FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Har vel egentlig ikke noe med FSD å gjøre strengt tatt 🤷🏻

Otkristo

Cruise bør gå tilbake til å ha sikkerhetssjåfør i bilene som kan overvåke kjøringen og kalle det for Level 2. P.t virker dette vel umodent.
Nok en episode:
https://x.com/dustingardiner/status/1693062947575071182?s=46&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ

Mobileum

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. august 2023, klokken 23:15Har vel egentlig ikke noe med FSD å gjøre strengt tatt 🤷🏻
Enig. FSD Beta og Cruise er i helt forskjellige ligaer. Den første er en førerassistent i beta-utgave, og absolutt ikke autonom. Waymo Cruise derimot er L 4-5, og har ingen fatale ulykker. Slike sammenlikninger blir IOM helt meningsløse.

Jeg velger å avslutte mitt engangement over dette håpløse temaet med dette:

Waymos kjøretøyer har vært involvert i bare to ulykker som oppfylte kriteriene for inkludering i National Highway Traffic Safety Administrations database for bilulykker, kalt Crash Investigation Sampling System (CISS). Generelt dreier det seg om ulykker som ble meldt til politiet og involverte at minst ett kjøretøy ble tauet bort. Av de to ulykkene som oppfylte kriteriene, sier Waymo at kjøretøyet ble påkjørt bakfra av et annet kjøretøy hvis sjåfør så på telefonen mens de nærmet seg rødt lys.

Waymos kjøretøyer har også vært involvert i 18 "mindre kontakthendelser" som ikke oppfylte NHTSAs CISS-kriterier. Disse involverer hendelser som en bil som rygger ut av en parkeringsplass og kolliderer med et stillestående Waymo-kjøretøy eller et bærbart plastskiltstativ som blåses av vinden og får kontakt med en av selskapets førerløse biler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. august 2023, klokken 11:47Cruise bør gå tilbake til å ha sikkerhetssjåfør i bilene som kan overvåke kjøringen og kalle det for Level 2. P.t virker dette vel umodent.
Nok en episode:
https://x.com/dustingardiner/status/1693062947575071182?s=46&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ
Sikkerhetsjåfør behøves neppe, de har tross alt kjørt millioner km uten sjåfør. Det er ekte selvkjørende biler.

Derimot fortjener alle FSD-brukere en takk for at de har reddet sin egen bile, mange ganger.
Mine I-Pace videoer

geear

Vel... har ikke cruise maksfart på 30-35 mph eller noe? Er begrensa hvor alvorlige ulykker det kan bli med et passivt kjøretøy i maks 50 kilometer i timen. Og her er igjen den store forskjellen på Cruise og Tesla, at Cruise bruker lidar, så de er garantert å "se" en hindring selv om kameradeteksjonen feiler, som er det største problemet til Tesla. Jeg har lyst til å tro at de kan få det til med kamera, men alt i meg stritter i mot. Tesla sin løsning er IKKE fail-safe, man kan ha så mange kameraer og redundans som man bare vil, men filosofien er at om ikke noe gjenkjennes som noe forhåndslært, så ignorerer den og kjører. Med lidar vil det være noe i veien enten det blir gjenkjent eller ikke, og selv om systemet ikke har skjønt hva det er, så stopper bilen. Så lenge Cruise og andre sliter så mye som de gjør selv på geo-begrenset bykjøring med lidar så føler jeg meg ganske trygg på at førerløse Teslaer er fryktelig langt unna. Hadde vært glad om de bare kunne til litt bedre førerinteraksjon i mellomtiden.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 20. august 2023, klokken 15:04Vel... har ikke cruise maksfart på 30-35 mph eller noe? Er begrensa hvor alvorlige ulykker det kan bli med et passivt kjøretøy i maks 50 kilometer i timen. Og her er igjen den store forskjellen på Cruise og Tesla, at Cruise bruker lidar, så de er garantert å "se" en hindring selv om kameradeteksjonen feiler, som er det største problemet til Tesla. Jeg har lyst til å tro at de kan få det til med kamera, men alt i meg stritter i mot. Tesla sin løsning er IKKE fail-safe, man kan ha så mange kameraer og redundans som man bare vil, men filosofien er at om ikke noe gjenkjennes som noe forhåndslært, så ignorerer den og kjører. Med lidar vil det være noe i veien enten det blir gjenkjent eller ikke, og selv om systemet ikke har skjønt hva det er, så stopper bilen. Så lenge Cruise og andre sliter så mye som de gjør selv på geo-begrenset bykjøring med lidar så føler jeg meg ganske trygg på at førerløse Teslaer er fryktelig langt unna. Hadde vært glad om de bare kunne til litt bedre førerinteraksjon i mellomtiden.
Systemer med LiDAR må tolke signalene fra LiDAR og neglisjere det som ikke er farlige objekter. Hvis ikke bilen stoppe for alt som reflekterer LASER, som regn, vanntåke/sprut, snø, støv, løv osv. LiDAR-signalene må tolkes og filtreres de også, men godt mulig det er mye enklere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ja, for å vite HVA det er, men de vet det er NOE der, og MÅ kjøre motsatt filosofi av Tesla sin kameraløsning? At de "ser" noe, og vet de ikke kan kjøre gjennom det, med mindre de klarer å utelukke at det er en falsk deteksjon. Ser iallfall sånn ut i praksis, Teslaer kolliderer i stillestående "ukjente" objekter, til og med om det er stort som en vegg, uten å engang prøve å bremse, mens lidar-bilene klarer denne øvelsen fint. Ser ut som det er andre ting som er utfordringene for lidar-biler.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 20. august 2023, klokken 18:42Ja, for å vite HVA det er, men de vet det er NOE der, og MÅ kjøre motsatt filosofi av Tesla sin kameraløsning? At de "ser" noe, og vet de ikke kan kjøre gjennom det, med mindre de klarer å utelukke at det er en falsk deteksjon. Ser iallfall sånn ut i praksis, Teslaer kolliderer i stillestående "ukjente" objekter, til og med om det er stort som en vegg, uten å engang prøve å bremse, mens lidar-bilene klarer denne øvelsen fint. Ser ut som det er andre ting som er utfordringene for lidar-biler.
Ja, nettopp. LiDAR-systemer MÅ filtrere BORT refleksjoner fra bla. nedbør for at bilen skal kunne komme frem feks. når det snør. Det er det samme man må gjøre med RADAR. Risikoen er da at man filtrerer bort refleksjoner fra objekter man burde stoppe for.
Det er derfor at knappen for Anti Clutter filteret på RADAR sarkastisk kalles "Kollisjonsknappen". Plutselig har man også filtrert bort objekter men skal stoppe for.
Jeg har begrenset kunnskap om LiDAR, men kjenner RADAR ganske godt, men har blitt fortalt at det er mange likheter. Jeg har ingenting prinsipielt imot LiDAR, men jeg tror heller ikke at det løser mange problemer
I klarvær er det et fantastisk verktøy, men har nok betydelige utfordringer når lufta ikke er helt klar.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Mobileum på søndag 20. august 2023, klokken 14:52
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. august 2023, klokken 23:15Har vel egentlig ikke noe med FSD å gjøre strengt tatt 🤷🏻
Enig. FSD Beta og Cruise er i helt forskjellige ligaer. Den første er en førerassistent i beta-utgave, og absolutt ikke autonom. Waymo Cruise derimot er L 4-5, og har ingen fatale ulykker. Slike sammenlikninger blir IOM helt meningsløse.

Waymos kjøretøyer har vært involvert i bare to ulykker som oppfylte kriteriene for inkludering i National Highway Traffic Safety Administrations database for bilulykker, kalt Crash Investigation Sampling System (CISS). Generelt dreier det seg om ulykker som ble meldt til politiet og involverte at minst ett kjøretøy ble tauet bort. Av de to ulykkene som oppfylte kriteriene, sier Waymo at kjøretøyet ble påkjørt bakfra av et annet kjøretøy hvis sjåfør så på telefonen mens de nærmet seg rødt lys.

Waymos kjøretøyer har også vært involvert i 18 "mindre kontakthendelser" som ikke oppfylte NHTSAs CISS-kriterier. Disse involverer hendelser som en bil som rygger ut av en parkeringsplass og kolliderer med et stillestående Waymo-kjøretøy eller et bærbart plastskiltstativ som blåses av vinden og får kontakt med en av
Sitat fra: Mobileum på søndag 20. august 2023, klokken 14:52

Waymos kjøretøyer har også vært involvert i 18 "mindre kontakthendelser" som ikke oppfylte NHTSAs CISS-kriterier. Disse involverer hendelser som en bil som rygger ut av en parkeringsplass og kolliderer med et stillestående Waymo-kjøretøy eller et bærbart plastskiltstativ som blåses av vinden og får kontakt med en av selskapets førerløse biler.

selskapets førerløse biler.[/i]
Håper du vet at Waymo primært har kjørt i et lite «geofencet» område i Phoenix?! Ala Waymo Disneyland på togskinner. Lol

daktari

Det som er lol er at Waymo er full drift i 2 byer, Phoenix og San Fransisco, og området i Phoenix ble i mai utvidet til 180 sq miles som altså er 466 kvadratkilometer. 

(Oslo kommune, med marka og øyer er iflg wiki 454 kvkm, bebygd areal er 142 kvkm.)

I tillegg er det enda mer lol at Waymo driver utrulling i LA, og denne høsten starter de med Austin.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

FSD er jo ikke selvkjøring men er jo et system som er ute i betaversjon (ca 80 k brukere?). Etter min vurdering har systemet massive problemer som underkommuniseres fra Tesla, og bortforklares av fans.

Det at vi kun har autopilot å sammenligne med her i Norge, gjør det vanskelig. Jeg ser imidlertid det samme fenomenet her med at noen synes autopilot er ypperlig, mens min egen erfaring er at den har store svakheter og mangler. I tillegg er TACC så dårlig at han som driver Teslanytt, mener og skriver offentlig at Porsche sin Innodrive er mye bedre. Han har eid 12 utgaver av Tesla senest en Model Y og er definitivt positiv til Tesla.

Mobileum

Sitat fra: Otkristo på mandag 21. august 2023, klokken 00:00Håper du vet at Waymo primært har kjørt i et lite «geofencet» område i Phoenix?! Ala Waymo Disneyland på togskinner. Lol
Håper du vet hvor langt Robotaxi har kjørt. 0 millimeter 📏 🙄.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Otkristo

Sitat fra: daktari på mandag 21. august 2023, klokken 07:49Det som er lol er at Waymo er full drift i 2 byer, Phoenix og San Fransisco, og området i Phoenix ble i mai utvidet til 180 sq miles som altså er 466 kvadratkilometer. 

(Oslo kommune, med marka og øyer er iflg wiki 454 kvkm, bebygd areal er 142 kvkm.)

I tillegg er det enda mer lol at Waymo driver utrulling i LA, og denne høsten starter de med Austin.
Helt enig at dette er lol.
Utrolig at de ikke har skalert mer etter alle disse årene.
Sånn blir det når en legger listen så lavt og går for Disneyland variant der de kjører basert på virtuelle togskinner.

daktari

::)
Det er straks ca 7 år siden FSD ble lansert.

1 år har gått, 80 sider til diskutert.

På den tiden har FSD skalert til 0 selvkjørende biler 0 steder i veien. Ikke en eneste km kjørt uten sjåfør.

Siste året har Waymo skalert fra 1 til 3 byer.
To i full drift, 1 i testing, og snart en fjerde.

Hva gjetter vi på for august 2024?
Mitt tips:
Tesla: 0 selvkjøring
Waymo: 4 byer i drift, 4 i testing, sum 8.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA