' L3 Drive Pilot system:
Highway only
Must be following another vehicle
40mph maximum
No interchanges
No inclement weather
No flashing lights in vicinity
Daytime only
Cannot change lanes

Eller for å si det sånn, hadde FSD hatt disse begrensningen så kunne det lett vært sluppet som level 3 også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Merce og de tyske oem aktørene er god på reklame og PR, men herlighet så misvisende.  #svindel?

Se her med veldig veldig liten skrift nederst i videoen

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2024, klokken 09:32
Sitat fra: daktari på fredag 10. mai 2024, klokken 22:37Du må se etter et helt annet produkt for Level 3. Kalles Drive Pilot. Dessverre lite videoer av det. Viktigste dokumentasjon er fra Cali DMV.
Er jo ikke noe vits i sammenligne med ett system som har disse begrensningene:

SitatOperating conditions for Mercedes' L3 Drive Pilot system:
Highway only
Must be following another vehicle
40mph maximum
No interchanges
No inclement weather
No flashing lights in vicinity
Daytime only
Cannot change lanes

Eller for å si det sånn, hadde FSD hatt disse begrensningen så kunne det lett vært sluppet som level 3 også.
Vaduz skrev:
"Sjokkerende dårlig av Mercedes. Mange har forsøkt å snakke opp MB selvkjøring, men ser jo nå at det er bare tull."

Dette basert på en video av Merce level 2-system på en type vei det ikke er designet for, presentert av Elon Musks sjef-influenser.

Verden vil bedras.

Merce lvl 2 og level 3 er to helt forskjellige systemer med alt forskjellig; sw, computere, sensorer, redundans.

Du trekker opp igjen at Tesla lett kunne vært level 3. Sabla rart de ikke gjør det da. Må bare kjøre ca 50.000 miles uten hendelser.

En av grunnene kan være redundans. Doble bremsesystem, doble styresystemer etc. Det kan være dårlig nytt for robotaxi.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 11. mai 2024, klokken 09:53Merce lvl 2 og level 3 er to helt forskjellige systemer med alt forskjellig; sw, computere, sensorer, redundans.

Du trekker opp igjen at Tesla lett kunne vært level 3. Sabla rart de ikke gjør det da. Må bare kjøre ca 50.000 miles uten hendelser.

En av grunnene kan være redundans. Doble bremsesystem, doble styresystemer etc. Det kan være dårlig nytt for robotaxi.
Bla bla bla. Du ignorerer jo helt poenget med at Mercedes sitt L3 i praksis er totalt unyttig. Hvorfor skulle Tesla slippe ett L3 system som er så begrenset?  Da er det jo mye bedre å ha ett L2 system som faktisk er nyttig.

Og nei, jeg sier ikke at Tesla kunne sluppet FSD som L3 som det er i dag, men med de begrensningene som Mercedes har så tror jeg de lett kunne gjort det. Men igjen, det er jo totalt unyttig.

Hvis Mercedes slipper L3 med mulighet til å bruke det på samme områder som L2 systemet deres, da er det verdt å se på det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

FSD er utviklet etter prinsippet "One Size. Fits all". Det vil si at Tesla setter standarden på hvordan en bil skal kjøres, mens det finnes det et utall måter å kjøre bil på. Noe beror på erfaring, noen liker fart, mens andre av den forsiktige typen synes alt over 5 km/t under fartsgrensen er mere en nok.  FSD tar ikke slike hensyn. Derfor er min påstand at mange vil irritere livet av seg, og mange vil skremmes til døde. En venn har en kone som aldri vil kjøre med han i bilen på grunn av kjeftbruk. Prøv det med FSD.

FSD blir IMO bare et "Party Tricks" før vi får L4-L5, men vet bestemt at mange Tesla-eiere nettopp elsker slikt.

Otkristo

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 11. mai 2024, klokken 10:58FSD er utviklet etter prinsippet "One Size. Fits all". Det vil si at Tesla setter standarden på hvordan en bil skal kjøres, mens det finnes det et utall måter å kjøre bil på. Noe beror på erfaring, noen liker fart, mens andre av den forsiktige typen synes alt over 5 km/t under fartsgrensen er mere en nok.  FSD tar ikke slike hensyn. Derfor er min påstand at mange vil irritere livet av seg, og mange vil skremmes til døde. En venn har en kone som aldri vil kjøre med han i bilen på grunn av kjeftbruk. Prøv det med FSD.

FSD blir IMO bare et "Party Tricks" før vi får L4-L5, men vet bestemt at mange Tesla-eiere nettopp elsker slikt.

Selv om noen kanskje er skeptiske til FSD, er det ingen tvil om at dagens bilkjøring er full av farer. Fra distraherende teknologi til uforsiktige sjåfører, er veiene fulle av risikoer som kan ende i tragedie. FSD representerer en mulighet til å redusere disse farene ved å eliminere menneskelige feil og øyeblikkelig reagere på farer. Å avvise denne teknologien uten å vurdere dens potensielle livreddende effekter er uansvarlig og kortsiktig. Det er på tide å omfavne innovasjon og jobbe mot en tryggere veiopplevelse for alle.
Hilsen chatgpt

Counterpointer

Det er også veldig naivt på dette stadiet å unngå å se at FSD i seg selv er en risiko. Spesielt når en ikke har noen uavhengig kontrollerte tall.

Tesla sier AP reduserer risiko, men min erfaring siste 5 år er diverse bråbremser som heldigvis ikke førte til ulykke, men gjør at jeg stoler mer på egen vurdering enn Tesla sine tall.
(AP er ikke FSD, men det er kun det vi blir avspist med her på berget etter 7 år med lovnader)

Det jeg ser av FSD supervised fra USA er en blanding av promo videoer og skrekkeksempler. Det er av begrenset verdi.

FSD blir heller ikke bedre av at en finner scenario med andre produsenter med hvor de fungerer variabelt eller dårlig 🤷🏻

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. mai 2024, klokken 14:36Det er også veldig naivt på dette stadiet å unngå å se at FSD i seg selv er en risiko. Spesielt når en ikke har noen uavhengig kontrollerte tall.

Det er vel slik med alle L2 systemer at trygge sjåfører blir tryggere av de, men misbrukes de så blir det farligere. Problemet med L2 er jo hvis folk behandler de som L4/5.

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at AP har forbedret sikkerheten hos oss, og så er det en del situasjoner hvor vi har måttet gripe inn, for det meste ved fantombremsing.

Otkristo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. mai 2024, klokken 14:36Det er også veldig naivt på dette stadiet å unngå å se at FSD i seg selv er en risiko. Spesielt når en ikke har noen uavhengig kontrollerte tall.

Tesla sier AP reduserer risiko, men min erfaring siste 5 år er diverse bråbremser som heldigvis ikke førte til ulykke, men gjør at jeg stoler mer på egen vurdering enn Tesla sine tall.
(AP er ikke FSD, men det er kun det vi blir avspist med her på berget etter 7 år med lovnader)

Det jeg ser av FSD supervised fra USA er en blanding av promo videoer og skrekkeksempler. Det er av begrenset verdi.

FSD blir heller ikke bedre av at en finner scenario med andre produsenter med hvor de fungerer variabelt eller dårlig 🤷🏻

Det virker som om du har en grundig forståelse av risikoen knyttet til Full Self-Driving (FSD) fra Tesla. Det er fornuftig å være skeptisk når det kommer til teknologier som dette, spesielt når det mangler uavhengig verifisering av påstandene. Din personlige erfaring med Autopilot (AP) understreker viktigheten av å stole på ens egen vurdering i tillegg til selskapets oppgitte tall. Det er også relevant å ta hensyn til både positive og negative eksempler fra andre land når man vurderer FSD's pålitelighet. Takknemlig for at du delte dine synspunkter.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2024, klokken 10:02
Sitat fra: daktari på lørdag 11. mai 2024, klokken 09:53Merce lvl 2 og level 3 er to helt forskjellige systemer med alt forskjellig; sw, computere, sensorer, redundans.

Bla bla bla. Du ignorerer jo helt poenget med at Mercedes sitt L3 i praksis er totalt unyttig. Hvorfor skulle Tesla slippe ett L3 system som er så begrenset?  Da er det jo mye bedre å ha ett L2 system som faktisk er nyttig.

Og nei, jeg sier ikke at Tesla kunne sluppet FSD som L3 som det er i dag, men med de begrensningene som Mercedes har så tror jeg de lett kunne gjort det. Men igjen, det er jo totalt unyttig.

Hvis Mercedes slipper L3 med mulighet til å bruke det på samme områder som L2 systemet deres, da er det verdt å se på det.
Jeg mener level 3 kø-sjåfør er nyttig.
Bare å se på køene inn og ut av Oslo så vet man at level 3 ikke er unyttig. I fjor da de pusset opp bygdøy-lokket brukte jeg 2 timer fra Stabekk til Kiel-ferga. Det er vel 5 km...
Nå om dagen er det en halvtime i rushen fra Ullevål stadion til Storo pga bygging. Enda verre i europeiske storbyer.
Bruker titt og ofte 1 time fra Alnabru i tett kø til Jessheim og samme andre vei.

Jeg kan lett være enige at de som bor på landet og ikke ferdes i slik trafikk ikke har nytte av Merce level 3.
Så er det en legitim diskusjon om det er verdt prisen med en S eller EQS +150k for å få den funksjonen.
Mine I-Pace videoer

What-a-watt

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på lørdag 11. mai 2024, klokken 09:38Merce og de tyske oem aktørene er god på reklame og PR, men herlighet så misvisende.  #svindel?

Svindel? Du finner all info, med begrensninger, her:
https://www.mbusa.com/en/owners/manuals/drive-pilot

Litt annet enn Tesla sitt "driver is only there for legal reason" som innsalg for FSD tilbake i 2016. Hvor de år etter år har solgt FSD for heftige priser med utsikter mot selvkjøring en vakker dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA