FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Radial på lørdag 24. september 2022, klokken 21:01
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 24. september 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. september 2022, klokken 13:44
Summon er på EAP nå.
Prisen på FSD i USA er samtidig hinsides. Kan umulig være mange som går for den opsjonen... Har de begynt å bake inn NDA´ene i prisen?  :D

Prisen er sikkert satt opp fordi de helst ikke vil selge det kanskje?
Å trekke produktet fra markedet drar ned ryktet, men dobbel pris senker etterspørselen.

Den tanken har definitivt slått meg (jf. NDA)...
TMYP HW4 / TM3P Atom

JorEl

Når Tesla setter prisen så høyt, så ville vel det "normalt sett" bety at Tesla er i ferd med å nå målet.
Om det har ingenting med kvaliteten på FSDen, som de leverer eller har tenkt å levere.. Er da de siste kundene, det samme som "de siste idiotene" for den smarte Elon Musk og Tesla?

Jeg velger heller å tro at Tesla og Musk, har "en ryggrad"  og at FSD-kjøpet vil svare seg :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

DagfinnN

Sitat fra: JorEl på mandag 26. september 2022, klokken 11:11
Når Tesla setter prisen så høyt, så ville vel det "normalt sett" bety at Tesla er i ferd med å nå målet.
Om det har ingenting med kvaliteten på FSDen, som de leverer eller har tenkt å levere.. Er da de siste kundene, det samme som "de siste idiotene" for den smarte Elon Musk og Tesla?

Jeg velger heller å tro at Tesla og Musk, har "en ryggrad"  og at FSD-kjøpet vil svare seg :)
Jeg tviler. Tror nok at ved å sette så prisen så høgt er det "ingen" som kjøper, ergo mindre ansvar for å opprettholde lovnader. Men gleder meg om jeg tar feil.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

geear

Sitat fra: CorsoDante på søndag 25. september 2022, klokken 08:06
Sitat fra: Radial på lørdag 24. september 2022, klokken 21:01
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 24. september 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. september 2022, klokken 13:44
Summon er på EAP nå.
Prisen på FSD i USA er samtidig hinsides. Kan umulig være mange som går for den opsjonen... Har de begynt å bake inn NDA´ene i prisen?  :D

Prisen er sikkert satt opp fordi de helst ikke vil selge det kanskje?
Å trekke produktet fra markedet drar ned ryktet, men dobbel pris senker etterspørselen.

Den tanken har definitivt slått meg (jf. NDA)...
Samme tanke her, men hvorfor har de da ikke gjort det samme i Europa? Ser fortsatt superoptimister (eller uvitende) her inne si de har bestilt ny Tesla med FSD.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 26. september 2022, klokken 21:39
Samme tanke her, men hvorfor har de da ikke gjort det samme i Europa? Ser fortsatt superoptimister (eller uvitende) her inne si de har bestilt ny Tesla med FSD.
De har jo knyttet prisen på FSD sammen med tilgjengelig funksjonalitet.

Foreløpig er det jo null (av noen som helst betydning) forskjell på FSD og EAP i Europa.

I tillegg så virker smart summon i USA, samtidig som at FSD og AP generelt fungerer mye bedre.

Der bytter bilen fil selv,  og det er ikke alle de tullete begrensningene på fart og filskifte som i EU.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jo, men om de faktisk har mistet troen selv så ville det å trekke produktet ført til ekstremt negativ oppmerksomhet, og potensielle søksmål, å sette skyhøy pris kan både gi eksisternde FSDere og markedet generelt tro på produktet. Hvis de ikke hadde ønsket å selge det på generell basis, så burde de skrudd opp prisen i Europa også. Men kan hende de føler de har tatt mer forbehold i Europa...

Counterpointer

Hørte på Electrec podcast nå hvor Fred har endelig fått FSD beta. Synes han har en redelig gjennomgang.
Han er jo svoren autopilot tilhenger og bruker, så når han uttaler seg så er det med utgangspunkt i et grunnleggende positivt syn. Han er jo ekstremt kritisk til prisen på FSD beta som overhodet ikke er i nærheten av å rettferdiggjøre den.

Det er jo også nå en «class action» søksmål mot FSD i USA. Som etter hans syn Tesla garantert taper eller må inngå (et dyrt) forlik på.

filtvet

Slike "class action" fører ofte ikke mer med seg enn at tesla må betale en bot og ellers så går det meste til advokater. Du kan i heldigste fall få en liten sum om noen år.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:15
Slike "class action" fører ofte ikke mer med seg enn at tesla må betale en bot og ellers så går det meste til advokater. Du kan i heldigste fall få en liten sum om noen år.
Det er mange sider ved slike oppgjør. Enig i det.

Men det finnes mange store oppgjør

1 A List of The Biggest class action settlements
1.1 1. Tobacco settlements for $206 billion [The Largest Ever]
1.2 2. BP Gulf of Mexico oil spill $20 billion
1.3 3. Volkswagen emissions scandal $14.7 billion
1.4 4. Enron securities fraud $7.2 billion
1.5 5. WorldCom accounting scandal $6.1 billion
1.6 6. Fen-Phen diet drugs $3.8 billion
1.7 7. American Indian Trust $3.4 billion
1.8 8. Silicone breast implants $3.4 billion
1.9 9. Cendant accounting fraud $3.2 billion
1.10 10. Tyco accounting scandal $3.2 billion
1.11 11. AOL Time Warner accounting fraud $2.5 billion
1.12 12. Nortel accounting fraud $2.5 billion
1.13 13. Actos diabetes drugs $2.4 billion
1.14 14. Bank of America acquisition of Merrill Lynch $2.4 billion
1.15 15. Foreign exchange price fixing $2.3 billion
1.16 16. USDA racial discrimination $2.3 billion

https://www.gjel.com/blog/largest-class-action-settlements.html

filtvet

Har like stor tro på at tesla får til fsd som at den lokale veikroa blir en 3-stjerners michelin restaurant "neste år".

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 05:48
Har like stor tro på at tesla får til fsd som at den lokale veikroa blir en 3-stjerners michelin restaurant "neste år".
Du har såpass stor tro på FSD da..........
(fordi jeg har mye mer tro på tre Michelin-stjerner enn FSD innen kort tid)

Plutselig kan jo Heston Blumental overta veikroa og vipps så har den tre stjerner.
Han har jo gjort slik før.

Kan ikke se helt at Tesla får til det siden de ikke har noen de kan ansette som allerede kan FSD. Siden ingen har klart dette enda.

OlaM

Jeg tror Teslas FSD kommer til å bli skoleeksempelet på Silicon Valleys hybris. Antagelsene, målet, metoden, gjennomføringen, alt er feil.

La oss ta målet, siden det ikke har vært snakket så mye om i det siste. Å gjøre biler sikrere fordi mennesker er dårlige sjåfører. Veldig bra, god observasjon, ærverdig formål. Men hvorfor ikke begynne med mer lavthengende frukt? Hvis målet virkelig er færre døde/skadede i trafikkulykker, hvorfor ikke redusere førerdistraksjoner for eksempel? Mer intuitive grensesnitt, knapper du kan trykke på uten å se, der er det mye å hente.

Grunnen er vel rett og slett at målet er ikke egentlig å gjøre bilene sikrere, men å finne opp generell AI. Det er drømmen til masse Silicon Valley-folk og sikre biler er unnskyldningen de klokt nok har kokt opp for å kunne jobbe med det.
'21 3LR

Motorwatt

Bortsett fra et fremtidig sikkerhetsaspekt gir FSD i bytrafikk liten/ingen mening. Alle klarer å manøvrere en bil i et slikt miljø uten problemer, og som oftest helt uten stress. På motorveier og lange landsveisstrekninger fungerer AP allerede nesten bra. Fiks gjenstående problemer, og "Call it a day"...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 11:22
.......bytrafikk........ Alle klarer å manøvrere en bil i et slikt miljø uten problemer, og som oftest helt uten stress.
Er du sikker på at du mener det du skriver her?

Er virkelig ikke min opplevelse at kompetansen på bykjøring er generelt høy!

Og stress er det definitivt! Selv om jeg har kjørt distribusjon i Oslo sentrum som jobb og har null problemer med å kjøre i bytrafikk er det definitivt stressende. Grunnen er massivt med forskjellige trafikanter som er uforutsigbare og til tider temmelig gale......

daktari

Selvkjørings use case kan være flere:
-langdistanse persontransport (kan konkurrere med tog og fly, mer avslappende enn i dag, mye billigere enn taxi)

-langdistanse lastebil (lavere kost til sjåfører og hviletid) denne tror jeg på

-robottaxi selskaper (lavere kost til sjåfør men krever et supportapparat til renhold og vedlikehold som sjåfør tar nå)

-crowd source robottaxi hvor utgifter dyttes på enkeltperson

-gruvemaskiner (sparer kostnad til sjåfører)

Lokal robottaxi for by størrelse Oslo finnes allerede, men gjenstår å se om de kan pushe prisene mer i et allerede mettet taxi-marked.

I USA er det nesten ikke mulig å bevege seg uten bil lokalt og folk pendler ganske langt og mye kø (noen få byer har metro, og buss er "forslummet") så der gir pendler-robottaxi kanskje mer mening - enten din egen eller fra selskap. Men da må km-prisen ned.
Brukeren som skal ta en robot hver dag til jobb må nesten bruke maks like mye eller lite timer enn å kjøre egen bil for å forsvare dette. Bruker man egen robottaxi og noen skal ha si 30% ekstra kjøpspris så er verditapet plutselig mye større for jobb-pendlingen. Klart med 3-4 timer pendling samlet daglig i kø kanskje folk lett betaler, men i Norge vil månedskort på tog/pendlerbuss være latterlig mye billigere.
Et selskap skal også dekke verditap samt andre utgifter. 

Mye usikkerhet her fortsatt.

Tror neppe robottaxi blitt aktuell pendlermåte i norske distrikter pga mye drittvær, svinger, høy fart og smale veier.

-
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA