Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. september 2023, klokken 12:41Så du mener at vi som er skeptiske, og gir uttrykk for dette, er uredelige og usaklige? Mens EM derimot er redelig og saklig i all sin omgang med FSD-informasjoner?
Sjekk denne fra Electrek (Tesla FSD Beta tried to kill me last night)
https://electrek.co/2023/09/01/tesla-fsd-beta-tried-to-kill-me-last-night/

Det var da en merkelig konklusjon å dra, spesielt siden han skriver dette, ordrett kopiert:

SitatÅ påstå at noe som faktisk eksisterer er svindel, er bare usaklig og uredelig.
Altså er det fremdeles fullt tillatt å være skeptisk, og gi uttrykk for det. Jeg har i mange sammenhenger sagt at jeg ikke bare er skeptisk, men sterkt tvilende til at dette ville komme raskt. Kanskje fordi jeg selv er IT-menneske, og fortår  hvor stor oppgave dette er. Ja, selv for meg, er det kanskje enda større oppgave enn jeg ser for meg.

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. september 2023, klokken 17:54
SitatMen faktum er at det eksisterer som beta og er i bruk av kunder, og det fungerer beviselig, med unntak av bugs.

Det er ikke noe som heter "fungerer beviselig, med unntak av bugs" når det snakkes om full selvkjøring!
Om 4 måneder skal FSD Beta transformeres til V12, gå ut av Beta, selvsagt være bugfri, og godkjent av myndighetene.
Musk: Tesla FSD Might Reach Level 4 Or Level 5 Autonomy This Year
Slikt synes jeg er både usaklig og uredelig.
Hvor har du det fra at Tesla lover det skal være godkjent av myndighetene innen den tid?

De har jo alltid tatt forbehold om godkjenning, og at de ikke har kontroll på hvor lan tid myndighetene bruker på godkjenningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Man kan ikke engang levere L3 uten godkjenning av myndighetene. Faktisk heller ikke L2, men det er betydelig enklere.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. september 2023, klokken 18:14Man kan ikke engang levere L3 uten godkjenning av myndighetene. Faktisk heller ikke L2, men det er betydelig enklere.
Det er vel heller ikke noe man har hørt uenigheter om.

Men altså gangen for Tesla er at de først må få betaen så god, at de tror den går gjennom godkjenningsprosessen, før de sender den inn til vurdering.

Alle (hittil elendige) tidsestimater har altså kun pekt på tidspunktet den skal være god nok til at de sender den inn for godkjenning. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Tja. Litt todelt dette. I USA er det faktisk produsenten selv som godkjenner, men de vil kunne bli ettergått. Noe som allerede er gjort med FSD Beta. Produsenten må derfor med en stor grad av sikkerhet vite på forhånd om de vil få en godkjenning etter gjeldende regler.

According to federal law, only if the Department of Transportation's National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) observes a pattern of dangerous problems can it launch an investigation (which NHTSA is now doing with Tesla).

Men det ser ut som om statene også har sin egen godkjenning:

The California Department of Motor Vehicles on Thursday approved Mercedes-Benz's (MBGn.DE) automated driving system on designated highways under certain conditions without the active control of a driver.

Helt anderledes i Europa.

daktari

Tesla kunne jo startet med å registrere seg i Californias "autonomous vehicle test program" og rapportert til DMV hvordan det går.

Det er en drøss selskaper som utvikler "fully self driving" som faktisk gjør dette, også de som ikke har et ferdig produkt.

I praksis er dette knapt regulert i USA, kravene er beskjedne.

Hvorfor gjør ikke Tesla dette, når Musk sier at de har level 4/5 i år? Vil han ikke vise aksjemarkedet hvor sjukt langt fremme Tesla er?

https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/disengagement-reports/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 01. september 2023, klokken 21:58Hvorfor gjør ikke Tesla dette, når Musk sier at de har level 4/5 i år? Vil han ikke vise aksjemarkedet hvor sjukt langt fremme Tesla er?
Den mest naturlige konklusjonen er vel så enkel at han ikke KAN vise definitivt hvor Tesla er fordi det ville vist at de ikke er der at det er ett ukjent stykke tid til de kommer dit, hvertfall ikke i år.

Occhams rasor!

geear

Ser ikke ut som det er så forferdelig god stemning rundt Cruise og Waymo heller akkurat:

https://e24.no/teknologi/i/rlJg5K/frykter-doedsulykker

;D

Counterpointer

Det er god stemning i Fredrikstad da. De har fått ferge med full FSD.

Positiv omtale på Dagsrevyen

Designet av Bård Eker så er jo en bilfyr 😃👍🏼

Storg

Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 12:18Ser ikke ut som det er så forferdelig god stemning rundt Cruise og Waymo heller akkurat:

https://e24.no/teknologi/i/rlJg5K/frykter-doedsulykker

;D

Mye av misnøyen går ikke på sikkerhet. Men på oppførsel og at bilen ikke vet hvor den skal gjøre av seg.

Synes denne saken gir godt bilde av sikkerheten: https://www.understandingai.org/p/driverless-cars-may-already-be-safer?utm_source=substack&utm_medium=email

Mobileum

Oj! Testet Google Bard, og her er det litt "hurra meg rundt".

Spørsmål: "Når får vi Tesla FSD til Europa?"

Svar:
"Tesla FSD Beta ble utgitt i Europa og Australia den 9. desember 2023. I Norge er det foreløpig bare ansatte hos Tesla som har fått tilgang til beta-programmet."

Da kan vi bare starte nedtellingen. eller kanskje opptellingen.

emurof

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. september 2023, klokken 12:41Så du mener at vi som er skeptiske, og gir uttrykk for dette, er uredelige og usaklige? Mens EM derimot er redelig og saklig i all sin omgang med FSD-informasjoner?

Nei, jeg mener det er uredelig å uredelig å blande FSD og gamle Autopilot. Hva har Musk med saken å gjøre? Jeg påpeker at å blande disse to ikke er korrekt å gjøre, og at hvis man gjør det til tross for at man er klar over dette så er det uredelig argumentasjon. Hvis man ikke var klar over det, så er det noe annet. Da vet man bare ikke hva man snakker om.

SitatSjekk denne fra Electrek (Tesla FSD Beta tried to kill me last night)

https://electrek.co/2023/09/01/tesla-fsd-beta-tried-to-kill-me-last-night/

Hva har den med saken å gjøre?

emurof

SitatMen faktum er at det eksisterer som beta og er i bruk av kunder, og det fungerer beviselig, med unntak av bugs.

Det er ikke noe som heter "fungerer beviselig, med unntak av bugs" når det snakkes om full selvkjøring!

Om 4 måneder skal FSD Beta transformeres til V12, gå ut av Beta, selvsagt være bugfri, og godkjent av myndighetene.

Så en betaversjon av nye Windows er ikke en beta av Windows? Det er ikke en uferdig versjon av Windows?

Og så bør du sjekke definisjonen på ordet "might". Du kan ta Musk på mye, men her uttaler han seg faktisk ikke skråsikkert.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. september 2023, klokken 22:48Den mest naturlige konklusjonen er vel så enkel at han ikke KAN vise definitivt hvor Tesla er fordi det ville vist at de ikke er der at det er ett ukjent stykke tid til de kommer dit, hvertfall ikke i år.
Hva mener du? Nærmest hvem som helst i USA kan ta i bruk FSD, og selv se hvordan det fungerer. Å påstå at Tesla ikke vil vise frem FSD må være noe av det rareste jeg har lest her i dag.

Mobileum

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:55

Så en betaversjon av nye Windows er ikke en beta av Windows? Det er ikke en uferdig versjon av Windows?

Og så bør du sjekke definisjonen på ordet "might". Du kan ta Musk på mye, men her uttaler han seg faktisk ikke skråsikkert.

Du skjønner vel at det er en viss forskjell på å kjøre Windows Beta og FSD Beta. Ingen kan bli drept av å kjøre Windows Beta.

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på fredag 15. september 2023, klokken 19:07Ingen kan bli drept av å kjøre Windows Beta.
Si ikke det. Kan jo få høyt blodtrykk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA