FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. februar 2023, klokken 15:03
Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. februar 2023, klokken 14:54
Post 2121 i denne tråden er det første som kommer opp. Min oppfatning er ikke knyttet til en enkelt post eller bruker men hvordan det oppfattes fremstilt.
Dette er ikke å påstå at TACC er feilfri. Det er å påstå at den har blitt bedre.
Sitat
Min erfaring er nesten stikk motsatt. Nå kjører den under forhold den var sjanseløs tidligere.
Våt snø og slaps gjorde at RADARen sluttet å fungere. Borte var både AP og CC. Nå fungerer det også i snøstorm.

My bedre om man forholder seg til hva som faktisk blir skrevet, og ikke overdriver for å lage ett poeng ut av det. Jeg oppfatter det ikke som om noen som diskuterer TACC har argumentert for at den er feilfri. At den oppleves forskjellig er en annen sak, men det er det jo mange grunner til.
Tror du beviser poenget ganske tydelig her. Har editert posten siden feilfritt provoserer til korreks.

Lucaria

Jeg kjørte Oslo - Strömstad - Oslo igår stort sett med AP hele veien. Bra væar og den kjørte stort sett uten problemer hele veien. Null fantombremsing. Ingen autoviskere som ødelade.

Dette er en enkel og stor motorvei så det er ikke noen vanskelige forhold, men en del tunneller. Det eneste jeg har å utsette på er at man må absolutt styre farten selv, og noen ganger (2?) var den litt for nerme mittstripen (til høyre) i lange svinger.

Den bremser ned fint innfør svinger i byen (f.eks den mellom frogner/skøyen der det er anbefalt 60km/h). Men det merkes veldig godt når man kommer tillbake til Oslo at den klarer bykjøring på motorvei mye dårligre og det er mere vinglete og skummelt, dvs at den helt plutselig kan koble ut (f,eks på den svingen frogner/skøyen).

Jeg holder hånden på rattet litt opp på sidan og hviler ned med armen, da trenger man ikke dreie noe som helst og slipper det skummle med at man dreier for mye og den kobler ut. Utfordringen med dette er at HVIS den kobler ut så har man jo litt spenn mot den siden slik at ma potentiellt sett kan svinge av misstak hvis man ikke følger med når/om den kobler ut. SÅ litt skummelt uansett hvordan man gjør det, men det virker for meg på slike store rette motorveier.

filtvet

Når jeg kjøpte bilen hadde jeg versjon 10, den absolutt beste versjonen jeg har prøvd. Siden har det gått nedover - "oppgradering" etter oppgradering.

Fredag fantombremset den halvveis forbi en trailer. Hva er poenget? Bremse etter at jeg evt skulle ha kollidert? Nei - noe er riv ruskende galt i nye versjoner.

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 27. februar 2023, klokken 08:06
Når jeg kjøpte bilen hadde jeg versjon 10, den absolutt beste versjonen jeg har prøvd. Siden har det gått nedover - "oppgradering" etter oppgradering.

Fredag fantombremset den halvveis forbi en trailer. Hva er poenget? Bremse etter at jeg evt skulle ha kollidert? Nei - noe er riv ruskende galt i nye versjoner.
Hvis det er noen trøst så var det mye værre før du fikk bilen din ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Tesla has updated some of the language around its "Full Self-Driving Beta" program following the NHTSA recall, and some owners are quite disappointed....

https://electrek.co/2023/02/27/tesla-disappoints-owners-updated-language-around-full-self-driving-beta/

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. februar 2023, klokken 19:40
Tesla has updated some of the language around its "Full Self-Driving Beta" program following the NHTSA recall, and some owners are quite disappointed....

https://electrek.co/2023/02/27/tesla-disappoints-owners-updated-language-around-full-self-driving-beta/

Se der ja, det er et L2 hjelpemiddel. Flott at de er ærlige om det. Nå kan de fikse fantombremsing.

Motorwatt

SitatNå kan de fikse fantombremsing.

Neppe med dagens sensorer/computer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: overskyet på mandag 27. februar 2023, klokken 19:52

Se der ja, det er et L2 hjelpemiddel. Flott at de er ærlige om det. Nå kan de fikse fantombremsing.
De er vel blitt ærlige fordi det ikke går å si det de har sagt!
Det er vel ærlighet med litt bismak.

Fikse fantombrems er meget enkelt, innfør helt vanlig CC som en option Fikse fantombrems i TACC/AP virker være umulig, da burde de gjort det for lenge siden.

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. februar 2023, klokken 20:01

Fikse fantombrems er meget enkelt, innfør helt vanlig CC som en option Fikse fantombrems i TACC/AP virker være umulig, da burde de gjort det for lenge siden.

Jepp, hele problemet kan løses ved å kjøpe adaptiv CC fra Bosch, slik andre gjør.

Counterpointer

Sitat fra: overskyet på mandag 27. februar 2023, klokken 20:02

Jepp, hele problemet kan løses ved å kjøpe adaptiv CC fra Bosh, slik andre gjør.
Du sier noe. De kunne sikkert forhandlet seg frem til en fin pakke sammen med regnsensor, lysautomatikk (type full matrix), CarPlay/Android auto, og USS.

De kunne hatt dette som betalt oppsjonsvalg. Ville mye heller betalt for det enn FSD eventyret.

THE

Jeg kan ikke huske at jeg opplevde fantombremsing på TACC eller AP før en eller annen gang mot slutten av 2018 eller deromkring. Jeg er ganske sikker på at det ikke var et problem det første året jeg hadde bilen i alle fall. De siste månedene så har jeg også hatt veldig få tilfeller med uønsket bremsing og nykking, og jeg husker ikke sist jeg hadde en kraftig oppbremsing, men det var nok i fjor høst en gang. Fra 2019 til 2022 var TACC og AP ubrukelig.  Nå fungerer det såpass bra på min bil at jeg faktisk kunne tenkt meg å bruke AP om de får orden på fartsgrensene i bilen. Jeg har TMX med AP2.0, og det kan jo selvfølgelig være problemer med andre HW- og SW-versjoner enn det min bil er utstyrt med.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på mandag 27. februar 2023, klokken 20:11

Jeg kan ikke huske at jeg opplevde fantombremsing på TACC eller AP før en eller annen gang mot slutten av 2018 eller deromkring. Jeg er ganske sikker på at det ikke var et problem det første året jeg hadde bilen i alle fall. De siste månedene så har jeg også hatt veldig få tilfeller med uønsket bremsing og nykking, og jeg husker ikke sist jeg hadde en kraftig oppbremsing, men det var nok i fjor høst en gang. Fra 2019 til 2022 var TACC og AP ubrukelig.  Nå fungerer det såpass bra på min bil at jeg faktisk kunne tenkt meg å bruke AP om de får orden på fartsgrensene i bilen. Jeg har TMX med AP2.0, og det kan jo selvfølgelig være problemer med andre HW- og SW-versjoner enn det min bil er utstyrt med.
Jeg mener også å huske at ting var mye bedre før, men er litt usikker på om det er «rosenrøde briller».

På egen bil (2019 M3p) er jeg enig i at TACC har blitt dårligere, men kan ikke si jeg synes den har blitt bedre i det siste. Jeg er sporadisk bruker og sjekker den som regel ut når noen (stort sett på forumet her) sier at den er blitt bedre. Har hittil blitt skuffet.....

Men ingenting hadde vært bedre enn at TACC kunne fungere en hel langtur uten hikkups.

Handyman

Dette er jo ikke overraskende i det hele tatt. Betaen har jo aldri kunnet være noe annet enn Level 2. De som ikke har skjønt dette kan umulig ha satt seg inn i saken. Det som har overrasket meg er de som ikke har skjønt at Betaen er Level 2.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Iflg nettet så vil man aldri kunne få "FSD" uten HW 4 - og den kommer aldri på gamle modeller, kun nye. Så - ja mange har blitt lurt.

Ellers er det tragisk at man ikke har en fungerende CC samt lyktespylere og auto vindusviskere på en bil til 500´

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA