FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: overskyet på mandag 30. januar 2023, klokken 14:55
Samtidig er det en del ting Tesla gjør som er helt umulig å forstå hvorfor ikke andre gjør og har gjort i en evighet. Bare det med dog-mode feks? Burde jo vært standard for 20 år siden, men bare Tesla fikser det. Det kan ikke være såå mye arbeid. Centry mode? Hvor vanskelig er det egentlig, kameraene er jo der!

Ladenettverk? Hvorfor er det _bare_ Tesla som forstår hvor mange ladere som trengs på en lokasjon?

Ladenettverk skal Tesla i høyeste grad ha. Men så skal det også sies at de har hatt et lukket nettverk, og hatt vellykket bruk av det som et salgsargument.

Sentry: eksempel til etterfølgelse.
Dog mode: på min 2019 e-tron kunne jeg enkelt trykke på et valg på skjermen når jeg skulle ut av bilen, så opprettholdt bilen klimatisering en halvtime. Og folk flest er ikke så lenge borte fra sine firbeinte eller tobeinte venner på handleturer etc. Men også et eksempel til etterfølgelse med slike dedikerte funksjoner.

Men så har man disse teknopunktene hvor Tesla henger håpløst langt etter.
Vindusviskerautomatikk.
Fjernlysautomatikk
Ikke Matrix-funksjonalitet
Ikke 360 parkeringskamera
Ikke Apple Carplay eller Android Auto
Ikke HUD
Ikke noe smart regenerering

Men som tråden handler om: FSD. Ja, hvor skal man begynne? Stoler man på Wholemarsblog, så er det så å si klart for fullt frislipp som FSD uten beta-anmerkning. Ser man på øvrige videoer fra de som ikke er så opptatt av å slikke Elon oppetter og nedetter ryggen, vil det nok ta en god stund ennå. Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner. Man skal ikke måtte gjøre småjusteringer. Man skal ikke måtte trykke akselleratoren skulle man føle det går tregt.
Og ikke minst: ennå har vi ikke kommet til rygging av bilen. Ikke hvordan den skal oppfatte manuell dirigering. Ikke hvordan den skal danne "rescue lanes" i tilfelle ulykker etc hvor utrykningskjøretøyer skal få klar bane. Og mye, mye annet. 

daktari

Det er helt klart at FSD nå på det beste er en mislykket Kickstarter-kampanje i milliardklassen.

På det verste en svindel i samme og større klasse ala Holmes og Milton - der begge må sone i fengsel.

Men mange folk, mektige og vanlige, har blitt styrtrike på TSLA, så det er mange støttespillere som har enormt mye å tåpe. Penga rår - sannheten og rettferdigheten taper.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. januar 2023, klokken 16:41
Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner.
Nei det er minimum 300%, helst 600% Eller neste uke/måned/år er det 1200% eller 2400%............

Det er egentlig et under at mennesker kan kjøre bil i det hele tatt

turfsurf

Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner. Man skal ikke måtte gjøre småjusteringer. Man skal ikke måtte trykke akselleratoren skulle man føle det går tregt.
Dette er i beste fall misforstått. Da vil man aldri få selvkjørende biler. Det holder at selvkjørende biler er klart bedre enn en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør.

De fleste menneskelige sjåfører gjør mange dårlige vurderinger og valg hver eneste kjøretur.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. januar 2023, klokken 10:48
Forskjellen mellom AP2, AP2.5 og AP3 er ikke stor. Den største forskjellen ligger i fartsskilter, som fremdeles med AP3 er langt under pari. AP1, som er basert på Mobileye, er faktisk fremdeles brukbar.
Når jeg hadde AP1 bil var det store deler av landet hvor den ikke leste fartsgrenser i det hele tatt. Den hadde og problemer der hvor AP2 hadde problemer til å begynne med, men hvor den virker nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

AP2 og AP 2.5 fungerer dårlig og unøyaktig. De leser data kun fra en rufsete Navdatabase. AP3 litt mindre dårlig fordi den av og til også leser skilter. Leste ikke AP1 fra skilt med MobilEyes patentbeskyttette skiltlesing?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2023, klokken 21:48
Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner. Man skal ikke måtte gjøre småjusteringer. Man skal ikke måtte trykke akselleratoren skulle man føle det går tregt.
Dette er i beste fall misforstått. Da vil man aldri få selvkjørende biler. Det holder at selvkjørende biler er klart bedre enn en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør.

De fleste menneskelige sjåfører gjør mange dårlige vurderinger og valg hver eneste kjøretur.
Her er det vel du som misforstår.

Du snakker om nivå for at selvkjøring skal være bedre, med minste mulige margin.

SurSnasen snakker om at FSD må klare kjøring helt selv dvs L4

Begge har rett siden dere snakker om to ting.

turfsurf

Vindusviskerautomatikk.
Fjernlysautomatikk
Ikke HUD

Vindusviskerautomatikken virker helt fint på vår bil. Like bra som andre biler vi har hatt.

Fjernlysautomatikken er stort sett bedre, den dimmer ikke ned selv om det er gatelys. Skulle ønske fjernlyset kom fortere på etter møtende bil, men det gjelder de fleste med denne type automatikk

Manglende Matrix - ja det hadde vært kjekt.

360 kamera, ja, det er bra, men da må kamera og skjerm være bra nok. De fleste har alt for liten skjerm og dårlig oppløsning. Var en vits på I-Pace, og er det samme på Honda e som vi har nå.

Må si jeg foretrekker Teslas UI over CarPlay / Android Auto med stor margin. Selvfølgelig ikke feil å støtte det, men det savnes ikke. CarPlay / AA føles ikke integrert med bilen.

HUD er vel kjekt for de som liker det. Ender alltid opp med å slå det av når jeg  kjører bil med det.

Smart regenerering er bare irriterende IMO.

Å ikke måtte ha med nøkkel, og ikke måtte låse eller låse opp bilen er derimot genialt.

Full kontroll over klima og lading fra app er ubetalelig. Å bare kunne ha på klima 30 minutter om gangen er jo dustete.

Lading som alltid virker likeså. Stod på en Ionity lader sammen med en Taycan senest i går han byttet vel mellom tre ladere og holdt på enda når vi var ferdigladet og kjørte videre.

Geofencing av alle mulige funksjoner er og genialt.

Og sånn kan vi holde på... Koker ned til hva man setter pris på.

overskyet

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2023, klokken 22:09
Vindusviskerautomatikk.
Fjernlysautomatikk
Ikke HUD

Vindusviskerautomatikken virker helt fint på vår bil. Like bra som andre biler vi har hatt.

Fjernlysautomatikken er stort sett bedre, den dimmer ikke ned selv om det er gatelys. Skulle ønske fjernlyset kom fortere på etter møtende bil, men det gjelder de fleste med denne type automatikk

Manglende Matrix - ja det hadde vært kjekt.

360 kamera, ja, det er bra, men da må kamera og skjerm være bra nok. De fleste har alt for liten skjerm og dårlig oppløsning. Var en vits på I-Pace, og er det samme på Honda e som vi har nå.

Må si jeg foretrekker Teslas UI over CarPlay / Android Auto med stor margin. Selvfølgelig ikke feil å støtte det, men det savnes ikke. CarPlay / AA føles ikke integrert med bilen.

HUD er vel kjekt for de som liker det. Ender alltid opp med å slå det av når jeg  kjører bil med det.

Smart regenerering er bare irriterende IMO.

Å ikke måtte ha med nøkkel, og ikke måtte låse eller låse opp bilen er derimot genialt.

Full kontroll over klima og lading fra app er ubetalelig. Å bare kunne ha på klima 30 minutter om gangen er jo dustete.

Lading som alltid virker likeså. Stod på en Ionity lader sammen med en Taycan senest i går han byttet vel mellom tre ladere og holdt på enda når vi var ferdigladet og kjørte videre.

Geofencing av alle mulige funksjoner er og genialt.

Og sånn kan vi holde på... Koker ned til hva man setter pris på.

Hvilke kool-aid foretrekker du? Den blå eller grønne?

Angående Taycan, må det ha vært noe galt med bilen eller brukeren. Lading "bare virker" der også. Jeg har hurtigladet med Taycan over 100 ganger nå og det har feilet to ganger. Begge ganger når jeg har ladet hos Tesla fordi det har vært tull med appen og den ikke har klart å starte laderen. Noe som forøvrig ikke har skjedd siden i sommer, så ikke et vanlig problem akkurat.

Motorwatt

SitatÅ ikke måtte ha med nøkkel, og ikke måtte låse eller låse opp bilen er derimot genialt.

Siden vi er milevis fra topic:
Selv foretrekker jeg FOB slik at jeg kan åpne ladeluke/stoppe lading, samt åpne frunk og trunk. Nå har WFT (Watch For Tesla) kommet med med mulighet for full tilgang over Bluetooth på 3/Y, så man ikke lenger er avhengig av å ha med mobil eller nøkkelkort, eller å ha nettilgang på klokken. Det er genialt 🙂.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

[ Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner.
Her snakker du om L4 eller L5. Synes ikke man må ha alt 100% før man kan nyte det.
Om L3 kommer innen 5 - 10 år vil det være til stor glede og nytte. Bilen kjører selv der den kan, sansynligvis kun på motorveien i starten,  og når været er bra nok. Fører må sitte bak rattet, men kan se nyheter eller på naturen. Når bilen ikke klarer seg selv, ber den fører om å overta. Overtar ikke fører, stopper bilen kontrollert.
Jeg blir kjempefornøyd når vi kommer dit. Så kan L4 og L5 kommer når det måtte komme.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på mandag 30. januar 2023, klokken 22:32

Hvilke kool-aid foretrekker du? Den blå eller grønne?

Angående Taycan, må det ha vært noe galt med bilen eller brukeren. Lading "bare virker" der også. Jeg har hurtigladet med Taycan over 100 ganger nå og det har feilet to ganger. Begge ganger når jeg har ladet hos Tesla fordi det har vært tull med appen og den ikke har klart å starte laderen. Noe som forøvrig ikke har skjedd siden i sommer, så ikke et vanlig problem akkurat.
Fint om du klarer å holde deg saklig. Drittslenging og personangrep bidrar ikke til noe.

FYI så har jeg hatt Tesla og andre elbiler parallellt i drøye ni år, så har godt grunnlag for sammenligning. Har og prøvekjørt ganske mye forskjellig.

Er det så vanskelig å forstå at bileiere har forskjellige opplevelser og prioriteringer vedrørende de forskjellige merkene?

Selvfølgelig var det problemer for han med Taycan, det var jo hele poenget mitt. Samme at du hadde problemer hos Tesla...

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. januar 2023, klokken 22:51
SitatÅ ikke måtte ha med nøkkel, og ikke måtte låse eller låse opp bilen er derimot genialt.

Siden vi er milevis fra topic:
Selv foretrekker jeg FOB slik at jeg kan åpne ladeluke/stoppe lading, samt åpne frunk og trunk. Nå har WFT (Watch For Tesla) kommet med med mulighet for full tilgang over Bluetooth på 3/Y, så man ikke lenger er avhengig av å ha med mobil eller nøkkelkort, eller å ha nettilgang på klokken. Det er genialt .
Ja, viser jo at folk har forskjellige preferanser. Heldigvis kan man kjøpe FOB til Y/3 også, for de som foretrekker det. Selv hater jeg å måtte drasse med og passe på en ekstra ting over alt. Klokke og tlf har jeg alltid med meg, og skal være rimelig uheldig om jeg greier å gå tom for strøm eller glemmer begge deler.

OlaM

Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 09:51
Sitat fra: OlaM på søndag 29. januar 2023, klokken 07:14

Hvis du sier "ja alle de andre faktorene drar i feil retnining, men FSD drar i riktig retning", da er du nok av samme oppfatning som Tesla. Veldig interessert i AI, ikke så interessert i ulykker.
Først og fremst, så misliker jeg sterkt når man kommer med tolkninger av hva andre mener, basert på en vill oppfattelse av bakenforliggende alternative meninger, som man ikke har grunnlag for. Slutt med sånt piss!

Å kom igjen da, det er et helt vanlig retorisk grep å bruke "du" selv om man ikke henvender seg direkte til noen. "HVIS x, SÅ y" står det. Det kunne like gjerne stått "man" i stedet for "du". Jeg tillegger ingen noen personlige meninger. Poenget var et fenomen som jeg kommer borti min jobb hele tiden. Man (en eller annen hypotetisk person...) henger seg opp i en spesifikk måte å løse et problem på fordi man er forelsket i verktøyet, og så mister man kontroll på om problemet faktisk blir løst på beste måte.

Resten av posten var jo veldig spennende, men jeg har faktisk hørt om de mulige fordelene med AI før, så håper du ikke sleit ut tastaturet bare for min skyld.
'21 3LR

OlaM

Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. januar 2023, klokken 22:52
[ Full SELF Driving innebærer at man skal kunne stole på bilens vurdering 100%, i alle situasjoner.
Her snakker du om L4 eller L5. Synes ikke man må ha alt 100% før man kan nyte det.
Om L3 kommer innen 5 - 10 år vil det være til stor glede og nytte. Bilen kjører selv der den kan, sansynligvis kun på motorveien i starten,  og når været er bra nok. Fører må sitte bak rattet, men kan se nyheter eller på naturen. Når bilen ikke klarer seg selv, ber den fører om å overta. Overtar ikke fører, stopper bilen kontrollert.
Jeg blir kjempefornøyd når vi kommer dit. Så kan L4 og L5 kommer når det måtte komme.

Jeg tror at mange er enig med deg, men Elon er ikke. Tesla sin strategi er jo å gå hele veien med en gang. Og det tror jeg vil være veldig skadelig for dem på nær til mellomlang sikt. Det er ikke noen trapp, det er rett til månen med en gang, på bekostning av mer og mer annet.

Hvis man virkelig ville redusere antall ulykker så snart som mulig så må man jo begynne et sted. Det ville vært bedre å begynne med flere og bedre støttesystemer. Toyota/Subaru har jo et system som plinger og piper hvis du tar øynene av veien. Det tror jeg ikke er rette veien å gå. Men noe som gjenkjenner farlige situasjoner med et minimum av falske alarmer og så gir tydelig, godt designet feedback til føreren hadde vært bra. Dette selvsagt i tillegg til ACC, L2 styring, autobrems osv.

Og hva med datagrunnlaget? Noe så enkelt som riktig fartsgrense virker som det blir tatt for gitt av produsentene, men er ofte helt på viddene. Og det gjelder flere enn Tesla.

Innsatsen er massiv på noe som kanskje gir resultater om mange år, litt av den kunne gitt veldig gode resultater nå med en gang.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA