Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 23. oktober 2022, klokken 15:28
Sitat fra: emurof på søndag 23. oktober 2022, klokken 12:44
Sitat fra: daktari på søndag 23. oktober 2022, klokken 00:06
Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:45
Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:24Problemet til FSD er at det ikke funker. Det er ustabilt og uforutsigbart. Hver eneste situasjon tolkes på nytt, hver gang.

Sjekk Frenchies siste video på ca 02:20, i krysset. Legg merke til at bilene som står el kjører bak andre biler blir borte. De eksisterer ikke for FSD når de er skygget for, og så dukker de plutselig opp igjen. Hvert sekund er et nytt verdensbilde for FSD. Tesla har så sjukt langt igjen.


https://youtu.be/IGzNHuapQZk

Det du ser på skjermen er ikke alt systemet ser. Skjermen er en veldig forenklet fremstilling av omgivelsene. Bilene du påstår forsvinner for FSD gjør egentlig ikke det, da FSD benytter seg av video/tid og "skjønner" at ting ikke bare forsvinner når de er midlertidig bak noe. De viste vel noen videoer av det på AI Day 2, tror jeg.

Husker ikke helt om "Occupancy Network" husker både stasjonære objekter/omgivelser og bevegelige objekter, men ON viser i det minste at bilene ikke må tolke hele verden på nytt hver gang.

Hvorfor mener du at fsd lar objekter forsvinne på skjermen i bilen men ikke for egen del? De har lissom lagt inn egen kode som tilfeldigvis skjuler objekter akkurat når de er i skyggen for kamera?

Det er ikke det at de koder at det skal forsvinne, men som sagt så viser ikke skjermen alt systemet oppfatter.

Da har de kodet at det skal forsvinne.

Nei, det er mer sannsynlig at de ikke har kodet det slik at det gjenspeiler det bilen oppfatter 100%. Det vil si at ikke alt tas med.

SitatLogikken er: før occupancy network så ville forskjellige NN identifisere objekter (folk, biler, fortau, skilt osv). Egne NN predikerte fart og retning. Disse leverer data til prediksjonsalhoritmen som ikke er ml-basert men kodet. De leverte også til visuell visning på skjermen.

Med "occupancy network" er dette gjort om og tidligere NN finnes ikke lenger. Nye NN gjør jobben og skulle angivelig fikse dette.

Det er begrenset med hvor mange NN som kan kjøre samtidig pga fsd-chipens manglende kapasitet. Det er derfor helt usannsynlig at de både kjører ON og de gamle NN samtidig.

Konklusjonen er at bilen klarer ikke å "huske" skjulte objekter på låten mennesker kan.

Det kan man ikke konkludere med ut ifra det man ser på skjermen, av grunnen jeg allerede har nevnt. Det er jo folk som har visualisert data fra bilen, og der kan man se at bilen oppfatter og husker ting. De viste også demoer under AI Day 2.

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 22. oktober 2022, klokken 20:06
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:13
Sitat fra: k1 på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:53
Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.
Etter hvert som man blir kjent med AP så er det ikke slik. Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart. Er det vei med god oppmerking og ikke overganger mellom skygge/opplyst så har jeg til gode å oppleve at bilen gjør rare ting (mtp styring).
Helt enig. Krever lite påpass når man kjenner den, man skjønner hvor den får trøbbel. Jeg er nok kanskje mer trygg på AP enn jeg burde være. Men som jeg har sagt før, eneste gangen jeg har opplevd noe helt uventet er en låne-S med AP1 som prøvde å vrenge meg inn i møtende bil, helt utav det blå. Sånn er det ikke med AP2.
Begge støttes! AP oppleves forutsigbar. Jeg har selv hatt overraskelser i låne-S. Har en sterk følelse av at 3 og Y er mer stabile enn S (har ikke erfaring med X).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 14:34
Du er ikke anklaget for løgn, det er en uklarhet hva som menes med "normal trafikk" og "tett trafikk".
Vi er jo ikke uenige om hva som er "normal trafikk". Jeg har jo til og med sagt at det fungerer i tettere trafikk enn det du beskriver. I tett trafikk er vi jo enige i at det ikke fungerer godt nok.

Det betyr altså at du ikke tror på meg når jeg sier at det fungerer godt i det du definerer som normal trafikk.
En video vil nok ikke hjelpe deg i å stole at det faktisk fungerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Siden folk er så opptatt av tidslinjer og tidsestimater som har kommet og gått, så var det interessant å lese hva Ford skrev i siste kvartalsrapporten sin. De har tatt Argo AI som et gedigent tap i regnskapet og legger ned hele greia. Argo AI var eid av Ford og VW sammen for å utvikle L4 selvkjøring, og som de selv mente skulle være i drift på offentlig vei i 2021 (!!). Hvor har det blitt av all hylingen og skrikingen fra folk om at Ford lyver og aldri kan levere det de har sagt de skal? Dette er vel også litt på linje med hva Tesla trodde de skulle få på plass innenfor samme tidsrammene. Tydeligvis er det ikke så lett, og når giganter som Ford og VW "gir opp" for å konsentrere seg om L2/L3. Og samtidig interessant at Argo AI var plassert i øverste høyre hjørne av grafen over hvem som var kommet "lengst og best", og nå bare kaster inn håndkleet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

snakkesalig

Forskjellen på Ford og Tesla her er kanskje at Ford aldri har krevd kunder 50.000+ for dette?

sjokomelk

Nei, Ford og VW har krevd penger fra absolutt alle kundene sine, siden de har brukt av alle inntektene sine over mange år og puttet inn i Argo AI. De har ikke som Tesla "øremerket" det som en opsjon på bilene sine. Jeg sier ikke noe om hva som er rett eller ikke, men begge selskapene har puttet mye penger inn i det. Og det er bare interessant at en av de som skal være lederne i feltet nå gir opp helt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

snakkesalig

Alle bilfabrikater starter da en drøss R&D-prosjekter som det aldri kommer noe ut av. Heldigvis.
At det skal sammenlignes med Teslas manglende levering av FSD må nesten stå for din regning 

SurSnasen

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 27. oktober 2022, klokken 09:30
Argo AI var eid av Ford og VW sammen for å utvikle L4 selvkjøring, og som de selv mente skulle være i drift på offentlig vei i 2021 (!!). Hvor har det blitt av all hylingen og skrikingen fra folk om at Ford lyver og aldri kan levere det de har sagt de skal?

Av og til må jeg innrømme at jeg sliter med å forstå om jeg skal ta visse innlegg seriøst eller om det bare er tøys eller forsøk på ironi...

Vennligst vis meg de stedene hvor Ford og/eller Volkswagen har hypet opp sine selvkjøringsspådommer.

Dersom Ford+VW skrinlegger satsingen, og de for eksempel har puttet inn 20 milliarder kroner i satsingen de siste 3 årene (OBS! bare et eksempel), og de har i samme periode totalt produsert 45 millioner biler, vil det altså si at kjøperne av bilene de tre årene indirekte (og meget eksemplifisert) har betalt 444 kroner hver inn i den R&D-potten. Skal vi dra inn i sammenligningen hva Tesla sine kjøpere av FSD har puttet inn i potten? Eller Enhanced AP? Eller øvrige kjøpere?

Tesla er de eneste som selger et produkt, og har solgt i mange år allerede, som de ikke leverer på. Og jeg tipper at Tesla er de eneste som kan slippe unna med denslags.

geear

Er helt enig i at sammenligningen med Ford er fjern, for min del er det hevet over enhver tvil at Tesla har solgt en løgn (og jeg har kjøpt den), men at det kun er Tesla som kan slippe unna med noe slikt er spinnvilt på jorde. Bare se hva som skjedde med svindelen til VAG! Hvilke konsekvenser fikk det for de i Europa? Folk kaster fortsatt penger på både VW, Audi, Skoda og Seat i store mengder, på tross av en bevist svindel.

sjokomelk

Jeg mente ikke å komme med stikk til noen spesielle. Bare at det ikke ser spesielt lovende ut når Argo AI som var plassert som de som var kommet lengst og var blant de beste i klassen har gitt opp hele greia. Tyder veldig på at Tesla har tatt seg vann over hodet, men er nok så dypt begravet i lovnadene sine at de bare må fortsette og prøve å komme seg nogenlunde helskinnet ut av det. Ut i fra hva både Tesla og Argo AI trodde i 2016, så skulle de begge vært i mål nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Morsomt med pissekonkuranse mellom Tesla, Ford og VW om hvem som er de største svindlerne

Handler mest om at de gjør det på hver sin måte

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:34
Bare se hva som skjedde med svindelen til VAG! Hvilke konsekvenser fikk det for de i Europa? Folk kaster fortsatt penger på både VW, Audi, Skoda og Seat i store mengder, på tross av en bevist svindel.

Det fikk da vitterlig enorme konsekvenser for VAG også i Europa? Så jeg vil ikke akkurat si at de har sluppet unna på noen som helst måte. Kompensasjonen i Norge var riktignok relativt beskjeden. Men likevel en svindel som har kostet VAG helt enormt.

Øyvind.h

Har Ford også solgt løsningen til mange kunder som venter på selvkjøring fra Argo AI?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. oktober 2022, klokken 20:10
Har Ford også solgt løsningen til mange kunder som venter på selvkjøring fra Argo AI?
Dette er vel et retorisk spørsmål Svaret er nei.

filtvet

Etter diesel-"skandalen" i usa måtte VW sponse utbygging av elbilladere.

Og det gjorde de. Men problemet er at de ikke vedlikeholdes så masse problemer med at de ikke virker som de skal.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA