FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Storg

Sitat fra: filtvet på lørdag 29. oktober 2022, klokken 07:32
Etter diesel-"skandalen" i usa måtte VW sponse utbygging av elbilladere.

Og det gjorde de. Men problemet er at de ikke vedlikeholdes så masse problemer med at de ikke virker som de skal.
Og nå kjører de en massiv oppgradering fordi 1.gen ikke var så bra. https://cleantechnica.com/2022/10/06/electrify-americas-2022-upgrades-are-well-under-way/amp/

Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Ny versjon 10.69.3 og de har visst retrained NNs og bygget om masse. Men fortsatt masse rot på noen få minutter kjøring i lite trafikk og knall sikt: kjører inn i et veiarbeidsområde, venter for lenge på vikeplikt, uforståelige nedbremsinger, akser vilt mot en fartsdump og smekker hardt i et hull. Kjørte også i motsatt kjørebane og blokkerte krysset mens en annen bil parkerte (men den kom seg ut av det).
Videoen er ca 8 min men tror ikke bilen ruller mer enn 4-5 min.

https://youtu.be/oD_GrGU197o
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Otkristo

Sitat fra: daktari på torsdag 03. november 2022, klokken 18:44
Ny versjon 10.69.3 og de har visst retrained NNs og bygget om masse. Men fortsatt masse rot på noen få minutter kjøring i lite trafikk og knall sikt: kjører inn i et veiarbeidsområde, venter for lenge på vikeplikt, uforståelige nedbremsinger, akser vilt mot en fartsdump og smekker hardt i et hull. Kjørte også i motsatt kjørebane og blokkerte krysset mens en annen bil parkerte (men den kom seg ut av det).

Imponerende hva bilen presterer p.t med bare kamera og ikke HD mapping. Bra fremgang siden forrige versjon.
Starter med å utfordre bilen til å navigere i et veiarbeidsområde som enhver ukjent hadde fått utfordringer med. Utrolig nok redder den seg fint inn uten å være til hinder for noen. Ja, enig at den er for snill i dette krysset. Kunne vært med menneskelig med å presse seg frem, men slik  er den ikke skrudd samen ennå.
Hull i veien som den kjører nede siden det står en kjegle som den alternativt måtte kjørt ned. Til og med bilene forann kjører ned i samme hullet.
Fartsdump i veien som den kunne kjørt over i litt lavere fart, men basert på andre testere virker det som at Tesla p.t har lagt inn 16/17 mph  ( ca. 25 km/t) som fart over fartsdumper.
Havner i et kryss der den skal tolke hva de andre billistene holder på med. Heller ikke  lett for en vanlig sjåfør å skjønne hva den ene bilen holder på med. Skal den parkere ? Skal den snu ? FSD løser det elegant og holder roen uten at det skaper en farlig situasjon.
Kommer til en togovergang og stopper. Venter tålmodig og kjører korrekt når rødt blinkendelys slukker.  I motsetning til en bil som kjøres av et menneske. Denne presterer å kjøre på rødt lys og holder på å få bommen i bilen.
Langt i fra perfekt ennå og fortsatt mye å gå på, men et par imponerende situasjoner den løser på en god måte.

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på torsdag 03. november 2022, klokken 18:44

Så igjennom nå. Ved 2:17 kjører bilen nedi et solid hull de andre bilene kjører utenom. Første jeg tenkte da var hvem som dekker skader på 21" lavprofil hjul når bilen kjører rett i slike feller? Eller forthauskanter bilen skulle ta borti? Ut over det var det egentlig litt som før. Den klarer veldig mye, noe som isolert sett er imponerende. Men - den er ekstremt forsiktig og tidvis nølende/vinglende/ubesluttsom. En må nesten kjøre med L bakpå bilen, for dette krever tålmodighet fra andre trafikanter. Usikker/nølende adferd kan også forårsake ulykker, men det går bra så lenge bilen alltid stopper om andre tolker nølende fremferd som at en venter på at andre skal kjøre.
At bilen gasser på rett før fartshump etter å ha kjørt veldig forsiktig den gata er også noe jeg lurer litt på hvordan de skal klare å løse. Fartshumper er noen ganger markert, noen ganger ikke. Noen humper er såpass lite synlige at en kun ser dem ved høydeforskjell på siden av veien. Da trenger bilen 3D modellering av veibanen. Alternativt flåtelæring hvor gyro brukes for å vurdere samt dele/lagre hvilken hastighet det er komfortabelt og forsvarlig å kjøre over fartshumper.

På 5:43 gjør bilen strengt talt en bedre vurdering enn mange trafikanter, når den venter til varsellampene for tog har sluttet å blinke. Bilen bak tuter ettersom de fleste andre ville kjørt tidligere, men ref det som skjedde rett før er det riktige å vente til lyset har sluttet å blinke.

Ut over det var det tidvis feil eller uhensiktsmessig feltplassering, noe usikkerhet som førte til lang venting der et menneske ville vurdert situasjonen langt raskere og mer presist.

Skulle en skrevet liste over alle feilene bilen gjør ville det vært noen titalls som mennesker gjør bedre. Men godt mulig de klarer å trimme dette i løpet av de nærmeste årene så bilen kommer ganske nære hvordan en god sjåfør ville kjørt.
Om noen år ville jeg kanskje vært villig til å betale noen titusener.

Edit: gikk litt tilbake i tid for å se progresjon, og i denne videoen postet tidligere i tråden (video fra november 2020) virket bilen faktisk litt mer menneskelignende i noen situasjoner mtp å utnytte luker og komme seg dit den ønsket?
https://www.youtube.com/watch?v=v9-sYOMDuI8&t=1s
Ved 11:35 ser en at bilen bremser foran fartsdump, så da kan programvaren i hvert fall lese påmalte fartshump-indikatorer og dempe farten. Antar det er pga malingen på veien?

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Det er vel kjent at generelt kan 80% av en programvare skrives i 20% av den totale tildelte tiden. Motsatt tar de vanskeligste 20% av koden 80% av tiden. 

Det er veldig mye igjen. De har holdt på 6 år, og er neppe ferdig med de første 80%...

For de interesserte kan man lese om denne faktoren COCOMO-estimering for programvarekoding.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 03. november 2022, klokken 23:00
Det er vel kjent at generelt kan 80% av en programvare skrives i 20% av den totale tildelte tiden. Motsatt tar de vanskeligste 20% av koden 80% av tiden. 

Det er veldig mye igjen. De har holdt på 6 år, og er neppe ferdig med de første 80%...

For de interesserte kan man lese om denne faktoren COCOMO-estimering for programvarekoding.
Så du tenker de har over 24år igjen før de er ferdig?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Motorwatt

Omtrent... Og med dagens sensorer aldri.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Ta det positive: Et lite ekorn som løp ut i veien og et rådyr overlevde i forrige uke da jeg var kjapp på bremsen og uten FSD.....

magnetic

autopiloten kutta brått og styrte beint i mot møtende trailer, uten å bremse (i det eg skulle inn i en medium høyre sving i 70 sona) nylig. Var på vakt og klarte såvitt å svinge unna hjørnet på traileren. Så jeg fikk en lærepenge og slapp med skrekken, å ikke stole på autopiloten annet enn på beine veier, 

Otkristo

Sitat fra: magnetic på tirsdag 08. november 2022, klokken 19:18
autopiloten kutta brått og styrte beint i mot møtende trailer, uten å bremse (i det eg skulle inn i en medium høyre sving i 70 sona) nylig. Var på vakt og klarte såvitt å svinge unna hjørnet på traileren. Så jeg fikk en lærepenge og slapp med skrekken, å ikke stole på autopiloten annet enn på beine veier,
Det du opplever er dessverre en FN ( UN/ECE r79 ) regulering som setter begrensninger for førerstøttesystemer som f.eks Autopilot.
Reguleringen sier at hvis det f.eks i en sving der sentrifugalkraften er mer en 0.3G, skal autostyring slås av og fører skal overta. I Tesla sitt tilfelle vil det pipe og stå «Autopilot begrenset».

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:10
Det du opplever er dessverre en FN ( UN/ECE r79 ) regulering som setter begrensninger for førerstøttesystemer som f.eks Autopilot.
Reguleringen sier at hvis det f.eks i en sving der sentrifugalkraften er mer en 0.3G, skal autostyring slås av og fører skal overta. I Tesla sitt tilfelle vil det pipe og stå «Autopilot begrenset».

NEI! Det er det ikke.
Det er Tesla som ikke har kontroll på autopiloten sin og omstendighetene. Begrensningen du snakker om har Tesla hatt alle muligheter til å programmere inn. Er ikke verre enn at de legger inn i programvaren at bilen skal bremse før skarpe svinger. Eller bremse når rattutslaget blir for stort.

Motorwatt

Den reduserte farten både foran rundkjøringer og skarpe svinger tidligere (om enn litt inkonsekvent). Det er det av ukjente årsaker slutt på.
Tesla S75D - 09/2018

Otkristo

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:22

NEI! Det er det ikke.
Det er Tesla som ikke har kontroll på autopiloten sin og omstendighetene. Begrensningen du snakker om har Tesla hatt alle muligheter til å programmere inn. Er ikke verre enn at de legger inn i programvaren at bilen skal bremse før skarpe svinger. Eller bremse når rattutslaget blir for stort.
Kanskje du har rett, men hvordan skal bilen vite hvor stor fart den skal ha inn mot svingen slik at den er innenfor kravet på på maks 0.3G ?
Tesla må forholde seg til denne reguleringen, selv om den implisitt skaper farlige situasjoner. Mener du virkelig at Tesla skal gjøre en programmering som strider mot  UNECE?  Har du kilde på at det du beskriver er innenfor regulering?
Her er dokumentet jeg har lest:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.p

daktari

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:58
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:22

NEI! Det er det ikke.
Kanskje du har rett, men hvordan skal bilen vite hvor stor fart den skal ha inn mot svingen slik at den er innenfor kravet på på maks 0.3G ?
Tesla må forholde seg til denne reguleringen, selv om den implisitt skaper farlige situasjoner. Mener du virkelig at Tesla skal gjøre en programmering som strider mot  UNECE?  Har du kilde på at det du beskriver er innenfor regulering?
Her er dokumentet jeg har lest:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.p
Kart.
De hadde dette tidligere i 2017/18. Hvert eneste lille strekke var delt opp og kategorisert med anbefalt fart, kurvatur, type vei osv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

SitatKanskje du har rett, men hvordan skal bilen vite hvor stor fart den skal ha inn mot svingen slik at den er innenfor kravet på på maks 0.3G ?
Bilens kartverk har som sagt gitt disse informasjonene tidligere. Dette forsvant med en oppdatering av navdatabasen for en tid tilbake.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA