FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 11. januar 2023, klokken 20:04
Over 64 km/t går den automatisk over til L2 opp til 134 km/t slik som Tesla idag.
Bra det.
I køkjøring fungerer L2 greit uansett selv om fordelen med L3 er at du lovlig kan se på mobil o.l

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:41
Tesla er offisielt slått i USA på L3

https://www.arenaev.com/mercedesbenz_is_first_to_get_approval_for_level_3_autonomous_driving_in_us-news-1267.php
Tenker det er fornuftig at Tesla fortsetter med L2 en stund til.
Dette L3 nivået er jo bare komisk

However, it's worth noting that the Mercedes Drive Pilot technology is only functional at speeds of up to 40 mph (64 km/h), so it's primarily intended for use during times of congested traffic.

Det komiske her er jo at Mercedes slo Tesla i dette kappløpet.  Tesla er helt klart overvurdert mhp selvkjøring.

daktari

Sitte med pc i fanget i kø fra Ski til Oslo 1 time hver vei, som kun går i 40 km/t, gjør jo at man kan få litt kortere kontordager. Køene i byene i USA er jo mye verre og folk pendler lenger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Har ikke dere fått nytt tog til 37 milliarder? På 11 minutter fra Ski til Oslo får du knapt startet opp PCen 😃. Mye bedre seter er det vel også 💺?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 11. januar 2023, klokken 22:36
Har ikke dere fått nytt tog til 37 milliarder? På 11 minutter fra Ski til Oslo får du knapt startet opp PCen 😃. Mye bedre seter er det vel også 💺?

:laugh: :laugh:

Det er noe komisk med å ønske seg en fremtids-fantasi-løsning på et problem som stinker av fortid. Litt som The Jetsons, pappaen røker sin pipe i den flyvende tallerkenen på vei til kontoret, mens mammaen steller hjemme med hjelp av hushjelp-roboten.

Ellers tror jeg Tesla gjør en tabbe med å prøve å gå rett på L5, heller enn å ta steg for steg. De har vel ikke den beste L2 en gang lenger? Jeg har ikke testet godt nok til å fastslå det med noen grad av sikkerhet, men la i alle fall merke til at BMW i4en jeg prøvekjørte hadde riktige fartsgrenser på et sted Tesla har feil. I tillegg lå den riktig plassert ved avkjøringslommer både til venstre og høyre, der som Teslaen helt feilaktig vil ligge i midten.
'21 3LR

filtvet

Pinlig dårlig alt av "ai" når det gjelder Tesla dessverre.

Kjørte ned Kongsveien med sykkelfelt til høyre, alt rent og merket. Plutselig hyler bilen og skriker "kollisjonsvarsel!" i det jeg kjører normalt forbi en syklist på sykkelveien.

Skal man le eller gråte?

Motorwatt

Dette er nok så vanlig at de færreste gidder å kommentere det. Skulle man le eller gråte hver gang noe slikt skjer går det ikke utover noe annet enn kjevemusklene. Så "Let it be". Alternativt bare bruke AP på motorveier som manualen anbefaler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Dette skjer uten at AP er aktivert for min del. Hadde en morsom opplevelse hvor det var en syklist mellom to biler som ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Akkurat i det sykkelen er midt på bilen, piper det, rød sykkel på skjermen og bremsene hugges inn, med en stolt advarsel «Nødbrems aktivert, kollisjon avverget».
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Sitat fra: Kim- på torsdag 12. januar 2023, klokken 10:29
Dette skjer uten at AP er aktivert for min del. Hadde en morsom opplevelse hvor det var en syklist mellom to biler som ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Akkurat i det sykkelen er midt på bilen, piper det, rød sykkel på skjermen og bremsene hugges inn, med en stolt advarsel «Nødbrems aktivert, kollisjon avverget».

😂😂😂😂
Godt parkert over en fotgjenger eller syklist da ja😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 11. januar 2023, klokken 22:36
Ståplasser på toget. Fullt fra Moss!
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. januar 2023, klokken 08:33

Ellers tror jeg Tesla gjør en tabbe med å prøve å gå rett på L5, heller enn å ta steg for steg. De har vel ikke den beste L2 en gang lenger? Jeg har ikke testet godt nok til å fastslå det med noen grad av sikkerhet, men la i alle fall merke til at BMW i4en jeg prøvekjørte hadde riktige fartsgrenser på et sted Tesla har feil. I tillegg lå den riktig plassert ved avkjøringslommer både til venstre og høyre, der som Teslaen helt feilaktig vil ligge i midten.
Min oppfatning er at Tesla tvertimot stegvis tar L2 til L4 med FSD-utviklingen. I motsetning til f.eks Waymo som er rett på L4.

Men poenget ditt består, de burde heller droppet "city streets" og fokusert på bedre L2 autopilot med mål om å få den til L3.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Volvo sier;
«
– Vi mennesker er veldig dårlige til å overvåke en maskin som handler riktig i 99 prosent av tilfellene, sier Martin Kristensson i Volvo Cars. De minimerer hvor mye bilen styrer selv, for at brukeren ikke skal få for stor tro på bilens ferdigheter. »

Høres ganske relevant ut for Tesla

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 15. januar 2023, klokken 13:39
Volvo sier;
«
– Vi mennesker er veldig dårlige til å overvåke en maskin som handler riktig i 99 prosent av tilfellene, sier Martin Kristensson i Volvo Cars. De minimerer hvor mye bilen styrer selv, for at brukeren ikke skal få for stor tro på bilens ferdigheter. »

Kanskje det skulle vært to varianter, en for de som gidder å følge med, og en for de som ikke greier å følge med.

Har snart kjørt 170.000 km med Tesla AP, og har opplevd de fleste varianter av fantombremsing og unnamanøvre. Har enda ikke opplevd noe som var vanskelig eller skummelt å håndtere. Noe er irriterende eller frustrerende ja, men aldri problematisk eller skummelt.

Jeg er helt klart av de som foretrekker at bilen gjør det meste og jeg håndterer avvikene. De andre implementasjonene jeg har prøvd kunne jeg like godt vært uten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

IbizaMan

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:22
Sitat fra: Counterpointer på søndag 15. januar 2023, klokken 13:39
Volvo sier;
«

Kanskje det skulle vært to varianter, en for de som gidder å følge med, og en for de som ikke greier å følge med.

Har snart kjørt 170.000 km med Tesla AP, og har opplevd de fleste varianter av fantombremsing og unnamanøvre. Har enda ikke opplevd noe som var vanskelig eller skummelt å håndtere. Noe er irriterende eller frustrerende ja, men aldri problematisk eller skummelt.

Jeg er helt klart av de som foretrekker at bilen gjør det meste og jeg håndterer avvikene. De andre implementasjonene jeg har prøvd kunne jeg like godt vært uten.

Da tror jeg du gikk glipp av poenget. Så lenge Tesla sin Autopilot fungerer så dårlig som i dag, vil en sjåfør stort sett sitte i full beredskapsmodus og være på vakt kontinuerlig. Klar til å ta over hvert eneste øyeblikk og med hånda godt plassert på rattet. Det fungerer sånn passe og veldig avhengig av sjåfør.

MEN, når Tesla sitt system blir så bra at bilen faktisk håndterer 99% av kjøringen/situasjoner/strekninger selv, da blir det farlig og da vil ikke du nødvendigvis håndtere de situasjonene du gjør i dag. Da begynner menneskehjernen å fade ut og fokusere på helt andre ting. En situasjon som bilen da ikke håndterer korrekt vil plutselig bli veldig farlig.

Dette er hovedgrunnen til at jeg aldri tror Tesla kommer i mål med FSD med nåværende strategi.

Counterpointer

Jeg lurer på hva prosenten egentlig er for Tesla?
For min egen del opplever jeg så å si aldri at EAP eller TACC kan brukes uten at det er en feil som fører til avbrudd eller kraftig ubehag.
Dvs 100% feilrate
På den annen side har jeg aldri heller hatt noe konkret uhell med EAP/TACC.
Dvs 100% suksess

Begge deler blir jo feil. Men å si at jeg på 1000 km med EAP/TACC har har hatt 999 km uten feil blir ikke 99% suksess heller da et sekund og noen få meter er nok til å potensielt komme alvorlig til skade....
(Nå har jeg ikke egne tall så disse 999 er bare valgt for illustrasjon)

Har hørt definisjonen til Tesla på hvor mange sekunder det skal være siden AP var aktivert for at et uhell skal være registrert. Husker ikke hvor lenge det var, men synes det var i fordel av AP.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA