FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: OlaM på søndag 20. november 2022, klokken 09:53
Sitat fra: emurof på lørdag 19. november 2022, klokken 23:22Det er jo ikke bløff hvis man tror på det man sier.

Og det er klart han veier ordene sine nøye. Som regel har han tatt forbehold om forsinkelser når han har uttalt seg.

Graden av personlig selvbedrag er ikke så veldig interessant. Han har blåst opp en hype som ikke kommer til å levere. Pr nå er han jo bare en passasjer på en slags selvkjørende hype som ingen helt har kontroll over. Men nå virker det som vi heldigvis er på vei ut av Silicon Valley-geniets alder og selvkjørende biler er i den bratte nedoverbakken etter den høyeste toppen:

Både Andrej Karpathy og andre som har direkte kjennskap til dette sier at de kommer til å levere. FSD-betaen gjør også store fremskritt.

SitatTeknologien har jo åpenbart noe for seg, men det er ikke den mest optimale måten å bruke datamaskiner for å redusere antall døde i trafikken, eller å redusere mengden kø, eller å gjøre bilhold mer effektiv - som alle har vært brukt som påklistrede argumenter for selvkjørende biler. Hvorfor man har så lyst til å finne dem opp er vel en kombinasjon av mer eller mindre prisverdige faktorer. Sci-fi-fascinasjon, ambisjon og oppfinnertrang er eksempel på prisverdige. Hype, selvbedrag, ego, investorfisking og markedsføring er eksempler på det motsatte.

Så du er motstander av selvkjørende biler generelt? Med andre ord bruker du vikarierende argumenter?

Otkristo

Fasinerende å følge Tesla sin utvikling siden 2016. Mange steg tilbake før det nå er mange fremover. Ikke akkurat verdens enkleste problem de prøver å løse.
Og i samme periodes sliter VW fortsatt med å løse verdens enkleste problem; fullverdig OTA og stabil App. Snakk om manglende perspektiv blant flere her 😂
DET må være frustrerende for VW-fanbois (jada, kjempefine biler med fungerende regnsensor,radar,ryggesensor osv )

DagfinnN

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 11:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 11:15
Elon har mange av sine verdier i Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Dersom Elon selger sine aksjer for å finansiere å holde Twitter flytende vil det redusere aksjeverdien på Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Og når Tesla aksjen synker så vil det på sikt kunne medføre at de ikke har den finansieringen til å drive frem FSD som før - å påstå noe annet er vrøvl..

Tesla hadde aldri klart å bygge seg opp slik de har gjort uten at investorer hadde kastet penger etter selskapet.
Nå ser det ut som interessen for aksjen er dalene. Og skulle Elon dunke ut flere av sine aksjer i markedet så vil det kunne stupe ennå mer.  Det er jo stor grad drømmen om FSD som har drevet investeringene...nå ser det ut som troen er i ferd med å forsvinne i takt med at Elon leker keiser på Twitter.........
Ja her var det mye vrøvl og påstander uten kilde.
Kursen på Teslaaksjen har ikke noe med Tesla sin business  å gjøre.
Tesla produserer og leverer rekordantall hvert kvartal.
Hvis du tar en titt i i regnskapet (les:fakta) vil du se at Tesla sin forretningsdrift  i Q3-22 medførte en free cash flow på over $3.000.000.000, i tillegg har de $ 21.000.000.00 i cash.
«Ingen» seriøse investorer  har beregnet inn FSD/Robotaxi i sine kursmål/verdivurderinger.
Kilde1:
https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
Kilde2:
Bra! For hva i all verden har verdien av Tesla-aksjene noen som helst betydning for utvikling av FSD? Det måtte være hvis Tesla sin økonomi går så dårlig at de må ta en emisjon. Intet så tyder på det, heller tvert om. Så vidt jeg vet har Tesla bare en gang de siste årene tatt en emisjon. Det var selvsagt på det tidspunktet aksjen var astronomisk høy - smart gjort og gode penger å få inn.
Med 210 millarder kroner i banken tviler jeg på at det er akutt behov for mer cash. 
Noen skal alltid male fanden på veggen i alle sammenhenger hvor ordet "Tesla" er med og sammensause Elon sin økonomi med Tesla sitt evne til å utvikle. Tull og tøys.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Storg

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. november 2022, klokken 11:02
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 08:06
Sitat fra: emurof på lørdag 19. november 2022, klokken 23:22
En skal høre mye før ørene faller av.
Elon har aldri veid ordene sine nøye.
Han er sosial inkompetent  så det holder. Bare venter på dagen da Tesla og  Elon skiller lag. For den dagen kan nok komme fortere enn man tror nå som Elon kjører Twitter i grøfta.  For å holde Twitter flytende må han nok skaffe mer penger,så et nedsalg i Tesla er ikke umulig. Annonsører vil uansett rømme Twitter i rekordfart fremover når de ser hvordan den nye keiseren driver på..
Ikke sikkert det vil være penger igjen til videre utvikling av FSD innen neste år er over...og da vil vi nok aldri se FSD på europeiske veier
Dette er det mest rotetet utsagn jeg har sett på lenge. Selvsagt bruker ikke Musk Tesla som en bank. Hva i all verden har twitter sin økonomi med Tesla å gjøre. Det er ikke Tesla som har kjøpt twitter, men Elon. Om Elon selger flere av sine aksjer for å bruker mer penger på Twitter har det intet med Tesla sin økonomi å gjøre. Sammensausing er ulovlig også i USA.
Nå er Musk faktisk innvolvert i en rettssak om kompensasjonen sin, fordi noen hevder at Elon og Tesla osv er så samensauset at det er ulovlig. Så får vi se hva retten mener.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Otkristo

Sitat fra: Storg på søndag 20. november 2022, klokken 15:58
Han er sosial inkompetent  så det holder. Bare venter på dagen da Tesla og  Elon skiller lag. For den dagen kan nok komme fortere enn man tror nå som Elon kjører Twitter i grøfta.  For å holde Twitter flytende må han nok skaffe mer penger,så et nedsalg i Tesla er ikke umulig. Annonsører vil uansett rømme Twitter i rekordfart fremover når de ser hvordan den nye keiseren driver på..
Ikke sikkert det vil være penger igjen til videre utvikling av FSD innen neste år er over...og da vil vi nok aldri se FSD på europeiske veier
Dette er det mest rotetet utsagn jeg har sett på lenge. Selvsagt bruker ikke Musk Tesla som en bank. Hva i all verden har twitter sin økonomi med Tesla å gjøre. Det er ikke Tesla som har kjøpt twitter, men Elon. Om Elon selger flere av sine aksjer for å bruker mer penger på Twitter har det intet med Tesla sin økonomi å gjøre. Sammensausing er ulovlig også i USA.
Nå er Musk faktisk innvolvert i en rettssak om kompensasjonen sin, fordi noen hevder at Elon og Tesla osv er så samensauset at det er ulovlig. Så får vi se hva retten mener.

Fortsatt irrelevant for Tesla sin business.

OlaM

Sitat fra: emurof på søndag 20. november 2022, klokken 11:45
Så du er motstander av selvkjørende biler generelt? Med andre ord bruker du vikarierende argumenter?

At jeg er "motstander av selvkjørende biler generelt" følger ikke av det jeg postet, og den andre setningen følger ikke av den første. Godt jobbet!  :+1: :laugh:

Jeg er ikke motstander av selvkjørende biler generelt, men jeg er ikke enig i de som måtte mene at selvkjørende biler, slik Tesla og andre har foreslått dem til nå (gradvis innføring, mikset med mennesker etter trafikkregler og signaler optimert for mennesker osv) er den beste måten å redusere antall ulykker på. Hvis det er bilistenes ve og vel man virkelig er opptatt av så er det veldig mange lavere hengende frukter man burde plukket først. Men gode grensesnitt og førermiljø med få distraksjoner osv er alt annet enn sexy og spennende for Silicon Valley-investorer.

Sitat fra: emurof på søndag 20. november 2022, klokken 11:45
Både Andrej Karpathy og andre som har direkte kjennskap til dette sier at de kommer til å levere. FSD-betaen gjør også store fremskritt.

Jeg synes ikke FSD-betaen gjør store fremskritt. Den nærmer seg level 3 asymptotisk, i et begrenset miljø. Jeg tror Andrej Karpathy er en veldig gammel mann, i beste fall, før noen biler oppnår level 5.
'21 3LR

Storg

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 16:02
Sitat fra: Storg på søndag 20. november 2022, klokken 15:58

Fortsatt irrelevant for Tesla sin business.
Nja. Alt som påvirker Musk sitt arbeid eller kontroll av Tesla påvirker Tesla sin business. Musk hat historisk sett vært viktig for image til Tesla, blir det svekket så kan salget gå ned, negativt for businessen. Slutter Musk som CEO vil aksjekursen gå ned, som kan føre til at ledelsen blir stressa og gjør dumme valg.  Alt henger sammen med alt.

OlaM

Selv om Elon har vært helt avgjørende for hvor langt Tesla, og elbiler generelt, har kommet pr i dag, så er det en tid for alt. Hvis Twittergjelden gjør at man må selge seg ut av Tesla så synes jeg det hadde vært helt topp. Sikkert negativt for aksjekursen, men kanskje også positivt for hærverk-risikoen på bilene våre.

Da kunne Tesla kuttet endel kokain-induserte idiotprosjekter som Cybertruck, og så kunne de snudd om utviklingen på autonomi til å være nedenfra og opp heller en generell-AI-og-ned. Hva med å lage den beste cruisekontrollen først og så bygge videre derfra, heller enn at racet mot level 5 skal gå utover cruisekontroll, parkeringssensorer osv?

Det handler mye om hans personlige drøm om å lage AI, ikke nødvendigvis om å lage gode biler eller redusere ulykker.
'21 3LR

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 20. november 2022, klokken 11:41
Sitat fra: filtvet på søndag 20. november 2022, klokken 07:16FSD er like "god" til å kjøre som mine første kjøreturer da jeg var 15-16 år gammel.

Og akkurat som du måtte øve på å kjøre, må FSD læres opp. Men fremgangen er åpenbar. Det er nå flere og flere turer som kjøres uten at føreren må ta over, f.eks. denne timeslange kjøreturen:

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1594167806072786945

SitatMusk = Elisabeth Holmes. Håper Tesla kan få en ny leder som holder seg til bilproduksjon og ikke alt mulig annet tull.

Hvordan kan du påstå at en som har bygget opp flere selskaper som har levert reelle produkter til kunder er det samme som en som hadde kun ett produkt, og det fantes ikke engang?

Og i tillegg til bilene og rakettene og alt det andre, så eksisterer jo FSD beviselig. Det er i bruk av kunder. Så hvordan kan du påstå at FSD er som de ikke-eksisterende analysemaskinene til Holmes?
Det er så gøy at du bruker WholeMars-jugefanten som kilde når du mener Musk er anderledes enn Holmes. God kildekritikk!
Verden vil bedras, men det er også kjent at folk kunne solgt bestemora si for å tjene penger...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

En av Tesla sine store markedsførere og investorer Ark invest har priset inn FSD. Alle "fremtidige produkter" er med på å dra opp aksjekursen. AI-dagene bidrar. Tesla har laget egne jugevideoer av FSD som fortsatt ligger på nett mange år etter.

En skokk sosiale medier-folk hyper og hyper hvor fantastisk langt fremme Tesla er på alt.
Egne influensere har daglige innlegg om Teslas fortreffelighet og konkurrentenes undergang. Musk er sjefs-influenser.

De finnes her inne også.
Mine I-Pace videoer

daktari

Chuck,  selv som fan, viser både bra og dårlig.

Her er siste versjon som prøver å kjøre gjennom røde lys, gjennom en bom og hoppe over en bru. Sterk fremdrift? Livsfarlig imho

https://youtu.be/zoKAX-F1t9U
Mine I-Pace videoer

Otkristo

Sitat fra: daktari på søndag 20. november 2022, klokken 20:23

Her er siste versjon som prøver å kjøre gjennom røde lys, gjennom en bom og hoppe over en bru. Sterk fremdrift? Livsfarlig imho

Livsfarlig ?😂
Som du har gjentatt selv, dette er p.t en L2 der fører er ansvarlig
Gjør det samme med din ID4 og se hva som skjer. Er vel L2 din bil også?.

OlaM

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 20:52

Livsfarlig ?😂

Ikke undervurder menneskets kapasitet for dumskap. Dette var en person som trodde at bilen kjørte seg selv overalt (i følge noen som kjenner til vedkommende): https://tv.vg.no/video/237480/kongsberg-her-kommer-teslaen-flyvende
'21 3LR

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 20:52

Livsfarlig ?😂
Det er så pinlig.

Musk sa jo nettopp at systemet skulle kjøre deg rundt uten inngrep:"the car will be able to take you from your home to your work, your friend's house, the grocery store without you touching the wheel,"

Skal vi ikke stole  på Musk lenger?
Mine I-Pace videoer

daktari

Et til:
"I think we'll be pretty close to having enough [reliability] 9s that you can have no one in the car by the end of this year and certainly and without question whatsoever in my mind, next year."
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA