FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 16. februar 2023, klokken 23:12
Hva blir konsekvensene av fsd recall OG hw4 på litt sikt?

1) masse bråk med kunder som har kjøpt fsd --> løses med forlik: cash, refusjon, gratis fsd på ny bil? 400.000 kunder i usa og Canada så langt skal ha ca 150.000,- tilbake.. 

2) masse bråk med de som kjøpte Model 3 i 2019 fordi bilen skulle bli robotxai og tjene penger for eieren --> store erstatningssummer for tapt inntekt?

3) bråk med investorer som taper masse fra kurstoppen og fremover --> straffesak for svindel? --> erstatninger og fengsel som Milton og Holmes?

Dette kan eskalere raskt dessverre. Lønner seg aldri å juge.
I realiteten;
Litt lavere aksjekurs på kort sikt og så glemmes det
En ny ripe i anseelsen, der er det riper fra før men det er mye å gå på.
Blir nok noen rettssaker og de løses nok stort sett med et dårlig forlik i kjent Tesla stil.
Litt brumming fra noen investorer men ikke noen straffesaker.....

Too big to fail

overskyet

Burde i alle fall gi litt mer ammunisjon til det class action søksmålet.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 23:26

Too big to fail
Jepp, mange som har blitt rike på TSLA vil ikke at det skal skje noe her.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer link=topic=53631.msg1092211#msg1092211
Too big to fail [emoji1744

Enig. I tillegg til de mange nye eiere som formidler det gode budskap om Tesla, så går nok dette over. Eierentusiasmen har vel aldri vært større for noe bilmerke i nyere tid, og vi må nok tilbake til T-Ford for å finne noe liknende. Derfor svelges mangler og svakheter i stort monn. Menn i bilkjøpsfasen burde snart få en navngitt diagnose 😀.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Storg

Sitat fra: jokke på torsdag 16. februar 2023, klokken 20:03
De fjerner FSD beta i alle biler? Mye penger rett i toalettet for mange dette her
Nope.  Alle kjører videre som vanlig. Og så får man en Software oppdatering om noen uker som fikser «feilene» i FSD.

Sent from my iPhone using Tapatalk

HKS

Sitat fra: Storg på fredag 17. februar 2023, klokken 00:14
Sitat fra: jokke på torsdag 16. februar 2023, klokken 20:03
De fjerner FSD beta i alle biler? Mye penger rett i toalettet for mange dette her
Nope.  Alle kjører videre som vanlig. Og så får man en Software oppdatering om noen uker som fikser «feilene» i FSD.
Jepp...

Fra NHTSA:
SitatTesla will release an over-the-air (OTA) software update, free of charge. Owner notification letters are expected to be mailed by April 15, 2023. Owners may contact Tesla customer service at 1-877-798-3752. Tesla's number for this recall is SB-23-00-001.

Tipper det løses i versjon 11.3 av FSD, og at dette er en av grunnene til at versjon 11 er forsiket.
Tesla Model 3 Long Range

filtvet

Tipper også alt alt løser seg i versjon 99.1 og med hw 9.

geear

Akkurat hva er det som skal løses?

Var Model S-en som forårsaket kjedekollisjonen, som er den mest profilerte saken mot dette, på AP eller FSD? Er det avdekket hvorfor den skiftet fil og stanset? Var det mangel på førerinteraksjon (skulle vel i å så fall også slått på nødblink da den stanset)? Er det fantombremsing de skal løse? Fjerne AP/TACC/FSD tviler jeg på at blir aksjonen, da blir det ramaskrik...

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:47
Dette er nok bare begynnelsen. Det går akkurat som jeg har trodd i lang tid. Når FSD blir rullet ut til mange nok biler så fører det til at folk får øynene opp for denne galskapen og ansvarlige myndigheter blir presset til å ta affære. Det blir sikkert litt fram og tilbake men min spådom er at FSD slik den testes ut i dag ikke lenger finnes om ett år eller to. Da snakker vi evt. om en veldig begrensa versjon til bruk på f.eks. motorvei og så er fokuset over på standardisering i hele bransjen for å kunne ta i bruk tilsvarende funksjoner "i prod" om en 5-10 års tid eller noe i den dur.....
Husk på at det kjører rundt masse førerløse biler i USA, så Tesla sin FSD, klassifisert som førerasssistanse og som krever full oppmerksomhet fra fører til enhver tid, er "ingenting" i forhold til det. Tesla er jo også langt fra alene om å tilby denne funksjonaliteten.

Motorwatt

Det er riktig at det er flere som tenker autonomi på ett eller annet nivå. Flere har også justert ned ambisjonsnivået. Tesla er vel den eneste som har kommet med en utførlig beskrivelse på hva som er målsettingen (2016), og som vedlikeholder den. Det gjør dem unike og samtidig sårbare.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: geear på fredag 17. februar 2023, klokken 09:09
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:47
Dette er nok bare begynnelsen. Det går akkurat som jeg har trodd i lang tid. Når FSD blir rullet ut til mange nok biler så fører det til at folk får øynene opp for denne galskapen og ansvarlige myndigheter blir presset til å ta affære. Det blir sikkert litt fram og tilbake men min spådom er at FSD slik den testes ut i dag ikke lenger finnes om ett år eller to. Da snakker vi evt. om en veldig begrensa versjon til bruk på f.eks. motorvei og så er fokuset over på standardisering i hele bransjen for å kunne ta i bruk tilsvarende funksjoner "i prod" om en 5-10 års tid eller noe i den dur.....
Husk på at det kjører rundt masse førerløse biler i USA, så Tesla sin FSD, klassifisert som førerasssistanse og som krever full oppmerksomhet fra fører til enhver tid, er "ingenting" i forhold til det. Tesla er jo også langt fra alene om å tilby denne funksjonaliteten.

Ja, klar over det, og det har vært gjort testing av "autonome" kjøretøy i Norge i mange år allerede. Dette vil jo fortsette, og øke i omfang de neste årene, noe som jo er bra slik at teknologien og samfunnet ellers modnes for en framtid som vil komme på et tidspunkt.

MEN, både testene i Norge og "førerløse" biler i drift ellers i verden foregår under helt andre premisser enn det Tesla er i ferd med å teste ut. Jeg mener det på ingen måte kan sammenlignes. Men det er vel en diskusjon i seg selv.

Det som er den store forskjellen mellom USA og EU er hvordan myndighetene regulerer "biler på veien". I USA er dette Ville Vesten i forhold til EU men nå tror jeg vi vil se en sterkere regulering i USA også på dette området. Det er i alle fall store krefter i sving der borte og jeg tror det vil ende opp med større krav til ny tek som blir sluppet ut på veiene. Når det gjelder EU så er det ikke en i sjanse verden at det som nå kalles FSD Beta vil komme "anytime soon". Vi har helt andre krav til regulering av kjøretøy og her er det mer "føre var" prinsippet som gjelder enn "etter snar" som i USA.

Men vi får se, jeg sitter på ingen måte med fasiten, bare spekulerer basert på den historikken og erfaringen jeg sitter på.

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 10:15
Når det gjelder EU så er det ikke en i sjanse verden at det som nå kalles FSD Beta vil komme "anytime soon". Vi har helt andre krav til regulering av kjøretøy og her er det mer "føre var" prinsippet som gjelder enn "etter snar" som i USA.
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system. Er det at det også skal kunne brukes i bygater som er problemet? Eller er det noen annet jeg ikke har fått med meg?
Om det heter EAP, FSD-beta... eller Bjarte spiller jo ingen rolle.
At det ikke vil være identisk med hvordan det fungerer i USA er no klart, slik er det jo med EAP også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system.  EAP også.
Det er klassifisert som et L2 system ettersom det ikke fungerer som noe mer. MEN, det er i realiteten testing av et "L5 system" og det er her problemet ligger.

Det er det mange som er uenig med deg i (tror ikke jeg trenger å oppgi noen kilder til den påstanden). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre men jeg tror det er noen der ute som legger litt mer i et system som heter "Full Self Driving" enn f.eks. Bjarne. Men kudos for artig påfunn....... :)

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 10:39
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system.  EAP også.
Det er klassifisert som et L2 system ettersom det ikke fungerer som noe mer. MEN, det er i realiteten testing av et "L5 system" og det er her problemet ligger.

Det er det mange som er uenig med deg i (tror ikke jeg trenger å oppgi noen kilder til den påstanden). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre men jeg tror det er noen der ute som legger litt mer i et system som heter "Full Self Driving" enn f.eks. Bjarne. Men kudos for artig påfunn....... :)
Jeg kan forstå at noen mener navnet har betydning, men Tyske myndigheter nådde jo ikke frem med sitt krav om at Tesla ikke kunne markedsføre systemet sitt som "Autopilot".
Mener du at det ikke er tillatt at et L2 system samler data som skal brukes til høyere nivå senere? Eller mener du at FSD-beta har funksjoner som ikke er tillatt for et L2 system? Har L2 begrensinger for hvilke funksjoner som er tillatt? Er det ikke kun en definisjon på sjåførens grad av overvåking og ansvar?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 11:49
Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 10:39

Jeg kan forstå at noen mener navnet har betydning, men Tyske myndigheter nådde jo ikke frem med sitt krav om at Tesla ikke kunne markedsføre systemet sitt som "Autopilot".
Mener du at det ikke er tillatt at et L2 system samler data som skal brukes til høyere nivå senere? Eller mener du at FSD-beta har funksjoner som ikke er tillatt for et L2 system? Har L2 begrensinger for hvilke funksjoner som er tillatt? Er det ikke kun en definisjon på sjåførens grad av overvåking og ansvar?

Enten så ser man at det å la hvermannsen teste "fremtidig uferdig L5 SW" i egen bil er problematisk eller så ser man det ikke.....

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. februar 2023, klokken 23:42
Menn i bilkjøpsfasen burde snart få en navngitt diagnose .
F99.9 Realitetsbrist i det autonome tankesystemet. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA