Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Nihon

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.
Jeg har mine sterke tvil på om du på "2x1 time hver dag hele året" får igjen så mye som 14 timer hver uke.

Jeg tipper det blir så mye avbrudd, nettopp fordi forutsetningen vil bli brutt så mange ganger per tur, at du neppe får mer enn 20-30 minutter totalt per tur, og da gir jeg løsningen temmelig mye slack og kreditt.

Sannsynligvis vil du nok få lang mere avbrudd, om du ikke ikke flytter turen godt ut i tid fra vanlig rush-hour-tid. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
Du kan ikke stå i en annen by enn bilen og bruke Smart Summon i USA. Du skal stå og se på bilen hele tiden. Fortsatt nivå 2.

PS nye E-klasse har auto filskift uten bekreftelse i EU.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:49
Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.
Jeg har mine sterke tvil på om du på "2x1 time hver dag hele året" får igjen så mye som 14 timer hver uke.

Jeg tipper det blir så mye avbrudd, nettopp fordi forutsetningen vil bli brutt så mange ganger per tur, at du neppe får mer enn 20-30 minutter totalt per tur, og da gir jeg løsningen temmelig mye slack og kreditt.

Sannsynligvis vil du nok få lang mere avbrudd, om du ikke ikke flytter turen godt ut i tid fra vanlig rush-hour-tid. ;)
Det er godt mulig, nesten pendlerne som må svare på dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:52
Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:49
Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. desember 2023, klokken 18:46BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.
Jeg har mine sterke tvil på om du på "2x1 time hver dag hele året" får igjen så mye som 14 timer hver uke.

Jeg tipper det blir så mye avbrudd, nettopp fordi forutsetningen vil bli brutt så mange ganger per tur, at du neppe får mer enn 20-30 minutter totalt per tur, og da gir jeg løsningen temmelig mye slack og kreditt.

Sannsynligvis vil du nok få lang mere avbrudd, om du ikke ikke flytter turen godt ut i tid fra vanlig rush-hour-tid. ;)
Det er godt mulig, nesten pendlerne som må svare på dette.
Jupp. Blir interessant å få god og pålitelig statistikk på facts når dette blir tilgjengelig!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nihon

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:50
Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
Du kan ikke stå i en annen by enn bilen og bruke Smart Summon i USA. Du skal stå og se på bilen hele tiden. Fortsatt nivå 2.

PS nye E-klasse har auto filskift uten bekreftelse i EU.

I USA kan du stå på motsatt side av et kjøpesenter og få bilen til å komme til deg med smart summon. Flere vidoer på nettet som viser det. Ingen 1-3 meters begrensing som vi har her i EU.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

RJK

Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:00
Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:50
Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
Du kan ikke stå i en annen by enn bilen og bruke Smart Summon i USA. Du skal stå og se på bilen hele tiden. Fortsatt nivå 2.

PS nye E-klasse har auto filskift uten bekreftelse i EU.

I USA kan du stå på motsatt side av et kjøpesenter og få bilen til å komme til deg med smart summon. Flere vidoer på nettet som viser det. Ingen 1-3 meters begrensing som vi har her i EU.
Blander vel Summon og Smart Summon her. ;)

Ganske stor forskjell på disse i USA og her hjemme, hvor Smart Summon er sterkt strupet i forhold til "over there".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

SitatMen det viser jo igjen at det er langt frem for de fleste, før vi er der at man kan gjennomføre en reise temmelig sømløst, sikkert og komfortabelt, og uten unødvendige avbrudd, på temmelig lang tid.

Enig. Ingen av dagens tilbydere er i nærheten av full autonomi. Litt vanskelig å følge utviklingen til ikke-Tesla biler så lenge de europeiske ikke er like åpne om utviklingen og forventningene. I tillegg er de jo hemmet av lovverket.

Men ville svært gjerne hatt en BMW 7-serie igjen. Har hatt 3 stk. BMW 728/730 + 1 stk. BMW 750 (E32), og det er fantastiske biler. i7 koster ikke 2 mill, men fra 1.1 mill. Men både denne og TMS blir nå for store for mitt behov. I tillegg kommer fornuften mere til syne når man blir litt eldre...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:34Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.

Hvis du tilbringer to timer i kø hver lørdag og søndag så tror jeg ikke teknologi er den beste løsningen på problemene dine. Og hvis du kan sitte to timer på motorveien å jobbe, hvorfor ikke bare sitte åtte timer hjemme? Eller kanskje de timene på motorveien, inkl hver lørdag og søndag, er unnskyldning for å slippe unna familien?  ;D
'21 3LR

daktari

Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:00
Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:50
Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
Du kan ikke stå i en annen by enn bilen og bruke Smart Summon i USA. Du skal stå og se på bilen hele tiden. Fortsatt nivå 2.

PS nye E-klasse har auto filskift uten bekreftelse i EU.

I USA kan du stå på motsatt side av et kjøpesenter og få bilen til å komme til deg med smart summon. Flere vidoer på nettet som viser det. Ingen 1-3 meters begrensing som vi har her i EU.
Da tar vedkommende en sinnsyk stor risiko, for kjører bilen på noen så har "sjåføren" det funker ansvaret. Tesla tar intet ansvar. Men at folk gjør dumme ting er ikke nytt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:34Hvis man står en time i kø på E18 inn/ut av Oslo 2x hver dag, hele året, så kan man kanskje få igjen 14 timer arbeidstid hver uke. Massiv forskjell på level 3 og level 2 der, den ene kan man sitte med bok eller pc, den andre kjører man selv med støtte.
Har du prøvd å sitte med en PC bak rattet på en bil noen gang? Funker ekstremt dårlig. Mobilen ja, PC nei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Nihon på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:38NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.

NoA er semi-automatisk i EU. I USA så bytter bilen felt uten at du trenger å bekrefte med blinklys.

Summon er begrenset med at du bare kan stå 1-3 meter unna bilen. I USA kan du være i en annen by, samme gjelder også smart summon. Hverken Summon eller smart summon er tilgjengelig på biler i EU med Tesla Vision uten USS.

Autopark er ikke tilgjengelig i EU for biler uten USS som bruker Tesla Vision, i USA så er det tilgjengelig.
Var ikke spesifisert brukt eller ny bil, og jeg er fullstendig klar over hvordan ting fungerer. Jeg beskrev hva EAP gir på vår bil, og det er summon,  NoA og auto-lane change, alle ting som jeg bruker jevnlig. Autopark gidder jeg aldri å bruke. Har ikke testet det en gang på TMY.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. desember 2023, klokken 06:41Har du prøvd å sitte med en PC bak rattet på en bil noen gang? Funker ekstremt dårlig. Mobilen ja, PC nei.
Ikke ideelt med PC bak ratt, men har gjort det endel med X. Syns det funker ganske greit med 13/14 Mac, men med 16 syns jeg det bikker over.
Mulig det er trangere særlig i 3 og Y?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:00Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!


Lovgivningen kan åpne for bruk av mobil fra og med level 3, så juridisk kan forskjellen bli betydelig målt opp mot L2.

I praksis, hvis man tar seg friheter; Liten.

Enig i at et knallbra Level 2-system (som FSD kan bli, også her på berget) p.t. er mer enn godt nok. Men dersom jeg, med loven i hånd, kan jobbe 15-30 minutter til/fra jobb - i det bilen jobber seg gjennom den utrolig kjedelige rush-trafikken - så vil dette være betydningsfullt.

Godt å se at tyskerne får industrien fremover, så får jeg alternativer til Tesla (og kina-bilene...).
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 07. desember 2023, klokken 08:04
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. desember 2023, klokken 06:41Har du prøvd å sitte med en PC bak rattet på en bil noen gang? Funker ekstremt dårlig. Mobilen ja, PC nei.
Ikke ideelt med PC bak ratt, men har gjort det endel med X. Syns det funker ganske greit med 13/14 Mac, men med 16 syns jeg det bikker over.
Mulig det er trangere særlig i 3 og Y?
Synes ikke det funket på X eller andre Teslaer med 13" Mac Pro, uten at man flytter setet, og det kan man jo ikke gjøre i kø.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA