FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Både VW og Mercedes (som er de jeg har erfaring med) bremser før svinger.

VW
ACC with predictive speed detection. The latest generation of Adaptive Cruise Control in the Golf is predictive. In this process, the system calculates the position of the Golf based on route and GPS data from the navigation system to lower its speed before reaching bends, roundabouts, junctions, speed limits and built-up areas. At the same time, ACC accesses the Dynamic Road Sign Display via the front camera and adjusts the speed as soon as a limit has been detected. The highest ACC development stage will also feature Traffic Jam Assist.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:58
Kanskje du har rett, men hvordan skal bilen vite hvor stor fart den skal ha inn mot svingen slik at den er innenfor kravet på på maks 0.3G ?
Tesla må forholde seg til denne reguleringen, selv om den implisitt skaper farlige situasjoner. Mener du virkelig at Tesla skal gjøre en programmering som strider mot  UNECE?  Har du kilde på at det du beskriver er innenfor regulering?
Her er dokumentet jeg har lest:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.p

Hvor står det at autopiloten skal kutte om svingen blir for krapp?
Eneste jeg kan se er at bilen skal sørge for at kreftene i en sving skal temmes. Dvs, bilen skal da kunne redusere hastigheten i sving slik at den holder seg innenfor verdiene. Ratter en ID.4, og der bremser bilen ned for slike krappe svinger. Om jeg har bilen på adaptiv cruise, og så gjør en brå sving, bremser bilen også da automatisk ned.

Sjekk hva som står i 5.6.2.3.1.1.

JorEl

Begyner å bli lei en hel haug av oppgraderinger av software..flere sw versjoner, med samme innhold.., kanskje Tesla kunne skrevet BUG FIX?
I 2018 kjørte bilen innforbi sin egen fil..og var ok, minus bråstopp av og til.
Nå kan Tesla "bla opp" FSDbeta. Hvorfor er FSDbeta ikke god nok i Europa, når dagens AP er det?
Enhanced AP, my ass.
Bilen parkerer for deg, my ass.
Bilen kjører deg fra her til der, helt sant, my ass.

Når Tesla leverer L2-AP i Norge, så kunne vi hatt L2-FSDbeta.
Bare noen tanker og følelser ;)

Edit: Etter å ha roet meg litt ned...så kan jeg si at Tesla kom med flere ting for 3-4år siden som var flott. F eks bedre ryggekameraer. Men de har bygget på med en hel masse funksjoner, som ikke virker.
Ting man betalte for, som fremdeles ikke virker. Men de bygger på med software, og skjems like lite som Trump, når de lover at nå er ditt og datt, blitt 11% eller 23% bedre. For noe profesjonelt viss-vass. Lag funksjonene slik APPLE ville gjort. Man utvikler den, så sender man den ut på markedet når den er ferdig. Er den ikke ferdig, så skjems og gremmes man. Og skynder seg å fikse.
Tesla lover videre og videre...og leverer "halv-fabrikat"
Nå kommer dette, og nå har vi utviklet dette, bla bla, kom med et produkt som virker med en gang. Synd at Tesla er best i klassen..men hvor lenge?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på onsdag 09. november 2022, klokken 16:16
Synd at Tesla er best i klassen..men hvor lenge?

Er de virkelig best i klassen? Det synes ikke jeg. Jeg føler meg langt mer komfortabel med ID.4 sin travel assist. Både måten man aktiverer og deaktiverer på. Ingen lyder. Ingen brå avslutninger. Bremser foran kryss og rundkjøringer. Bremser før svinger.

Tesla var best tidligere. Men andre har tatt de igjen. Så får vi heller se hva FSD (beta) en dag i fremtiden bringer.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. november 2022, klokken 16:38
Jøss. Dette var en ny JorEl! 🙂
En ny og lykkelig man, når jeg selger Teslaen.
Ha-ha ;D Gjør ikke det nei. Ingen bil, til samme verdi, kan måle seg med vår S75D. Kun andre S75D.
Tesla skal ha skryt for at de utvikler. Kjappest av alle, med kina-biler i hælene..
For noen år siden, ble det sagt noe sånt som; Nå er vi snart 99% prosent ferdige med FSD. Så ble det voksen-opplæring om disse 99,999osv som selfølgelig Tesla skulle få ta seg tid til. :) Nå får jeg lovnader om at visse deler av SWpakken, har blitt 32%bedre? Og i praksis, legger man heller merke til nye svakheter, med nye sw-utvidelser? Ok, jeg har trykket på ADVANCED-knappen   ::), men hallo.. SWen skal ikke være mer avansert, enn at den virker :o
At vi har kjøpt SW, og Tesla "tvinger" oss til å signere, at vi godtar Beta-software, er jo også litt merkelig. Norsk-Tesla-Kjøpslov? :) Hadde nesten trodd at Tesla ble ferdige med noe av Beta-produktene?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Tesla Vision autopark, med noen konkurrenter.
https://youtu.be/-nBnZ7GqPiM
Min vurdering: tja, den får det jo faktisk til. Men hvis det går noen folk forbi så krasjer hele greia.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ronnynilsen

Sitat fra: daktari på fredag 11. november 2022, klokken 23:50
Tesla Vision autopark, med noen konkurrenter.
https://youtu.be/-nBnZ7GqPiM
Min vurdering: tja, den får det jo faktisk til. Men hvis det går noen folk forbi så krasjer hele greia.

Noen ganger feiler den, andre ganger imponerer den. Hadde en for noen dager siden der det kom en fotgjenger gående når bilen skulle parkere. Den stoppet da opp og med melding om at det kom en forgjenger. Fotgjengeren går selvsagt med nesa i mobilen, og stopper opp midt i plassen bilen skal rygge inn i, og blir stående. Bilen tar da og svinger litt ekstra og rygger inn på plassen ved siden av forgjengeren, mens hun står der. Ble faktisk imponert, den oppførte seg pent rundt fotgjengere, og valgte selv en annen ledig plass.
Tesla model Y LR 2022

overskyet

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 09. november 2022, klokken 16:32
Sitat fra: JorEl på onsdag 09. november 2022, klokken 16:16
Synd at Tesla er best i klassen..men hvor lenge?

Er de virkelig best i klassen? Det synes ikke jeg. Jeg føler meg langt mer komfortabel med ID.4 sin travel assist. Både måten man aktiverer og deaktiverer på. Ingen lyder. Ingen brå avslutninger. Bremser foran kryss og rundkjøringer. Bremser før svinger.

Tesla var best tidligere. Men andre har tatt de igjen. Så får vi heller se hva FSD (beta) en dag i fremtiden bringer.

Enig, det eneste de er best i klassen på er ladere. De ser ut til å være de eneste som forstår at man ikke setter opp to eller fire ladere, men heller 20 eller 40.

Counterpointer

Nå har vi hatt to stk Tesla i vår familie siden 2019.

I løpet av denne tiden er bilene blitt litt bedre på noen ting (Sentry f.eks og dog mode), men mange ting er blitt dårligere (Gui f.eks hvor ting er blitt mye mer uoversiktlig og dermed trafikkfarlig).
Viktige ting for sikkerhet som autolys og regnsensor er like dårlig tross gjentatte lovnader om forbedring.

Vanskelig å skjønne at et firma skal få til FSD når de ikke klarer å forbedre så primære ting som lys og vindusvisker. Eventuelt så kan de, men prioriterer det ikke. Da er de ikke egnet til å holde på med  slike systemer imho.

Det spekuleres nå på om ultralydsensorene på biler som har det kommer til å bli deaktivert siden de nye ikke har disse. Det er meget betenkelig. Og lurer på om det er det samme de har gjort med radaren?

sjokomelk

Radar ble koblet ut på alle biler fra og med versjon 2022.24. Så den er ikke i bruk hos noen lenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:15
Viktige ting for sikkerhet som autolys og regnsensor er like dårlig tross gjentatte lovnader om forbedring.
Uenig når det gjelder regnsensor. Den funker tilfredsstillende. Autolys - så der. Jeg har det koblet ut. FSD kommer nok om en del år, 5 - 10 gjetter jeg. Det oversolgt så det holder.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

overskyet

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. november 2022, klokken 21:31
Det oversolgt så det holder.

Hvorfor ikke bare si det som det er? Det er svindel.

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. november 2022, klokken 21:31
Uenig når det gjelder regnsensor. Den funker tilfredsstillende. Autolys - så der.
Begge deler funker omtrent like bra på som på tidligere for min del. Autolys i visse tilfeller bedre. Men skulle ønske de implementerte matrix funksjonalitet.

Men kutter de ut ULS på eksisterende biler blir jeg sur.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Tesla må slutte å behandle bilkjøpere som beta-testere.

Selv excel hadde jeg aldri turt å kjøre i en beta-versjon om det gjaldt produksjon. Bil er enda farligere når noe går galt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA