FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. februar 2023, klokken 21:10
Kjøpte FSD ........ Hadde få illusjoner om å bli fraktet hit eller dit uten å kjøre selv.
Den perfekte Tesla kunde

Motorwatt

SitatKjøpte FSD ........ Hadde få illusjoner om å bli fraktet hit eller dit uten å kjøre selv.

Du sier få, men hva var illusjonene du betalte for?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. februar 2023, klokken 21:52
SitatKjøpte FSD ........ Hadde få illusjoner om å bli fraktet hit eller dit uten å kjøre selv.

Du sier få, men hva var illusjonene du betalte for?
Ingen. Jeg kjøpte FSD den gangen for å sikre meg best mulig variant av AP, og evt få oppgradert HW. Det fikk jeg. Forskjellen i pris på AP (EAP fantes ikke den gangen) og FSD var 2% av bilprisen. Så ikke store bekymringen akkurat.

Det jeg dog var smått irritert på var hvor lang tid det tok å få AP2 opp på ett nivå som var bedre enn AP1. Og så kom de nye reguleringene og ødela alt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Det som bilene er dårlig på i dag har null og niks med reguleringer å gjøre. De får ikke til det de sier de skulle få til, og de glipper på basics som andre bilmerker gjør det bra på.
'21 3LR

Motorwatt

#2479
Tidligere var det ingen restriksjoner på:

G-kraft
NoA
Filskifte
etc.

Det ble innført på EAP uten varsel da Tesla begynte å lese reglene i UN/ECE
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. februar 2023, klokken 17:17
Tidligere var det ingen restriksjoner på:

G-kraft
NoA
Filskifte
etc.

Det ble innført uten varsel på EAP da Tesla begynte å lese reglene i UN/ECE
For ikke å glemme intervallet for å "nappe i rattet". Selgeren hos Tesla KRS fortalte at hun mot slutten kun trengte å ta i rattet et par tre ganger på en kjøretur på 50 minutter (motorvei).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. februar 2023, klokken 17:17
Tidligere var det ingen restriksjoner på:

G-kraft
NoA
Filskifte
etc.

Det ble innført uten varsel på EAP da Tesla begynte å lese reglene i UN/ECE

Men de var jo ikke begrensende på hvor god bilen faktisk er til å utføre autonome kjøreoppgaver, bare under hvilke forhold den kunne fortsette å gjøre de middels/dårlige. Rett fram på motorvei er ikke så vanskelig for automatikk å gjøre middels/dårlig, mange merker klarer det. Og den middels/dårlige automatikken førte til mange ulykker fordi idiotene som kjørte ikke fulgte godt nok med.
'21 3LR

Kim-

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. februar 2023, klokken 16:46
Det som bilene er dårlig på i dag har null og niks med reguleringer å gjøre. De får ikke til det de sier de skulle få til, og de glipper på basics som andre bilmerker gjør det bra på.

Du kan ikke ha prøvd Tesla før restriksjonene kom?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

Sitat fra: Kim- på lørdag 25. februar 2023, klokken 18:48
Sitat fra: OlaM på lørdag 25. februar 2023, klokken 16:46
Det som bilene er dårlig på i dag har null og niks med reguleringer å gjøre. De får ikke til det de sier de skulle få til, og de glipper på basics som andre bilmerker gjør det bra på.

Du kan ikke ha prøvd Tesla før restriksjonene kom?

Jo. Hvis man tror det var så veldig bra før restriksjonene så har man enten akutt hukommelsestap eller så leter man etter en ekstern syndebukk til å ta skylden for noe som er Tesla sitt ansvar.
'21 3LR

Motorwatt

Ingen tvil om at det er Teslas ansvar å sette seg grundig inn i, og å etterkomme, regelverket i de deler av verden de leverer biler til. Dette har de ignorert. Det som undrer meg er at de har fått europeisk typegodkjenning. Men mener å ha hørt at slik godkjenning ikke krever inspeksjon av kjøretøyene det gjelder, men kun er papirarbeid. Da er sjansene store for at Tesla bevisst har omgått reglene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. februar 2023, klokken 19:31
Sitat fra: Kim- på lørdag 25. februar 2023, klokken 18:48
Sitat fra: OlaM på lørdag 25. februar 2023, klokken 16:46
Det som bilene er dårlig på i dag har null og niks med reguleringer å gjøre. De får ikke til det de sier de skulle få til, og de glipper på basics som andre bilmerker gjør det bra på.

Du kan ikke ha prøvd Tesla før restriksjonene kom?

Jo. Hvis man tror det var så veldig bra før restriksjonene så har man enten akutt hukommelsestap eller så leter man etter en ekstern syndebukk til å ta skylden for noe som er Tesla sitt ansvar.
Den klarte hvertfall å ta en sving i 80 km/t. Nå funker det kun på rett vei
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

daktari

Sitat fra: Kim- på lørdag 25. februar 2023, klokken 18:48
Sitat fra: OlaM på lørdag 25. februar 2023, klokken 16:46
Det som bilene er dårlig på i dag har null og niks med reguleringer å gjøre. De får ikke til det de sier de skulle få til, og de glipper på basics som andre bilmerker gjør det bra på.

Du kan ikke ha prøvd Tesla før restriksjonene kom?
Mener du at AP var bedre før?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Da må man definere "bedre".

Eksempel: NoA - Med NoA og destinasjonen programmert, ville bilen automatisk ta ut retningsviseren, og styre bilen ut fra motorveien. i dag må man manuelt ta ut retningsviseren på riktig tid for å starte prosessen. Bedre? Dårligere? Tja.

Med AP aktivert kunne bilen utføre en sving med X-gravitasjonskraft. Så ble denne for å føge UN/ECE redusert, slik at AP ville kutte ut midt i svingen hvis bilen kom over 0.34 g. Bedre? Dårligere? Tja.

Tidligere kunne man automatisk foreta et filskifte, og ha tid til å få den gjennomført. I dag er det lagt inn flere tidsgrenser som ikke må overskrides for å foreta et vellykket filskifte. Igjen UN/ECE regler. Bedre? Dårligere? Tja.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

#2488
Ja, dette som motorwatt skriver. Jeg kan ikke si at AP har blitt noe særlig bedre på 4-5 år. Syns den har stått på stedet hvil mtp styring og oppfatning av ting hvis en ser vekk fra restriksjonene. Kjørte hele veien fra Voss til Bergen med AP på X'n (AP2.5) uten en eneste avbryting eller jeg måtte ta over. Det har vært forsøkt med både 3 og Y uten suksess.

Edit: Voss-Bergen E16, ca 100km med blanding av 60-80 soner, tunneler og bratte svinger.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

UN/ECE har sikkert en velbegrunnet årsak til å innføre restriksjonene, og det ville vært greit om Tesla hadde levert biler som tilfredstilte kravene. Nå fortsatte de å levere biler med funksjoner som ikke var tillatt i Europa + flere andre land. Grensene UN/ECE bruker i dag mener jeg kom i 2012. I 2016 startet omskrivningen av AP i forbindelse med bruddet med MobilEye, og allerede da burde Tesla ha sørget for å ha lest dokumentasjonen fra UN/ECE. Og tilpasset seg til disse. Nå blir funksjonene redusert eller fjernet nærmest i takt med Teslas forståelse av UN/ECE.

Helt til nylig kunne man lese på Teslas norske websider at EAP hadde både Summon og Smart Summon. Dette til tross for at "alle" vet at Smart Summon ikke er tillatt her til lands eller andre UN/ECE-land. Ignorant? Tja.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA