FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:28
Jeg også storbruker av (semi)automatisk filskifte, og er kjempefornøyd!
Samme her.

Har foresten gleden av å ha "en av de andre" som ekstrabil en periode nå. Fremdeles like skummelt med inn/utkobling av autostyring uten varsel. Hva er vitsen med at assistentsystem som man ikke vet om er aktivt eller ikke?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:58
Min erfaring er at det fungerer meget bra i normal trafikk, men i tett og aggressiv trafikk er det både mer avslappende og effektivt å gjøre det selv. Det er helt feil å hevde at veien må være "tom" for at det skal fungere. Det var maaange versjoner siden.
Definer "normal trafikk".  Når jeg kjøre rpå motorvei er det stort sett ganske mange biler.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 17:28
Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:28
Jeg også storbruker av (semi)automatisk filskifte, og er kjempefornøyd!
Samme her.

Har foresten gleden av å ha "en av de andre" som ekstrabil en periode nå. Fremdeles like skummelt med inn/utkobling av autostyring uten varsel. Hva er vitsen med at assistentsystem som man ikke vet om er aktivt eller ikke?
Det er jo level 2, så man må følge med og lissom styre hele tiden. Da merker man ikke om det er av elle rpå.

AP er mer "se ut av vinduet" level 3ish, slik at man fort ikke følger med, slik man egentlig burde, er min erfaring.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 00:17
Det er jo level 2, så man må følge med og lissom styre hele tiden. Da merker man ikke om det er av elle rpå.
Akkurat, og da forsvinner hele poenget med Autostyring for min del. Da er det bare en "lane keep assistance" som kanskje virker eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 00:14
Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:58
Min erfaring er at det fungerer meget bra i normal trafikk, men i tett og aggressiv trafikk er det både mer avslappende og effektivt å gjøre det selv. Det er helt feil å hevde at veien må være "tom" for at det skal fungere. Det var maaange versjoner siden.
Definer "normal trafikk".  Når jeg kjøre rpå motorvei er det stort sett ganske mange biler.
Når du definerer dine uttrykk; "mye trafikk" og "ganske mange biler", så skal jeg forklare hva jeg mener med normal trafikk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Motorvei:
Lite trafikk: en bil ca hvert 10-20-30 sek mellom. Typisk  kveld hverdag

Normal trafikk: jevnt med biler med 3-10 sek avstand, i grupper. Alltid noen i venstre felt med ca 5-10 sek avstand

Tett trafikk: tett flyt i begge filer ca 2 sek mellom, ofte left lane huggers i hopetall men bra fart litt under fartsgrensa. Typisk søndag hjem fra hytta.

Rush av og på med kø, stille og periodevis flyt osv.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:05
Motorvei:
Normal trafikk: jevnt med biler med 3-10 sek avstand, i grupper. Alltid noen i venstre felt med ca 5-10 sek avstand
Du svarer jo ikke på spørsmålet om hva du selv mener med "mye trafikk" og "ganske mange biler"
Du velger altså heller å svare på det du ber meg om å svare på....

filtvet

Hva med litt snø, is og regn samtidig med lite eller stor trafikk?

Skal robotaxien stoppe midt på fjellet og be passasjerene ta over? Kreves det gyldig førerkort for å ta taxien?

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. oktober 2022, klokken 00:52
Motorvei:
Du svarer jo ikke på spørsmålet om hva du selv mener med "mye trafikk" og "ganske mange biler"
Poenget er at i "normal trafikk" og mer funker ikke autofilskift. Bilen takler ikke så små marginer.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:05
Motorvei:
Poenget er at i "normal trafikk" og mer funker ikke autofilskift. Bilen takler ikke så små marginer.
Mitt poeng og erfaring et at det nettopp fungerer uten problemer både i din beskrivelse av "normal trafikk" og i tettere trafikk enn det du beskriver. Hvilke SW-versjoner har du kjørt daglig den siste tiden?

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. oktober 2022, klokken 13:36
Motorvei:
Mitt poeng og erfaring et at det nettopp fungerer uten problemer både i din beskrivelse av "normal trafikk" og i tettere trafikk enn det du beskriver. Hvilke SW-versjoner har du kjørt daglig den siste tiden?
Det var i fjor vår. Legg ut noen videoer så vi får se bevis hvor bra det funker.
Mine I-Pace videoer

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 06:34
Akkurat, og da forsvinner hele poenget med Autostyring for min del. Da er det bare en "lane keep assistance" som kanskje virker eller ikke.
Her er selvkjøring med Mobileye, for de av oss som trenger en påminnelse om hvordan det er, i denne "debatten":

https://www.instagram.com/reel/ChfdZBqJkp9/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

;D

daktari

Sitat fra: geear på onsdag 19. oktober 2022, klokken 19:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 06:34
Her er selvkjøring med Mobileye, for de av oss som trenger en påminnelse om hvordan det er, i denne "debatten":

https://www.instagram.com/reel/ChfdZBqJkp9/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

;D
Du burde satt smilefjes høyere opp, for det der er jo level 2 i en vanlig Peugeot og har ingenting med Mobileyes selvkjøring å gjøre.

Her er en video fra MobilEyes ekte selvkjøring, 40 min fra Jerusalem
https://youtu.be/pDyMzz8HMIc
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 19. oktober 2022, klokken 18:50
Sitat fra: Handyman på onsdag 19. oktober 2022, klokken 13:36
Motorvei:
Det var i fjor vår. Legg ut noen videoer så vi får se bevis hvor bra det funker.
Og DER plasserer du deg uten tvil i Troll-kategorien.
Selv ikke en video vil kunne overbevise personer som kategorisk fornekter ting som ikke passer inn i egen virkelighetsforståelse.
Jeg utfordrer deg til enkelte ganger å stole på at folk uttaler seg uten lyve.

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 17:28

Hvilken av "de andre" er det snakk om?
Vitsen med assistentsystem er at det er nettopp det, et ASSISTENTsystem. Jeg har Travel Assist i min ID.4 som jeg nå har. Og hadde ordinær autopilot i den Model Y som jeg nylig kvittet meg med. Jeg er ikke i tvil om hvilket system jeg foretrekker. Og det er IKKE det som kommer fra den amerikanske produsenten. Jeg foretrekker heller måten systemet opererer SAMMEN med meg på ID.4. Akkurat som på Tesla sin autopilot må man lære seg systemets begrensninger. Og det gjør man fort, på begge systemene. Var ikke videre imponert over hvordan Autopilot brått satte i gang hyling og deaktivering på fin vei med midtdeler hvor det var åpning i autovernet pga en bro. Eller da autopilot brått bestemte seg for at svingen ble for krapp, med en halvt voldelig overtakelse til resultat, til tross for at jeg alltid sitter beredt med minst en hånd på rattet, klar til å overta.

Med Travel Assist, og med HUD i tillegg, slipper jeg dobbelnappingen i gearhendelen for å aktivere. Jeg slipper all plingingen ved aktivering eller deaktivering. Jeg slipper å måtte punge ut 30 000 ekstra for å få en autopilot hvor jeg i en del situasjoner slipper å måtte høre plinging ved aktivering/deaktivering ved filbytte på motorvei. Men ved forbikjøringer må jeg likevel høre på all plingingen på autopilot. Og når jeg kommer til rundkjøringer og kryss. Dette slipper jeg unna med Travel Assist. Jeg slipper å avbryte og deretter reaktivere den adaptive cruise'n og travel assisten når jeg kjører forbi. Jeg slipper dette ved filbytte på motorvei. Travel Assist reduserer automatisk hastighet inn mot kryss og rundkjøringer.

Autopilot er absolutt god til å holde fil, selv på landevei. Men Travel Assist på nå 3.0-software til MEB er blitt helt fantastisk. Og jeg synes den er langt mer behagelig både for meg og passasjerer enn hva jeg synes autopilot er. Forspranget Tesla hadde har blitt oppspist. Synes jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA