FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Når du ikke gidder å se hele videoen fordi du etter 5 min innser hvor dårlig Mercedes er på level 2 i USA.

chargedup

Halve videoen er ca 10 min av livet mitt jeg ikke får igjen.
Jeg forventer fortsatt svar på spm jeg stilte deg, så for 4. gang:
1: Hvorfor skal Tesla gå fra L2 til L4 og ikke bare direkte til L5 (L5 som garantert 100% var klart i 2021 ifølge Elon)?
2: Er det fordi det er vanskeligere å klare L5 enn det Elon trodde/tror?
3: Er det sånn at du tenker at L3 og L4 er å gå i helt forskjellige retninger? Eller at L4 og L5 er forskjellige retninger? Tenker du at L3 ikke er et steg på veien til L4? L3 med mye begrensninger er ikke et steg på veien til L3 uten begrensninger?
4: Ville det ikke vært bedre å sikte mot noe man faktisk kan levere "next year"? Feks L3 (med eller uten begrensninger) som et kortsiktig mål, samtidig som man har L5 som hovedmål?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Nå er Merce level 2 system designet for å holde på rattet og gi støtte til styringen på motorveiene, så det er uredelig å teste utelukkende på svingete småveier. På svingete veier er alle andre assistentsystemer designet for å holde føreren aktiv og kjørende sammen med bilen. Ikke at man slipper rattet ig lar bilen kjøre for deg, som konseptuelt er en level 3/4-sak. "Bilen har kontrollen" vs "du har kontrollen og bilen assisterer".

Har Mercedes forresten lovet noe annet enn styre-ASSISTENT på motorvei for driver assist plus, spesielt hva de skriver om småveier?

WholeMarsBlog er en konsekvent juger som jo siden v9 FSD har utbasunert 0 intervensions mens han satt og rullet på fartsinnstillingen og fikk bilen til å starte med gasspedalen. Poenget med testen er jo å få Tesla FSD til å se fantastisk ut, og testen er designet akkurat for det.

Man kunne f.eks testet G-klasse elektrisk mot Model Y i terrenget for å fremstille at G-klassen er overlegen på 4wd, men det er ikke en relevant sammenligning. Så ingen gidder gjøre noe slikt. Unntatt WholeMarsBlog/Omar som skal ha aksjen opp.

Det som hadde vært kult var FSD vs DrivePilot lvl 3 på motorvei. Eller Drive Assist plus vs Autopilot på motorvei.

Forøvrig rangerte Consumer Reports Autopilot og ikke FSD i sin test. Videre har de bygget en egen testbane som ser litt for enkel ut til å skille tydelig mellom bilene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 06:22
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 13:16Hvis Tesla faktisk hadde vært i nærheten av kvaliteten på et level 3 eller 4-system, dvs 10.000 miles og mer pr avbrytelse, så ville det vært naturlig å teste i tråd med reglene for å sette systemet i drift som ekte autonomi. Er du enig?
Ja, når man ikke regner at føreren må ta over fordi at systemet gir opp som avbrytelse, så er jo 10.000 miles lett å få til når man har så sterke begrensninger. Mercedes takler jo ikke engang at det blir litt dårlig veimerking. Eller at bilen foran forsvinner.
Må nesten skille på level 2 Driver Assist og level 3 DrivePilot. Siste har vi altfor få videoer av.
Mine I-Pace videoer

Otkristo

Noen som har en oppdatering på Mercedes sine lovnader fra 2015 om sin selvkjørende bil ?
Hva skjedde med level 5?

Otkristo

... så det er uredelig å teste utelukkende på svingete småveier.

Uredelig? Det er heller en bekreftelse på at Tesla sin level 2 ( FSD Supervised) er langt forann andre level 2 systemer som ikke klarer enkle svinger.. Tipper Mercedes eiere heller vil ha level 2 som takler svingete veier en level 3 som heller ikke takler svingete  småveier... !?

Handyman

Sitat fra: chargedup på fredag 10. mai 2024, klokken 07:54....Har ikke kjørt noen bil enda som klarer veier uten merking som ikke legger seg bittelitt for langt over fra "min" side av veien.

.... Tviler på at FSD fungerer i kraftig snøvær.
Til info: Jeg bekrefte at Autopilot kan kjøre på veier helt uten veimerking så lenge AP aktiveres når det er veimerking. Noen ganger litt nervøs, men plasseringen ofte litt lenger mot høyre enn med veimerking. Det ved smal vei at den kan legge seg mot venstre.

Det samme gjelder i tett snøvær hvis du aktiverer den i tunnel hvor veimerkingen er synlig så kjører den om veien her helt dekket av snø. Litt nervøs dog.
Etter at de deaktiverte RADAR settes heller ikke TACC ut av spill når snøen legger seg på frontfangeren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

@Otkristo: Fatter ikke hvorfor du hele tiden må bringe inn andre bilmerker i denne tråden. Det setter ikke Tesla i noe dårligere eller bedre lys, og bidrar veldig lite til trådens tittel.

Otkristo

Sitat fra: What-a- :police: watt på fredag 10. mai 2024, klokken 12:21@Otkristo: Fatter ikke hvorfor du hele tiden må bringe inn andre bilmerker i denne tråden. Det setter ikke Tesla i noe dårligere eller bedre lys, og bidrar veldig lite til trådens tittel.

Lev med det onkel :police:

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på fredag 10. mai 2024, klokken 12:21@Otkristo: Fatter ikke hvorfor du hele tiden må bringe inn andre bilmerker i denne tråden. Det setter ikke Tesla i noe dårligere eller bedre lys, og bidrar veldig lite til trådens tittel.
Det er vel andre her som har dratt inn andre merker ved å hevde at de er kommet så mye lengre enn Tesla og at de aldri feiler. Opplever det som @Otkristo prøver å balansere det litt.

Synes det er vanskelige å direkte sammenligne Tesla med de fleste andre siden de har så veldig forskjellig tilnærming. Selv foretrekker jeg Tesla sin med unntak av filskifte på motorvei. Men alle de andre jeg har prøvd kobler ut i hytt og pine og gir i praksis ingen nytteverdi.

L3 vs L2 synes jeg er bortimot uinteressant, jeg vil heller ha FSD L2 enn L3 som man knapt kan bruke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 17:12
Sitat fra: What-a-watt på fredag 10. mai 2024, klokken 12:21@Otkristo: Fatter ikke hvorfor du hele tiden må bringe inn andre bilmerker i denne tråden. Det setter ikke Tesla i noe dårligere eller bedre lys, og bidrar veldig lite til trådens tittel.
Det er vel andre her som har dratt inn andre merker ved å hevde at de er kommet så mye lengre enn Tesla og at de aldri feiler. Opplever det som @Otkristo prøver å balansere det litt.

Synes det er vanskelige å direkte sammenligne Tesla med de fleste andre siden de har så veldig forskjellig tilnærming. Selv foretrekker jeg Tesla sin med unntak av filskifte på motorvei. Men alle de andre jeg har prøvd kobler ut i hytt og pine og gir i praksis ingen nytteverdi.

L3 vs L2 synes jeg er bortimot uinteressant, jeg vil heller ha FSD L2 enn L3 som man knapt kan bruke.
👍🏻

Vaduz

Sjokkerende dårlig av Mercedes. Mange har forsøkt å snakke opp MB selvkjøring, men ser jo nå at det er bare tull. Har hørt en del positivt om cruise også til Chevrolet? Hadde vært interessant å se flere slike sammenligninger.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 17:12

Words.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på torsdag 09. mai 2024, klokken 18:40Noen som vet om VW er klar med sin  selvkjørende  Id3 som de lovet i 2016?
Skulle lanseres i 2025, så kanskje det nærmer seg ?
Volkswagen 8 år senere på vei mot selvkjørende ID3. Nærmer seg..

daktari

Sitat fra: Vaduz på fredag 10. mai 2024, klokken 20:56Sjokkerende dårlig av Mercedes. Mange har forsøkt å snakke opp MB selvkjøring, men ser jo nå at det er bare tull. Har hørt en del positivt om cruise også til Chevrolet? Hadde vært interessant å se flere slike sammenligninger.
Men hallo, det der er Merce sin AP som er designet for motorvei. Å vurdere det for en svingete rask landevei er feil, det er ikke laget for den type kjøring.

Du må se etter et helt annet produkt for Level 3. Kalles Drive Pilot. Dessverre lite videoer av det. Viktigste dokumentasjon er fra Cali DMV.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA