FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatUnder kvartalspresentasjonen sa de at HW3 fortsatt vil støtte autonomi. At man ikke trenger HW4 for det.
Kan jeg fremdeles bruke bilen min med HW3 som Robotaxi?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fre 27. jan 2023, kl. 20:10
SitatUnder kvartalspresentasjonen sa de at HW3 fortsatt vil støtte autonomi. At man ikke trenger HW4 for det.

Hvis de noen gang får til autonomi så er det det de sa under presentasjonen ja.

emurof

Sitat fra: JorEl på fre 27. jan 2023, kl. 10:03Lurer litt på hvordan Tesla/Musk skal måle at bilen kjører bedre enn et menneske?

Si at jeg kjører med AP eller FSD  og kommer i en ulykke. Da kommer jo bare Tesla til å si, at det er menneskelig feil, for man skulle tatt over kontrollen, før ulykken. Tesla har bare L2 og bruker BETA...

Hvis bilen "aldri" gjør feil som gjør at føreren må ta over så er jo det et godt tegn på at FSD er bedre enn et menneske. Så jeg skjønner ikke helt poenget med kommentaren din. Om FSD er bedre enn et menneske har jo ingenting med hvem som har ansvaret å gjøre. Hvis FSD-betaen fortsatt er beta så er føreren fortsatt ansvarlig. Hvis det da aldri skjer ulykker så er systemet kanskje klar til å gå ut av beta, og overta ansvaret.

Ulykkesraten må være mye lavere enn når et menneske kjører. Eller mennesket må nesten aldri måtte ta over for å unngå ulykker.

SitatNår Tesla/Elon skryter over mindre ulykker, statistisk, så kan man jo ikke ta bort det menneskelige aspektet. For mennesket har jo ALT ansvaret, siden Tesla kun er L2.

Ja, men det har jo ikke noe med når man når L5 å gjøre.

SitatTesla sine statistikker er noe søl, bukken og havresekken.. Man kan jo ikke dele opp samhandlingen til sjåføren og maskinen, slike det er nå. Kun etter EKTE FSD, gir det mening å måle sikkerheten til "data-bilen". For da kjører den selv.

Nei, for man kan måle antall ganger en sjåfør må gripe inn for å avverge ulykker. Du blander to forskjellige ting, nemlig hvor mange ulykker det er, og hvem som har ansvaret.

emurof

Sitat fra: overskyet på fre 27. jan 2023, kl. 10:47
Sitat fra: OlaM på fre 27. jan 2023, kl. 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

- 64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354/

De er overrepresentert. Kraftig overrepresentert.

Leste du artikkelen før du la den ut her?

I artikkelen påpeker de nemlig at det kommer av at bilene gjerne er mye større, og i tillegg at de har mye mer kraft enn fossilbiler. Det medfører (eller har medført) flere parkeringsskader, ikke nødvendigvis ulykker. Og elbiler generelt var overrepresentert i antall uhell i 2018 og 2019, som disse dataene er basert på. Altså den gang Model S og X var det de fleste hadde av Teslaer her i Norge (eller Danmark).

Kan være greit å lese før man legger ut. Artikkelen er jo diskutert mange ganger.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:11

Er det noen tvil om det? Viktig dette, da det skal sikre pensjonen min!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fre 27. jan 2023, kl. 20:19
Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:11

Er det noen tvil om det? Viktig dette, da det skal sikre pensjonen min!
Hørte det akkurat nå ligger 1300 Model 3 på Finn så Oslotaxi eller hvem som helst kan kjøpe seg en flåte som dekker hele området slik at din «pensjon» er i fare for å bli liten.

Nå er robottaxi en enhjørningsfenomen så sjansen for at fantombrems fortsatt er et problem er større enn at bilen kjører alene når du blir pensjonist

overskyet

Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:17
Sitat fra: overskyet på fre 27. jan 2023, kl. 10:47
Sitat fra: OlaM på fre 27. jan 2023, kl. 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

Det er Tesla selv som påstår det er pga at bilene er store, så kan jo alle gjøre seg opp sine egne meninger om det. Det er ikke som at det ikke har blitt solgt mye store SUV'er, BMW fem serier, X5'er Audi A6'er osv fra før heller. Ca like store biler.

- 64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354/

De er overrepresentert. Kraftig overrepresentert.

Leste du artikkelen før du la den ut her?

I artikkelen påpeker de nemlig at det kommer av at bilene gjerne er mye større, og i tillegg at de har mye mer kraft enn fossilbiler. Det medfører (eller har medført) flere parkeringsskader, ikke nødvendigvis ulykker. Og elbiler generelt var overrepresentert i antall uhell i 2018 og 2019, som disse dataene er basert på. Altså den gang Model S og X var det de fleste hadde av Teslaer her i Norge (eller Danmark).

Kan være greit å lese før man legger ut. Artikkelen er jo diskutert mange ganger.

Hvis du fulgte dine egne råd, så ville du sett at Tesla var overrepresentert blant elbilene. Det er greit å lære seg å lese, før man ber andre om å gjøre det.

Jeg skriver det her igjen, så det blir helt tydelig for deg. Les fire ganger og la det synke inn:

64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
- Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring.

daktari

Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:05
Sitat fra: daktari på tor 26. jan 2023, kl. 21:13
Sitat fra: emurof på tor 26. jan 2023, kl. 20:22
Sitat fra: daktari på man 02. jan 2023, kl. 22:31Det kan også være at rekkevidden på kameraet er altfor kort.

Nei, det er den ikke.

Så HW4 er bare meningsløs bruk av penger da eller? Hvorfor HW4?
for å gå fra "300% bedre enn mennesker" til "600% bedre enn mennesker"? Kan det kanskje være at det har med rekkevidde på kameraet å gjøre f.eks.?

Hvorfor kjøpe Macbook med M2-prosessor i stedet for Macbook med M1-prosessor? Hvorfor den nyeste iPhone? De gamle fungerer jo egentlig utmerket. Men ting blir stadig bedre og raskere.

HW4 er ikke meningsløs bruk av penger hvis det blir enda bedre og sikrere enn HW3.

Sitat fra: daktari på fre 27. jan 2023, kl. 15:04Hva blir 300% bedre? Hva blir 600% bedre? Poenget er at man må kjøre en livsalder for å se resultater, der noen uansett aldri kolliderer i hele livet. Mine uhell har også vært steder hvor Autopilot ikke kunne hjulpet.

Man ser på generell statistikk. Dette handler ikke om hva hver enkelt gjør på individnivå. Det er irrelevant. Det handler om hva ulykkesraten er for menneskelige førere generelt. Altså "gjennomsnittsføreren".
Som vanlig forstår du ikke spørsmålet, for du har slukt markedsføringen rått.

Forklar heller hvilken effekt en kraftigere computer vil ha på de forskjellige sw-komponentene og hvorfor dette vil gi "bedre" fsd. Forklar også hvorfor nye kameraer vil gi "bedre" fsd. Så er det interessant å høre om du mener Tesla taper eller sparer på å bytte HW.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: overskyet på fre 27. jan 2023, kl. 20:33
Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:17Leste du artikkelen før du la den ut her?

Hvis du fulgte dine egne råd, så ville du sett at Tesla var overrepresentert blant elbilene. Det er greit å lære seg å lese, før man ber andre om å gjøre det.

Igjen, leste du artikkelen? Forsikringsselskapene påpeker at det er snakk om i hovedsak parkeringsskader. Tallene det vises til er fra da Model S og X var mest utbredt. Altså veldig store biler, og med mye mer kraft enn de fleste andre biler.

Så det handler altså om at store biler med mye kraft er overrepresentert når det gjelder parkeringsskader. Dette har ikke noe med FSD å gjøre. Å bruke en gammel artikkel om i hovedsak parkeringsrelaterte skader i en diskusjon om FSD har ingen hensikt.

SitatJeg skriver det her igjen, så det blir helt tydelig for deg. Les fire ganger og la det synke inn:

64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
- Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring.

Ja igjen, dataene er fra da Model S og X var mer utbredt, og de er større biler enn gjennomsnittet.

emurof

Sitat fra: daktari på fre 27. jan 2023, kl. 22:41
Sitat fra: emurof på fre 27. jan 2023, kl. 20:05
Sitat fra: daktari på tor 26. jan 2023, kl. 21:13
Sitat fra: emurof på tor 26. jan 2023, kl. 20:22
Sitat fra: daktari på man 02. jan 2023, kl. 22:31Det kan også være at rekkevidden på kameraet er altfor kort.

Nei, det er den ikke.

Så HW4 er bare meningsløs bruk av penger da eller? Hvorfor HW4?
for å gå fra "300% bedre enn mennesker" til "600% bedre enn mennesker"? Kan det kanskje være at det har med rekkevidde på kameraet å gjøre f.eks.?

Hvorfor kjøpe Macbook med M2-prosessor i stedet for Macbook med M1-prosessor? Hvorfor den nyeste iPhone? De gamle fungerer jo egentlig utmerket. Men ting blir stadig bedre og raskere.

HW4 er ikke meningsløs bruk av penger hvis det blir enda bedre og sikrere enn HW3.

Sitat fra: daktari på fre 27. jan 2023, kl. 15:04Hva blir 300% bedre? Hva blir 600% bedre? Poenget er at man må kjøre en livsalder for å se resultater, der noen uansett aldri kolliderer i hele livet. Mine uhell har også vært steder hvor Autopilot ikke kunne hjulpet.

Man ser på generell statistikk. Dette handler ikke om hva hver enkelt gjør på individnivå. Det er irrelevant. Det handler om hva ulykkesraten er for menneskelige førere generelt. Altså "gjennomsnittsføreren".

Som vanlig forstår du ikke spørsmålet, for du har slukt markedsføringen rått.

Nei, jeg gjengir hva Tesla selv har sagt om det. Siden FSD ikke er ferdig, har vi ikke noe data på dette. Poenget er at Tesla ikke har "innrømmet" at HW3 ikke vil nå full autonomi, i motsetning til hva enkelte her insinuerer.

Hvordan er MacBook Pro M2 bedre enn M1?

SitatForklar heller hvilken effekt en kraftigere computer vil ha på de forskjellige sw-komponentene og hvorfor dette vil gi "bedre" fsd. Forklar også hvorfor nye kameraer vil gi "bedre" fsd. Så er det interessant å høre om du mener Tesla taper eller sparer på å bytte HW.

Jeg vet ikke helt hva som må forklares her. Bedre maskinvare gir bedre ytelse. Det sier seg selv. Akkurat som en ny PC er raskere enn en gammel PC, selv om man kan utføre de samme oppgavene.

overskyet

At det er pga størrelsen det er mye skader, er jo bare Tesla sin bortforklaring. Høres mest ut som vissvass. Det er plenty av andre store biler på veiene. Store SUV'er har vært veldig populært i lang tid.

Motorwatt

Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Tesla S75D - 09/2018

THE

Tidligere har jeg alltid kjørt mindre biler enn  TMX, men kan ikke si at overgangen til TMX gjorde det vanskeligere å parkere, eller navigere på trange steder. TMX har godt ryggekamera og veldig bra angivelse av avstand til hindringer. Det er også utrolig enkelt å porsjonere kreftene i forhold til på en fossilbil, og i alle fall en fossilbil med manuell kasse. Selv om bilen er stor så er det veldig lett å vite hvor man har hjørnene på den. I jobb har jeg blant annet kjørt Outlander en del, og Polestar2. Begge disse bilene er mindre enn TMX, men mye mer uoversiktlige og de virker større enn de er på veien. 360 kameraet på PS2 er jo bare komisk med forvrengt bilde som nærmest er ubrukelig, så ender alltid med å aktivere vanlig ryggekamera i stedet.

Guttungen som skal ta førerkort nå har en Honda CRV som skolebil, og han klager over at den virker mye større enn TMX og at det er umulig å vite hvor bilen ligger i veien. Han har for øvrig øvelseskjørt 4-5000 km med mange forskjellige biler både elektrisk, diesel, bensin og manuell- og automatkasse, og er generelt en god sjåfør allerede, så det er ikke slik at han plutselig kjører med en uvant bil og har lite erfaring.

Vi har selv fått en stygg bulk på bakluka da kona tydeligvis mener det er overflødig å bruke ryggekamera. Ryggesensorene oppdaget ikke skiltstolpen til reklameskiltet på IKEA-parkeringen, så selv med all verdens gode hjelpemidler kan man være uheldig. Enn så lenge er ikke automatikken bra nok til å håndtere alle situasjoner, så man må fremdeles være en aktsom sjåfør uansett hvilke hjelpemidler man har. Selv FSD-beta krever vel at sjåfør skal være klar til å gripe inn umiddelbart når (ikke hvis) automatikken tar feil avgjørelse?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. jan 2023, kl. 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA