FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Kim- på lørdag 25. februar 2023, klokken 22:41
Den klarte hvertfall å ta en sving i 80 km/t. Nå funker det kun på rett vei

Du kan ikke ha prøvd Tesla nå nylig?  :P

Den var mer kamikaze før og stupte inn i svinger den burde sakket ned for. I tillegg gikk den sent inn i svingen, trakk ut mot kanten og så styrte skarpt inn igjen. Det var ikke bra kjøring. I tillegg var sjåførene mer eksperimentelt innstilt. "La oss se om den klarer denne". Nå er vi vant til det, nå skal det bare funke. 3eren tar ikke kamikaze-svinger, den bremser heller for langt ned. Eksempler fra Bergensområdet:

- Vågsbotn, hvis du kommer fra Åsane og skal mot Knarvik så blir den livredd oppå rampen fordi den sikkert tror du er nede i rundkjøringen.
- Spaghettikrysset sør for Fløyfjellstunnelen, etter du har skiftet felt til Danmarksplass. Den takler svingen helt fint, men er veldig pysete.

Du nevnte Voss - Bergen, jeg kjører den ganske ofte. Kjørte den i går og skal kjøre den nå igjen etter jeg har drukket opp kaffen min. Der er det største problemet fartsgrenser. Store deler av strekningen er det rett og slett feil fart, helt uforståelig hvorfor når både skiltingen og offentlige data er spot on. Hverken før eller nå taklet de rundkjøringer, både før og nå ble de forvirret av avkjøringsfelt uten merking og prøver å legge seg midt i. Og både før og nå tar den noen enkle svinger helt elendig, trekker inn mot midtlinjen i venstresving med dårlig sikt f.eks., sånn at du risikerer å komme borti en lastebil.

Det var fantombremsing før, men det var verre på 3eren. Så ble det bedre med Tesla Vision, men da ble andre ting verre igjen. Inn i tunneler mister den synet og friker ut, før kunne den frike ut på flatmark uten noen ting i nærheten. Jeg får av og til kollisjonsvarsler ut av det blå, det skal sies.

Av alt dette her er det kun kamikaze-sving vs pyse-sving som har noe med juridiske restriksjoner å gjøre. Alt annet som er dårlig, enten de var bedre eller verre før, er dårlig fordi Tesla ikke klarer å gjøre det bra. Ikke fordi EU har tvunget dem til å gjøre det dårlig.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. februar 2023, klokken 23:44
UN/ECE har sikkert en velbegrunnet årsak til å innføre restriksjonene, og det ville vært greit om Tesla hadde levert biler som tilfredstilte kravene. Nå fortsatte de å levere biler med funksjoner som ikke var tillatt i Europa + flere andre land. Grensene UN/ECE bruker i dag mener jeg kom i 2012. I 2016 startet omskrivningen av AP i forbindelse med bruddet med MobilEye, og allerede da burde Tesla ha sørget for å ha lest dokumentasjonen fra UN/ECE. Og tilpasset seg til disse. Nå blir funksjonene redusert eller fjernet nærmest i takt med Teslas forståelse av UN/ECE.

Helt til nylig kunne man lese på Teslas norske websider at EAP hadde både Summon og Smart Summon. Dette til tross for at "alle" vet at Smart Summon ikke er tillatt her til lands eller andre UN/ECE-land. Ignorant? Tja.
Hm, her vil jeg gjerne se litt dokumentasjon for påstandene dine. Synes det er drøyt å påstå att Tesla ikke har satt seg inn i reguleringene.

Som jeg husker det tilpasset Tesla seg reguleringen (r79) som kom sent i 2018 grunnet endringer som gjorde at bilene måtte typegodkjennes på nytt tidlig i 2019.

Reguleringene i R79 ser man og er veldig tett lagt opp til begrensningene til Mercedes sitt "autopilot" system som kom i 2016/17, uten at jeg skal spekulere i hvorfor.

Link til R79:

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3f7415ac-ff32-11e8-a96d-01aa75ed71a1

Siste revisjon jeg fant, mener de har endret litt på g krefter tillatt osv:

https://unece.org/sites/default/files/2021-02/R079r4am3e.pdf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 07:58
Av alt dette her er det kun kamikaze-sving vs pyse-sving som har noe med juridiske restriksjoner å gjøre. Alt annet som er dårlig, enten de var bedre eller verre før, er dårlig fordi Tesla ikke klarer å gjøre det bra. Ikke fordi EU har tvunget dem til å gjøre det dårlig.
Ser ut som om du ikke bruker auto lange change og NoA. Det ble helt klart kraftig påvirket av reguleringen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Motorwatt

SitatSom jeg husker det tilpasset Tesla seg reguleringen (r79) som kom sent i 2018 grunnet endringer som gjorde at bilene måtte typegodkjennes på nytt tidlig i 2019.

Det er fabrikanten som utsteder Konformitetssertifikat (COC), og som danner grunnlaget for EF-typegodkjenning. En senere endring av UN/ECE-regler har etter det jeg kan finne ikke tilbakevirkende kraft. Hvis det på et senere tidspunkt oppdages alvorlige feil eller mangler på grunn av uoverenstemmelse mellom de UN/ECE regler som gjaldt ved godkjenningen og COC, kan det sikkert kreves at fabrikanten gjør endringer. Og da for tilpasning av den originale typegodkjenningen. Mrk. Dette er skrevet etter de kilder jeg har funnet, og det kan muligens være åpninger for andre forståelser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 07:58
Sitat fra: Kim- på lørdag 25. februar 2023, klokken 22:41
Den klarte hvertfall å ta en sving i 80 km/t. Nå funker det kun på rett vei

Du kan ikke ha prøvd Tesla nå nylig?  :P

Den var mer kamikaze før og stupte inn i svinger den burde sakket ned for. I tillegg gikk den sent inn i svingen, trakk ut mot kanten og så styrte skarpt inn igjen. Det var ikke bra kjøring. I tillegg var sjåførene mer eksperimentelt innstilt. "La oss se om den klarer denne". Nå er vi vant til det, nå skal det bare funke. 3eren tar ikke kamikaze-svinger, den bremser heller for langt ned. Eksempler fra Bergensområdet:

- Vågsbotn, hvis du kommer fra Åsane og skal mot Knarvik så blir den livredd oppå rampen fordi den sikkert tror du er nede i rundkjøringen.
- Spaghettikrysset sør for Fløyfjellstunnelen, etter du har skiftet felt til Danmarksplass. Den takler svingen helt fint, men er veldig pysete.

Du nevnte Voss - Bergen, jeg kjører den ganske ofte. Kjørte den i går og skal kjøre den nå igjen etter jeg har drukket opp kaffen min. Der er det største problemet fartsgrenser. Store deler av strekningen er det rett og slett feil fart, helt uforståelig hvorfor når både skiltingen og offentlige data er spot on. Hverken før eller nå taklet de rundkjøringer, både før og nå ble de forvirret av avkjøringsfelt uten merking og prøver å legge seg midt i. Og både før og nå tar den noen enkle svinger helt elendig, trekker inn mot midtlinjen i venstresving med dårlig sikt f.eks., sånn at du risikerer å komme borti en lastebil.

Det var fantombremsing før, men det var verre på 3eren. Så ble det bedre med Tesla Vision, men da ble andre ting verre igjen. Inn i tunneler mister den synet og friker ut, før kunne den frike ut på flatmark uten noen ting i nærheten. Jeg får av og til kollisjonsvarsler ut av det blå, det skal sies.

Jeg foretrekker det du kaller for kamikaze styring enn både 1 og 2 hjulbredder utenfor gulstripen og nødhøgg på bremsen midt i svingen. Men for å si det sånn. Autopilot eller cruisecontrol blir sjeldent brukt lengre, og da kun på motorvei eller steder hvor jeg vet den funker. Det er så ustabilt at det er flaut som sjåfør å bruke systemet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Kim- på søndag 26. februar 2023, klokken 11:26
Men for å si det sånn. Autopilot eller cruisecontrol blir sjeldent brukt lengre, og da kun på motorvei eller steder hvor jeg vet den funker. Det er så ustabilt at det er flaut som sjåfør å bruke systemet
Jeg er helt på samme posisjon. Skulle gjerne brukt TACC mer på langturer, men den er ikke stabil nok og har alltid gitt noen såpass ubehagelige utfall så den prioriteres ned. I det siste har jo Tesla også lagt til vindusvisker og lysautomatikk som ytterligere frustrerer og demper lysten til å bruke det. Spesielt i mørke synes jeg dette kommer frem.

Derfor undrer det meg veldig over to ting. Den ene er at noen synes AP og TACC er helt fantastisk og så nydelig å bruke.
Den andre er at noen av disse er veldig opptatt av å fortelle meg (og andre) som har dårlig inntrykk av funksjon at vi;
-er inkompetente og bruker systemet feil
-ikke stiller det inn riktig
-har feil forventninger
-kjører på feil sted
-hater Tesla
-har andre ondsinnede motiver

Jeg har 100% respekt for at andre kan se annerledes på ting enn meg. Vet også meget godt at noen kan like ting jeg ikke liker, med gode grunner vil jeg anta.
Men jeg klarer ikke forstå «misjonsvirksomheten», hvertfall ikke på reelle kriterier. Muligens er dette grunnlagt i at totalitære trossystemer både skremmer og frastøter meg.

Edit; ....

Motorwatt

Vi med gamle biler har ikke problemer med lysautomatikk o.l. Men etter siste FW med EAP aktivert får jeg nå "rødt ratt" med tilhørende funksjonstap og lyder hver gang jeg kjører inn i en tunnell på E18. Konsekvent. Ikke noe med fantombremsing å gjøre, men gjør selvsagt AP helt ubrukelig. På den forrige FW-versjonen fikk jeg bare "Begrenset sikt. Farten reduseres" på de samme stedene.

Selv også i tåke på dagtid skjer det samme til tross for minst 200 m. vertikalsikt. Selv et fly kan lande med slik sikt ....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

SitatAutopilot eller cruisecontrol blir sjeldent brukt lengre, og da kun på motorvei eller steder hvor jeg vet den funker. Det er så ustabilt at det er flaut som sjåfør å bruke systemet

Kim- :+1: ser den, men der den funker. er den jo helt konge....med noen unntak da...

Electric cars in Norway

SitatMen jeg klarer ikke forstå «misjonsvirksomheten», hvertfall ikke på reelle kriterier.

Counter... enig med deg men det er jo litt gøy da....

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. februar 2023, klokken 12:55
SitatMen jeg klarer ikke forstå «misjonsvirksomheten», hvertfall ikke på reelle kriterier.

Counter... enig med deg men det er jo litt gøy da....
Nei

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 26. februar 2023, klokken 10:37
SitatSom jeg husker det tilpasset Tesla seg reguleringen (r79) som kom sent i 2018 grunnet endringer som gjorde at bilene måtte typegodkjennes på nytt tidlig i 2019.

Det er fabrikanten som utsteder Konformitetssertifikat (COC), og som danner grunnlaget for EF-typegodkjenning. En senere endring av UN/ECE-regler har etter det jeg kan finne ikke tilbakevirkende kraft. Hvis det på et senere tidspunkt oppdages alvorlige feil eller mangler på grunn av uoverenstemmelse mellom de UN/ECE regler som gjaldt ved godkjenningen og COC, kan det sikkert kreves at fabrikanten gjør endringer. Og da for tilpasning av den originale typegodkjenningen. Mrk. Dette er skrevet etter de kilder jeg har funnet, og det kan muligens være åpninger for andre forståelser.
Det var Tesla som gjorde endringer i software som utløste ny typegodkjenning og derved måtte tilpasse seg gjeldende regulering på det tidspunktet. Det gjaldt da alle nye og eksisterende biler som fikk den oppdateringen.

Venter fremdeles på at du skal dokumentere at Tesla ikke har forholdt seg til gjeldende reguleringer fra 2012 angående autopilot. Som du ser kom første utgave av R79 i desember 2018. Er det andre reguleringer fra 2012 som dekker det som du kjenner til, eller har du tatt det ut av løse lufta?

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. februar 2023, klokken 12:14
Derfor undrer det meg veldig over to ting. Den ene er at noen synes AP og TACC er helt feilfritt og så nydelig å bruke.
Hm, har da fulgt med lenge på diskusjonene, men kan ikke huske å ha sett noen hevde at TACC er feilfri. Da har du sikkert en link til en post?

Counterpointer

Post 2121 i denne tråden er det første som kommer opp. Min oppfatning er ikke knyttet til en enkelt post eller bruker men hvordan det oppfattes fremstilt.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. februar 2023, klokken 14:54
Post 2121 i denne tråden er det første som kommer opp. Min oppfatning er ikke knyttet til en enkelt post eller bruker men hvordan det oppfattes fremstilt.
Dette er ikke å påstå at TACC er feilfri. Det er å påstå at den har blitt bedre.
Sitat
Min erfaring er nesten stikk motsatt. Nå kjører den under forhold den var sjanseløs tidligere.
Våt snø og slaps gjorde at RADARen sluttet å fungere. Borte var både AP og CC. Nå fungerer det også i snøstorm.

My bedre om man forholder seg til hva som faktisk blir skrevet, og ikke overdriver for å lage ett poeng ut av det. Jeg oppfatter det ikke som om noen som diskuterer TACC har argumentert for at den er feilfri. At den oppleves forskjellig er en annen sak, men det er det jo mange grunner til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA