FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Det går nok mot skjerping av kravene i USA. Kravene til å følge med kan fort bli like strenge som i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Hva kan det i ytterste konsekvens bety hvis dette virkelig skulle sprekke? Både Tesla og EM har hatt store (les gigantiske) inntekter på salg av FSD. Det opplagte må vel iallfall resultere i en "detronisering" av EM. Tesla vil nok overleve, men med et enormt tap både økonomisk og prestisjemessig. Og hvem kan/vil starte prosessen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 23. februar 2023, klokken 22:11
Advarsel, kraftig kost. 
Men interressante sammenligninger jeg ikke har tenkt på før.
https://securityboulevard.com/2022/08/tesla-in-race-against-time-to-suck-owners-dry-before-theyre-killed-in-a-fire/
Hadde spekulanten kun siktet til FSD hadde det ikke virket så desperat, men å spekulerer i at TESLA er Ponzi blir litt fjernt og desperat. Det bærer mer preg av ønsketenking enn rasjonell argumentasjon. For noen faller nok dette rett inn i deres virkelighet, men jeg får litt mye Anti-vaxxer-feeling når jeg leser det.

Motorwatt

Tror ingen seriøse konkurrenter ønsker Tesla bort fra markedet. De fleste tåler konkurranse, og har levd med det i mange år. At det finnes delte meninger blant forumdebatanter og investorer er helt normalt nærmest uansett hvilket produkt som diskuteres.

Å skille FSD-skandalen fra Tesla som et frittstående fenomen er selvsagt umulig. Selv om entusiaster mener det problemløst.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Enig, men Ponzi (pyramidespill) kjennetegnes av salg, eller investering i noe som ikke eksisterer. Det kan ingen ærlig mene at er tilfellet for Tesla. Det er tross alt et udiskutabelt produkt du får for pengene. At noen mener mener at FSD kan være Ponzi er en helt annen sak. Hvis man mener at disse to ett og samme, da har man et forklaringsproblem.

Counterpointer

Hvordan skal en skille FSD som noe separat fra Tesla? De er jo totalt integrert! All hardware sitter jo i bilene, og bare der.

Hvis en selger turer til Kristiansand dyrepark for 10 000 kr og i tillegg kan du for 1000 kr få se enhjørninger. Så blir det jo ikke mindre svindel av at Dyreparken eksisterer og er et kult sted, da enhjørninger vitterlig ikke eksisterer.

Ps ikke kom dragende med kabelsatan for han er en teaterforestilling

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på fredag 24. februar 2023, klokken 00:10
Enig, men Ponzi (pyramidespill) kjennetegnes av salg, eller investering i noe som ikke eksisterer. Det kan ingen ærlig mene at er tilfellet for Tesla. Det er tross alt et udiskutabelt produkt du får for pengene. At noen mener mener at FSD kan være Ponzi er en helt annen sak. Hvis man mener at disse to ett og samme, da har man et forklaringsproblem.
Hvis denne saken ender i retten, noe den faktisk kan, så er det selvsagt Tesla som blir saksøkt. Det er de som har markedsført produktet, solgt det, og hatt milliard-inntekter siden 2016. Men de har ikke levert i forhold til originale beskrivelser. Krumspringene deres med navnebytte og beskrivelser vil de nok neppe komme langt med. Hvis EM og styre mener at René Descartes' filosofiske "Cogito, ergo sum"  ('Jeg tenker, altså er jeg') er nok, så lykke til...
Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Tesla har jo tatt ganske mye penger for ting som ennå ikke er levert. Alle som har betalt for FSD kan jo før eller senere kreve tilbake pengene. Forhåndsbetalinger til Cybertruck og Semi står sikkert ikke trygt på sparekonto. Og de litt naive lojalitetsprogrammene endte jo opp med å skylde ganske mange Roadstere, men der kan de vel åle seg unna på et vis.
'21 3LR

hELgenen

Sitat fra: OlaM på fredag 24. februar 2023, klokken 07:22
Tesla har jo tatt ganske mye penger for ting som ennå ikke er levert. Alle som har betalt for FSD kan jo før eller senere kreve tilbake pengene.

Det tror jeg ikke de kan - men dersom du mener at noen vil prøve - vel så kan det tenkes.
Denne diskusjonen har gått lenge nå - og selv de mest ihuga Tesla fans aksepterer som regel at FSD har blitt oversolgt for mer enn det man faktisk har fått.  Så på en måte har de fleste forstått at det man kjøpte - det har man ikke fått.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: OlaM på fredag 24. februar 2023, klokken 07:22
Tesla har jo tatt ganske mye penger for ting som ennå ikke er levert. Alle som har betalt for FSD kan jo før eller senere kreve tilbake pengene.

Det tror jeg ikke de kan - men dersom du mener at noen vil prøve - vel så kan det tenkes.
Denne diskusjonen har gått lenge nå - og selv de mest ihuga Tesla fans aksepterer som regel at FSD har blitt oversolgt for mer enn det man faktisk har fått.  Så på en måte har de fleste forstått at det man kjøpte - det har man ikke fått.

Du har nok rett at de ikke vil lykkes, men de kan godt stelle i stand et rettslig helsike med de effektene det kan ha på børsverdi osv.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 07:45
Så på en måte har de fleste forstått at det man kjøpte - det har man ikke fått.
Dette er upresist. Om man har fått det man kjøpte kommer an på hva man har forventninger om å få.

Hvis man har tatt Tesla sin reklame som fakta, så har man helt klart ikke fått det. Selv har jeg hatt helt andre forventninger og har stort sett fått det jeg forventet.

Dette er og en policy jeg bruker uansett hva jeg kjøper. Jeg prøver å researche produkter før jeg kjøper de, og så gjør jeg meg opp en mening om hva jeg tror de er før jeg bestiller. Å tro på markedsføring har jeg gitt opp for lenge siden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

De av oss som kjøpte i 2016-2018 kjøpte basert på helt andre beskrivelser fra Tesla sin side, enn det som kom etterpå, og i den tiden så var det heller ikke spesielt åpenbart at de var så langt bak som de faktisk var. Samtidig var også prisen ganske hyggelig i den tiden (totalen var omtrent lik som i dag, men EAP var ekstrautstyr som tok mesteparten av kosten, og EAP er stort sett levert).

Motorwatt

EAP er stort sett levert. men vi som har hatt den en stund opplever at den på flere måter funksjonsmessig også er blitt redusert. Dette ene og alene av den grunn at Tesla ikke har lest, eller ikke forstått, det europeiske regelverket. Vanskelig å undersøke på forhånd...
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA