FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:27
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 17:28
Har foresten gleden av å ha "en av de andre" som ekstrabil en periode nå. Fremdeles like skummelt med inn/utkobling av autostyring uten varsel. Hva er vitsen med at assistentsystem som man ikke vet om er aktivt eller ikke?

Hvilken av "de andre" er det snakk om?
Vitsen med assistentsystem er at det er nettopp det, et ASSISTENTsystem. Jeg har Travel Assist i min ID.4 som jeg nå har. Og hadde ordinær autopilot i den Model Y som jeg nylig kvittet meg med. Jeg er ikke i tvil om hvilket system jeg foretrekker. Og det er IKKE det som kommer fra den amerikanske produsenten. Jeg foretrekker heller måten systemet opererer SAMMEN med meg på ID.4. Akkurat som på Tesla sin autopilot må man lære seg systemets begrensninger. Og det gjør man fort, på begge systemene. Var ikke videre imponert over hvordan Autopilot brått satte i gang hyling og deaktivering på fin vei med midtdeler hvor det var åpning i autovernet pga en bro. Eller da autopilot brått bestemte seg for at svingen ble for krapp, med en halvt voldelig overtakelse til resultat, til tross for at jeg alltid sitter beredt med minst en hånd på rattet, klar til å overta.

Med Travel Assist, og med HUD i tillegg, slipper jeg dobbelnappingen i gearhendelen for å aktivere. Jeg slipper all plingingen ved aktivering eller deaktivering. Jeg slipper å måtte punge ut 30 000 ekstra for å få en autopilot hvor jeg i en del situasjoner slipper å måtte høre plinging ved aktivering/deaktivering ved filbytte på motorvei. Men ved forbikjøringer må jeg likevel høre på all plingingen på autopilot. Og når jeg kommer til rundkjøringer og kryss. Dette slipper jeg unna med Travel Assist. Jeg slipper å avbryte og deretter reaktivere den adaptive cruise'n og travel assisten når jeg kjører forbi. Jeg slipper dette ved filbytte på motorvei. Travel Assist reduserer automatisk hastighet inn mot kryss og rundkjøringer.

Autopilot er absolutt god til å holde fil, selv på landevei. Men Travel Assist på nå 3.0-software til MEB er blitt helt fantastisk. Og jeg synes den er langt mer behagelig både for meg og passasjerer enn hva jeg synes autopilot er. Forspranget Tesla hadde har blitt oppspist. Synes jeg.
Akkurat likt min oppfatning.
iX er like bra. I-Pace og etron litt dårligere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:24
Jeg utfordrer xxx til enkelte ganger å stole på at folk uttaler seg uten lyve.
Jeg tenker at mange i denne tråden ikke tar hensyn til sin egen confirmation bias, både du og jeg inkludert. Det er ikke det samme som å tro folk lyver.

Confirmation bias kommer av flere grunner, men for min del blir solskinnshistorier om hvor fint AP fungerer en trigger når jeg, selv med beste vilje prøver å se det positive ved den, opplever svikt/problemer i bruk som er ubehagelige/potensielt farlige. Da aktiveres sensitiviteten for å se negative ting og svekkes sensitiviteten for å se positive ting.

geear

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:27
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 17:28
Har foresten gleden av å ha "en av de andre" som ekstrabil en periode nå. Fremdeles like skummelt med inn/utkobling av autostyring uten varsel. Hva er vitsen med at assistentsystem som man ikke vet om er aktivt eller ikke?

Hvilken av "de andre" er det snakk om?
Vitsen med assistentsystem er at det er nettopp det, et ASSISTENTsystem. Jeg har Travel Assist i min ID.4 som jeg nå har. Og hadde ordinær autopilot i den Model Y som jeg nylig kvittet meg med. Jeg er ikke i tvil om hvilket system jeg foretrekker. Og det er IKKE det som kommer fra den amerikanske produsenten. Jeg foretrekker heller måten systemet opererer SAMMEN med meg på ID.4. Akkurat som på Tesla sin autopilot må man lære seg systemets begrensninger. Og det gjør man fort, på begge systemene. Var ikke videre imponert over hvordan Autopilot brått satte i gang hyling og deaktivering på fin vei med midtdeler hvor det var åpning i autovernet pga en bro. Eller da autopilot brått bestemte seg for at svingen ble for krapp, med en halvt voldelig overtakelse til resultat, til tross for at jeg alltid sitter beredt med minst en hånd på rattet, klar til å overta.

Med Travel Assist, og med HUD i tillegg, slipper jeg dobbelnappingen i gearhendelen for å aktivere. Jeg slipper all plingingen ved aktivering eller deaktivering. Jeg slipper å måtte punge ut 30 000 ekstra for å få en autopilot hvor jeg i en del situasjoner slipper å måtte høre plinging ved aktivering/deaktivering ved filbytte på motorvei. Men ved forbikjøringer må jeg likevel høre på all plingingen på autopilot. Og når jeg kommer til rundkjøringer og kryss. Dette slipper jeg unna med Travel Assist. Jeg slipper å avbryte og deretter reaktivere den adaptive cruise'n og travel assisten når jeg kjører forbi. Jeg slipper dette ved filbytte på motorvei. Travel Assist reduserer automatisk hastighet inn mot kryss og rundkjøringer.

Autopilot er absolutt god til å holde fil, selv på landevei. Men Travel Assist på nå 3.0-software til MEB er blitt helt fantastisk. Og jeg synes den er langt mer behagelig både for meg og passasjerer enn hva jeg synes autopilot er. Forspranget Tesla hadde har blitt oppspist. Synes jeg.
Savner også samspillet i mobileye sine filholdere, i Tesla, men syns Tesla -kjører- mye bedre. Har såklart ikke testet alt som finnes der ute.

Hadde Tesla gitt meg muligheten til å skifte fil ved bruk av blinklys, uten auto disengage, og deretter automatisk resuma i ny fil, så hadde AP egentlig dekket veldig mye av hva jeg forventer slike systemer bør kunne levere per dags dato. Hadde gjerne sett at de satte innsatsen inn på det og å fjerne nødbremsingene, foran FSD...

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 20. oktober 2022, klokken 21:39
Savner også samspillet i mobileye sine filholdere, i Tesla, men syns Tesla -kjører- mye bedre. Har såklart ikke testet alt som finnes der ute.

Hadde Tesla gitt meg muligheten til å skifte fil ved bruk av blinklys, uten auto disengage, og deretter automatisk resuma i ny fil, så hadde AP egentlig dekket veldig mye av hva jeg forventer slike systemer bør kunne levere per dags dato. Hadde gjerne sett at de satte innsatsen inn på det og å fjerne nødbremsingene, foran FSD...
100% enig i dette. Auto-engage etter manuelt filskifte hadde vært bra, og selvfølgelig alle variantene av fantombremsing.

Ellers foretrekker jeg veldig at bilen kjører, og jeg håndterer avvikene i stedet for motsatt, som de andre systemene legger opp til. Men da bør de altså opp på L3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:48
Jeg tenker at mange i denne tråden ikke tar hensyn til sin egen confirmation bias, både du og jeg inkludert. Det er ikke det samme som å tro folk lyver.

Confirmation bias kommer av flere grunner, men for min del blir solskinnshistorier om hvor fint AP fungerer en trigger når jeg, selv med beste vilje prøver å se det positive ved den, opplever svikt/problemer i bruk som er ubehagelige/potensielt farlige. Da aktiveres sensitiviteten for å se negative ting og svekkes sensitiviteten for å se positive ting.
Når noen ber om videobevis på erfaring andre har, så handler det ikke om confirmation bias (bekreftelsesfellen). Det handler om at de tror det som blir fortalt ikke er sant... altså at det er løgn. Det er noe helt annet og mer alvorlig enn CB. Med en slik innstilling er det også sannsynlig at videobevis bortforklares som fake/juks. På samme måte som at de beste og mest åpenbare bevis biter ikke Flaterathers.
At man har erfaring med at auto-filskift fungerer bra, betyr ikke at man mener at AP på generell basis fungerer bra. Det er definitivt mye som må bli bedre, og ting jeg direkte er misfornøyd med...så er det gjentatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Det er såpass avvikende opplevelser og beskrivelser at det «kan» også være en grunn.

Jeg leser stadig fra forskjellige brukere om hvordan de opplever AP, når jeg selv aktiverer AP i egen bil skjønner jeg ikke helt at vi snakker om samme system. Noe av dette er læring av hvordan bruke systemet, andre elementer er hvordan en oppfatter de samme hendelsene, andre igjen er situasjon eller SW/HW avhengige.

Synes selv det har vært lærerikt å se FSD beta videoer fra både fans og kritikere som gjør at jeg tenker at min opplevelse ut fra filmene er anderledes enn begge. Fans sier at ting er nydelig og perfekt, når jeg ser at det ikke er det. Og kritikere gjør ofte alt de kan for at ting skal gå galt, og det er som regel lett å se.

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 21. oktober 2022, klokken 00:43
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:48

Når noen ber om videobevis på erfaring andre har, så handler det ikke om confirmation bias (bekreftelsesfellen). Det handler om at de tror det som blir fortalt ikke er sant... altså at det er løgn. Det er noe helt annet og mer alvorlig enn CB. Med en slik innstilling er det også sannsynlig at videobevis bortforklares som fake/juks. På samme måte som at de beste og mest åpenbare bevis biter ikke Flaterathers.
At man har erfaring med at auto-filskift fungerer bra, betyr ikke at man mener at AP på generell basis fungerer bra. Det er definitivt mye som må bli bedre, og ting jeg direkte er misfornøyd med...så er det gjentatt.
Du er ikke anklaget for løgn, det er en uklarhet hva som menes med "normal trafikk" og "tett trafikk". Du opplever at det funker da, jeg og flere opplever at autofilskift ikke funker i tett trafikk.

Da er det naturlig at du forsøker å vise video av dette, og mest sannsynlig vil du få svar tilbake "det der er ikke det VI mener er tett trafikk".
Mine I-Pace videoer

daktari

Fra gårsdagens Q3:
Jeg synes dette er meget spesielt av Musk.

Q: Any update on Full Self-Driving? I think you had said a couple of quarters ago it would be available by the end of the year. Is that still possible? Would it still be a level 4 / level 5 that you're talking about? And are there any sort of regulatory hurdles you'd have to think about?​

A: As I said earlier, we're expecting to release the Full Self-Driving software to anyone who orders the package by the end of this year. It's a separate matter as to "will it have regulatory approval?" — it won't have regulatory approval at that time. But the car will be able to take you from your home to your work, to your friend's house, to the grocery store without you touching a wheel. So it's looking very good.​

Q: And it would mean level 4 / level 5 kind of traditional definition you're talking about?​

A: Well, there's a debate as to "what are the interventions per mile?" — and of those, safety interventions per mile. We're not saying that it's quite ready to have no one behind the wheel. It's just that you will almost never have to touch the vehicle controls. So when I came to Giga Texas today from a friend's house, I never touched any of the controls all the way here.​

And then there is a longer process of what's called the march of 9s of how many 9s for reliability do you need before you could really be comfortable saying that the car could drive with no one in it. And that's some subjectivity as to how many 9s you need. But I think we'll be pretty close to having enough 9s that you can have no one in the car by the end of this year. And certainly without question, that's where we are in my mind next year. I think we'll also have enough data next year to be able to show to regulators that the car is safer — much safer than the average human
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 14:36
Fra gårsdagens Q3:

Enig. Dette vet han er helt usannsynlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Som forventet. Helt vanlig dårlig skjult, og formulert, tåkeprat! Har lenge sagt at hans siste halmstrå for å forsvare sine egne helt urimelige tidsangivelser vil være å skylde på sendrektighet hos myndighetene. Ikke bare i USA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. oktober 2022, klokken 14:56
Fra gårsdagens Q3:

Enig. Dette vet han er helt usannsynlig.

Helt enig, han vet at dette er usannsynlig. Jeg forstår virkelig ikke hvordan de slipper unna med dette. På hvilken måte er dette ikke svindel?

RJK

Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. oktober 2022, klokken 15:59
Som forventet. Helt vanlig dårlig skjult, og formulert, tåkeprat! Har lenge sagt at hans siste halmstrå for å forsvare sine egne helt urimelige tidsangivelser vil være å skylde på sendrektighet hos myndighetene. Ikke bare i USA.
Tesla har aldri lovet en myndighetsgodkjent FSD på noe spesifikt tidspunkt, det har hele tiden vært snakk om når systemet er kapabelt. Det har alltid vært et forbehold om at myndighetsgodkjennelse kan ta lengre tid, og må godkjennes utenfor Tesla sin kontroll.

Selvsagt et helt nødvendig forbehold, når man ser hvordan politikken kan skifte, uten at man nødvendigvis skjønner hvorfor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

... It's just that you will almost never have to touch the vehicle controls.

Akkurat dette jeg synes er mest skummelt med hele FSD, og hvorfor jeg aldri var komfortabel med å bruke det (uavhengig av at det er en mye mindre utviklet utgave vi har her i landet). Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:50
Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. oktober 2022, klokken 15:59
Tesla har aldri lovet en myndighetsgodkjent FSD på noe spesifikt tidspunkt, det har hele tiden vært snakk om når systemet er kapabelt. Det har alltid vært et forbehold om at myndighetsgodkjennelse kan ta lengre tid, og må godkjennes utenfor Tesla sin kontroll.

Selvsagt et helt nødvendig forbehold, når man ser hvordan politikken kan skifte, uten at man nødvendigvis skjønner hvorfor.
RJK, det er ingen som sier Tesla skal få myndighetsgodkjenning på sine egne tidslovnader. BILEN skal kunne kjøre selv uten intervensjon for å kunne fortjene betegnelsen FSD, ikke L2 som den har i dag!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA