FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Mens Huyndai eieren to poster opp, stiller i en annen klasse?

Godt både Motorwatt og jeg har Tesla da

RJK

Ja, "noen" har missfortått og trodd de er på et lukket forum, og ikke et åpent et. Tror selv ikke Teslaeiernes forum er så lukket som @DagfinnN ser ut til å ønske seg.

Dette er uansett ikke noe anti-tesla-propaganda., men rett og slett spørsmål om hva man kan love i forkant av et salg, for så å gå tilbake på slikt når man ser at man kanskje ikke klarer å levere. Dette er overførbart til andre bilprodusenter og, og ikke bare innenfor temaet autonomi for biler.

Om FSD kan leveres i tilstrekkelig kvalitet med HW3, så er jo dette en ikke-sak. Men om det krever HW 4 eller nyere, og disse bilene med HW 3 da ikke kan bruke FSD i den grad man bør kunne forvente, så er Tesla i en temmelig kjedelig posisjon.

Jeg håper jo de en dag snart kan levere en FSD-pakke som lovlig kan benyttes for disse, eller i bedre HW-utgave. Men om det ikke fungerer på HW 3, og Tesla ikke oppgraderer i henhold til avtale, så kommer dette også til å koste. Kanskje mer enn en retro-fit.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. februar 2023, klokken 22:15
Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. februar 2023, klokken 21:05
Sitat fra: daktari på lørdag 11. februar 2023, klokken 20:42
De beste er vel de med 2017 Model S som kan be om ny bil.
Bilen ble solgt "med all nødvendig hw for å oppnå fsd".

Det der kan jo bli en morsom rettsak.
Fatter ikke hvorfor 2 ID4 brukere snakker om dette?
Det kan vel ikke være fordi de ønsker å snakke ned Tesla???...
Denne saken bør man overlate til Tesla-eiere og ingen andre enn eventuelt hyklere som ikke har noen annet å skrive om.
Tesla har svindlet meg for prisen av FSD. Du synes sikkert det er greit? Kanskje fordi du har tjent masse på TSLA aksjene?
Uansett, tyveri kalles det i klarspråk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Problemet er at FSDs kapabilitet aldri er blitt skikkelig spesifisert. Mens resten av bransjen (stort sett) har holdt seg til SAE-normen, så har Tesla valgt egne difuse beskrivelser. Som til stadighet endrer innhold, og aldri er nevnt i kontraktsform. Dette utnytter de nå til det fulle.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. februar 2023, klokken 23:23
Problemet er at FSDs kapabilitet aldri er blitt skikkelig spesifisert. Mens resten av bransjen (stort sett) har holdt seg til SAE-normen, så har Tesla valgt egne difuse beskrivelser. Som til stadighet endrer innhold, og aldri er nevnt i kontraktsform. Dette utnytter de nå til det fulle.
Det er sant at de utnytter alle mulige smutthull. Men de får også alvorlige riper i anseelsen sin.

Jeg er absolutt ikke negativ til Tesla og har stor glede av min egen. Men det frister ikke til nykjøp når de er så lite til å stole på.
Desverre er ikke andre produsenter uten drawback de heller, så gresset er ikke nødvendigvis så mye grønnere på den andre siden!

FSD er dog en sak hvor Tesla står i særstilling, med en meget villedende markedsføring og mye rare utspill.
Software generelt i Tesla har de siste årene inneholdt like mye eller mer nedgraderinger som forbedringer. Når jeg fikk bilen tidlig i 2019 gledet jeg meg ekstremt til nye OTA, nå har jeg en begrunnet bekymring for hva som forsvinner eller endres til ugunst.

Motorwatt

Jeg har fått 122 OTAer (!) i den tiden jeg har hatt bilen. Tipper at rundt 20 har gitt meg merverdi (blant annet fordi jeg ikke bryr meg om spill, og annet fjas). Noen av disse 20 er funksjoner som Tesla har manglet i forhold til konkurrenter. (Hvis jeg hadde hatt FSD Beta kunne jeg lagt til ytterllgere 26 OTAer). Da gjenstår det ca. 100 oppdateringer som er feilrettinger, og som Counterpointer påpeker, nedgradering/fjerning av brukbare funksjoner. Noen feil har jeg fremdeles etter over 4 år. Min påstand er at OTA har større merverdi for Tesla enn for kundene.

Noen vil kalle Tesla et softwarefirma. Hvorfor ikke kalle det et energifirma? Begge blir like feil. De er en bilprodusent på lik linje med andre. Teslas eneste direkte inntekt av verdi fra softwareutvikling er falsiumet FSD. Til å være et softwarefirma går utviklingen for langsomt, utskifting av personale virker vilkårlig, og har for store dimensjoner, og kontinuiteten lider. Kvalitetssikring virker i stor grad ofte å glimre med sitt fravær, og topp-management har alt for stor innflytelse. Som et rent software-selskap hadde de kanskje ikke engang overlevd!

Men de skal ha for å ha truffet bilmarkedet med idé og produkt, men forvaltningen synes jeg  i mange henseende er under pari. Jeg ønsker på ingen måte Teslas død, men at de etter 11-12 år snart får kontroll over voksesmertene, og kvitter seg med han som har gått over "best før" datoen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Denne saken bør man overlate til Tesla-eiere og ingen andre enn eventuelt hyklere som ikke har noen annet å skrive om.

"Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!"

Hvordan dette håndteres har betydning for alle bileiere.. Det er ikke alene et Tesla anliggende. Dersom Tesla kan love noe og ikke levere så kan også andre følge i samme spor. Er f.eks mange VW kunder som er forbannet på VW mhp OTA 3.0 som er forsinket og blitt lovet ,noe de så langt ikke har fått. Om Tesla kan slippe unna så sender det et signal til andre om at de også kan.

Så dette berører alle.

Otkristo

Vi/dere kan diskutere dette temaet i minst 10 år til.
Så lenge UNECE og enkelte lobbyvirksomheter (les: andre bilprodusenter) jobber i mot, tipper jeg vi snakker om 2030-35 før FSD BETA  bli lovlig i Europa.
https://unece.org/sites/default/files/2023-01/GRVA-15-44e.pdf

Motorwatt

De har holdt på i 5 år allerede. Bare det å organisere alle landene (EU, Japan, Kina, og USA) er en formidabel oppgave. Tror på estimatet, men lite tro på lobbyist-teorien/konspirasjonen.

In an effort to focus its activities on automation, UNECE
established the Working Party on Automated/Autonomous and
Connected Vehicles (GRVA) in 2018.
Tesla S75D - 09/2018

DagfinnN

Sitat fra: daktari på lørdag 11. februar 2023, klokken 23:21

Tesla har svindlet meg for prisen av FSD. Du synes sikkert det er greit? Kanskje fordi du har tjent masse på TSLA aksjene?
1 .Jeg har aldri sagt at det er greit med FSD oversalget. Har faktisk noen ganger kritisert kraftig.
2. Jeg har aldri hatt Tesla aksjer.

På tide å ta av seg brillene?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på søndag 12. februar 2023, klokken 18:03
Sitat fra: daktari på lørdag 11. februar 2023, klokken 23:21

1 .Jeg har aldri sagt at det er greit med FSD oversalget. Har faktisk noen ganger kritisert kraftig.
2. Jeg har aldri hatt Tesla aksjer.

På tide å ta av seg brillene?
Flott, da har du tatt av deg brillene og du forstår nå hvorfor "en ID.4 eier" faktisk bryr seg om FSD?
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 12. februar 2023, klokken 10:01
Så lenge UNECE og enkelte lobbyvirksomheter (les: andre bilprodusenter) jobber i mot, tipper jeg vi snakker om 2030-35 før FSD BETA  bli lovlig i Europa.
2030 er neppe realistisk for Tesla. Det er ikke på grunn av konspirasjonsteorier om trenering av lovverk i EU. Det er fordi FSD har vært en løgn, og Tesla er ikke i nærheten av å fikse autonome biler.

I mellomtiden tilbyr Waymo gratis, ekte førerløs taxi under Superbowl i Phoenix i dag. Andre får det altså til.
Mine I-Pace videoer

Otkristo

Sitat fra: daktari på søndag 12. februar 2023, klokken 19:13
2030 er neppe realistisk for Tesla. Det er ikke på grunn av konspirasjonsteorier om trenering av lovverk i EU. Det er fordi FSD har vært en løgn, og Tesla er ikke i nærheten av å fikse autonome biler.

I mellomtiden tilbyr Waymo gratis, ekte førerløs taxi under Superbowl i Phoenix i dag. Andre får det altså til.

Du pleier å gjøre god research, Daktari, men her skjønner jeg at du ble fanget  i Waymo reklamefellen.

Waymo has been doing a lot of promotion around their service in Phoenix during the Superbowl. Their vehicles don't go to the stadium, though, so they won't tackle the really big problem of serving (eventually) tens of thousands of riders at once.

This weekend, though, Waymos are avoiding a large area of the downtown. If you book a trip into it, you are sent to special drop-off spots that aren't particularly close to the destinations. It seems the Waymos may want to avoid doing PuDo in the most congested areas around the special venues.

Waymo, etter 10 år med førerløse biler, driver fortsatt med å hardekode rutene med HD kart. Tar primært kun høyresvinger i kryss, og har geofencet de mest komplekse områdene slik at de er utilgjengelig.
Status på Waymo sin skalerbarehet etter 10 år;
Utvalgte mindre områder av San Francisco, Phoenix and Austin.
Jeg tipper til og med VW kunne klarte det samme med å hardekode en løsning sammen med MobileEye. Så  imponerende er det.

Kilde: https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2023/02/09/self-driving-cars-are-in-trouble-over-pick-updrop-off---they-can-fix-it--even-at-the-superbowl/?sh=34e00d1b3688

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 12. februar 2023, klokken 22:00

Du pleier å gjøre god research, Daktari, men her skjønner jeg at du ble fanget  i Waymo reklamefellen.

Waymo has been doing a lot of promotion around their service in Phoenix during the Superbowl. Their vehicles don't go to the stadium, though, so they won't tackle the really big problem of serving (eventually) tens of thousands of riders at once.

This weekend, though, Waymos are avoiding a large area of the downtown. If you book a trip into it, you are sent to special drop-off spots that aren't particularly close to the destinations. It seems the Waymos may want to avoid doing PuDo in the most congested areas around the special venues.

Waymo, etter 10 år med førerløse biler, driver fortsatt med å hardekode rutene med HD kart. Tar primært kun høyresvinger i kryss, og har geofencet de mest komplekse områdene slik at de er utilgjengelig.
Jeg tipper til og med VW kunne klarte det samme med å hardekode en løsning sammen med MobileEye. Så  imponerende er det.

Kilde: https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2023/02/09/self-driving-cars-are-in-trouble-over-pick-updrop-off---they-can-fix-it--even-at-the-superbowl/?sh=34e00d1b3688
lol
JEG falt for markedsføringsfella? Hehe
Mine I-Pace videoer

Otkristo

Sitat fra: daktari på søndag 12. februar 2023, klokken 22:38
Sitat fra: Otkristo på søndag 12. februar 2023, klokken 22:00

lol
JEG falt for markedsføringsfella? Hehe
Tydeligvis ikke første gang.
Kjøpte  ikke du FSD pakken back  in the days ? Lol

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA