FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Lurer litt på hvordan Tesla/Musk skal måle at bilen kjører bedre enn et menneske?

Si at jeg kjører med AP eller FSD  og kommer i en ulykke. Da kommer jo bare Tesla til å si, at det er menneskelig feil, for man skulle tatt over kontrollen, før ulykken. Tesla har bare L2 og bruker BETA...

Når Tesla/Elon skryter over mindre ulykker, statistisk, så kan man jo ikke ta bort det menneskelige aspektet. For mennesket har jo ALT ansvaret, siden Tesla kun er L2.

Tesla sine statistikker er noe søl, bukken og havresekken.. Man kan jo ikke dele opp samhandlingen til sjåføren og maskinen, slike det er nå. Kun etter EKTE FSD, gir det mening å måle sikkerheten til "data-bilen". For da kjører den selv.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...
'21 3LR

overskyet

Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

- 64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354/

De er overrepresentert. Kraftig overrepresentert.


OlaM

Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 10:47
Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

- 64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354/

De er overrepresentert. Kraftig overrepresentert.

Huff da! Da er det kanskje litt annet man kan se på før man trenger å finne opp AI.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:53
Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 10:47
Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

- 64 prosent mer Tesla-skader enn andre elbiler
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354/

De er overrepresentert. Kraftig overrepresentert.

Huff da! Da er det kanskje litt annet man kan se på før man trenger å finne opp AI.

Ja, artikkelen peker på at det er mest parkeringsskader, og det ene forsikringsselskapet sier Model S og X har flest skader, siden det uvant for mange å kjøre så brede og store biler.

Men, er jo klart, når en må manuelt se ned på skjermen for å velge vindusviskerfart når en ikke er fornøyd med Auto-visker-hastighet osv, så tar jo det og bort oppmerksomhet (for de som ikke har lyst å bruke stemmestyring).

Har for øvrig og sett at veldig mange Model 3-sjåfører nok har kjøpt bilen pga gode egenskaper til å kjøre som en tulling, til en billig penge....litt sånn som at BMW-sjåfører gjerne liker fart bedre enn Subaru Forester-sjåfører.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Hadde vært interessant om de hadde sortert skadestatistikken på biler med FSD og også skilt ut performance bilene som egen gruppe.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 27. januar 2023, klokken 12:06
Hadde vært interessant om de hadde sortert skadestatistikken på biler med FSD og også skilt ut performance bilene som egen gruppe.

Ja, og gjerne sortert på "Antatt årsak" og "skadetype".
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

Så enkelt er det ikke. Slik Tesla-salgene har vært, er gjennomsnittsalderen på en Tesla på veien et sted mellom 2 og 3 år, mot gjennomsnittsalder på andre merker på 10-11 år. Nyere biler har naturligvis langt bedre sikkerhetsutstyr og støtteutstyr kontra eldre biler. Ergo bedre muligheter for å unngå ulykker. Men det gjelder uansett om det er en nyere Mercedes, Skoda eller Tesla.


IbizaMan

Sitat fra: SurSnasen på fredag 27. januar 2023, klokken 13:30
Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

Så enkelt er det ikke. Slik Tesla-salgene har vært, er gjennomsnittsalderen på en Tesla på veien et sted mellom 2 og 3 år, mot gjennomsnittsalder på andre merker på 10-11 år. Nyere biler har naturligvis langt bedre sikkerhetsutstyr og støtteutstyr kontra eldre biler. Ergo bedre muligheter for å unngå ulykker. Men det gjelder uansett om det er en nyere Mercedes, Skoda eller Tesla.

Dette er like meningsløst som dataene om hvor langt Tesla'er har kjørt med AP sett i forhold til sikkerhet. Det krever så mye mer informasjon og nyansering før man dra noen slutninger basert på slike data.


daktari

Enig. Man må korrigere for type bil, type kjøring, føre, mørke, regn, dekk, alder, rus og masse annet.

Personlig har jeg hatt en ca 4 uhell på over 30 år. Ingen personskader.
2 var i byen, påkjørsel bakfra - en bil med anti-krasj og en uten noenting
1 leke-sladd som gikk galt på glatt føre - tettbebygd strøk - bil uten antisladd
1 utforkjøring på glatt føre - bondelandet - bil med antisladd

Nå kjører jeg roligere enn før og kan kanskje klare meg uten flere krasj.

Hva blir 300% bedre? Hva blir 600% bedre? Poenget er at man må kjøre en livsalder for å se resultater, der noen uansett aldri kolliderer i hele livet. Mine uhell har også vært steder hvor Autopilot ikke kunne hjulpet.
1 kunne burde vært unngått kanskje med dagens anti-kollisjonssystemer. Kikket feil vei.
1 ble ikke stoppet av ACS. Kikket feil vei.
1 var ungdommelig overmot+manglende ferdigheter
1 var plutselig endring av underlag+manglende strøing+for høy fart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:09Hæ? Det var da ikke datamaskin i lomma IPhone handlet om.
Brukte deler av mastergraden på studie av Nokias fall, så du får prøve igjen.

Angående datamaskin på hjul kan en kanskje argumentere for at Tesla har mer regnekraft enn de fleste andre for å håndtere autopiloten og måten den er bygget opp. Samtidig mangler de mye av teknologien andre har på plass, så det er ikke sort hvitt.

En Tesla er en datamaskin på hjul, slik iPhone er en datamaskin i lommen. Poenget er at alt er bygget på programvare og teknologi. Ingen andre er bygget fra bunnen for programvare slik Tesla er. De andre klarer ikke å få til programvare slik Tesla gjør, fordi de ikke er programvare/teknologiselskaper. Det er Tesla. En Tesla er bygget opp fra bunnen med programvare i tankene.

emurof

#2247
Sitat fra: daktari på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:13
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: daktari på mandag 02. januar 2023, klokken 22:31Det kan også være at rekkevidden på kameraet er altfor kort.

Nei, det er den ikke.

Så HW4 er bare meningsløs bruk av penger da eller? Hvorfor HW4?
for å gå fra "300% bedre enn mennesker" til "600% bedre enn mennesker"? Kan det kanskje være at det har med rekkevidde på kameraet å gjøre f.eks.?

Hvorfor kjøpe Macbook med M2-prosessor i stedet for Macbook med M1-prosessor? Hvorfor den nyeste iPhone? De gamle fungerer jo egentlig utmerket. Men ting blir stadig bedre og raskere.

HW4 er ikke meningsløs bruk av penger hvis det blir enda bedre og sikrere enn HW3.

Sitat fra: daktari på fredag 27. januar 2023, klokken 15:04Hva blir 300% bedre? Hva blir 600% bedre? Poenget er at man må kjøre en livsalder for å se resultater, der noen uansett aldri kolliderer i hele livet. Mine uhell har også vært steder hvor Autopilot ikke kunne hjulpet.

Man ser på generell statistikk. Dette handler ikke om hva hver enkelt gjør på individnivå. Det er irrelevant. Det handler om hva ulykkesraten er for menneskelige førere generelt. Altså "gjennomsnittsføreren".

emurof

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:54Ja, der ble det omsider bekreftet og de som tidligere har hevdet at ved å kjøpe FSD så er man "future proof" blir nok litt skuffet. Jaja...det går over.

Under kvartalspresentasjonen sa de at HW3 fortsatt vil støtte autonomi. At man ikke trenger HW4 for det.

SitatDet som nå blir spennende er hva Musk kommer til å kalle den "nye" FSD funksjonen. Blir det "FSD v2", "FSD+", "FSD - Even more safe"........? Vi er ikke helt i mål enda nei  :)

Det vil være FSD, bare med enda bedre maskinvare.

emurof

Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 01:47
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:26
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:41Tesla er offisielt slått i USA på L3

https://www.arenaev.com/mercedesbenz_is_first_to_get_approval_for_level_3_autonomous_driving_in_us-news-1267.php
Tenker det er fornuftig at Tesla fortsetter med L2 en stund til.
Dette L3 nivået er jo bare komisk

However, it's worth noting that the Mercedes Drive Pilot technology is only functional at speeds of up to 40 mph (64 km/h), so it's primarily intended for use during times of congested traffic.

Det komiske her er jo at Mercedes slo Tesla i dette kappløpet.  Tesla er helt klart overvurdert mhp selvkjøring.

Tesla deltar ikke i dette kappløpet, siden målet deres ikke bare er å fungere i lav hastighet, kø, og kun på predefinerte veier.

Det er det som er definisjonen av level 3, det som tesla enda ikke har. Hadde de klart det, så hadde de nok rullet det ut med godkjenning først. Man skal være ganske nedsnødd for å tro noe annet. Tesla ER overvurdert med tanke på selvkjøring. De har vel ikke løst problemet med fantombremsing engang enda? Autopiloten bør egentlig være forbudt i dagens tilstand.

Autopilot er ikke selvkjøring. Igjen, vi har ikke FSD-betaen her i Norge så det vi har i bilene våre her er bare vanlig cruise control.

Når det gjelder "level 3" fra Mercedes, vel... ikke akkurat fryktelig imponerende:

https://twitter.com/shawncarelli/status/1618840906517585920

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA