FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. november 2022, klokken 17:08emurof:  Hvordan forklarer du da at Andrej Karpathy, som har sluttet i Tesla, fortsatt mener at FSD vil bli ferdig og at Tesla vil bli markedsledende på dette?

Jeg skjønner ikke egentlig spørsmålet. Han sa på Lex Fridman sin podcast at FSD var godt på vei og at han ikke trengtes for å gjøre det ferdig. Derfor så han en mulighet til å gå tilbake for å gjøre noe han brenner for, etter å ha jobbet hard for Tesla i flere år. Han ønsket egentlig ikke å ha en manager-rolle, men hadde det likevel. Så han gikk tilbake til det han drev med før, for å få et lite avbrekk og gjøre noe han lenge hadde ønsket å komme tilbake til.

SitatA.K. sluttet i Tesla, og FSD er ikke levert. Men han mener at det skal leveres, nå som han ikke en gang er ansatt?
Dessuten så har vi fått med oss at Tesla liker noe som heter NDA.

Ja, som sagt så har han uttalt på en podcast at FSD er godt på vei og at han ikke trenger å være der for at det skal bli ferdig.

De har helt sikkert NDA, men jeg vil tro at Karpathy vet hva han får lov å si offentlig. Det var jo ikke akkurat noen store hemmeligheter han kom med.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. november 2022, klokken 19:09
Sitat fra: JorEl på lørdag 19. november 2022, klokken 00:10
...... FSD: Fullstendig Sviktende Dømmekraft.
.....
Du er inne på noe her JorEl.

FSD er veldig likt keiserens nye klær. Se nå har vi versjon xx.xx er ikke det et fantastisk fremskritt! Men til tross for alle disse «fremskrittene» så er FSD fremdeles beta og kan på ingen måte kjøre på egenhånd!

FSD har gjort store fremskritt siden den første offentlige betaen ble sluppet.

Mener du at Andrej Karpathy lyver?

SitatHva holder Tesla ellers på med?
Jo de sender ut nye biler uten ultralydsensorer.
Det nedenfor er et trist resultat fra en norsk teslaside på fb.

Biler som er utstyr med ultralydsensorer bruker dem jo fortsatt. Mine fungerer i det minste. Har hun fått seg bil uten?

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 19. november 2022, klokken 19:30Du glemte at FSD ikke er faktisk selvkjørende. Musk = Holmes. FSD er en bløff og en svindel.

Det er da ingen som har påstått at FSD er helt selvkjørende nå. Det er fortsatt en uferdig beta. Men kunder bruker altså denne betaen, og den gjør stadig flere kjøreturer uten at føreren må bryte inn.

Hvordan kan du påstå at noe som finnes, er i bruk av kunder, og i større og større grad kjører selv, er en bløff og svindel?

JorEl

bløff og svindel?

Meget stort antall lovnader, fra langt tilbake i tid. Men likevel alltid rett rundt hjørnet. Helt klart bløff.  :police:
Svindel? Nei ikke enda. For at vi kan kalle det svindel, juridisk, så må dette testes i rettssystemet. Men kanskje tiden vil spille en større og større rolle her? Resultatet også.
Edit: Merk at jeg mener Musk veier ordene sine nøye, "når han er på jobb".

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. november 2022, klokken 20:58bløff og svindel?

Meget stort antall lovnader, fra langt tilbake i tid. Men likevel alltid rett rundt hjørnet. Helt klart bløff.  :police:
Svindel? Nei ikke enda. For at vi kan kalle det svindel, juridisk, så må dette testes i rettssystemet. Men kanskje tiden vil spille en større og større rolle her? Resultatet også.

Det er jo ikke bløff hvis man tror på det man sier.

Og det er klart han veier ordene sine nøye. Som regel har han tatt forbehold om forsinkelser når han har uttalt seg.

filtvet

FSD er like "god" til å kjøre som mine første kjøreturer da jeg var 15-16 år gammel.

Faren min lot meg kjøre på lokalveien til butikken :) Litt andre tider da....

Musk = Elisabeth Holmes. Håper Tesla kan få en ny leder som holder seg til bilproduksjon og ikke alt mulig annet tull.

Hvorfor bryr folk seg så mye om Musk? Jeg vet ikke engang hvem som har vært leder i Toyota men bryr meg ikke heller - men det er gode biler. Har han vett holder han kjeft om sine private meninger.

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 19. november 2022, klokken 23:22

Og det er klart han veier ordene sine nøye. Som regel har han tatt forbehold om forsinkelser når han har uttalt seg.

En skal høre mye før ørene faller av.
Elon har aldri veid ordene sine nøye.
Han er sosial inkompetent  så det holder. Bare venter på dagen da Tesla og  Elon skiller lag. For den dagen kan nok komme fortere enn man tror nå som Elon kjører Twitter i grøfta.  For å holde Twitter flytende må han nok skaffe mer penger,så et nedsalg i Tesla er ikke umulig. Annonsører vil uansett rømme Twitter i rekordfart fremover når de ser hvordan den nye keiseren driver på..
Ikke sikkert det vil være penger igjen til videre utvikling av FSD innen neste år er over...og da vil vi nok aldri se FSD på europeiske veier

OlaM

Graden av personlig selvbedrag er ikke så veldig interessant. Han har blåst opp en hype som ikke kommer til å levere. Pr nå er han jo bare en passasjer på en slags selvkjørende hype som ingen helt har kontroll over. Men nå virker det som vi heldigvis er på vei ut av Silicon Valley-geniets alder og selvkjørende biler er i den bratte nedoverbakken etter den høyeste toppen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gartner_hype_cycle

Teknologien har jo åpenbart noe for seg, men det er ikke den mest optimale måten å bruke datamaskiner for å redusere antall døde i trafikken, eller å redusere mengden kø, eller å gjøre bilhold mer effektiv - som alle har vært brukt som påklistrede argumenter for selvkjørende biler. Hvorfor man har så lyst til å finne dem opp er vel en kombinasjon av mer eller mindre prisverdige faktorer. Sci-fi-fascinasjon, ambisjon og oppfinnertrang er eksempel på prisverdige. Hype, selvbedrag, ego, investorfisking og markedsføring er eksempler på det motsatte.
'21 3LR

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på søndag 20. november 2022, klokken 07:16
Hvorfor bryr folk seg så mye om Musk? Jeg vet ikke engang hvem som har vært leder i Toyota men bryr meg ikke heller - men det er gode biler. Har han vett holder han kjeft om sine private meninger.
"Problemet" med Musk er at siden han er genial som leder for tekniske ting som bil, raketter osv så tror mange at han skal være genial på andre måter også. Når det så viser seg at han ikke er det, blir folk så skuffet.
Slutte å følge han på alt mulig så blir det mindre frustrasjon.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 08:06
Han er sosial inkompetent  så det holder. Bare venter på dagen da Tesla og  Elon skiller lag. For den dagen kan nok komme fortere enn man tror nå som Elon kjører Twitter i grøfta.  For å holde Twitter flytende må han nok skaffe mer penger,så et nedsalg i Tesla er ikke umulig. Annonsører vil uansett rømme Twitter i rekordfart fremover når de ser hvordan den nye keiseren driver på..
Ikke sikkert det vil være penger igjen til videre utvikling av FSD innen neste år er over...og da vil vi nok aldri se FSD på europeiske veier
Dette er det mest rotetet utsagn jeg har sett på lenge. Selvsagt bruker ikke Musk Tesla som en bank. Hva i all verden har twitter sin økonomi med Tesla å gjøre. Det er ikke Tesla som har kjøpt twitter, men Elon. Om Elon selger flere av sine aksjer for å bruker mer penger på Twitter har det intet med Tesla sin økonomi å gjøre. Sammensausing er ulovlig også i USA.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. november 2022, klokken 11:02
Dette er det mest rotetet utsagn jeg har sett på lenge. Selvsagt bruker ikke Musk Tesla som en bank. Hva i all verden har twitter sin økonomi med Tesla å gjøre. Det er ikke Tesla som har kjøpt twitter, men Elon. Om Elon selger flere av sine aksjer for å bruker mer penger på Twitter har det intet med Tesla sin økonomi å gjøre. Sammensausing er ulovlig også i USA.

Elon har mange av sine verdier i Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Dersom Elon selger sine aksjer for å finansiere å holde Twitter flytende vil det redusere aksjeverdien på Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Og når Tesla aksjen synker så vil det på sikt kunne medføre at de ikke har den finansieringen til å drive frem FSD som før - å påstå noe annet er vrøvl..

Tesla hadde aldri klart å bygge seg opp slik de har gjort uten at investorer hadde kastet penger etter selskapet.
Nå ser det ut som interessen for aksjen er dalene. Og skulle Elon dunke ut flere av sine aksjer i markedet så vil det kunne stupe ennå mer.  Det er jo stor grad drømmen om FSD som har drevet investeringene...nå ser det ut som troen er i ferd med å forsvinne i takt med at Elon leker keiser på Twitter.........

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 19. november 2022, klokken 20:07
Biler som er utstyr med ultralydsensorer bruker dem jo fortsatt. Mine fungerer i det minste. Har hun fått seg bil uten?
Nye Model Y har ikke sensorer og (supraise) har ikke noe nytt system som fungerer som erstatning!
Står sikkert med liten skrift i bruksanvisningen.....

emurof

Sitat fra: filtvet på søndag 20. november 2022, klokken 07:16FSD er like "god" til å kjøre som mine første kjøreturer da jeg var 15-16 år gammel.

Og akkurat som du måtte øve på å kjøre, må FSD læres opp. Men fremgangen er åpenbar. Det er nå flere og flere turer som kjøres uten at føreren må ta over, f.eks. denne timeslange kjøreturen:

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1594167806072786945

SitatMusk = Elisabeth Holmes. Håper Tesla kan få en ny leder som holder seg til bilproduksjon og ikke alt mulig annet tull.

Hvordan kan du påstå at en som har bygget opp flere selskaper som har levert reelle produkter til kunder er det samme som en som hadde kun ett produkt, og det fantes ikke engang?

Og i tillegg til bilene og rakettene og alt det andre, så eksisterer jo FSD beviselig. Det er i bruk av kunder. Så hvordan kan du påstå at FSD er som de ikke-eksisterende analysemaskinene til Holmes?

emurof

Hva har Twitter med tråden å gjøre?

Hvorfor skulle det ikke være penger igjen til utvikling av FSD? Tesla sitter med over 20 milliarder i kontanter, og dette vokser hver eneste dag.

Eller tror du at hvis Musk selger aksjer i Tesla, så går det penger ut av selve selskapet? Nei, det er ikke slik det fungerer.

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 11:15Elon har mange av sine verdier i Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Dersom Elon selger sine aksjer for å finansiere å holde Twitter flytende vil det redusere aksjeverdien på Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Og når Tesla aksjen synker så vil det på sikt kunne medføre at de ikke har den finansieringen til å drive frem FSD som før - å påstå noe annet er vrøvl..

Dette hadde kanskje hatt noe for seg hvis Tesla var avhengig av å hente kapital for å finansiere videre drift. Det er de altså ikke. Tesla har som nevnt over 20 milliarder dollar i kontanter, og de har fortsatt store profittmarginer. Med andre ord har eventuelle salg av Tesla-aksjen, eller nedgang i aksjen av andre årsaker, ingenting med den daglige driften å gjøre.

SitatTesla hadde aldri klart å bygge seg opp slik de har gjort uten at investorer hadde kastet penger etter selskapet.
Nå ser det ut som interessen for aksjen er dalene. Og skulle Elon dunke ut flere av sine aksjer i markedet så vil det kunne stupe ennå mer.  Det er jo stor grad drømmen om FSD som har drevet investeringene...nå ser det ut som troen er i ferd med å forsvinne i takt med at Elon leker keiser på Twitter.........

Ja, Tesla har tidligere vært nødt til å hente inn kapital fra markedet, som så mange andre bedrifter. Men det var før de hadde såpass stort overskudd som de har i dag, og før de satt med titalls milliarder på bok. Nå har de ikke noe behov for å hente kapital fra markedet.

Tvert imot tenker de på å begynne tilbakekjøp av aksjer fordi de har så mye penger at de ikke klarer å bruke det raskt nok.

Det er slett ikke FSD som har drevet aksjekursen oppover. FSD er knapt priset inn. Dette er jeg ganske sikker på at vi har disktuert tidligere, og du har ikke klart å føre bevis for at FSD utgjør noen relevant del av verdisettingen av selskapet. Tvert imot peker jo du og andre hele tiden på at de færreste tror FSD vil bli ferdig. Så hvordan kan FSD utgjøre en relevant del av selskapets markedsverdi når "ingen" har tro på det?

Det blir selvmotsigende.

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 11:15
Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. november 2022, klokken 11:02

Elon har mange av sine verdier i Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Dersom Elon selger sine aksjer for å finansiere å holde Twitter flytende vil det redusere aksjeverdien på Tesla - å påstå noe annet er vrøvl. Og når Tesla aksjen synker så vil det på sikt kunne medføre at de ikke har den finansieringen til å drive frem FSD som før - å påstå noe annet er vrøvl..

Tesla hadde aldri klart å bygge seg opp slik de har gjort uten at investorer hadde kastet penger etter selskapet.
Ja her var det mye vrøvl og påstander uten kilde.
Kursen på Teslaaksjen har ikke noe med Tesla sin business  å gjøre.
Tesla produserer og leverer rekordantall hvert kvartal.
Hvis du tar en titt i i regnskapet (les:fakta) vil du se at Tesla sin forretningsdrift  i Q3-22 medførte en free cash flow på over $3.000.000.000, i tillegg har de $ 21.000.000.00 i cash.
«Ingen» seriøse investorer  har beregnet inn FSD/Robotaxi i sine kursmål/verdivurderinger.
Kilde1:
https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
Kilde2:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA